Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad har du skrivit idag? [regler i trådstarten]

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
    Om någon har kommentarer på det här – antingen bara glada tillrop, eller att det verkar tråkigt eller kliché, eller vad som helst så är det välkommet.
    Spoiler: 
    Inte säker på att jag fattar grejen med Söderblom. Är han ett hologram som tror att han är verklig?

Kommentera

Idag har jag skrivit lite till på resurser till Att resa sig upp. Det är inte mycket, men det är något! En vacker dag skriver jag någon ordentlig textmängd, också. Men för mig är rutinen det viktiga. Skriva något varje dag. Efter ett tag så blir det något av det, om man bara fortsätter.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Genesis Visa inlägg

Spoiler: 
        Inte säker på att jag fattar grejen med Söderblom. Är han ett hologram som tror att han är verklig?
        Spoiler: 
        Den infon finns lite mer utförlig i en annan del av dokumentet än det jag delat här, men... Typ. Han brukade vara en snubbe som jobbade på datacentret, med lite forskning kring uploading. Sen när allt gick åt fanders och Grönskan anföll så försökte han desperat ladda upp sitt medvetande i datorerna. Tyvärr så gick det inte så bra; hans verkliga fysiska kropp och dess hjärna frästes sönder och dog i processen.

Den icke-kompletta kopian av hans medvetande vet inte att den är en kopia. Den bor i en virtuell version av rummet där han försökte ladda upp sig.

Söderblom pratar med rollpersonerna via skärmar, och då kan se se rummet bakom honom. Men när de kommer till rummet är han inte där, men hans gamla döda kropp sitter på en tekno-stol med massa kablar.

Så han är inte ett hologram, utan mer som... en datorspelsfigur antar jag. I en miljö som härmar miljön han minns från verkligheten.

Kommentera

Idag har jag skrivit lite blandat till Jättesnigelns inre liv. Det har blivit några rum, ett monster eller två, lite generell beskrivning, ett magiskt föremål...

Ja, och en spell som heter Summon Irrational Creature.

Kommentera

Blev en massa Norrlands inland idag, försöker preppa i prio-ordning inför kampanjstart på söndag. Väldigt gemytligt att skriva på, lyckades få till ett par olika lösningar på ”ryktestabell” som jag blev riktigt nöjd med och en sida om hur man vilar i Norrland (dvs Återhämtningsfasen i Kuf). Gjorde även kapitelindelning så att jag kunde flytta in det jag skrivit so far:

Bygden
            Obygden
            De som vill nåt
            Annat folk
            Ställen
            Mörkret under
            Vila
            Strömmen

Kommentera

Hej! Det här är en trevlig tråd! Skitbra initiativ! Det är precis den här positiva, kreativa stämningen som gör vår hobby så jäkla rolig att vara en del av!

Jag tänkte bidra med att kort försöka beskriva vad jag skrivit på idag:

Jag håller på att tillsammans med Amos Persson skriva ett spelledarlöst mikrorollspel / story game i vikingatid som likt Sagas of the Icelanders utforskar toxisk maskulinitet under perioden. Det går just nu under arbetsnamnet Normer & Norrmän. Tanken är att alla spelare spelar män och den enda spelmekaniska valutan är "honor tokens" som representerar hur väl man passar in i mansidealet, samt den makt som det medför.

Kvinnorna har en bestämd roll i spelet, de är inte en del av männens käbbel - de har sina egna liv och målsättningar som kanske kretsar kring något helt annat än männens maktkamp - men de tvingas helt klart att förhålla sig till den här kulturen i och med att de lever mitt bland det. Därför ska det alltid finnas en kvinna med i varje scen, och hon har ett inre liv som bara den som spelar henne får tillgång till (det skrivs på baksidan av hennes karaktärslapp som ligger på bordet).

Det finns ett gäng "moves" som i dagsläget är:
              • give someone a gift
              • share someone's bed
              • talk loudly about someone
              • speak up for someone
              • reply to someone's request
              • challenge someone
              Varje move medför ett maktskifte på något sätt, som representeras av honor tokens. Det liknar Drama system lite grann och har även en del grejer gemensamt med Anno Daemonum.

Beroende på vem målet är för ett drag, blir maktskiftet något annorlunda, och vissa moves kan t ex bara göras mot män som du ser ner på. Targets kan vara:
              • A woman
              • A man you look up to
              • A man you look down upon
              • Yourself / A male relative
              Så där finns lite kombinationer som gör det hela rätt spännande. Just idag har jag pillat med att få ihop "challenge" mekaniken (som ju gärna ska kunna ha dödlig utgång), men sen när den är klar och vi har någon form av modell för karaktärsskapandet så ska vi nog kunna dela med oss av detta till de som är intresserade! Vilket jag hoppas att folk blir - Åtminstone försiktigt nyfikna ;)

Kommentera

Har läst PR-material på grund av anledningar och blev lite nyfiken på att göra rollspel om lobbyism. Sociala, fackliga, och politiska agendor i konflikt om både privata och statliga resurser, med rollpersoner på olika platser i skalan mellan idealism och självuppfyllan.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
                  Har läst PR-material på grund av anledningar och blev lite nyfiken på att göra rollspel om lobbyism. Sociala, fackliga, och politiska agendor i konflikt om både privata och statliga resurser, med rollpersoner på olika platser i skalan mellan idealism och självuppfyllan.
                  Would play! Det spelet låter superkul.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                    Would play! Det spelet låter superkul.
                    Min insikt var framförallt att det inte är så långt bort från hovintriger, som är min största hobbyfanatism. :)

Kommentera

Idag har jag skrivit några fler principer till Anatman. Dessa handlar mer om hur teknologin fungerar och är tänkta att vara mer av riktlinjer. Regler bör såklart följas strikt, men spelvärld kan man ju improvisera lite och plocka det som är kul för stunden.

Kommentera

Påbörjat sammansättningen av kampanj-pdf:en/lätt världsbeskrivning som kommer med Zanguina.

Kommentera

Lite OSR magiska föremål.

3000 ord på en barnbok till Bonnier Carlsens barnbokstävling där man kan vinna 100-tusen kr. Sedan kastade jag de orden i det mörkaste hålet jag kunde hitta för de suger.

Sedan det här till en random Vampire kampanj jag kom på:

Intro
                          The national park is somewhere in the United States. It contains part of a mountain chain, some lakes and several hundred square miles of dense, old forest. There is something wrong with the forest. It is not a good place. Thing happen here, monsters live here and the rules of reality are more… optional here. People don’t disappear every day and there are plenty of tourists, campers and hikers out there. But the place is weird and bad.

There is a major city nearby, it is far smaller than the national park but to the kindred it is far more important. A problem for the prince of that city is that weird and bad things sometimes come crawling out of the forest. Things that threaten the Masquerade, the herd and even the kindred themselves. Sending kindred inexperienced with the forrest into it is a bad idea. They die final deaths out there among the trees. They die to the sun, they fall before the forrest horrors and they simple disappear. Older and more experienced kindred don’t want the job of dealing with the forrest and have more political clout that they can use to avoid it.

So the prince have created an incentive. He have proclaimed that the entire national park is one domain. Whatever coterie holds it will be responsible for dealing with the weirdness of the forest, but they will also be given a seat and a vote at the council of primogen. They will also be given the right to blood hunt and diablerise any kindred they find in the forest that does not have the express permission of the coterie to be there.

The player character coterie have accepted the deal and are now the poor bastards responsible for the national park. May God have mercy on their souls.

So they will die, right?
                          Yeah, probably. Look, vampires are not made for the wilderness. Especially not werewolf haunted and demonically tainted wilderness that have as it main export creepypasta stories. Vampires will get caught in the sun, they will get disemboweled by werewolves and they will die in much weirder ways.

To make things easier it is recommended that each character is given 2 dots of the protean discipline to help them survive. They will be

Kommentera

Jag har skrivit klart (nåja) äventyret Dödens dal till Blod & bly för eventuellt spel på Grottröj imorgon, samt gjort en liten regelkorrigering i Världsrymdens vagabonder efter synpunkter från min spelgrupp.

Kommentera

Igår skrev jag ett par meningar i Ödesväktarnas grundregler som förtydligade att man inte kan ha övernaturliga krafter från flera källor. Det var inte så mycket, men det var den sista "buggen" vi hittat som behövde "patchas".

Idag ska jag försöka få lite skrivet på mitt Rotsystemäventyr igen. Det vore himla najs att få det klart.

Kommentera

Skrivit lite mer monsterjaktsgodis till Best. Börjar kännas riktigt fräscht nu. Att fokusera på att göra konfrontationen intressant och inte bara "hit point bashing" är särskilt intressant och största delen av Best börjar ta form som en sorts verktygslåda för monster.

Axplock:

Värdet av förväntningar
                                I en hemsökt by pratar byborna om “lilla gubben”: den söta Cocker Spaniel-valp som gårdsherren tog hem men som hörts yla förskräckligt om nätterna. “Lilla gubben”. När jägarna möter hunden är det en gigantisk albinobest vars klampande fotsteg dånar genom herrgården där den hålls fången. Dess ögon lyser röda i mörkret och det första den gör är att slita en jägare itu med sina otäckt mänskliga framtassar och väsa otäcka halvmänskliga ord ur sin syradrypande mun.

Förväntningar är väldigt värdefulla. Om spelarna förväntar sig en söt Cocker Spaniel men ställs öga mot öga med ett vidunder så skapar det en otäckare situation än om de redan från första början förstår att det är ett monster de jagar.

Att spelleda ett monsterjägarspel gör ju det hela en smula givet, men även där går det att aktivt motverka förväntningarna genom att fokusera mer på det vardagliga och banala under en jakts gång och att låta återvändsgränder och falska spår blanda upp förväntningarna.

Bygg upp förväntningarna under en längre tid och låt spåren och ledtrådarna tillta, för att sedan bryta ned förväntningarna igen.

Reglerna för att generera spår och ledtrådar ger dig flera användbara verktyg för att uppnå den här uppbyggnaden.
                                Last edited by entomophobiac; 10 May 2019, 20.09.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Bifur, Igår, 13.45
                                16 responses
                                343 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Leon
                                av Leon

Started by Rangertheman, Idag, 14.26
                                0 responses
                                11 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Rangertheman  
                                Started by gabrielledebourg, Igår, 14.06
                                4 responses
                                165 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg Rangertheman  
                                Started by CapnZapp, Idag, 13.17
                                2 responses
                                26 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg CapnZapp  
                                Started by Lupus Maximus, 26 September 2019, 21.09
                                9 responses
                                359 visningar
                                21 gillar
                                Senaste inlägg CapnZapp  
                                Started by ragngand, Idag, 10.14
                                2 responses
                                31 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg ragngand  
                                Started by Knight_Schmidt, 07 October 2019, 19.53
                                31 responses
                                725 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Knight_Schmidt  
                                Started by zonk, Igår, 19.28
                                9 responses
                                133 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Tant Ragnar  
                                Started by Henke, 19 October 2019, 11.24
                                13 responses
                                264 visningar