Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad har du skrivit idag? [regler i trådstarten]

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Jag vet inte hur det här med citat fungerar längre på den här siten, men min fråga gäller Mekanurg och Expert 2: Är det en regelmotor för fantasy i klass med ditt tidigare EDD? Jag frågar för jag såg något oroande gällande skjutvapen.

    Kommentera


      Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg
      Jag vet inte hur det här med citat fungerar längre på den här siten, men min fråga gäller Mekanurg och Expert 2: Är det en regelmotor för fantasy i klass med ditt tidigare EDD? Jag frågar för jag såg något oroande gällande skjutvapen.
      Expert 2 är en plain-vanilla regelmotor (BRP 1T20) enligt samma tänk som EDD, och som jag avser använda i ett SF-projekt jag skissar på.

      Det går också att kalibrera om Expert 2 för fantasysammanhang. Därtill är det så att jag gillar urban muskötfantasy, vilket till exempel märktes i Gondica för 20 år sedan.

      Kommentera


        Idag tillbringade jag morgonen med att skriva ett par sidor äventyrsuppslag till olika kortprojekt. Bland annat Apocalypse Cthulhu som handlar om en Cthuluiansk post-apokalyps. Det är så många äventyr som behandlar en pre-Cthulhu-tillvaro att jag kände att det var dags att fundera på vad som händer efter.

        Kommentera


          Fick en chans att skriva lite Best igen och har börjat utforska olika sätt att porträttera monster. En sak som är intressant är att gotisk litteratur och liknande alltid tycks mycket läskigare, vilket antagligen beror på att vi idag vet allt.

          Likadant med Lovecraft. Nej, det finns inte en dold bergskedja på Antarktis—men på 30-talet hade det mycket väl kunnat göra det.

          Men jag kommer fortsätta jaga olika sätt att göra monster intressanta, helt enkelt. Både som "story" och för reglers skull.

          (Mörkerform)—Ett kompakt formbart mörker som försvinner när ljus rör vid det, men alltid finns kvar i skuggorna och i ögonvrån. När ljuset når det dröjer det lite innan mörkret retirerar, som om ett tjockt bläck av mörker rinner undan.

          (Monsterform)—En gigantisk björn med betar som ett vildsvin. En övervuxen skräcködla med tio ben. En varg stor som en häst. Monsterformen är den överdrivna djuriska skepnad som vidundren kan få när vår mänskliga fantasi skenar iväg inom ramarna för vad vi redan känner till.

          (Främlingsform)—Tänk på hur du skulle beskriva en bläckfisk för den som aldrig lämnat fastlandet eller en isbjörn för den som levt hela sitt liv i öknen. Det främmande blir skrämmande för att jägarna helt saknar förståelse för vad de ser. Det krävs nya ord, märkligare böjningar, och en balans mellan otydlig antydan och vilseledande referenser för att beskriva något verkligt främmande.

          (Kaosform)—Många munnar, ögon, lemmar. Kombinationer av växtriket, djurriket, sten, och alla tänkbara element. Blöder ymnigt när sår läks. Skrattar som en hyena när den tar skada. Har hud som kokar. En osalig blandning av alla möjliga saker presenterat utan rationell struktur. Kaos är obehagligt. Det viktigaste med kaosformen är att den är svår att beskriva och lämnar övrigt åt fantasin.
          Last edited by entomophobiac; 15 May 2019, 15.01.

          Kommentera


            Efter diverse finlir (tack Clarence mfl) har jag nu uppgraderat min regelmotor från alfa-version till beta-version. Dessutom har den fått ett mer särpräglad namn: Expert Nova.

            Kommentera


              Idag har jag fortsatt att bearbeta texten i Världsrymdens vagabonder. Det här med direkt tilltal är inte alls lätt som man kan tro men det går framåt för mig.

              Kommentera


                Idag har jag skrivit en ny, uppdaterad punktlista för Rotsystem-äventyrets tredje underjordiska våning, och gjort en karta till den.

                Kommentera


                  När jag äntligen fick tid att skriva vad jag ville och skulle skriva något rolöigt blev det... rumsbeskrivningar till Insnöad. Och som om det inte vore nog, varje rum beskrivs två gånger av olika skäl. Suck. Nåja, första flygeln kvar. Bara tre kvar! XD

                  Kommentera


                    Spelkrönika till Sysps Norrlands inland-kampanj till Kuf. Förhoppningsvis kan den hjälpa tillkommande spelare att komma ikapp med vad som hänt, och greppa setuppen och tonen.
                    Last edited by wilper; 15 May 2019, 21.45.

                    Kommentera


                      Jag skrev lite i min tråd igen. Det hjlper att skriva ned saker: Man upptäcker en del problem på det sättet!

                      Kommentera


                        Idag har jag varit ledig från jobbet som spelutvecklare och ägnat dagen åt... spelutveckling. Inte egentligen. Men lite. Jag har skrivit på ett 20.000-teckenäventyr till Drakar och Demoner Ivanhoe som jag döpt till Novit enim Dominus qui sunt eius, som de som har lite latin i bagaget vet tillskrivs den gode (nåja) Arnaud Amalric, påvlig legat som med detta initerade en massaker i Béziers på både kättare och kristna. Gud kunde ju, som citatet antyder, reda ut de döda själv. Det blev ett par sidor, men mindre än jag ville för jag var tvungen att läsa om reglerna.

                        Kommentera


                          Ursprungligen skrivet av Tsianphiel Visa inlägg
                          Idag tillbringade jag morgonen med att skriva ett par sidor äventyrsuppslag till olika kortprojekt. Bland annat Apocalypse Cthulhu som handlar om en Cthuluiansk post-apokalyps. Det är så många äventyr som behandlar en pre-Cthulhu-tillvaro att jag kände att det var dags att fundera på vad som händer efter.
                          Coolt, jag hade lätt velat spela efter Cthulu

                          Kommentera


                            Mera Best. Har en idé om att rollpersoner i allmänhet är ganska utstötta och tänkte att det kan vara bra med lite tips om på vilket sätt de är utstötta.

                            UTANFÖRSKAPET.
                            Det krävs en särskilt plågad individ för att acceptera monsterjägarens många gissel. En individ utan något att förlora.
                            Ni tillhör alla den här brokiga skaran, men på olika sätt. Rulla 3t6 för att få lite inspiration till varför just du eller just ni tolererar utanförskapet.
                            Ofta är det ett utanförskap som började redan innan ni förstod sanningen.

                            3. besatt: du är den sanna fanatikern, som jagar din vita val eller heliga graal med en så intensiv besatthet att mänskliga relationer saknar relevans. Andra människor är bara verktyg ämnade att förbrukas.
                            4. hämnare: du söker efter det vidunder som bragte din älskade eller ditt barn om livet. Allt du hade—allt du älskade—har redan tagits ifrån dig. Den vetskapen gnager dig varje vaken timme.
                            5. utstött: du har egentligen aldrig passat in. Du har luffat runt utan några fasta punkter i din tillvaro. Ibland som tiggare, ibland som förvärvsarbetare, men sällan längre än någon månad.
                            6. föräldralös: ingen vet vem som lämnade dig till barnhemmet eller under vilka omständigheter de tvingades lämna dig. Du har alltid känt dig oönskad men har funnit din plats i utanförskapen.
                            7. missbrukare: i ruset från alkohol eller opium har du funnit en tillflyktsort från de maror som rider dig och ditt liv har rasat samman runt dig i takt med att du sjunkit allt djupare ned i missbruket.
                            8. utblottad: du brukade ha en gård, en bod, kanske ett krukmakeri eller bageri. Men allt det är nu förlorat i eldslågor, vandalism, eller politiskt rävspel. Allt du en gång älskade är förvandlat till sand och ve.
                            9. utslocknad: dina ättlingar och släktingar är alla stupade eller förlorade; din rikedom spenderad. Din en gång så anrika adelsfamilj kommer att dö med dig och det finns inget du kan göra åt det.
                            10. krympling: med ärvda eller åkomna fysiska men har du haltat dig genom livet, bespottad och hånad. Smärtan och lidandet har följt dig varje dag, liksom glåporden. “Krympling!” “Missfoster!” “Styggelse!”
                            11. lärling: du har skolats sedan barnsben av mästare som vigt sina liv åt att jaga vidunder. Men det gör också att resten av världen är lika främmande för dig som vidundren är för alla andra.
                            12. utböling: jakten har tagit dig längre än du någonsin trodde och klippt din länk till den trakt du brukade kalla hem. Det är ett val som gör dig rotlös. Du har blivit en främling både där målet finns och där du kommer från.
                            13. edsvuren: du är inte alls förlorad till utanförskapet: du måste fullfölja en svuren ed. Men plikten är en tveeggad kniv som skär dig i hjärtat varje gång du minns barns skratt eller älskades léenden. Du måste, men sedan får du återvända.
                            14. tjänare: kedjorna har lagts om din hals över natten och piskan har slickat din rygg när du inte blidkat din mästare. Nu har kedjorna tagits av och du har släppts ut för att utföra ditt uppdrag med den slagna hundens ängslan.
                            15. jagad: du befinner dig på rymmen från militären, staten, en hemlig orden, häxfinnare, eller din egna familj. Du tvingas röra dig från by till by, stad till stad, men finner samtidigt en ro i att ligga steget före dem som jagar dig.
                            16. underhuggare: order är order och måste följas till punkt och pricka. När vaktchefen, officeren, eller monarken säger att du måste jaga vidunder, då jagar du vidunder. Det spelar ingen roll vad du själv tror.
                            17. utvald: när du första gången insåg vad alla omen måste innebära så var det som att dina ögon äntligen öppnades: du finns på denna jord för att fullfölja en uppgift. Du är den utvalde! Gud har satt dig på jorden med ett högre syfte.
                            18. sjukling: du hostar blod, tappar kött från din kropp, eller får otäcka variga sår som blöder sjukt blod. Du slängs ut ur samhällen så fort dina åkommor upptäcks, men jakten har gett dig ett syfte. Om du kan leva länge nog.

                            Kommentera


                              Jag har redigerat fem av sju kapitel till min framtida äventyrsmodul till Eon. Fyra av fem är blev klara nog att lämna över till korrläsning, resten jobbar jag vidare med.

                              Kommentera


                                Skrev även klart lite förslag till Sanningen, till Best. Har någon sorts idé att bli klar med all brödtext i helgen. Men tveksamt. Ingen aning om varför heller, men om inte annat använder jag redan vissa av verktygen i min egna spelgrupp.

                                SANNINGEN.
                                Sanningen är att vidundren finns och att de söker sig till oss för att hävda groteska tribut. På något sätt har just ni kommit i kontakt med den sanningen. Ni vet, tror, eller bestrider bestämt att det finns “något” i mörkret som vill er illa på sätt som vanligt folk inte ens förstår.
                                Ni kan alla vara införstådda med hur sanningen ser ut, eller så är någon av er ledaren som inspirerat er eller helt enkelt använt rätt morot för att få er att spela med i villfarelserna.
                                Det finns flera olika sätt att använda sanningen. Antingen kan varje spelare slå 3t6 och ta reda på sitt helt egna skäl att veta sanningen, eller så slår ni ett gemensamt slag för hela gruppen. Vissa skäl kommer inte egentligen vara några bevis för sanningen, utan snarare en motivation för varför ni söker.

                                3. konspirationsteoretiker: du har inte sett sanningen så mycket som du är övertygad om att verkligheten inte är vad den hävdas vara. Maktens korridorer ljuger för att mörka hemliga ordnars konspirationer.
                                4. vittne: du såg döden i vitögat eller skådade dess eftergift och du kan svära på att det inte var någon stundens villfarelse utan ett vidunderligt missfoster av mardröm och ondska.
                                5. ordensmedlem: du verkar för en hemlig riddarorden som grundats för att bekämpa vidundren med tron och övertygelsen att ni är särskilt utvalda för att utföra Guds vilja.
                                6. boklärd: du har läst om monster och vidunder. Om vampyrer, demoniska andar, varulvar, och andra avgrundsväsen. Du har bläddrat i uråldriga böcker som glömts bort olästa under damm och aska.
                                7. blodsbunden: det är din älskade eller ditt barn som korrumperats av vidundrets vedervärdiga krafter eller som delar dess kött. Om du i slutänden kan frigöra dem eller tvingas dräpa dem vill du inte tänka på.
                                8. spårare: du har mött den här besten förut, du känner dess namn, och är besatt av att avsluta dess lidande. Du bär ärren från det första mötet i själen och kanske även till ditt yttre.
                                9. legoknekt: du har blivit erbjuden en ansenlig belöning för att bekämpa ett påstått vidunder och tar gladeligen pengarna för vad som knappast kan vara mer än en helgs underhållning.
                                10. offer: du är inte en jägare—du är jagad. Någonting därute har flåsat dig i nacken sedan länge. Du vet inte varför det jagar dig, men du vet att anfall är bästa försvar.
                                11. arvtagare: en generation i taget har din familj fört vidare vetskapen att någonting finns därute och att det vill oss illa. Er tacklösa utskrattade uppgift är att inte låta kunskapen om vidundren gå förlorad.
                                12. samlare: om det är odödlighet, förståelse, eller andra skäl som driver dig framåt är osagt, men du vet att vidundret är den sista biten i ett komplicerat pussel som du vill lösa.
                                13. domedagsprofet: din sanning går djupare än vidundret som gäckar dig. Du kan förtälja om vad som kommer ske om vidundret inte stoppas i tid; när vattnet förvandlas till aska, blodet fryser till is i era ådror, och solen slocknar.
                                14. rationalist: en gång för alla måste någon förklara för de vidskepliga fåren att det inte finns något vidunder. Att rykten är rykten och humbug är humbug. Det verkar som det är du som måste göra det.
                                15. galen: röster viskar till dig på dagen och ohyggliga vidunder visar sig i dina drömmar; verklighetens lagar kollapsar och illusionerna rämnar. I din hjärna är det så—hela tiden. Vidundren bevisar för dig att du har rätt.
                                16. ockultist: särskilda salter från otillgängliga sjöar, svåryttrade namn från bortom tid och rum, eller bara spådomar i kaffesump och seanser med döda monarker. Den mörka magin har visat dig vad som gömmer sig på andra sidan.
                                17. agent: du jobbar för monarken, lagens långa arm, eller som internationell spion planterad för att se om rykten om vidunder klär farliga nationella hemligheter i vidskepligt skimmer. I tider av diplomati, förbered för konspiration.
                                18. censor: det är alltid i monarkens intresse att veta sanningen. Du vet sanningen och det är din uppgift att lägga locket på och se till att sanningen inte sprider sig. Du förvränger och döljer sanningen, till vilket pris som helst.

                                Kommentera

                                Senaste inlägg

                                Minimera

                                • Rickard
                                  Svar till Äventyr i snö och is
                                  av Rickard
                                  Bara lite saker jag kommer på:

                                  • Snöstormar.
                                  • Det räcker med månljuset för att se hela landskapet i ett spöklikt ljus....
                                  Idag, 14.55
                                • ÅkeZorkh
                                  Svar till [Rescensera ett rollspel som inte finns!] ANMÄLAN
                                  av ÅkeZorkh
                                  Prins Valiant på Sveavägen
                                  Knas i urten
                                  Gängkrig på segway
                                  Amongst the thugs...
                                  Idag, 14.50
                                • anth
                                  Svar till Äntligen!!!
                                  av anth
                                  År 2002 utlyste WotC en tävling om vad som skulle bli nästa DnD-kampanjvärld. Spelkonstruktören Keith Bakers Eberron vann.
                                  Tanken var ett det...
                                  Idag, 14.48
                                • Minimoni
                                  Svar till Din spelvärld med barnen
                                  av Minimoni
                                  Jag är genant bekant med den världen. Har sett allt som producerats till ”Friendship is Magic” samt ”Equestria Girls”. Nu kan jag förklara...
                                  Idag, 14.47
                                • skaraborgarn
                                  Svar till Skillnader mellan folkslagen
                                  av skaraborgarn
                                  Alver och orchers avsky mot varandra är inte rasism det är artism!
                                  Idag, 13.30
                                • Gurgeh
                                  Svar till Got sista avsnittet! Spoilers!!!
                                  av Gurgeh
                                  Spoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooi l!

                                  Det lämnas ju till tittaren själv att tolka, men jag kan tänka mig att de konstiga...
                                  Idag, 13.18
                                • gabrielledebourg
                                  Svar till Nostalgi ur ett kulturellt perspektiv
                                  av gabrielledebourg
                                  Onekligen. Liksom, jag är ju så jävla nedtrampad i nostalgiträsket om något: Ur Varselklotet, Chock och svenska Call of Cthulhu är väl liksom nostalgiprodukter...
                                  Idag, 12.53
                                • Jocke
                                  Svar till Public domain och ackreditering
                                  av Jocke
                                  För bara några år sen gick Karl Alfred in i public domain och många tecknare roade sig med att rita och publicera egna Karl Alfred äventyr....
                                  Idag, 11.49
                                • Rickard
                                  Svar till Kompetitiva rollspel
                                  av Rickard
                                  Medan världen går under har jag försökt powergäjma i och fick en bra story tillbaka som svar. Jag brukar påstå att man inte kan spela samberättande...
                                  Idag, 11.41
                                • Mekanurg
                                  Svar till Raser som aldrig spelades
                                  av Mekanurg
                                  När jag spelledde EDD hade jag en flexibel inställning när det gällde spelarrollernas folkslag, men mina spelare bannlyste ankor. Deras rollpersoner...
                                  Idag, 10.35
                                Arbetar …
                                X