Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad har du skrivit idag? [regler i trådstarten]

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Genesis
    skapade en diskussion Vad har du skrivit idag? [regler i trådstarten]

    Vad har du skrivit idag? [regler i trådstarten]

    Den här tråden är till för alla som skriver på något rollspelsrelaterat. Det kan vara regler till ett rollspel, ett scenario, spelvärld, en spelkrönika eller till och med en artikel. Tanken med tråden är att uppmuntra folk att skapa, till exempel mig själv. Jag hoppas att jag ska kunna skriva ofta i den här tråden. Du kan antingen bara berätta vad du skrivit om, eller klistra in hela eller en bit av texten.

    Här är några regler för tråden:
    1. Ett inlägg i denna tråd är antingen för att berätta om något du har skrivit, eller för att kommentera något någon annan postat. Se dock 2 och 3 nedan.
    2. Du kan också skriva ett inlägg för att offentligt tillkännagöra din avsikt att skriva här varje dag, en gång i veckan under två månader, eller liknande. Detta så att andra kan hjälpa dig med motivationen genom att fråga dig hur det går, påminna dig om du inte skrivit något, och så vidare.
    3. Om någon har skrivit en avsikt att skriva något så kan du ocskå posta ett inlägg som taggar denne och fråga hur det går.
    4. Om du vill ha feedback på det du skrivit, klistra in texten och skriv tydligt att du vill ha feedback, och exakt vad du vill ha feedback på, till exempel "Flyter språket bra?", "Förstår ni vad jag försöker säga?" eller "Känns mina alver för tråkigt tolkienska?".
    5. Om en person inte skrivit att hen vill ha feedback, ge gärna uppmuntran och glada tillrop, samt positiva kommentarer, men skriv inget negativt. Om en person skrivit att hen vill ha feedback, håll dig till vad feedbacken ska handla om och kommentera inte andra aspekter av texten.
    6. Om det uppstår en diskussion om en text, ta det gärna i en annan tråd. Undvik dock att starta en tråd om en text om vilken författaren inte bett om feedback, eller om andra saker än feedbacken ska handla om.
    Jag vill påpeka igen att du inte behöver klistra in själva texten du skrivit. Du kan posta ett enkelt inlägg som "Idag har jag skrivit en halv sida om jupiterianska parningsritualer till mitt rymdoperaspel". Det viktiga är att du visar att du jobbar med ditt projekt, och att vi uppmuntrar och hejar på varandra.

  • entomophobiac
    svarade
    Försöker skriva färdigt de sista få sidorna på Best, som handlar om själva konfrontationen med monster. Men det visade sig utöver det att det var rätt skönt att ha semester, så även om det bara är några sidor kvar innan jag har ett komplett utkast så kommer det nog ta lika lång tid att skriva dessa sidor som hela övriga spelet i den här takten.

    Konfrontation. I den bästa av världar är det här jakten slutar och jägarna återvänder till sina uppdragsgivare eller andra gelikar för att skryta över bytet. Kanske kan de en gång för alla bevisa för de skeptiska byborna att vidundret finns på riktigt och inte är jägarnas gemensamma hjärnspöke.

    VIDUNDRETS MOTIVATION
    Mången filmkaraktär har med rödgråtna ögon tittat in i kameran och bedjat publiken eller själva universum om nåd. Varför? Sällan finns någon riktig förklaring bortom, “för att det stod i manus”. Ibland är det alldeles tillräckligt. Men om det inte är det kan du alltid fundera på något av följande alternativ som kan fungera som en motivation för vidundret.

    1. Avtal med avgrunden: I andra afdelningen finns det märkliga avtalet med avgrunden beskrivet. Avtalet som gjort att vidundren glömts bort av människan och att jägarna måste jaga i uppförsbacke. I det fallet har inte vidundren någon annan motivation än att tillfredsställa sina behov—tributens offer är i sig målet och förstörelse av vidundren är den enda lösningen.

    2. Drömmen om köttet: Avgrunden är en märklig plats. Att ständigt titta in i människovärlden utan att kunna vidröra, känna, eller påverka tar till slut ut sin rätt. Vissa av de varelser som vistas i avgrunden tar sig över på vår sida för att själva få uppleva allt det vackra. Men de missförstår allting. Tributen är deras förvridna vanföreställningar av våra mänskliga önskningar. De behöver förstå missförståndet.

    3. Människans mörker: Det är inte vidundren som drivs av tributen utan människan. Svartsjuka borgmästare, giriga kurtisaner, maktlystna slavhandlare, dekadenta ritualmördare; det är det mänskliga mörkret som frammanar vidundren. Jägarna kommer inte segra förrän de kommer åt roten till ondskan.

    4. Reinkarnation: Detta vidunders sanna form existerar fortfarande på andra sidan, men den börjar sakta men säkert svämma över till verkligheten. Dess mål är att uppnå full fysisk form och röra sig helt obehindrat i verkligheten. Om den lyckas med det kommer det givetvis få fruktansvärda konsekvenser.

    5. Dödssynd: Besten representerar en av de sju kristna dödssynderna: högmod, girighet, lust, avund, frosseri, vrede, eller lättja. Hela dess väsen förkroppsligar dödssynden och kan även vara en nyckel till hur den kan stoppas.

    6. Apokalypsens ryttare: Istället för att “bara” representera en dödssynd så förkroppsligar besten en av apokalypsens fyra ryttare: segraren, kriget, svälten, eller döden. Kanske finns där tre andra vidunder, eller så är förkroppsligandet bara ett sätt för vidundret att ta sig till vår värld.

    Kommentera:


  • ÅkeZorkh
    svarade
    Zanguina. Fysisk Hälsa (renskrivning, korrigering), Psykisk Hälsa (renskrivning, korrigering), Utrustning & Egendom (renskrivning, korrigering).

    Kommentera:


  • krank
    svarade
    Idag på tåget hem bestämde jag mig för att skita i vad jag "tycker mig ha tid att skriva" till Rotsystem-kampanjen och istället skriva det jag tycker behövs och det jag tänker kan vara hjälpsamt. I första hand ledde det till en omstrukturering av introduktionskapitlen som kommer innan själva äventyren.

    Texten om uploading-teknik ska få sig en rejäl uppbiffning och kompletteras dels med specifika tekniska prylar som hör till, men också en ganska ordentlig lista med potentiella problem med tekniken och allmänna tankar kring vad som händer ifall den blir allmänt känd i arkologin och sprids. I vilken ordning saker händer, på ett ungefär, och så. Samt ett gäng äventyrsuppslag relaterade till det.

    Och texterna om de olika inblandade organisationerna ska även de kompletteras med mer äventyrsuppslag och annat. Min förhoppning är att det hela helt enkelt ska bli mer matigt och gå att använda till betydligt mer än de tre lite längre äventyr som boken bjuder på.

    Så jag började skriva på det. När uploading-texten blivit lite mer klar så funderar jag på att posta den här på forumet för att se om folk tycker att den funkar. Jag är ju rätt hemmablind – jag har ingen aning om hur bra koll folk har på uploading, hur den tidigare behandlats i fiktion, ifall folk tänkt på t.ex. filosofiska och juridiska komplikationer etc etc… Så jag kommer behöva er hjälp med att avgöra hur nödvändig min text är och i hur hög grad jag bara skriver självklarheter.

    Kommentera:


  • Rangertheman
    svarade
    Jag har skrivit en kampanj-pitch till en Symbaroumkampanj som startar i Alberetor, ca 22 år innan händelserna i Kopparkronan.

    Kommentera:


  • entomophobiac
    svarade
    En text, givetvis till Best, om spelledarpersoner. Inga av de här texterna är korrlästa, utan mer eller mindre ihopslängda för att det här ska bli KLART någon gång.

    SPELLEDARPERSONER.
    Det är inte bara vidunder jägarna kommer stöta på. Världen är som bekant även befolkad med helt vanligt (o)hederligt folk.

    VITTNEN
    Ett vittne är någon som sett besten eller dess värv och som kan förmedla åtminstone fragment av upplevelsen till jägarna. Ibland kan det behövas ett incitament av något slag, eller helt enkelt att jägarna lyckas hitta ett vittne som verkligen inte vill prata om det bevittnade överhuvudtaget.

    BESKYDDARE
    Vissa är på vidundrets sida. Ibland omedvetet, ibland för att själva sko sig på vidundrets framfart. Beskyddare kan komma i alla former, från renodlade beskyddare som försöker försvara besten från jägarna, till den sorts beskyddare som frammanar, riktar, eller rentav kontrollerar besten för sina egna vidriga ändamål.

    ALLIERADE
    Experter av olika slag, personer som förlorat särskilt mycket eller har mycket att vinna på att vidundret besegras. Individer som jägarna kan motivera till att hjälpa dem i den slutgiltiga konfrontationen. Kan innebära vad som helst från att leda jägarna till bestens håla till att ta en aktiv del i striden.

    HINDER
    Hinder är spelledarpersoner som inte är allierade, inte heller beskyddare, utan bara är ivägen för jägarna. Banditer, stadsvakter som fått för sig att jägarna är suspekta, eller andra individer som inte har någon koppling alls till besten men som ofta kan bli jägarnas fokus i alla fall. Ibland som del av villospår.

    KONTRASTPERSONER
    En “foil” är en karaktär i en berättelse vars syfte är att förstärka en annan karaktärs personlighetsdrag. Den tillbakadragna personen som gör att den sociala personen ter sig än mer social, eller den våldsamma personen som gör att den mer verbala framgår som klokare. Dessa kan vara allierade, beskyddare, eller hinder, men de är till för att förstärka personlighetsdragen hos en specifik jägare så att den jägaren får en chans att stå i rampljuset.

    ATMOSFÄR
    Spelledarpersoner som förmedlar detaljer om världen genom sitt agerande eller sina personligheter. Den rånade familjen som tigger efter att de blivit överfallna på väg till staden. Lågädlingen som tvingats sälja sin mark för att ha råd med den höjda skatten. De påminner jägarna om vilken värld de lever i. De kan också förstärka stämningen kring bestens jaktmark, håla, eller närområde.

    SPELLEDARPERSONERS AGENDA
    När du introducerar en ny spelledarperson är det bra att först veta vad den vill uppnå. Ofta är det här ganska tydligt ändå, beroende på vilken sorts spelledarperson du introducerar, men syftet med att ändå definiera det innan du använder personen är att det inte ska bli allt för godtyckligt vad personens introduktion leder till i det långa loppet.

    VÅLDSTRAPPAN
    Ett verktyg när det gäller att hantera vanliga människor är att definiera deras förhållande till våldstrappan i två skalor: hur mycket våld är de villiga att ta emot och hur mycket våld är de villiga att orsaka?
    Våldstrappan i Bests tolkning ser ut såhär:

    1. Argumentation. Det här är “men du då”-delen av en konflikt. Nedvärderande kommentarer och försök att överträffa den andra sidan. Med rätt ord kan konflikten avvärjas helt, eller trappas upp.
    2. Konflikt. Verbala hot, arga utrop, och knutna nävar. Innebär ofta att avståndet kortas ned, så bråkstakarna står väldigt nära varandra.
    3. Våld. Slag, spark, eller knuff. Fysiskt våld utan någon större risk för dödlig utgång men ändå en tydlig eskalering.
    4. Tillhygge. Dra kniv. Ta fram en knölpåk. Dra pistol från ett hölster. Avsikten blir genast uppenbar.
    5. Vapen. Att faktiskt använda sitt vapen, även om det till att börja med kan vara ett varningsskott eller ett halvhjärtat utfall.
    6. Mord. Anfall med dödlig avsikt, oavsett om det sker med tillhyggen eller ej.

    De allra flesta kommer inte vara villiga att döda en annan människa, utan på sin höjd att ta till våld för att öka avståndet eller försöka skrämmas.

    På samma sätt är de flesta för fega för att stå emot en person som drar kniv eller viftar med en pistol och kommer ta första tillfälle att lämna platsen eller avväpna situationen.

    Använd t6:or för att hålla koll på våldstrappan för de parter som deltar i en sådan scen.
    Last edited by entomophobiac; 09 July 2019, 23.11.

    Kommentera:


  • Beastslayer
    svarade
    Skrivit vidare på två av mina projekt denna morgon. Mest småpill. Men arbetet går framåt.

    Kommentera:


  • 2097
    svarade
    Jag skrev lite nörd-teori för teori-nördar, jobbat ihop med Adam och Vincent osv

    Kommentera:


  • krank
    svarade
    Idag har jag nog strukit nästan lika mycket som jag skrivit. Jag upptäckte ett par grejer längre bak i äventyret som behövde justeras, nämligen. Så jag ändrade dem.

    Och trots att jag tvingades konfronteras med skitdålig text jag skrivit för flera månader sedan så lyckades jag låta bli att påbörja en korrektur-runda. Yay! Jag har lovat mig själv att inte gå igenom texten och jaga kassa formuleringar och sådant innan texten är 100% feature complete.

    Så: ett litet avsnitt kvar. Sedan får jag gå igenom texten, och sedan är det dags för utomstående korrläsare…

    Arbetet fortgår.

    Kommentera:


  • Nässe
    svarade
    Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
    Renskrev mitt kladd om skräcktradition från diskussionen med Grisodlar'n om att spelleda skräck och stoppade in det som någon sort inspiration i Best.
    Grymma grejer!

    Kommentera:


  • entomophobiac
    svarade
    Renskrev mitt kladd om skräcktradition från diskussionen med Grisodlar'n om att spelleda skräck och stoppade in det som någon sort inspiration i Best.

    SKRÄCKTRADITION
    Mycket av den skräck vi tänker oss från film och böcker handlar om empati. Att vi ska förstå hur äckligt eller obehagligt någonting är för att vi kan förstå vad människorna på bioduken eller sidan känner.
    När du konstruerar monsterjakter kan det vara användbart att välja ut ett eller ett par av de knep som skräcktraditionen lutar sig mot.

    Alienation. Att inte förstå språk, att inte ses/höras, eller rentav ignoreras av sin omgivning. Att spela hemlösa, flyktingar, eller andra som får ett negativt bemötande av sin omgivning är ett exempel. Jägarna är alltid utstötta, men att endast anspela på det blir ganska fort tjatigt. Språk och tillhörighet kan dock vara väldigt effektivt för att uppnå alienation i begränsade men starkare doser.

    Frustration. Att inte vara snabb nog. Att inte vara stark nog. Att inte ha rätt nyckel till den låsta dörren. Att nästan lyckas, men förlora något. Frustration och kontrast jobbar ofta ihop. Gruppen hittar en smutsig nyckel och de känner redan till en låst dörr—de skyndar sig till den låsta dörren, som blockerat dem från omvärlden i timmar, och stämningen är på topp. Men det är fel nyckel.

    Galenskap. Att få irrationella eller ologiska gensvar på saker som borde fungera. Riktig galenskap är genuint obehaglig. Det är Ted Bundy, inte The Joker. Bara för att det här i första hand är ett rollspel om monsterjakt så måste inte alla monster vara vidunder—vissa monster är helt vanliga människor.

    Hallucinationer. Att se eller höra saker som inte stämmer. Har inte den där jägaren röda ögon? Varför har byborna simhud mellan fingrarna? Gör gärna detta i enrum med den eller de spelare vars jägare drabbas, om det inte drabbar hela gruppen, eftersom det då får mycket mer effekt. Var också försiktig med för uppenbara hallucinationer—det bästa är om spelaren faktiskt tror på det du säger.

    Hjälplöshet. Ni kan inte lösa det här problemet. Ni kan inte springa, för ni har en person med ett brutet ben. Ni kan inte slåss, för ni har inga vapen. Hjälplöshet förstärks av flera andra kategorier, men handlar om att försvaga jägarnas typiska styrkor. Det skiljer sig från frustration genom att vara mycket mera svart/vitt.

    Inlevelse. Att världen har rimliga konsekvenser för logiska lösningar. Det här förstärker allt annat genom att göra världen trovärdig. Låt spelarna själva lista ut hur deras jägare kan lösa saker genom att de får använda sin egna intuition. Men dra saker ännu längre. Om jägarna tänder eld på gästgiveriet där vidundret gömmer sig, kanske sprider sig elden till andra hus.

    Instängdhet. Att sitta fast. Att inte kunna ta sig ut. Instängdhet tangerar isolation och frustration, men är inte riktigt samma sak, utan mer artificiell. Ert fartyg fryser fast i isen och går inte att få loss. En storm gör det omöjligt att lämna det karpatiska spökslottet. Ni kan se lösningen där—på andra sidan—men ni kan inte nå den.

    Isolation. Ensamhet. Att vara en dammpartikel i ett öppet vakuum. Att krypa genom de halvmeterhöga tunnlarna genom det kolsvarta berget, eller hanka sig fram i minusgraderna och ödevidderna på Grönland. Det finns ingen hjälp att få—det är bara ni här—och allt ni gör för att komma härifrån är meningslöst.

    Kontrast. Ibland behöver jägarna känna att det gick bra. De lyckas stoppa blödningen med en trasa! De hittar en utväg från vidundrets håla! I takt med att jakten blir allt mer desperat kan den här framgången bli allt mindre, men om allting blir mörkt och ont så kommer det mörka och onda till slut bli tjatigt.

    Misstro. Att inte kunna lite på spelets system, på sina vänner, eller på världen. Att känna orättvisa och skam inför dem. Best är medvetet konstruerat som ett orättvist system och jägarna har dragit nitlotten. Men ta det ännu längre. Uppdragsgivaren är även vidundret. Personen de bott hos och levt hos angiver jägarna som kättare.

    Oförståelse. Att alltid sakna den sista pusselbiten och vara två steg bakom målet. Vidundret har plötsligt gjort något det aldrig gjort förut och jägarna kan inte förstå varför. När de gömt sig på taket börjar besten klättra upp på de kalla väggarna likt en spindel i sitt nät. Om jägarna bara hade vetat.

    Pareidolia. Anspela på att människor tolkar saker. Trädgrenarna är inte trädgrenar, de är långa fingrar i skuggorna. Skuggorna är inte heller bara skuggor, utan blir skepnader och rörelser i ögonvrån. Ge lösa beskrivningar som spelarna själva får fylla i, på samma sätt som ögonen gör det i mörkret. Som verktyg kan pareidolia uppnås genom att du utelämnar ett eller flera sinnen. Berätta exempelvis vad jägarna hör, men inte vad de ser. Vi är byggda för att följa våra sinnen—när de inte ger oss komplett information fyller vi i luckorna undermedvetet.

    Äckel. Grafiskt äckliga scener kan förstärka mycket, men funkar olika bra i olika spelgrupper. Handlar både om grafiska reaktioner, som den sårade soldaten som gråter och ropar på mamma, och helt enkelt beskrivning av hur en hel plats är täckt av människofett som vidundret lagrat.

    Överlevnad. Att sakna resurser. Ammunition, mat, vatten, varma kläder, etc. Låt inte spelet handla allt för mycket om att samla på prylar, utan se det här mer som ett sätt att uppnå isolation eller hjälplöshet. Resurserna bör alla handla om ren överlevnad, dock. Överlevnad är en stark begränsning av vad jägarna kan göra, men det bör inte bli fokuset i spelets scener. Snarare bör det vara något som konstant gör sig påmint trots att gruppen är upptagen med annat.
    Last edited by entomophobiac; 05 July 2019, 23.49. Anledning: Format.

    Kommentera:


  • krank
    svarade
    Idag har jag skrivit en alldeles för lång text om vad det innebär att spelleda krankskt, och så har jag skrivit den här korta texten om färden tillbaka till arkologin till mitt Rotsystem-äventyr:

    Spoiler: 

    Resan tillbaka till Stad Ett kan bli förhållandevis stillsam och utan vidare komplikationer. Om spelarna inte verkar ha tröttnat på äventyr ute i det gröna kan du använda dig av den här händelsen:

    VTOL-planet anfalls av muterade fåglar norr om Gävle, och tvingas nödlanda i närheten av Tönnebro. Därifrån är det omkring 12–18 timmars promenad till Gävle och utposten där ifall man följer E4:an, det dubbla om man håller sig i den omkringliggande taigan. Grönskan vet var planet landade och skickar dit en vargflock dit för att undersöka saken och ta hand om överlevande. Flocken styrs av en infekterad, onaturligt stor varghona.


    Men i ärlighetens namn är den så fantasilös att jag funderar på att stryka den. Den innehåller ingenting en kreativ SL inte kan sno ihop med Google Maps och lite mätningar på tio minuter.

    Kommentera:


  • luddwig
    svarade
    Idag har jag, liksom tidigare under veckan, skrivit några rader i spelledarkapitlet till Världsrymdens vagabonder. Det känns nästan pinsamt pretentiöst att skriva spelledartips, men jag försöker intala mig själv att jag kanske ändå har något klokt att dela med mig av efter 25 år som rollspelare. Att skriva om spelledande har också fått mig att tänka igenom vilken spelstil jag föredrar. Trendigt värre det där.

    Kommentera:


  • Mekanurg
    svarade
    Under gångna natten skickade Elin över kapitelbilden till kapitel 2 i Expert Nova. Jag returnerade den i morse med ett par förbättringsönskemål. Jag har ägnat förmiddagen åt en skarp montering av sagda kapitel i InDesign. I eftermiddag: mer svenska Runequest.

    https://youtu.be/U5TqIdff_DQ
    Last edited by Mekanurg; 04 July 2019, 13.46.

    Kommentera:


  • krank
    svarade
    Idag har jag skrivit en kort beskrivning av ambassadör G.A. Wennstrand:

    Spoiler: 

    Ambassadören har en humanoid robotkropp, som till större delen täcks av en bepansrad skyddsdräkt. Via en serie tjocka kablar är han och dräkten kopplade till en stor cybernetisk spindel som följer honom var han än går.

    Wennstrands allvarliga mansansikte syns genom skyddsdräktens glas. Han är inte direkt otrevlig mot rollpersonerna men han vet också att de egentligen inte är några officiella representanter för sin arkologi. Han kommer därmed att hålla det mesta väldigt nära västen, för att inte riskera att avslöja för mycket innan han anlänt till arkologin och informerat sig om läget. Information är, trots allt, makt.

    Ifall rollpersonerna erbjuder honom mat kommer han att neka vänligt men bestämt, och hänvisa till att han får all sin näring från spindeln.


    Jag har också letat rätt på alla de porträtt som Steven Austin gjorde när jag först började med det här projektet.


    Förutom det har jag också grävt upp min gamla översättning av Kutulu och på lite mer allvar börjat söka engelskspråkiga korrläsare. Jag väntar fortfarande på att mitt inlägg i en stor Facebookgrupp fokuserad på Call of Cthulhu ska godkännas (eller inte). Det blir ju ett rent ideellt projekt; gratis-PDF på hemsidan och "pay what you want" i första hand på DrivethruRPG har jag tänkt. Så får vi se vad som händer sedan, ifall något företag blir intresserat av att hålla på och trycka och grejja.

    Kommentera:

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Started by Genesis, 03 May 2019, 21.18
332 responses
5.889 visningar
14 gillar
Senaste inlägg entomophobiac  
Started by Måns, 14 July 2019, 14.04
237 responses
4.279 visningar
4 gillar
Senaste inlägg Måns
av Måns
 
Started by God45, Idag, 19.43
5 responses
126 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Zire
av Zire
 
Started by 2097, Idag, 20.12
1 response
62 visningar
1 gillar
Senaste inlägg Nässe
av Nässe
 
Started by Toman, Idag, 21.51
0 responses
28 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Toman
av Toman
 
Started by entomophobiac, Idag, 18.02
15 responses
134 visningar
0 gillar
Senaste inlägg entomophobiac  
Started by afUttermark, Idag, 08.55
17 responses
291 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Staffan
av Staffan
 
Started by ManU77, 28 May 2019, 16.59
2 responses
65 visningar
0 gillar
Senaste inlägg ManU77
av ManU77
 
Started by krank, 17 July 2019, 11.20
14 responses
272 visningar
0 gillar
Senaste inlägg krank
av krank
 
Started by Måns, 01 April 2019, 10.38
5 responses
461 visningar
10 gillar
Senaste inlägg Mannen i skogen  
Arbetar …
X