Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad har du skrivit idag? [regler i trådstarten]

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Jag har skrivit små ändringar här och där i ett material som jag korrekturläser :-)

    Kommentera


      Idag översätter jag ett långt avsnitt om Kroppspoäng till svenska Runequest.

      Kommentera


        Idag tänkte jag försöka stoppa in all Best-brödtext i layoutdokumentet och se hur det känns. Sen blir det att bearbeta kopparsticken jag tänkt använda och efter det har jag ett första utkast för allmän beskådan.

        Känns just nu som att 19:e juni fortfarande är en realistisk deadline.

        Kommentera


          Har översatt några sidor MÖRK BORG. Vi kör en första översättning själva innan den skickas över till Patrick Stuart för bearbetning/omskrivning och därefter engelskspråkiga korrläsare. Men även den här första, grova översättningen känns riktigt bra!

          Kommentera


            Advantages/disadvantages till Best. Har alltid velat experimentera med att göra dem kumulativa. Så varför inte nu?

            FÖR- OCH NACKDELAR.
            Om du får fördel eller nackdel när du använder en egenskap slår du en extra tärning. Vid fördel behåller du det högre resultatet; vid nackdel behåller du det lägre.

            BALANSERING
            Om du har för- och nackdel på samma slag tar de ut varandra och du slår som vanligt.
            Varje för- eller nackdel påverkar bara ett specifikt slag. Du kan exempelvis ha fördel på att ta initiativet och samtidigt nackdel på anfall utan att de tar ut varandra.

            FLERA FÖR- ELLER NACKDELAR
            För- och nackdelar är kumulativa. En fördel eller nackdel ger dig en extra tärning. Två ger dig två extra tärningar. Tre ger dig tre extra tärningar. Etc.
            Du slår alla tärningar men behåller bara det högsta eller lägsta resultatet.

            Kommentera


              Har påbörjat en kluddig, handskriven lista med saker som kan hända när de unga rollpersonerna har infiltrerat en storslagen fest för Barberarnas och Jordemödrarnas skrå. De utger sig för att vara köks- och serveringspersonal. Vi får se om de lyckas hålla gästerna nöjda och undgå att dra uppmärskamhet till sig samtidigt som de försöker genomföra sin juvelstöld. Stjäla saker klarar de nog hjälpligt, men kan de skilja en bakelse från en rå potatis?

              Har också skrivit en post om nytt rollformulär till mitt hemmabyggda system. Uppmundrande tillrop och spontan kritik är välkomna, men minutiös feedback är nog bortslösad eftersom spelet ännu är långt från release.


              https://www.facebook.com/TimesinkRPG...type=3&theater

              Kommentera


                Sitter och korrar Origenes, helt sjukt hur mycket konstigt det kan finnas i en text som man har petat i så mycket

                Belönade mig själv med att skriva tre tabeller till Norrlands inland inför söndagens spelpass

                Kommentera


                  De senaste dagarna: Ritualer, böcker och konstiga världar till Bortom barriären.

                  I kväll: Ett krypterat handout-brev till Månens krigsherrar del två.

                  Kommentera


                    Som bevis på hur bra den här tråden varit för mig: Jag skrev inte ett endaste ord som var spelrelaterat under hela min wrnu-paus. Men nu så!

                    Idag har jag såklart fortsatt "chipping away" på mitt underjodiska datacenter. Det är ju helt enkelt en dungeon, egentligen – och det är lite meningen. Dungeon crawling a' Rotsystem, liksom.

                    Idag blev jag klar med våning 3; jag skrev typ lite drygt ett A4 om våning -3s två kvarvarande segment:

                    Spoiler: 

                    [B]Segment 3-0: Serverhallar som är en latent krigszon. [/B]Det finns ett hål i taket som leder upp till segment 2-0. Dörrarna som leder moturs mot segment 3-5 är täckta av bråte men det går att flytta på. De som leder medurs till segment 3-1 är låsta med elektroniska lås, som kan hackas utan problem förutsatt att rollpersonerna lyckas koppla ström till dem.

                    En stor del av det yttre segmentet fylls av tjocka, svarta rötter. I och på dem bor muterade knytnävsstora barkborrar som visserligen slumrar, men hela tiden är redo att svärma ut ur hålrum och anfalla inkräktare.

                    Rötterna verkar också vara levande – de rör sig långsamt inåt, mot dörren som leder till det inre segmentet. Då och då rycker de till. Det kan ta en stund innan det här märks, eftersom rörelserna är så subtila.

                    Rötterna växer ut från ett rothjärta (se grundboken s. XX), en hård klump svarta rötter som sitter i ett hål i ytterväggen. Rothjärtat styr och koordinerar stora delar av anfallet mot datacentret, och om det hotas kommer det att försvara sig vildsint med hjälp av både barkborrar och rötter, som kan röra sig förvånansvärt snabbt vid behov. Hjärtat kommer också att fly hellre än illa fäkta, så ifall det upplever sig vara i underläge så försvinner det in i hålet det kom från och kollapsar tunneln efter sig.

                    Området kring dörren mot segmentets inre del ser ut som en krigszon, och dörren omges av kraftfulla vapen. En del av dem är trasiga eller har slut på ammunition, men det ser ut som att någon gradvis monterat dit nya. Själva dörren är också försedd med flera ordentliga lås och har vid något tillfälle delvis svetsats igen.

                    Det inre segmentet kontrolleras av en fungerande men förvirrad säkerhets-AI som styr dels vapnen kring dörren och dels ett flertal andra fällor, säkerhetssystem och stridsdrönare. Den och rothjärtat har utkämpat ett långdraget ställningskrig under flera år nu, men Alpha/66 lyckades hitta ett sätt att få dem båda att slumra in och nå ett perfekt avvägt dödläge där ingen av dem längre gör några nya anfall. Nu återstår att se ifall rollpersonerna råkar störa dödläget och åter föra området till en krigszon.

                    Om rollpersonerna närmar sig dörren eller tar sig in i den inre delen via någon av dörrarna från segment 3-1 så kommer en subrutin till den slumrande AIn att försöka utröna deras identitet – huruvida de är inkräktare eller anställda. Här kan spiken rollpersonerna fick med gamla inloggningsuppgifter och digitala nycklar vara till hjälp. De är sedan länge utgångna, men om rollpersonerna kan väva ihop en tillräckligt trovärdig lögn om varför de låtit sina säkerhets-certifikat gå ut så kan de lura subrutinen.

                    I det inre segmentet finns fem intakta och sammankopplade servrar. Ingen av dem har den data rollpersonerna vill ha, utan de används uteslutande för att lagra säkerhets-AIn och dess subrutiner. Servrarna är just nu till större delen i lågenergiläge, men rollpersonerna kan välja att aktivera dem. AIn är dock betydligt mindre lättlurad än sin subrutin, och kommer snart att upptäcka rollpersonernas bluff. Däremot är den känslig mot att hamna i logiska loopar, så om rollpersonerna lyckas förvirra den tillräckligt så kan den mycket väl fastna i en sådan.

                    [B]Segment 3-1: Dammiga serverhallar med en väg ner.[/B] Segmentets servrar är helt döda, och allt är täckt av grå aska som lätt rörs upp och fastnar vid allting. Askan rörs lätt upp, och kort efter att rollpersonerna kommit in i segmentet blir det svårt att se mer än ett par meter framför sig.

                    Det finns ingen dörr mellan segmentets inre och yttre del, och segment 3-2 som ligger medsols är i princip helt inrasat. Det finns dock en trång gång mellan två av dörrarna mot det segmentet, som skulle kunna vidgas tillräckligt för att rollpersonerna ska kunna ta sig igenom.
                    I den inre delen finns ett öppet hisschakt som leder ner till våning ?4.


                    Jag bifogar också den uppdaterade kartan.

                    Kvar att skriva nu är egentligen bara kanske ett A4 om våning -4, sedan 1-2 A4 om nästa del, och kanske ytterligare 1 A4 om "efterspelet".

                    Sammanlagt borde det bli typ 35-40 A4:or för det här äventyret. Sedan är det dags att ta itu med det tredje och sista äventyret, och så ett gäng "kringtexter", och sedan... är det... klart?
                    Bifogade filer

                    Kommentera


                      Sommarstädade bland mina inspiration-husregler till femman!

                      Dax att göra dom betydligt enklare och närmare femmans skrivna regler, sorry Hillfolk!

                      Postade dom nya reglerna på min blogg men ska ge er lite inside info till hur jag egentligen tänkte. Design-insikt i 2097s hjärna!

                      OK. Så vad gillar jag med inspiration, vad vill jag få ut av det, vad funkar, vad är det som är överflödigt och kladdigt?
                      1. Jag gillar att man har en resurs som man måste investera innan man slår. “Det här är ett slag jag bryr mig extra om”; ökar agens. Jag gillar också att det kan bli helt bortslösat om man ändå slår fram två ormögon.
                      2. Jag gillar att rollisens egenskaper och relationer blir relevanta på crunch-lagret
                      3. Jag gillar hur Hillfolk belönar “den som ger sig”; låter samtalen flöda naturligt istället för att hanteras med ett karisma-slag eller liknande.
                      4. Jag gillar ficklampstappande obv. Taschenlampenfallerlasser ftw. (Betyder: när rollisarna klantar sig pga dom är så himla skraja och så kvaddar dom för vandra)
                      5. Jag tyckte inte om att behöva harva med en resursekonomi som bara bryter samman och antingen chokar ur pga för lite brickor eller floodar över pga för mycket brickor. Hatar det i Fate, hatar det i Hillfolk.
                      6. Jag tyckte inte om den luddiga formuleringen av hur mycket man kunde få av en 2-spend force. “Inte nödvändigtvis exakt det dom frågade efter men ändå en significant känslomässig eftergift” uh… måste man ha PhD i familjerådgivning för att spela spelet så kanske det inte är helt lyckat
                      7. Jag gillade inte den urförvirrande “man, öh, betalar en bricka, men man betalar direkt från banken om man inte har några men man kan bara göra det för vissa typer av transaktioner”; det är en förvirrande och ovanlig interaktion som dessutom sammanfaller med den i sig redan förvirrande “det är förloraren som vinner brickan”-grejen; var helt hopplös att komma ihåg och lära sig även efter flera år.


                      Så. Vad har händrats.

                      Ekonomin: borta. Tillbax till vad jag gillade med femmans inspiration från första början: det är bara på/av. Antingen har man insp eller så har man inte det. Vi kommer fortsätta använda brickor eftersom det är ett sätt att tydligt visa att man “får” inspiration fast man redan har det. Sen när man använder det så ryker allt.

                      Hillfolks ‘betalningar’: borta. Jag insåg att i 2097e kan jag ha samma belöningstillstånd för dom dramatiska scenerna som jag villle ha eftersom brickorna sen kan användas i det procedurella lagret, till skillnad från Hillfolk där procedurella scener har sin egen helt separata brickekonomi [som suger].

                      “Du betalar en”-krånglet: borta. Man får alltid insp från banken. Personen som ger sig får inspen, den delen funkar fortfarande som Hillfolk. Ja jag vet att det är krångligt men det är ju den personen jag vill belöna.

                      Ficklampstappande: uttalat belönat. Jag gillar att det är den “störiga” personen som blir belönad av spelet. Hjälper till att motverka grupptrycket. Men det var nån på story games som hade en idé om att det egentligen borde vara dom andra som får belöningen; tycker inte det är helt hundra för inspen är bara en liten “det du gjorde är definitivt tillåtet/uppmuntrat”-markör, inte en ekvivalent kompensation. Dvs det är sällan värt en futtig insp för att man leder in partyt på en stor omväg som kanske kostar dom 30 hp. Men. Att man får den inspen signalerar att man inte har varit olydig mot spelet utan att spelet fortf “tickar på som det ska”.

                      Däremot så införde jag att man, om nån annan börjar ficklampstappa, kan utmana dom genom en konvo istället. Och då är det ju antingen man själv som får inspen eller så blir dom av med den egenskapen. Så det är lite win/win.

                      En lucka i dom nya reglerna är att det inte finns nåt sätt än att använda sina insp i rent dramatiska scener. Vill ju inte att inspen ska bli en “nu ska jag ut och mörda”-morot för att man bara kan använda dom i procedurella scener. Ska klura vidare!

                      Kommentera


                        Det har blivit mycket tystnad från mig i den här tråden. Inte av vilja, utan mer av tidsbudget och typ känsla av att "bara säga samma sak", när det bara blivit att fortsätta skriva (och då jag inte riktigt kan ge mer exakta detaljer).

                        Men, här får bli någon form av breakdown av vad jag har gjort under de senaste veckorna. Varje dag har jag suttit med något. Det har varit kul och känts skönt! Mycket också för att det bli om vartannat med de olika projekten och flyter in.

                        1. Call of Cthulhu: Äventyrssektionen är skriven och inskickad till förlag för feedback. Jag ska återvända och skriva lite texter om setting, vilket blir snart. Men fokus var att få iväg det som är äventyret först, så allt kunde börja läsas och skickas för artwork.

                        2. Ur Varselklotet: Jag har översatt, korrat och layoutat Spökhuset i Färentuna. Ni får se resultatet snart, det kommer bli riktigt snyggt!

                        3. Väsen: Håller på att skriva ändringar och ett nytt draft inför inskick, där jag återvänt ordentligt till det de senaste dagarna.

                        Plus att jag efter det har minst tre kommande skrivprojekt jag landade i samband med Nordsken. Det känns sjukt kul och härligt att inte behöva pausa skrivandet!

                        Kommentera


                          Ursprungligen skrivet av gabrielledebourg Visa inlägg

                          1. Call of Cthulhu: Äventyrssektionen är skriven och inskickad till förlag för feedback. Jag ska återvända och skriva lite texter om setting, vilket blir snart. Men fokus var att få iväg det som är äventyret först, så allt kunde börja läsas och skickas för artwork.
                          Hej där Gabrielle!

                          Är inte svenska Call of Cthulhu bara en ren översättning av 7ed?


                          Själv har jag skrivit stats för några NPCs till mitt CoC-äventyr Scion.


                          Kommentera


                            Idag är jag faktiskt ganska stolt över mig själv. Jag brukar ofta prokrastinera och tänka väldigt mycket på mina projekt men inte komma till skott och få det nerskrivet och organiserat (mängden skriven text per dag brukar kunna mätas i "ett textstycke eller två").

                            Idag har jag skrivit flera sidor om mitt senaste projekt "Paragon måste dö!", ett superhjälte-scenario där jordens räddare och messias är istället det största hotet som jorden någonsin skådat. Ett scenario där lösningen definitivt inte är att ta på sig en superrustning och ge sig in i en knytnävsfajt med jordens mäktigaste "superhjälte", utan kommer att kräva planering, hemliga projekt och experiment samt mycket arbete i skuggorna. Allt för att undergräva och förhoppningsvis utplåna Paragon.
                            Idag har jag skrivit grundläggande scenariostruktur, första utkastet till spelararketyper och förmågor samt börjar att skriva avsnittet om hur man bygger upp sin konspiration.

                            Kommentera


                              Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg

                              Hej där Gabrielle!

                              Är inte svenska Call of Cthulhu bara en ren översättning av 7ed?
                              Långt ifrån. Reglerna är såklart en översättning, men även i grundböckerna sker stora förändringar.

                              Den stora skillnaden är att den svenska utgåvan kommer att fokusera på en svensk/nordisk setting. Det betyder att en stor del av världen i grundböckerna helt byts ut (ungefär tre kapitel är helt utbytta och flera andra påverkas). Att bara ha gjort en "ren översättning" hade ju gett ganska lite, då många inte har direkta svårigheter med spel på engelska.

                              Utöver det skrivs det två stycken kampanjer/äventyr i den här settingen inför släppet, där jag skriver ett av dem och det andra skrivs av Gunilla Jonsson och Michael Petersén.
                              Last edited by gabrielledebourg; 06 June 2019, 15.20.

                              Kommentera


                                Ursprungligen skrivet av gabrielledebourg Visa inlägg

                                Långt ifrån. Reglerna är såklart en översättning, men även i grundböckerna sker stora förändringar.

                                Den stora skillnaden är att den svenska utgåvan kommer att fokusera på en svensk/nordisk setting. Det betyder att en stor del av världen i grundböckerna helt byts ut (ungefär tre kapitel är helt utbytta och flera andra påverkas). Att bara ha gjort en "ren översättning" hade ju gett ganska lite, då många inte har direkta svårigheter med spel på engelska.

                                Utöver det skrivs det två stycken kampanjer/äventyr i den här settingen inför släppet, där jag skriver ett av dem och det andra skrivs av Gunilla Jonsson och Michael Petersén.
                                Hej och tack för svaret, Gabrielle. Utspelar det sig fortfarande på 1920-talet, fast sett ur mer svenska ögon då?

                                Kommentera

                                Senaste inlägg

                                Minimera

                                Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Nässe, 10 December 2019, 22.06
                                39 responses
                                759 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg Zire
                                av Zire
                                 
                                Started by Henke, Igår, 10.56
                                18 responses
                                358 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg ChrilleT  
                                Started by krank, 09 December 2019, 19.11
                                1 response
                                21 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg krank
                                av krank
                                 
                                Started by Franz, 11 December 2019, 15.59
                                33 responses
                                758 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg Leon
                                av Leon
                                 
                                Started by Fiktionslek, 12 December 2019, 18.46
                                8 responses
                                284 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg Nässe
                                av Nässe
                                 
                                Started by Fiktionslek, Igår, 19.35
                                1 response
                                39 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg Nässe
                                av Nässe
                                 
                                Started by Minimoni, 07 October 2015, 19.04
                                21 responses
                                1.214 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg McKatla
                                av McKatla
                                 
                                Started by krank, 09 December 2019, 19.12
                                4 responses
                                94 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Henke
                                av Henke
                                 
                                Started by Dr_Dängrot, 11 December 2019, 08.28
                                21 responses
                                903 visningar
                                3 gillar
                                Senaste inlägg Halo
                                av Halo
                                 
                                Started by Björn Wärmedal, Igår, 11.01
                                0 responses
                                25 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Björn Wärmedal  
                                Arbetar …
                                X