Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Äventyr i snö och is

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Ram
    svarade
    Jag vet inte om det är något för dig, men när jag skall skapa något som har med is och kyla så brukar jag finna extremt mycket inspiration i card art:en för vissa kort i de gamla magic-expansionerna Ice age, Homelands och Allliances.

https://gatherer.wizards.com/Pages/S...advanced&set=|["Ice%20Age"]|["Alliances"]|["Homelands"]

Edit: Länken blir bananas, man får kopiera båda raderna i stället för att klicka.
    Edit2: När jag kollar igenom dem så inser jag att det inte var så mycket bra kort som jag mindes... Oh well.
    Last edited by Ram; 21 May 2019, 12.36.

Kommentera:

• olaberg
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Möller Visa inlägg
    Om det finns varma källor ska det finnas snömakaker. Det finns det alltid i mina kalla spelvärldar.
    Som kan prata!

Kommentera:

• Rymdhamster
    svarade
    jag tycker solhundar är ett jäkligt coolt fenomen. Just i The Terror tycks de förespå att vintern är i antågande, osäker på om det har någon koppling till verkligheten. men jag tänker att i en fantasyvärld behöver det ju inte vara begränsat till två solhundar, utan skulle kunna bli massor under vissa omständigheter. Kanhända har antalet solhundar kulturell betydelse, typ att ojämnt antal förebådar otur och dåliga tider...

Kommentera:

• Svarte Faraonen
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Mannen i skogen Visa inlägg
    • Mat måste inte ”lagas” i vår bemärkelse. Om kött får härskna lite blir det mjukt nog att ätas. (Betyder förresten inte ”eskimå” typ ”råköttätare”?)
    Inte en korrekt etymologi, utan verkar snarare komma från ett ord som betyder "någon som snör på sig en snösko". Används inte längre i Kanada eller Grönland, men däremot fortfarande i Alaska eftersom det där inkluderar grupper som inte är inuiter, typ Yupik.

En annan schysst grönländsk maträtt är kiviaq, vilket består av alkekungar (en pingvinliknande liten fågel) som begravts insydda i ett sälskinn. Ska visst smaka lite gorgonzolaaktigt. Passa dig dock för att äta sådan som tillagats med fel fåglar: den tidigare nämnde Knud Rasmussen dog av att käka kiviaq gjord på ejder i stället för alkekung.

Kommentera:

• Mannen i skogen
    svarade
    Saker jag hört om inuiterna:
    • Ett sätt att jaga isbjörn är att ta en mjuk och spetsiga benbit, spänna den och sätta på en fettklump som fryser och på så sätt håller ihop benbiten. Lägg denna där isbjörnen kommer passera. Isbjörnen hittar fettklumpen och äter den tillsammans med benbiten. Fettklumpen smälter, benbiten snärtar till björnens magsäck innifrån och spetsen ger den ett sår som dödar björnen inom några dagar. Medan man väntar är det bara att följa efter björnen på behörigt avstånd.
    • Talg funkar också som bränsle, tillsammans med en veke.
    • Den enda vegetariska maten finns i magsäcken på sälar.
    • Mat måste inte ”lagas” i vår bemärkelse. Om kött får härskna lite blir det mjukt nog att ätas. (Betyder förresten inte ”eskimå” typ ”råköttätare”?)

Kommentera:

• Möller
    svarade
    Om det finns varma källor ska det finnas snömakaker. Det finns det alltid i mina kalla spelvärldar.

Kommentera:

• Svarte Faraonen
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
    * Folkslag som bryter mot alla förutfattade meningar man har om ett folk som lever i frusen ödemark. (Nej, jag vet inte exakt hur de skulle se ut. Kanske använder de magi/teknologi för att hålla ett område snöfritt, eller gräver ut enorma komplex i glaciärisen, eller bor i en svävande stad och jagar fåglar och fladdermöss från deltavingar.)
    Det fanns ett tag teorier om att Nordpolen skulle vara ovanligt varm på grund av vulkaner (på den tiden då det inte krävdes så mycket mer för att något skulle vara en teori om fjärran länder än "det låter coolt"). Jag har funderat på ett liknande koncept: vulkaniska hotspots som värmeoaser i en isöken, där samhällen har byggts upp och karavanvägar går.

Kommentera:

• Henke
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
    * En intelligent snöstorm som ständigt blåser motvind oavsett i vilken riktning man går. Den försöker hålla kvar vilsna vandrare och få dem att frysa ihjäl.
    Åhå! Det här påminner mig om ett spel jag köpt men inte hunnit läsa än:
    http://cavalrygames.com/shop/to-serve-her-wintry-hunger

Kommentera:

• olaberg
    svarade
    Detta är en fantastisk tråd för alla som skriver fornnördisk fantasy uppe i den karga Nord.

Animerade snögubbar. Och jultomten finns på riktigt. Norrskensnätter skapar förtrollningar.

Inspo:

https://www.youtube.com/watch?v=5A3THighARU

Kommentera:

• Lightshy
    svarade
    Bygg vidare på Terry Pratchett’s ide om att troll är kiselbaserade varelser, vars elektroniska impulser i hjärnan gör att dom blir tröga (i huvudet) i varmare klimat.
    I det kalla is-landet är det tvärtom. Där är dom snabbtänkta, lärda och har väl utvecklade riken under isen.

Kommentera:

• Gurgeh
    svarade
    Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
    Morran från mumindalen (lite som Ithaqua).
    Min teori om Morran skulle fungera i den här miljön: Jag tror att hon är en äldre släkting som muminmamman och muminpappan satte ut i skogen så att hon frös ihjäl, och nu hemsöker dem. Så finns det naturligtvis folk som gör med gamla släktingar när vintern är hård och maten håller på att ta slut, och då förvandlas de till monster som går runt och suger värme ur de levande.
    Last edited by Gurgeh; 20 May 2019, 17.40.

Kommentera:

• anth
    svarade
    Norrsken är egentligen självlysande energivarelser. Det går att kommunicera med dessa, men man då riskerar man att bli galen (jag såg att Rickard hade med nästan samma sak).

Ibland, under vissa nätter (dagar?) har månen en annan färg och ingen vet varför. Ibland är den blå, ibland röd, ibland grön. Fenomenet inträffar ett par gånger per år.

Det finns vita fyrarmade snöapor som nästan ingen sett (man har bara sett spåren av dem). De kommunicerar via drömmar.

Om istäcket är flera kilometer tjockt (som det är på Grönland och Antarktis) kan man tänka sig att varelser bygger grottsystem i isen.

Ett område med geologisk aktivitet, varma källor.

Isvulkaner, d.v.s. vulkaner som sprutar is istället för lava (finns inte på jorden, men tros finnas på ett par himlakroppar i vårt solsystem).

Isjakter, d.v.s. segelbåtar på medar.

Is-bulette, d.v.s. en varelse som jagar under snön/isen.

Wendigo - människor som blivit kannibaler i brist på mat. Tänk någon form av snö-ghouls.

Morran från mumindalen (lite som Ithaqua).

Laviner.

Blodis
    https://en.wikipedia.org/wiki/Blood_Falls

Istitaner, stora som berg, som i princip är osårbara, men rör sig otroligt långsamt, typ ett par steg per dag.

Isvirvel
    https://www.newsner.com/vader/haer-a...i-kalixaelven/

Snöälvor som skapar motsvarigheten till crop circles i snön
    https://www.expressen.se/allt-om-res...lar-pa-island/

Isvågor: drivis som pressas upp på land vid stormar och krossar allt i sin väg (inte så vanligt i Sverige, men förekommer i Kanada och Alaska)

Isälvor, ser ut som otroligt vackra små varelser av klaris. Röster som pröd musik. De är inte onda, men människor som får se dem blir charmade och kan dö av hunger.

Isjättar som vallar horder av mamutar.

Flygmoln.
    Ett bisart och livsfarligt väderfenomen.
    En enorm späning byggs upp mellan marken och ett moln, men istället för blixtnedslag så vänds gravitationen och allt "faller upp" mot molnet.
    Ju mer saker saker som faller upp, desto mörkare blir molnet. Till slut hörs en enorm knall och allt ramlar ner igen och molnet är borta.

Jättevattenvarelser.
    I vattnet finns samma varelser som på varmare breddgrader, men mycket mycket större.
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...de-i-antarktis

En magisk ritual som gör att man inte fryser. Sedan måste man gå ut i kylan naken - men man fryser som sagt inte.

Kommentera:

• Gurgeh
    svarade
    * En intelligent snöstorm som ständigt blåser motvind oavsett i vilken riktning man går. Den försöker hålla kvar vilsna vandrare och få dem att frysa ihjäl. När någon dött av kyla kan stormen besätta den frusna kroppen och stappla iväg som en iszombie.
    * Folkslag som bryter mot alla förutfattade meningar man har om ett folk som lever i frusen ödemark. (Nej, jag vet inte exakt hur de skulle se ut. Kanske använder de magi/teknologi för att hålla ett område snöfritt, eller gräver ut enorma komplex i glaciärisen, eller bor i en svävande stad och jagar fåglar och fladdermöss från deltavingar.)

Kommentera:

• Magnus Seter
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg
    Jag skulle sikta på att skapa en mytisk miljö. Plocka lite lagom från saker som denna:
    https://grontvader.se/artiklar/sju-udda-vaderfenomen

och sedan bygga rätt hårt på att framställa den.

Men jag inser att jag börjar lite i fel ända med mina tankar... Varför är folk där...? Vad vill de?
    Ascoola väderfenommen!

Resten av världen har varit täckt av en röd dimma som dödat alla som lämnat sina hem. Först nyligen har den försvunnit. I det kalla norr har inte dimman varit stark.

Ska fundera mer på "varför" och "vad vill de".

MVH

/Magnus

Kommentera:

• Magnus Seter
    svarade
    Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
    Jag skulle vilja ha mer info (eller länk till mer info).
    Utspelas det på jorden, eller i en fantasyvärld?
    Är det bara kampanjen som utspelas i den kalla delen av världen, eller är hela världen kall?
    Vilken teknologinivå är det? Stenålder? Nutid? Sci-Fi?
    Finns magi eller andra övernaturligheter?
    Vad lever man av? Växter växer inte så bra i minusgrader. De flesta som lever i polartrakter lever vid öppet hav så de kan fiska - men det kräver att havet inte fryser.
    Hur långt är ett år och vad är skillnaden mellan vinter och sommar?
    1. Fantasyvärld. Svärdets sång heter spelet det skrivs till.
    2. Klimatfördelningen är rätt traditionellt, så det finns olika tempererade zoner. Denna är kall.
    3. Fantasy på Drakar och Demoner-nivå.
    4. Magi och monster finns.
    5. Vad man lever av?
    6. Hur långt ett år är? Hmmmmm ... det vet jag faktiskt inte. Skillnaden mellan vinter och sommar ... där måste jag åberopa tystnadsplikten. :D

/Magnus

Kommentera:

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Started by Khan, 20 July 2019, 21.23
109 responses
3.381 visningar
9 gillar
Senaste inlägg Khan
av Khan

Started by 2097, Igår, 10.31