Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad har du skrivit idag? [regler i trådstarten]

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Vad har du skrivit idag? [regler i trådstarten]

    Den här tråden är till för alla som skriver på något rollspelsrelaterat. Det kan vara regler till ett rollspel, ett scenario, spelvärld, en spelkrönika eller till och med en artikel. Tanken med tråden är att uppmuntra folk att skapa, till exempel mig själv. Jag hoppas att jag ska kunna skriva ofta i den här tråden. Du kan antingen bara berätta vad du skrivit om, eller klistra in hela eller en bit av texten.

    Här är några regler för tråden:
    1. Ett inlägg i denna tråd är antingen för att berätta om något du har skrivit, eller för att kommentera något någon annan postat. Se dock 2 och 3 nedan.
    2. Du kan också skriva ett inlägg för att offentligt tillkännagöra din avsikt att skriva här varje dag, en gång i veckan under två månader, eller liknande. Detta så att andra kan hjälpa dig med motivationen genom att fråga dig hur det går, påminna dig om du inte skrivit något, och så vidare.
    3. Om någon har skrivit en avsikt att skriva något så kan du ocskå posta ett inlägg som taggar denne och fråga hur det går.
    4. Om du vill ha feedback på det du skrivit, klistra in texten och skriv tydligt att du vill ha feedback, och exakt vad du vill ha feedback på, till exempel "Flyter språket bra?", "Förstår ni vad jag försöker säga?" eller "Känns mina alver för tråkigt tolkienska?".
    5. Om en person inte skrivit att hen vill ha feedback, ge gärna uppmuntran och glada tillrop, samt positiva kommentarer, men skriv inget negativt. Om en person skrivit att hen vill ha feedback, håll dig till vad feedbacken ska handla om och kommentera inte andra aspekter av texten.
    6. Om det uppstår en diskussion om en text, ta det gärna i en annan tråd. Undvik dock att starta en tråd om en text om vilken författaren inte bett om feedback, eller om andra saker än feedbacken ska handla om.
    Jag vill påpeka igen att du inte behöver klistra in själva texten du skrivit. Du kan posta ett enkelt inlägg som "Idag har jag skrivit en halv sida om jupiterianska parningsritualer till mitt rymdoperaspel". Det viktiga är att du visar att du jobbar med ditt projekt, och att vi uppmuntrar och hejar på varandra.

    #2
    Jag tänker skriva något rollspelsrelaterat varje dag om jag inte är för upptagen, åtminstone fram till LinCon.

    Kommentera


      #3
      Idag har jag skrivit en text om hjärnrelaterade experiment på 50-talet till mitt rollspel Anatman. Jag tar hjärna (f'låt) emot feedback på min korrekthet i beskrivningen av experimenten, om någon känner till dem bättre än jag. Språket ska jag försöka polera upp vid ett senare tillfälle. Det känns lite svårt att hänga med för tillfället.

      En serie experiment av vetenskapsmännen Roger Sperry och Michael Gazzaniga på 1950- och 60-talet avslöjade några märkvärdiga egenskaper hos den mänskliga hjärnan. En del av detta har filtrerats ned till gemene man som ”vänster hjärnhalva är logisk och höger är kreativ”, men upptäckterna var långt underligare än så.

      För forskningen användes patienter som undergått en extrem sorts kirurgi i vilken deras corpus callosum, det tjocka knippe nerver som sammankopplar hjärnhalvorna, kapades. Detta utfördes på patienter med allvarlig epilepsi och till synes var de opåverkade av kirurgin. Deras personlighet, motoriska förmåga och minnen verkade inte påverkas av detta massiva ingrepp. Men Sperrys och Gazzanigas forskning visade att något visst hade ändrats. Här är ett exempel på ett försök som gjordes:

      En person med delad hjärna ombeds stirra på en punkt mitt emellan två skärmar. Till vänster visas en bild av ett dollartecken och till höger visas ett frågetecken. Bilderna blinkar förbi snabbt så att personen inte har tid att flytta ögonen. Eftersom den vänstra delen av synfältet skickar information till den högra hjärnhalvan och vice versa, så har de två olika hjärnhalvorna mottagit olika information. Den högra hjärnhalvan har sett ett dollartecken och den vänstra ett frågetecken. Personen ombeds nu rita med sin vänstra hand (kontrollerad av höger hjärnhalva) vad hen just sett, utan att hen själv kan se vad som ritas. Handen ritar ett dollartecken. Personen frågas sedan vad hen har ritat, och svaret kommer självklart: ”Ett frågetecken”. Den vänstra hjärnhalvan, i vilket talcentret ligger, har inte sett dollartecknet och har ingen aning om att vänsterhanden har ritat ett sådant, så den utgår ifrån att hen ritat ett frågetecken, eftersom detta är vad den vänstra hjärnhalvan sett.

      Kommentera


        #4
        Kul idé! Jag ska försöka komma ihåg att skriva saker här, men lovar inget. Och min produktivitet kommer att vara extremt ojämn pga att det här är den mest upptagna delen av året (elever som ska ha betyg etc).

        Men idag skrev jag ihop vad jag tror är den sista versionen av reglerna för ödesmagi till Ödesväktarna – vi som skrev spelet kom under Gothcon på att det vore ett kul ämne att skriva en Fenixartikel om, så vi inhämtade deadline från GIllbringarna på plats och körde igång. Så nu har vi typ 11 000 tecken ungefär om ämnet. Det jag gjorde idag var att föra in de nya regelförändringar vi kom överens om på gårdagens Discordmöte. På söndag ska vi träffas igen och kolla igenom, och sedan skicka iväg artikeln. Det känns jättebra!

        Kommentera


          #5
          Bra tråd.

          Idag har jag skrivit miljö/platsbeskrivibgar till en äventyrsplats till mitt andra Symbaroum-äventyr till Äventyrspaket 4. Lite svårt med inspirationen eftersom det generiska grejer för att ge platsen liv, inget som har direkt med äventyret att göra, men till slut blev jag ändå rätt nöjd med resultatet.

          Kommentera


            #6
            Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
            Kul idé! Jag ska försöka komma ihåg att skriva saker här, men lovar inget. Och min produktivitet kommer att vara extremt ojämn pga att det här är den mest upptagna delen av året (elever som ska ha betyg etc).
            Jag kommer eventuellt att påminna dig med ett taggat inlägg om det dröjer för länge. :)

            Men idag skrev jag ihop vad jag tror är den sista versionen av reglerna för ödesmagi till Ödesväktarna – vi som skrev spelet kom under Gothcon på att det vore ett kul ämne att skriva en Fenixartikel om, så vi inhämtade deadline från GIllbringarna på plats och körde igång. Så nu har vi typ 11 000 tecken ungefär om ämnet. Det jag gjorde idag var att föra in de nya regelförändringar vi kom överens om på gårdagens Discordmöte. På söndag ska vi träffas igen och kolla igenom, och sedan skicka iväg artikeln. Det känns jättebra!
            Bra jobbat! Det är tufft att skriva under deadline, så skönt att ni verkar få till det i tid.

            Kommentera


              #7
              Igår spelledde jag mitt OSR/weird west-rollspel Blod & bly för fem kollegor som spelade en del när dom var yngre men inte längre, frånsett igår då och en gång tidigare när jag spelledde Fantasy! OSG. Gårkvällens spelpass blev lyckat, men jag insåg att reglerna i Blod & bly fortfarande inte känns bra så idag har jag börjat skriva om dom. Roten till det onda är stridsreglerna. Min ursprungliga idé var att använda usage die-mekaniken från The Black Hack till tur som rollpersonerna kunde använda för att undvika skada men det blev mest bara konstigt. Nu är jag inne på ett mer traditionellt spår med poäng som kan spenderas för att få bonustärningar. Än så länge känns det då lovande.

              Kommentera


                #8
                Idag har jag bearbetat översättningen av Glorantha-kronologin för perioden 1581-1625 ST för den svenska versionen av Runequest RQG. Johan L har därtill bistått med gloranthiska detaljkunskaper som jag saknar.

                Kommentera


                  #9
                  Jag har skrivit lite magiska föremål för ett projekt. Jag har skrivit lite på ett Werewolf the apocalypse scenario, jag har skrivit lite på mitt risdarfantasy scenario. Oh, och jag har gjort en framsida till riddarescenariot,

                  Kommentera


                    #10
                    Jag har redigerat några av mina husregler till Hjältarnas tid så att de med litet tur kan förstås av någon annan än mig själv. Antagligen kommer detta ut som en artikel i Fenix längre fram.

                    Kommentera


                      #11
                      Jag har bearbetat några porträtt från 1920-talet, sedan har jag i princip bara öppnat och stängt Indesign-filen för mitt Call of Cthulhu-scenario Scion då jag fortfarande är fast vid rumsbeskrivningarna. Hade jag varit 15 år hade de blivit klara på en dag, men nuförtiden går rumsbeskrivningar ohyggligt trögt.

                      För att ytterligare dra ut på det hela så har jag gjort research för ett par nya CoC-scenarion; letat efter fina gamla kartor över New South Wales och Bass Strait, plottrat ned en massa researchfakta rörande valjakt i Bass Strait, den så kallade Heidelbergskolan, konstnärerna och deras läger runt Sydney, hittat mycket av deras konst samt samlat på mig en hög historiska böcker via den fantastiska siten https://archive.org/
                      Last edited by Grisodlar'n; 04 May 2019, 00.45. Anledning: Force majeure

                      Kommentera


                        #12
                        Jag lade ut en PDF för de grundläggande reglerna i System-16, och skrev lite om "spejarkonster" (smyga, jaga, spåra, dyrka upp lås osv).

                        PDF:en finns här: https://drive.google.com/folderview?...I3eYnKBhaAYqxo

                        Kommentera


                          #13
                          Ska skriva så mycket jag hinner på spelledartips och regler för monsterjakt, i Best. Projektet börjar bli en sorts OSR-verktygslåda för att bygga scenarier kring monsterjakt i 16-1700-talsmiljö.

                          Petar just nu på hur det ska funka när spelare faktiskt konfronterar monstret och hur det påverkar dem om de känner till detaljer från tidigare ledtrådar.

                          Kommentera


                            #14
                            Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
                            Ska skriva så mycket jag hinner på spelledartips och regler för monsterjakt, i Best. Projektet börjar bli en sorts OSR-verktygslåda för att bygga scenarier kring monsterjakt i 16-1700-talsmiljö.

                            Petar just nu på hur det ska funka när spelare faktiskt konfronterar monstret och hur det påverkar dem om de känner till detaljer från tidigare ledtrådar.
                            Fräckt! Jag tror att det är en underutnyttjad mekanism att belöna förberedelser, så att spelarna behöver leta ledtrådar och förbereda sig innan de tar den faktiska konfrontationen.

                            Kommentera


                              #15
                              Idag har jag fortsatt på Anatman. Jag skrev om lite fler fräcka experiment på hjärnan, och hann fram till biten där jag ska förklara de bakomliggande principerna för neuroprogrammering i spelet. Hoppas skriva på det imorgon!

                              Kommentera

                              Senaste inlägg

                              Minimera

                              Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by Dr_Dängrot, Igår, 18.41
                              10 responses
                              51 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg ChrilleT  
                              Started by Khan, 20 July 2019, 21.23
                              61 responses
                              1.863 visningar
                              7 gillar
                              Senaste inlägg DeBracy
                              av DeBracy
                               
                              Started by Crafts n Beer, 20 July 2019, 16.28
                              12 responses
                              257 visningar
                              3 gillar
                              Senaste inlägg Crafts n Beer  
                              Started by krank, 31 August 2019, 20.50
                              40 responses
                              694 visningar
                              5 gillar
                              Senaste inlägg krank
                              av krank
                               
                              Started by Toast, 26 August 2019, 22.35
                              3 responses
                              89 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg Vimes
                              av Vimes
                               
                              Started by Krille, 16 September 2019, 21.05
                              27 responses
                              952 visningar
                              18 gillar
                              Senaste inlägg Lightshy  
                              Started by clarence redd, 06 July 2019, 17.34
                              9 responses
                              237 visningar
                              3 gillar
                              Senaste inlägg clarence redd  
                              Started by Minimoni, 17 September 2019, 20.53
                              1 response
                              134 visningar
                              3 gillar
                              Senaste inlägg Tirumbar  
                              Started by Styrman, 16 September 2019, 18.21
                              4 responses
                              175 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Bifur
                              av Bifur
                               
                              Started by Markus Tullberg, Igår, 10.32
                              0 responses
                              39 visningar
                              4 gillar
                              Senaste inlägg Markus Tullberg  
                              Arbetar …
                              X