Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Travellers on a Red Road] Hur ska jag hyfsa till formuläret?

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• [Travellers on a Red Road] Hur ska jag hyfsa till formuläret?

Jag har nu förfärdigat ett rollformulär. Ni som har lite pejl på sådana saker, vad bör jag justera på det? Den information som finns på det är den som jag tänkt mig behövs, så den är mer eller mindre fastslagen.

Formuläret.

Formulär med exempelperson.

• Svarte Faraonen
    svarade
    Här har jag nu en ny version, där dåd och rustningar ligger på samma nivå (något jag själv började irritera mig på) och där rubrikerna har fått ett tämligen subtilt mönster. Dock kommer jag nog behöva skriva ut det för att se hur mönstret ter sig, om det är allt för subtilt eller allt för störande.

Kommentera:

• Svarte Faraonen
    svarade
    Angående tärningarna tänker jag så här: även bland folk som spelat en hel del rollspel har jag stött på folk som är ovana vid tanken på att spelvärden uttrycks i tärningskoder snarare än fasta värden. Likaså har jag spelat med en del personer som hummar och svävar med handen mellan T8, T10 och T12 när de blir ombedda att plocka upp en från spelbordet.

Kommentera:

• Svarte Faraonen
    svarade
    Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
    Jag tycker att det verkar bra informationsdesignsmässigt! Men det jag saknar är känslan från din spelvärld. Rollformuläret är ju lite av en UI för spelet och din värld är ju ganska särpräglad, så jag hade gärna sett något av det i själva formuläret också. Kanske något med typsnittsvalet, eller någon bård, eller något. :)
    Jag har tyvärr inte kunnat hitta något vettigt typsnitt som passar spelvärlden (däremot ett som var både fult och ogratis). Så går det när man jobbar med skriftlösa kulturer! Bårder och liknande har jag funderat på, men jag måste erkänna att jag är helt renons på hur jag skulle börja göra en sådan.

Kommentera:

• luddwig
    svarade
    Det ser trevligt ut men jag stör mig på att Masteries bryter kolumnmönstret och på att Armour inte är i nivå med Deeds. Sedan tycker jag generellt att skrivytor utan linjer är ondska.

Kommentera:

• gorillotaur
    svarade
    Jag tycker det ser lite rörigt ut. Har du någon grid till grund för designen?

Kommentera:

• APM
    svarade
    Jag tycker det ser väldigt bra ut överlag! Tycker det känns rätt luftigt även fast där är mycket info. Jag Håller med ceruleanfive om att lite mer feeling vore önskvärt och jag håller också med Måns att du borde slopa symbolerna för tärningarna. De är lite för små för att vara tydliga och dX är redan superingrott hos din målgrupp (rollspelare).

Kommentera:

• ceruleanfive
    svarade
    Jag tycker att det verkar bra informationsdesignsmässigt! Men det jag saknar är känslan från din spelvärld. Rollformuläret är ju lite av en UI för spelet och din värld är ju ganska särpräglad, så jag hade gärna sett något av det i själva formuläret också. Kanske något med typsnittsvalet, eller någon bård, eller något. :)

Kommentera:

• nano
    svarade
    Det ser snyggt ut!

Enda jag kan komma på är att jag skulle vilja ha större utrymme vid Secrets och Flaws så att det går att skriva ut regelteknisk hjälp, förutsatt att det är såpass komplicerade egenskaper.

Kommentera:

• Jarl
    svarade
    Jag skulle nog ta bort linjer där man inte behöver skriva något, som under attributes etc. Annars ser det rent och funktionellt ut!

Kommentera:

• Swedish Chef
    svarade
    Jag tycker det är ett mycket snyggt formulär

Kommentera:

• Måns
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Svarte Faraonen Visa inlägg
    Jag tänker att tärningarna tjänar en pedagogisk funktion för spelare som inte har den omedelbara känslan för vilken som är vilken. Tror du man skulle kunna ha både bilder och skriftliga koder, en ovanför cirklarna och en under? Vissa spelare lär ju sig visuella koder snabbare, andra lär sig skriftliga.
    Jo, jag förstod att det var något sådant. Jag testade med att först skriva tärningskoderna inne i symbolerna men det blev för plottrigt tycker jag. Men både och funkar nog utmärkt.

Kommentera:

• Svarte Faraonen
    svarade
    Jag tänker att tärningarna tjänar en pedagogisk funktion för spelare som inte har den omedelbara känslan för vilken som är vilken. Tror du man skulle kunna ha både bilder och skriftliga koder, en ovanför cirklarna och en under? Vissa spelare lär ju sig visuella koder snabbare, andra lär sig skriftliga.

Kommentera:

• Måns
    svarade
    Jag hade övervägt att slopa tärningarna:

Kommentera:

• Svarte Faraonen
    svarade
    Hur ser det här ut?

Formulär.

Kommentera:

Senaste inlägg

Minimera