Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Äventyr i snö och is

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Om du inte gjort det, borde du spana in Frostpunk. Grymt stämningsfullt strategispel där du spelar en slags Steampunk-variant av jorden som håller på att gå under, och du försöker bygga en koloni i en snötäckt krater.

Kommentera

När vi ändå hamnat på bajsnivå ska jag dra min favoritanekdot om polarfarare. Den här rör Peter Freuchen, den store grönlandsfararen Knud Rasmussens ständige vapendragare. Han var en gång ute på slädtur då han överraskades av en snöstorm, och tvingades ta skydd under sin släde. Efter åtskilliga timmar, då han låg insnöad under släden, bedömde han att det var tid att kika om stormen kanske bedarrat. Han gör då två upptäckter:
      (1) Hans kroppsvärme har fått snön att smälta varpå den sedan frusit igen och bildat en sorts is-sarkofag runt honom.
      (2) Kniven och spaden är kvar uppe på släden.

Så Freuchen ligger i vad som tycks bli hans isiga grav och tappar känseln i fötterna och grunnar på hur han ska ta sig ut. Till sist kommer han att tänka på något: hur jävla hård slädhundarnas skit blir när den frusit. Detta borde alltså gälla även för människor. Så han skiter sig i näven, formar en mejsel och lägger den i den del av iskistan som är minst påverkad av hans kroppsvärme. Skiten förfryser i takt med hans fötter, och till sist bedömer han att den är hård nog. Med en mejsel gjord av sin egen avföring hugger han sig ut ur sin fångenskap, varpå han lyckas ta sig tillbaka till baslägret. Han klarar sig inte utan men, utan mister en fot, men låter senare i livet inte träbenet hindra honom från att slå nazister på käften och vara med i danska motståndsrörelsen tillsammans med sin halvinuitiska dotter.

I vart fall: poängen är att äventyr i is och snö ska inbjuda till så jävla mycket kärvhet. Det ska vara The Endurance, The Terror, eller bara situationer där ens enda överlevnadschans är en frusen tolle.

Kommentera

Som kontring till kärvheten kan man dock titta på de saker som vintern faktiskt möjliggör. Om man läser Olaus Magnus Historia om de nordiska folken ser man att han framställer vintern i ganska positiva ordalag. Vintern är en bra tid för resor, ty frusna sjöar och floder är mycket bättre än såväl förrädiska vattendrag som illa underhållna vägar genom stråtrövarfyllda obygder. Man har till och med marknader och värdshus på isen! Vintern är också en tid då slakten nyligen har skett, så att man har kött (det sinar mot våren), det är en tid då det fysiskt slitsamma jordbruksarbetet ersätts av stillsammare slöjdarbeten, och så vidare.

Kommentera

Kampanjen Beyond the Mountains of Madnes till CoC har ju en hel del intressant material som är fokuserat på Antarktis. Mycket handlar om hur snö beter sig i ett väldigt torrt och kallt klimat. Ramblar bara lite ur minnet nu, så kan inte svära på att jag får det rätt, men lite inspiration kanske det kan bli!

- Whiteouts gör att du inte kan se handen framför ditt ansikte. De kan vara rätt länge, så du bär med dig en spade för att kunna gräva ned dig där det sker och hålla värmen under snön. Har förekommit att en whiteout varit så plötslig att någon grävt ned sig fem meter från camp utan att veta om det. Även vanligt att knyta ihop sig med rep.

- Ni måste färdas i par, för att kunna undersöka varandras ansikten, näsor, eller andra hudytor för att upptäcka minsta risk för förfrysning. En av gångerna jag spelledde BtMoM så var det en rollperson som vägrade vara med de andra (av goda SAN-loss-grundade anledningar). När han fick det påpekat för sig själv att han behövde ha med sig en till person för att upptäcka förfrysning vrålade han bara, "jag har en spegel!" till gruppen och gick sin kos ändå.

- Kylan gör att bränsle blir svårt att antända. Påverkar flygplansmotorer idag, kan säkert påverka lampolja eller facklor i en fantasymiljö.

- Synvillor och bländning är vanligt. Det blir svårt att avgöra avstånd. Vidsträckta ytor av snö är förrädiska. Du kan gå och gå och gå, och sedan falla rakt ned i en ravin som du inte såg för att den var täckt av ett tunt lager snö. Du bär med dig en lång pik du kan sticka med framför dig. Du har en ishacka. Stor del av navigation och överlevnad handlar om att förutse att du inte kan lita på dina sinnen helt och hållet.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
            Kampanjen Beyond the Mountains of Madnes till CoC har ju en hel del intressant material som är fokuserat på Antarktis. Mycket handlar om hur snö beter sig i ett väldigt torrt och kallt klimat. Ramblar bara lite ur minnet nu, så kan inte svära på att jag får det rätt, men lite inspiration kanske det kan bli!

- Whiteouts gör att du inte kan se handen framför ditt ansikte. De kan vara rätt länge, så du bär med dig en spade för att kunna gräva ned dig där det sker och hålla värmen under snön. Har förekommit att en whiteout varit så plötslig att någon grävt ned sig fem meter från camp utan att veta om det. Även vanligt att knyta ihop sig med rep.

- Ni måste färdas i par, för att kunna undersöka varandras ansikten, näsor, eller andra hudytor för att upptäcka minsta risk för förfrysning. En av gångerna jag spelledde BtMoM så var det en rollperson som vägrade vara med de andra (av goda SAN-loss-grundade anledningar). När han fick det påpekat för sig själv att han behövde ha med sig en till person för att upptäcka förfrysning vrålade han bara, "jag har en spegel!" till gruppen och gick sin kos ändå.

- Kylan gör att bränsle blir svårt att antända. Påverkar flygplansmotorer idag, kan säkert påverka lampolja eller facklor i en fantasymiljö.

- Synvillor och bländning är vanligt. Det blir svårt att avgöra avstånd. Vidsträckta ytor av snö är förrädiska. Du kan gå och gå och gå, och sedan falla rakt ned i en ravin som du inte såg för att den var täckt av ett tunt lager snö. Du bär med dig en lång pik du kan sticka med framför dig. Du har en ishacka. Stor del av navigation och överlevnad handlar om att förutse att du inte kan lita på dina sinnen helt och hållet.
            Skulle vara trevligt med något fruktansvärt monster också som lever i isgrottorna och släpar med sig ofrivilliga SLP´s (som i Mountain of Madness alt. Luke Skywalker´s fångenskap hos Wampan på Hoth).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
              Några saker från en gammal idé om en atomvinter några vänner och jag kläckte för ett tag sedan.
              • Elda bajs. Finns det inte tillgång till någon riktig sol och värme finns det heller knappt några träd. Så då blir det till att elda bajs för att få värme, som man gör i öknar.
              Får man ihop tillräckligt av det då? Det känns som även avföring som bränsle borde vara en bristvara.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Illern Visa inlägg

Får man ihop tillräckligt av det då? Det känns som även avföring som bränsle borde vara en bristvara.
                Det borde väl stå i direkt relation till mängden fiberrik mat gruppen har med sig? ;)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Illern Visa inlägg

Hmm... brukar man inte elda framförallt kamelbajs och liknande? Alltså något som består till stor del omsält vegetabilisk materia?

Tror det är stor skillnad på bajs och bajs i det här läget.

Kommentera

Hej!

Ojojojo vad mycket bra grejer ni skriver! Några av er beskriver till och med saker som är djupt fördolda i manuskriptet ... jag kan ju inte avslöja exakt vad ni säger som redan är med i texten (halva är skriven), men några saker är såpass träffsäkra att någon här med viss fog skulle kunna säga "va stal Magnus min idé?".

Med det sagt ... jag kommer nog inte att ha med något om att använda frysta fekalier för att bryta sig ur en iskista ... :)

Kommentera

I Kaltes grottor kunde man smörja in sig med olja för att slippa förfrysa. Det luktade dock illa.
                      Kanske något att fundera på?
                      Slipper frysa ihjäl men monstren hittar en istället.

Kommentera

På Majura hade man karsonfett av samma anledning (har för mig att det också luktade).

Jag tror, beroende på vilken stämning man är ute efter skulle jag nog vilja ha med något mirakelmedel som gör att kylan inte är någon stort problem, och fookuera mer på alla andra problem som uppstår i en sån miljö som just mat och bränsle (inte så mycket för värme då, utan för att smälta vatten och lagga mat).

Såvida man inte vill ha något för att tvinga rollpersonerna att hålla sig inomhus i de grottor och byar man förlägger där. Då är kylan ypperlig.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Magnus Seter Visa inlägg
                          Med det sagt ... jag kommer nog inte att ha med något om att använda frysta fekalier för att bryta sig ur en iskista ... :)
                          Men om jag spelar äventyret kommer jag att göra det ändå.

Kommentera

Rätta mig om jag har fel.
                            Men naturen har en förmåga att bara bli transportsträcka mellan mötet på värdshuset och striden med monstret.
                            I en is och kyla miljö borde naturen nästan vara en oerhört viktig del i handlingen.
                            Det kan krävas en hel del av spelaren men också spelledaren.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av skaraborgarn Visa inlägg
                              Rätta mig om jag har fel.
                              Men naturen har en förmåga att bara bli transportsträcka mellan mötet på värdshuset och striden med monstret.
                              I en is och kyla miljö borde naturen nästan vara en oerhört viktig del i handlingen.
                              Det kan krävas en hel del av spelaren men också spelledaren.
                              Detta gör hela settingen extra intressant utifrån att Forbidden Lands just lägger mycket fokus på själva resandet, på lägerplatsen, på proviantering etc.

Kommentera

Den samiska filmen Vägvisaren borde studeras för hur det kan vara i is och snö.
                                Filmen Ingenjör Andreés luftfärd också för att se hur det kan gå när man är dåligt förbered.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Dr_Dängrot, Igår, 18.41
                                10 responses
                                51 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg ChrilleT  
                                Started by Khan, 20 July 2019, 21.23
                                61 responses
                                1.863 visningar