Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

SLP som resurs

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #16
    Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
    "Ankare" som i svart av kval, vit av lusT (kommer det därifrån?) är ju en variant som lite bygger på sig själv i varje interaktion.
    Hur funkar det?

    Kommentera


      #17
      Det följande kanske är lite oblorbigt men jag hade ett system sist jag körde en home brew stadskampanj (glitchworld-kampanjen) där informationen som en rando SLP satt inne med hela tiden kunde växa. Dvs om spelarna frågade värdshusvärden “Vet du X?” då fanns det en ganska stor chans att värdshusvärden inte visste, men också en chans att hon visste men inte vågade berätta pga nån viss random anledning, eller att hon inte visste men låtsades för att lura till sig pengar osv. Det var en 1T30–tabell som gav mig om dom visste och och vad dom hade för motivation kring just den informationen.

      Det som är en smula oblorbigt är ju att en given SLPs kunskap inte är helt fast och given. Därför skulle jag nog hålla mig i skinnet och begränsa mig till att SLPn behöver ha varit “off screen” mellan tabellrullningarna så det finns en chans att dom har gått & gjort/levt/samlat in/brämat den här kunskapen eller dom nya villkoren. Det gäller att det inte blir Schrödingers-SLP-kunskap.

      Men, det blev väldigt lyckat. Jag hade också gjort så här att jag hade placerat ut tjugo random numrerade prickar på stadskartan (eftersom stadskartan var stor och dom där 20 ställerna var ganska glesa och skrala så var min idé, om kampanjen hade blivit lång, att numrera om efter ett tag för att få lite variation på platserna som användes. Men staden blev nerbränd innan). Så när dom letade efter något; i det här fallet letade dom efter en ung glitchad flicka eftersom det fanns ett mordkontrakt på henne (pga det var olagligt att vara glitchad)—så kunde jag slå random var hon gömde sig någon stans. Och sen frågade dom värdshusvärlden och jag rullade upp “Han vet, men vill inte berätta för han är rädd att han ska bli misstänkt för att vara i lag med glitchen”. Så det blev en ganska tense diskussion med honom där dom lyckades hota honom till att berätta. Till sist tänkte han att det var bättre att han sade allt än att han själv blev dödad där och då. (Oroa er inte dom mördade inte tjejen utan dom avglitchifierade henne med hjälp av en lesser resto. Hon satt gömd på ett tyglager.)

      Senare var det en mycket stark glitchvarelse (en reskinnad intellect devourer) som härjade i staden (som partyt hade släppt lös) och då slog jag igen random för att ta reda på vilka platser i staden rörde sig och den kom till det där värdshuset och jag slog ut striden mellen den och värdshusvärden och den devourade&förvandlade sig till värdshusvärden. Reincorporation! Den tog sig senare till glitchens högkvarter vilket jag tolkade som att den var lojal till just den specifika glitchfaktionen som hade det högkvarteret.

      Så det vi vill är att följa Kranks princip dvs att vem som är mördaren ska vara satt. Men det här var en väldigt open ended kampanj och nya saker hände hela tiden. Det är fortfarande så att det är gloraklet som bestämmer vilka SLPer som vet vad, hur dom rör sig, var dom gömmer sig osv. Men med 2-sanningar ist för 1-sanningar. Jag försökte rulla så fort jag bara kunde. Så att allt i värdshusvärdens beteende kan stämma överrens med att han, sen dom besökte honom sist, har fått reda på att den här flickan är glitchad och var hon har gömt sig.

      Kommentera


        #18
        Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

        Jo men de var egentligen alla uppdragsgivare. RP sa aldrig (?) att de behövde något som dessa hade/kunde. Man fick dem på köpet.

        Vad jag är ute efter är något som ger RP någon form av incitament för att söka vänskap/kärlek etc.
        Dvs wants a la Hillfolk. Men jag vill hellre att dom har såna incitament med varandra. Har nu spelat en RPs maka senaste året och det blir tradigt att ha en DMPC, det var definitivt inte meningen att det skulle bli så. Fast kanske är det för att dom är i en dungeon nu, skulle funka bättre i en by eller stad där dom kan besöka SLP då och då men SLP inte är med hela tiden.

        Kommentera


          #19
          Det här kanske bara funkar om man bygger rollpersoner med tydliga interna behov, men ett sätt skulle kanske vara att ha SLPs som bekräftar rollpersonerna eller deras världssyn. Om en rollperson känner att "den här personen förstår mig och står på min sida" kanske kan få rollpersonen att söka sig till personen i från för annat än plot-relaterade saker. Det blir en slags fast punkt eller ankare, någon att söka sig till för trygghet och bekräftelse. Samtidigt får de ju gärna utmana rollpersonen på något sätt. Även om de bekräftar deras behov kan de ju påtala deras brister, exempelvis. Goda vänner tenderar ju vara ärliga kring sånt.

          Kommentera


            #20
            I Skrômt har jag ett kontakt-system när man skapar sin rollperson. Varje spelare skapar tre kontakter enligt förbestämda "mallar":
            • en person vars relation är viktig för rollpersonen.
            • en person med en god men problematisk relation.
            • en person med en skadlig eller negativ relation.
            Alla tre personer är på ett eller annat sätt närvarande i rollpersonens liv. Det kan exempelvis röra sig om familjemedlemmar, partners, vänner eller kollegor för de två första kategorierna. För den tredje kategorin fungerar också ovanstående, men där passar också rivaler eller ovänner in.

            Kommentera


              #21
              Aha, lite likt hur det funkar i Trail of Cthulhu, kwarnberg?

              Kommentera


                #22
                Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                Aha, lite likt hur det funkar i Trail of Cthulhu, kwarnberg?
                Hm. Osäker. Har inte läst ToC på väldigt länge. Kanske får kika i den sen när jag kommer hem och se om det finns något jag kan sno!

                Kommentera


                  #23
                  Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                  Aha, lite likt hur det funkar i Trail of Cthulhu, kwarnberg?
                  Skillnaden är kanske att Sources of Stability i ToC, eller Bonds i Delta Green, specifikt är resurser för rollpersonens mentala hälsa, inte något som egentligen är tänkt att direkt påverka spelets handling?

                  Kommentera


                    #24
                    Jag har en tanke att det kan funka lite som companions i Fallout. Ju mer de litar på dig desto nyttigare blir de. Typ. Det ger spelaren ett incitament att bygga relationer. Det är kanske lite mekaniskt men jag tror att många SL behöver hjälp med att göra SLPs intressanta. Och om spelarna kan se en faktisk nytta med dem kan det innebära interaktion som kanske är lite mer intressant än att bara få ett uppdrag, sälja en häst, smida ett svärd eller ge info om den skumma baronen.

                    Men jag vet inte riktigt hur man gör detta. Eller om det finns andra sätt att göra det på.

                    Återigen handlar detta om material som skrivs av en författare som inte exakt vet vilka RP spelgruppen består av.

                    Kommentera


                      #25
                      Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

                      Hur funkar det?
                      "Varje vampyr-rollperson måste ha ett ankare.
                      Ankaret är en person som är rollpersonens
                      koppling till hennes mänskliga sida. Som vam-
                      pyr är man besatt av det som kallas Besten,
                      en mörk och vildsint drift som ständigt ligger
                      i vampyrens bakhuvud och manar henne till
                      våld och grymhet. Men vampyren är också
                      mänsklig, och ankaret är hennes koppling
                      till det mänskliga inom henne. Vampyren har
                      riktiga, ärliga, positiva och mänskliga känslor
                      gentemot ankaret. Det här innebär inte nöd-
                      vändigtvis romantiska känslor, utan kan handla
                      om vänskap, beskyddarskap, idolisering eller
                      liknande, men de måste vara positiva och de
                      måste vara äkta. "

                      från speltexten på urverkspel.com

                      Ankaret representerar något i RP och blir därför relevant även när RP förändras.

                      Kommentera


                        #26
                        Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                        Jag har en tanke att det kan funka lite som companions i Fallout. Ju mer de litar på dig desto nyttigare blir de. Typ. Det ger spelaren ett incitament att bygga relationer. Det är kanske lite mekaniskt men jag tror att många SL behöver hjälp med att göra SLPs intressanta. Och om spelarna kan se en faktisk nytta med dem kan det innebära interaktion som kanske är lite mer intressant än att bara få ett uppdrag, sälja en häst, smida ett svärd eller ge info om den skumma baronen.
                        Någon slags relationsstege? När RP gör något för SLP utan att kräva gentjänster eller så ökar SLPs relation till RP. Ju högre relation, desto mer är SLP redo att göra eller offra för RP typ. Ge varje SLP en bra och en dålig sida. "Lojal men oansvarig." "Kompetent, men lättköpt av den som betalar mest." "Pålitlig, men egoistisk." "Ställer alltid upp, men har alltid en baktanke."

                        Kommentera


                          #27
                          Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                          Det sitter inne på specifik information som behövs vid ett specifikt tillfälle. Men de blir inte någon långsiktig intressant resurs.
                          Jag har upptäckt att det ger en mer levande värld om folk återkommer.

                          I övrigt har jag skrivit en artikel om att levandegöra spelledarpersoner.

                          Kommentera


                            #28
                            Ursprungligen skrivet av kwarnberg Visa inlägg

                            Någon slags relationsstege? När RP gör något för SLP utan att kräva gentjänster eller så ökar SLPs relation till RP. Ju högre relation, desto mer är SLP redo att göra eller offra för RP typ. Ge varje SLP en bra och en dålig sida. "Lojal men oansvarig." "Kompetent, men lättköpt av den som betalar mest." "Pålitlig, men egoistisk." "Ställer alltid upp, men har alltid en baktanke."
                            Ja, precis så. Och väldigt fiffigt med en "mätare" åt andra hållet med.

                            Kanske kan man göra något enkelt typ:

                            Kondottiär Lugal DaPhanzia
                            Om RP behandlar honom väl kan han:
                            • Erbjuda RP beskydd
                            • Erbjuda RP plats i legohären
                            • Försöka erbjuda sin dotter i äktenskap
                            • Skänka en del av sitt län i bröllopsgåva
                            DaPhanzia uppskattar:
                            • Ärlighet
                            • Dådkraft
                            • Slughet
                            • krunskt silke
                            DaPhanzia ogillar:
                            • Felicier
                            • Lögnare
                            • Pirater
                            • Veklingar
                            Sedan får SL höfta utifrån detta.

                            Kommentera


                              #29
                              Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

                              Ja, precis så. Och väldigt fiffigt med en "mätare" åt andra hållet med.

                              Kanske kan man göra något enkelt typ:

                              Kondottiär Lugal DaPhanzia
                              Om RP behandlar honom väl kan han:
                              • Erbjuda RP beskydd
                              • Erbjuda RP plats i legohären
                              • Försöka erbjuda sin dotter i äktenskap
                              • Skänka en del av sitt län i bröllopsgåva
                              DaPhanzia uppskattar:
                              • Ärlighet
                              • Dådkraft
                              • Slughet
                              • krunskt silke
                              DaPhanzia ogillar:
                              • Felicier
                              • Lögnare
                              • Pirater
                              • Veklingar
                              Sedan får SL höfta utifrån detta.
                              Ser väldigt bra ut. Kanske stoppa in en negativ relationsstege med? Vad gör han om RP behandlar honom dåligt?

                              Kommentera


                                #30
                                Kombinationen av tre utgivna delar av Törnetronen och vår session zero (och efterföljande bakgrundshistorier) har givit oss ganska många återkommande SLP. Efterhand har det tillkommit några nya. Som någon skrev ovan gör det världen mycket mer levande. Bara en sådan sak som att bagaren på hörnet är samma person från gång till gång, ger mycket. När RP har en relation till SLP omkring dem kan det i sig leda till äventyr. Det blir lite bokföringsjobb för SL, men jag tycker helt klart det är värt det. Däremot har jag ingen lust att preppa SLP i en helt annan del av staden som gruppen eventuelt aldrig kommer att besöka. Då får jag komma på ett namn och en grundläggande personlighet som jag kan utveckla mellan spelpassen så att hen är klar om de besöker samma ställe igen, eller om det passar att hen dyker upp någon annanstans.

                                Kommentera

                                Senaste inlägg

                                Minimera

                                Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Genesis, 03 May 2019, 21.18
                                335 responses
                                5.940 visningar
                                14 gillar
                                Senaste inlägg wilper
                                av wilper
                                 
                                Started by Khan, Idag, 10.23
                                2 responses
                                46 visningar
                                6 gillar
                                Senaste inlägg LordTengel  
                                Started by gorillotaur, Igår, 14.21
                                43 responses
                                594 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg Måns
                                av Måns
                                 
                                Started by Lemur, 17 July 2019, 22.48
                                19 responses
                                225 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg Bifur
                                av Bifur
                                 
                                Started by OctaTracker, 22 June 2019, 22.30
                                28 responses
                                756 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg HlewagastiR  
                                Started by God45, Igår, 19.43
                                20 responses
                                419 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Björn Wärmedal  
                                Started by Crafts n Beer, Idag, 16.28
                                0 responses
                                18 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Crafts n Beer  
                                Started by Nässe, Igår, 23.40
                                34 responses
                                454 visningar
                                3 gillar
                                Senaste inlägg Ram
                                av Ram
                                 
                                Started by entomophobiac, Idag, 13.12
                                9 responses
                                102 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg entomophobiac  
                                Started by Måns, 01 April 2019, 10.38
                                6 responses
                                522 visningar
                                10 gillar
                                Senaste inlägg Måns
                                av Måns
                                 
                                Arbetar …
                                X