Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad har du skrivit idag? [regler i trådstarten]

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • entomophobiac
    svarade
    Renskrev mitt kladd om skräcktradition från diskussionen med Grisodlar'n om att spelleda skräck och stoppade in det som någon sort inspiration i Best.

    SKRÄCKTRADITION
    Mycket av den skräck vi tänker oss från film och böcker handlar om empati. Att vi ska förstå hur äckligt eller obehagligt någonting är för att vi kan förstå vad människorna på bioduken eller sidan känner.
    När du konstruerar monsterjakter kan det vara användbart att välja ut ett eller ett par av de knep som skräcktraditionen lutar sig mot.

    Alienation. Att inte förstå språk, att inte ses/höras, eller rentav ignoreras av sin omgivning. Att spela hemlösa, flyktingar, eller andra som får ett negativt bemötande av sin omgivning är ett exempel. Jägarna är alltid utstötta, men att endast anspela på det blir ganska fort tjatigt. Språk och tillhörighet kan dock vara väldigt effektivt för att uppnå alienation i begränsade men starkare doser.

    Frustration. Att inte vara snabb nog. Att inte vara stark nog. Att inte ha rätt nyckel till den låsta dörren. Att nästan lyckas, men förlora något. Frustration och kontrast jobbar ofta ihop. Gruppen hittar en smutsig nyckel och de känner redan till en låst dörr—de skyndar sig till den låsta dörren, som blockerat dem från omvärlden i timmar, och stämningen är på topp. Men det är fel nyckel.

    Galenskap. Att få irrationella eller ologiska gensvar på saker som borde fungera. Riktig galenskap är genuint obehaglig. Det är Ted Bundy, inte The Joker. Bara för att det här i första hand är ett rollspel om monsterjakt så måste inte alla monster vara vidunder—vissa monster är helt vanliga människor.

    Hallucinationer. Att se eller höra saker som inte stämmer. Har inte den där jägaren röda ögon? Varför har byborna simhud mellan fingrarna? Gör gärna detta i enrum med den eller de spelare vars jägare drabbas, om det inte drabbar hela gruppen, eftersom det då får mycket mer effekt. Var också försiktig med för uppenbara hallucinationer—det bästa är om spelaren faktiskt tror på det du säger.

    Hjälplöshet. Ni kan inte lösa det här problemet. Ni kan inte springa, för ni har en person med ett brutet ben. Ni kan inte slåss, för ni har inga vapen. Hjälplöshet förstärks av flera andra kategorier, men handlar om att försvaga jägarnas typiska styrkor. Det skiljer sig från frustration genom att vara mycket mera svart/vitt.

    Inlevelse. Att världen har rimliga konsekvenser för logiska lösningar. Det här förstärker allt annat genom att göra världen trovärdig. Låt spelarna själva lista ut hur deras jägare kan lösa saker genom att de får använda sin egna intuition. Men dra saker ännu längre. Om jägarna tänder eld på gästgiveriet där vidundret gömmer sig, kanske sprider sig elden till andra hus.

    Instängdhet. Att sitta fast. Att inte kunna ta sig ut. Instängdhet tangerar isolation och frustration, men är inte riktigt samma sak, utan mer artificiell. Ert fartyg fryser fast i isen och går inte att få loss. En storm gör det omöjligt att lämna det karpatiska spökslottet. Ni kan se lösningen där—på andra sidan—men ni kan inte nå den.

    Isolation. Ensamhet. Att vara en dammpartikel i ett öppet vakuum. Att krypa genom de halvmeterhöga tunnlarna genom det kolsvarta berget, eller hanka sig fram i minusgraderna och ödevidderna på Grönland. Det finns ingen hjälp att få—det är bara ni här—och allt ni gör för att komma härifrån är meningslöst.

    Kontrast. Ibland behöver jägarna känna att det gick bra. De lyckas stoppa blödningen med en trasa! De hittar en utväg från vidundrets håla! I takt med att jakten blir allt mer desperat kan den här framgången bli allt mindre, men om allting blir mörkt och ont så kommer det mörka och onda till slut bli tjatigt.

    Misstro. Att inte kunna lite på spelets system, på sina vänner, eller på världen. Att känna orättvisa och skam inför dem. Best är medvetet konstruerat som ett orättvist system och jägarna har dragit nitlotten. Men ta det ännu längre. Uppdragsgivaren är även vidundret. Personen de bott hos och levt hos angiver jägarna som kättare.

    Oförståelse. Att alltid sakna den sista pusselbiten och vara två steg bakom målet. Vidundret har plötsligt gjort något det aldrig gjort förut och jägarna kan inte förstå varför. När de gömt sig på taket börjar besten klättra upp på de kalla väggarna likt en spindel i sitt nät. Om jägarna bara hade vetat.

    Pareidolia. Anspela på att människor tolkar saker. Trädgrenarna är inte trädgrenar, de är långa fingrar i skuggorna. Skuggorna är inte heller bara skuggor, utan blir skepnader och rörelser i ögonvrån. Ge lösa beskrivningar som spelarna själva får fylla i, på samma sätt som ögonen gör det i mörkret. Som verktyg kan pareidolia uppnås genom att du utelämnar ett eller flera sinnen. Berätta exempelvis vad jägarna hör, men inte vad de ser. Vi är byggda för att följa våra sinnen—när de inte ger oss komplett information fyller vi i luckorna undermedvetet.

    Äckel. Grafiskt äckliga scener kan förstärka mycket, men funkar olika bra i olika spelgrupper. Handlar både om grafiska reaktioner, som den sårade soldaten som gråter och ropar på mamma, och helt enkelt beskrivning av hur en hel plats är täckt av människofett som vidundret lagrat.

    Överlevnad. Att sakna resurser. Ammunition, mat, vatten, varma kläder, etc. Låt inte spelet handla allt för mycket om att samla på prylar, utan se det här mer som ett sätt att uppnå isolation eller hjälplöshet. Resurserna bör alla handla om ren överlevnad, dock. Överlevnad är en stark begränsning av vad jägarna kan göra, men det bör inte bli fokuset i spelets scener. Snarare bör det vara något som konstant gör sig påmint trots att gruppen är upptagen med annat.
    Last edited by entomophobiac; 05 July 2019, 23.49. Anledning: Format.

    Kommentera:


  • krank
    svarade
    Idag har jag skrivit en alldeles för lång text om vad det innebär att spelleda krankskt, och så har jag skrivit den här korta texten om färden tillbaka till arkologin till mitt Rotsystem-äventyr:

    Spoiler: 

    Resan tillbaka till Stad Ett kan bli förhållandevis stillsam och utan vidare komplikationer. Om spelarna inte verkar ha tröttnat på äventyr ute i det gröna kan du använda dig av den här händelsen:

    VTOL-planet anfalls av muterade fåglar norr om Gävle, och tvingas nödlanda i närheten av Tönnebro. Därifrån är det omkring 12–18 timmars promenad till Gävle och utposten där ifall man följer E4:an, det dubbla om man håller sig i den omkringliggande taigan. Grönskan vet var planet landade och skickar dit en vargflock dit för att undersöka saken och ta hand om överlevande. Flocken styrs av en infekterad, onaturligt stor varghona.


    Men i ärlighetens namn är den så fantasilös att jag funderar på att stryka den. Den innehåller ingenting en kreativ SL inte kan sno ihop med Google Maps och lite mätningar på tio minuter.

    Kommentera:


  • luddwig
    svarade
    Idag har jag, liksom tidigare under veckan, skrivit några rader i spelledarkapitlet till Världsrymdens vagabonder. Det känns nästan pinsamt pretentiöst att skriva spelledartips, men jag försöker intala mig själv att jag kanske ändå har något klokt att dela med mig av efter 25 år som rollspelare. Att skriva om spelledande har också fått mig att tänka igenom vilken spelstil jag föredrar. Trendigt värre det där.

    Kommentera:


  • Mekanurg
    svarade
    Under gångna natten skickade Elin över kapitelbilden till kapitel 2 i Expert Nova. Jag returnerade den i morse med ett par förbättringsönskemål. Jag har ägnat förmiddagen åt en skarp montering av sagda kapitel i InDesign. I eftermiddag: mer svenska Runequest.

    https://youtu.be/U5TqIdff_DQ
    Last edited by Mekanurg; 04 July 2019, 13.46.

    Kommentera:


  • krank
    svarade
    Idag har jag skrivit en kort beskrivning av ambassadör G.A. Wennstrand:

    Spoiler: 

    Ambassadören har en humanoid robotkropp, som till större delen täcks av en bepansrad skyddsdräkt. Via en serie tjocka kablar är han och dräkten kopplade till en stor cybernetisk spindel som följer honom var han än går.

    Wennstrands allvarliga mansansikte syns genom skyddsdräktens glas. Han är inte direkt otrevlig mot rollpersonerna men han vet också att de egentligen inte är några officiella representanter för sin arkologi. Han kommer därmed att hålla det mesta väldigt nära västen, för att inte riskera att avslöja för mycket innan han anlänt till arkologin och informerat sig om läget. Information är, trots allt, makt.

    Ifall rollpersonerna erbjuder honom mat kommer han att neka vänligt men bestämt, och hänvisa till att han får all sin näring från spindeln.


    Jag har också letat rätt på alla de porträtt som Steven Austin gjorde när jag först började med det här projektet.


    Förutom det har jag också grävt upp min gamla översättning av Kutulu och på lite mer allvar börjat söka engelskspråkiga korrläsare. Jag väntar fortfarande på att mitt inlägg i en stor Facebookgrupp fokuserad på Call of Cthulhu ska godkännas (eller inte). Det blir ju ett rent ideellt projekt; gratis-PDF på hemsidan och "pay what you want" i första hand på DrivethruRPG har jag tänkt. Så får vi se vad som händer sedan, ifall något företag blir intresserat av att hålla på och trycka och grejja.

    Kommentera:


  • Mekanurg
    svarade
    Jag har som vanligt betat av några sidor färdigheter för svenska Runequest.

    Jag har lagt Expert Nova tillfälligt åt sidan, i väntan på fler av Elins illustrationer. Hittills har hon bara levererat en, kapitelbilden till spelmekanikkapitlet.

    Istället har jag återvänt till Dusk and Dawn, en kort dieselpunkroman jag har mekat av och till med under några år. Jag var missnöjd med slutet så jag håller på att skriva om berättelsens sista tredjedel.

    Kommentera:


  • entomophobiac
    svarade
    Världen kommer snart nog tvingas dras med ett färdigt Best! Har satt en deadline för mig själv som hamnar på fredag nästa vecka, eftersom min semester börjar därefter och då vill jag pilla med nya projekt.

    Tänkte trycka upp några ex Best på lite tjockare/brunare papper—kanske kvistpapper i någon variant—men det kommer bli en fantastiskt liten upplaga för eget bruk och för att tvinga på (o)vänner.

    Kommentera:


  • Mekanurg
    svarade
    Arfert har givit mig nyttig input när det gäller Expert Novas layout. Jag experimenterar vidare. Och så har jag översatt en bunt lärdomsfärdigheter till svenska Runequest.
    Last edited by Mekanurg; 01 July 2019, 21.34.

    Kommentera:


  • Sysp
    svarade
    Medan wilper försöker få Origenes i hamn skriver jag vidare på Norrlands inland.

    Ikväll blev ryktestabellen klar och fick sjösättas med en gång då anteckningsböckerna som spelarna kommit över efter ett inbrott visade sig innehålla tre rykten. Det blev en minst sagt intressant blandning .

    Kommentera:


  • wilper
    svarade
    Sysp har skickat filer till mig, så jag har knåpat på Origenes, äventyret till Kuf som vi körde på GothCon. Lite oklart hur mycket jobb som återstår, men nu ligger bollarna hos mig i alla fall.

    Kommentera:


  • Mekanurg
    svarade
    Jag har testat olika layouter i Indesign för Expert Nova. Enkelt och oldschooligt. 6x9 tum är en tänkbar sidstorlek. Sabon för brödtexten.
    Last edited by Mekanurg; 01 July 2019, 07.00.

    Kommentera:


  • krank
    svarade
    Nu fick det bli såhär:

    Spoiler: 

    Ifall rollpersonerna istället insisterar på att få betalt i reda krediter, så finns det en sak du som spelledare bör ha ägnat en tanke på förhand. Aurora är mer rikt på energi än vad Stad ett är, och använder dessutom inte energin som valuta. Smarta spelare kan här försöka lura sina nya vänner att betala dem en väldigt stor summa – kanske rentav en som skulle låta dem köpa sina rollpersoner all utrustning, cybernetik och uppgraderingar de någonsin skulle behöva.

    Kort sagt, ifall arkologiernas isolering från varandra ska dras till sin logiska spets så kan rollpersonerna därmed förses med en summa E-kreds som närmast kan beskrivas som "kampanjförstörande".

    Ifall du har den sorts spelare som finner nöje i den sortens lurighet, så finns det ett par olika sätt att hantera detta:

    - Atun kan ha analyserat all data ombord på skeppet under färden, och informerat sina kollegor om bland annat den E-kredsbaserade ekonomin och hur mycket energi är värd. Därmed kommer Wennstrand inte att gå med på en alltför stor summa.

    - Wennstrand vägrar ge rollpersonerna någon faktisk belöning, eftersom han är väl medveten om hur stor skada det kan göra. Ifall rollpersonerna vägrar hjälpa honom utan konkret betalning så ordnar han helt enkelt egen transport söderut – det tar lite längre tid att styra upp, men är fullt genomförbart.

    - Du kan låta rollpersonerna komma undan med det, men senare tala med spelarna om saken. Förklara att Rotsystem inte är konstruerat för att rollpersonerna ska ha tio tusen E-kreds på fickan. Fråga dem hur de vill hantera saken. Ett sätt kan till exempel vara att omvandla pengarna till kontakter eller till magnifika upplevelser. Spelarna går då med på att inte uppgradera sina rollpersoner för krediterna, men får ett par spelmöten av ett liv i absolut lyx. Det kan vara ett utmärkt tillfälle att skapa några scenarier där rollpersonerna får umgås med samhällets grädda, vilket kan vara ett trevligt avbrott. Efteråt är pengarna spenderade, och rollpersonerna återgår till sina vanliga liv – kanske med ett lätt uppgraderat kontor…


    Jag vet inte, kanske gör jag en höna av en fjäder. Samtidigt känns det här som en typisk sådan grej som spelare tycker är roliga att försöka sig på…

    Kommentera:


  • Sysp
    svarade
    Idag lyckades jag äntligen lämna sista två bilderna för Origenes till wilper så nu är allt råmaterial klart. Återstår slutlayout och korr av denna, sen borde vi vara redo för släpp.

    Fick skrivet en del hel på mina dungar (plural) till Norrlands inland. Drar ihop sig till spelmöte tre redan på tisdag men jag känner mig redo. Är uppe i närmare fyrtio tabeller nu.

    Kommentera:


  • krank
    svarade
    OK, igår och idag har jag skrivit ihop följande:

    Spoiler: 

    De kan fortfarande bli insläppta, men behöver då landa utanför murarna och tala med vakterna vid en av utpostens bevakade portar.
    Utposten befolkas helt och hållet av personer som saknar biologiska komponenter – kropparna är konstgjorda, och det syns eftersom de inte är gjorda för att verka mänskliga utan för att utföra ett jobb. Några är humanoida, andra kliver runt i mer spindelliknande cybernetiska kroppar. Den övergripande designen är vid det här laget bekant.

    Oavsett om de får landa utanför utposten eller i den kommer rollpersonerna snart att möta utpostens ledare, major Sara Wagner, som vill säkerställa vilka nykomlingarna är. Hon misstänker att rollpersonerna är en av Grönskans lister, men kan låta sig övertygas av Atun eller av talföra rollpersoner.

    Under inga omständigheter får rollpersonerna besöka arkologin, som ligger längre in i landet. Wagner kommer också likt Atun att vara mycket återhållsam när det gäller information som riskerar att vara känslig. Att bedöma vad som ska avslöjas för representanterna för Stad Ett är en uppgift för någon långt högre upp i hierarkin, och Wagner kommer därför att kontakta sina överordnade efter att hon pratat med rollpersonerna.
    Medan de väntar på svar kan rollpersonerna få fylla på sitt flygplans batterier. Om de har Atun med sig kommer han snabbt att tas omhand av utpostens cybernetiker.

    Ett par timmar efter Wagners kommunikation med sina överordnade i Aurora anländer en liten kortdistans-skyttel. Ombord finns ambassadör G.A. Wennstrand, som förväntar sig att rollpersonerna ska transportera honom tillbaka till Stad Ett. I utbyte mot denna transport kan han i första hand erbjuda dem att lägga in ett gott ord för de han träffar i arkologin. Det här är trots allt, understryker han, en historisk händelse och "för de som kan associera sig med den i människors minne väntar ett kraftigt förstärkt anseende. Och givetvis, för den som så önskar, nya lukrativa affärsmöjligheter".


    Och med detta är sektionen om den platsen klar. Det ska skrivas lite mer om Wennstrand, men sedan är det "resan tillbaka" och "återkomsten" som gäller.

    Jag har dock ett problem:

    Spoiler: 

    Stad Etts valuta är E-kred, vilket i princip helt enkelt är elström.
    E-kreditens värde avgörs av tillgången på ström i arkologin.

    Den andra arkologin, Aurora, har elström men även om de använde den som valuta så lär ju varje enhet ström vara annorlunda värderad än i Stad Ett.

    Så: jag ser en uppenbar risk här, med att samvetslösa rollpersoner skulle kunna fucka upp spelbalansen genom att lura Wennstrand och Aurora-arkologin att betala dem alldeles för många E-kreds för transporten till Stad Ett. Det känns som en sån där klassisk "spelarna tycker att de är smarta och ställer till det för SL"-grej.

    Så… Hur lösa detta? Antingen behöver Aurora-folket få reda på hur mycket en E-kredit är värd på något sätt, innan de går med på en summa. Eller så kan rollpersonerna helt enkelt inte få betalt i E-kreds.

    Nu när jag tänker efter är det ju inte ens säkert att Aurora vet om att Stad Etts ekonomi är energibaserad, så det är inte ens säkert att de vet att det är pengar RP frågar efter, när de frågar efter ström…

    En annan lösning är såklart att låta spelarna få vara klurigt smarta och luriga om de vill, men göra en deal med spelarna om att de inte får spendera just de här E-kredsen på att förbättra sina rollpersoner. Utan bara till typ… onödig lyx i downtime, eller så. Jag tyckte ju nämligen också att jag var JÄTTESMART när jag gjorde så att pengar = erf…

    Kommentera:


  • Cybot
    svarade
    Idag gjorde jag en kampanjkarta till "Dwarf Exodus" (för DnD 5e). En dvärgig kampanj om dvärgar. Nu med mer dvärgar. Kartorna är gjorda i Inkarnate (och lade sen till markörerna i paint).
    Kartor
    https://i.imgur.com/HllwFvs.jpg

    https://i.imgur.com/OfD7KKu.jpg
    Symboler
    Spoiler: 


    A: Glitterdjup. Klan Glitterdjup
    B: Bjarkafäste. Klan Bjarke. Nära allierad med Klan Glitterdjup, men en ganska fattig klan.
    C: Järnhamn. I huvudsak mänsklig befolkning och handelsmästare från Klan Bjarke.
    D: Nyborg. Liten befäst stad som fungerar som försörjningspunkt åt de som är galna nog att bege sig norrut för att vaska eller gräva efter Orichalcum. Bas för Kungariket Exters guvenör
    E: Befästa fort som fungerar som stödjepunkter för lokalbefolkningen och den blandning av barbarer, utbygdsjägare och äventyrare som står för huvuddelen av buktens befolkning. Klan Glitterdjup har traditionellt sett skickat en handelsexpedition per år till forten för att byta orichalcum mot nyttigheter som basvaror som ris, vete, tyg, läder osv, men också lyxvaror som kryddor, guld och ädla stenar,
    F: Orchnästen, goblinbyar och utposter åt Hobgoblin imperiet Nizh (som härskar över den remsa av land som ligger mellan bergen i norr och de nordliga ödemarkerna)
    G: Ivaldefäste. Tidigare klanfäste åt Ivaldesönerna. Övertaget av Hobgoblins. Klan Glitterdjup ledde en expedition för ca: 400 år sedan för att ta tillbaka Ivaldesönernas klansten, men vägrade återta fästet. Ivaldesönerna anses vara ganska shady.
    H: Timmersjö. Handelsplats och omlastningspunkt där Timmer från bergsskogarna och malm och smide från Glitterdjup förs ner för floden till Fall.
    I: Ekedömet. Alviskt kungarike. Isolationistiskt, men har ofta varit vänligt inställda till Glitterdjupet. Då och då en allierad, både mot goblinstammar i norr och invaderande arméer från söder.
    J: Stadsstaten Fall. Största staden. Leder av tradition den konfederation av stadsstater som kontrollerar bukten. Har blivit otroligt rik ifrån handeln med Glitterdjup.
    K: Stadsstaten Kostan.
    L: Stadsstaten Bramm.
    M: Besvärjarens torn. Endast det högsta tornet sticker fortfarande upp ovan för slammet, som en varning åt alla att hålla sig borta. Anses av lokalbefolkning vara källan för de odöda som förpestar floddeltat.
    N: Karrsten. Klan Karrs fäste. Traditionella och respektabla dvärgar, men var för generationer sen (när de första tre kungarna härskade över Glitterdjupet) en rivaliserande klan. Nominellt sett allierade till Klan Glitterdjup, men inte särskilt entusiastiska.
    O: Kil. Mindre handelsstad som tillhör Bonburg.
    P: Bonburg, näst största staden i bukten, men inte lika rik eller mäktig som sin allierade/rival Fall.
    Q: Staden Klens. Tillhör Bonburg.
    R: Immerdal. Klan Glitterdjup har länge planerat att etablera en utpost här, då dalen ska vara rik på metaller, men avståndet och de lokala klanerna av gobliner, wargs och bugbears har än så länge hindrat dessa ambitioner.
    Last edited by Cybot; 29 June 2019, 07.02.

    Kommentera:

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Started by Bifur, Igår, 13.45
11 responses
204 visningar
1 gillar
Senaste inlägg God45
av God45
 
Started by zonk, Igår, 19.28
7 responses
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg RasmusL
av RasmusL
 
Started by gabrielledebourg, Igår, 14.06
1 response
85 visningar
4 gillar
Senaste inlägg Caligo
av Caligo
 
Started by Henke, 19 October 2019, 11.24
13 responses
252 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke
av Henke
 
Started by zonk, 19 October 2019, 10.10
2 responses
114 visningar
2 gillar
Senaste inlägg zonk
av zonk
 
Started by entomophobiac, 20 October 2019, 12.49
7 responses
157 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Genesis
av Genesis
 
Started by Björn Wärmedal, 10 October 2019, 13.10
60 responses
1.996 visningar
14 gillar
Senaste inlägg God45
av God45
 
Started by Faehrengaust, Igår, 12.45
1 response
66 visningar
1 gillar
Senaste inlägg Magnus Seter  
Started by God45, 30 September 2019, 20.49
82 responses
2.981 visningar
7 gillar
Senaste inlägg God45
av God45
 
Started by Feuflux, 13 October 2019, 20.26
14 responses
184 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Lupus Maximus  
Arbetar …
X