Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Ödesväktarna – Demoner och drakar?

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ödesväktarna – Demoner och drakar?

Nu när spelet äntligen släppts så kan vi såklart inte bara låta det vara – vi har diskuterat och funderat kring vilka moduler, artiklar och liknande vi vill skriva för att hålla spelet vid liv och ge det så bra chanser som möjligt. Det finns trots allt typ 25 år av hittepå att ta från.

En grej vi skulle vilja göra är att skriva en bok som "levlar upp" det ockulta och magiska. I grundboken beskrivs i första hand "demoner" (varelser som fötts ur urkrafterna och agerar i enlighet med dem), "parasiter" (ett slags demoner som tar över kroppar eller saker) och "agenter" (människor som går demoners ärenden). Drakar nämns, men mejslas inte ut speciellt mycket.

Så vi funderar på att införa drakarna. Jag vill inte spoila för mycket, men vi tror att det kan vara intressant och ge ett sätt att skapa lite "endgame", göra så att kampanjer man spelar kan få ännu mer dramatiska och episka finaler.

Min fundering är, i all enkelhet, denna: En bok som handlar om drakar och om demoner... Kan man döpa den till "Demoner och Drakar" utan att råka i juridiskt trångmål? "Drakar och Demoner" är ju ett varumärke som är skyddat och så. Räcker det om man kastar om orden så? Eller skulle man behöva göra något mer – byta ut "och":et eller kanske bara ge upp och inte ha just demoner och drakar?

”Ödesväktarna - Demoner & Drakar” borde väl inte inkräkta på något annat än ert eget varumärke?

Kommentera

Nu har jag inte hunnit läsa igenom boken ordentligt, bara skummat i den.
      Men tänk om ni benämnt Demonerna Som Djinner istället (känns ändå passande i settingen).
      Då hade ju ”Drakar & Djinner” varit ett solklart val.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

• anth
        Svar till Äventyr i snö och is
        av anth
        Jag skulle vilja ha mer info (eller länk till mer info).
        Utspelas det på jorden, eller i en fantasyvärld?
        Är det bara kampanjen som utspelas...
        Idag, 15.21
      • ÅkeZorkh
        Svar till [Rescensera ett rollspel som inte finns!] ANMÄLAN
        av ÅkeZorkh
        Prins Valiant på Sveavägen
        Knas i urten
        Gängkrig på segway
        Amongst the thugs...
        Idag, 14.50
      • anth
        Svar till Äntligen!!!
        av anth
        År 2002 utlyste WotC en tävling om vad som skulle bli nästa DnD-kampanjvärld. Spelkonstruktören Keith Bakers Eberron vann.
        Tanken var ett det...
        Idag, 14.48
      • Minimoni
        Svar till Din spelvärld med barnen
        av Minimoni
        Jag är genant bekant med den världen. Har sett allt som producerats till ”Friendship is Magic” samt ”Equestria Girls”. Nu kan jag förklara...
        Idag, 14.47
      • skaraborgarn
        Svar till Skillnader mellan folkslagen
        av skaraborgarn
        Alver och orchers avsky mot varandra är inte rasism det är artism!
        Idag, 13.30
      • Gurgeh
        Svar till Got sista avsnittet! Spoilers!!!
        av Gurgeh
        Spoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooi l!

Det lämnas ju till tittaren själv att tolka, men jag kan tänka mig att de konstiga...
        Idag, 13.18
      • gabrielledebourg
        Svar till Nostalgi ur ett kulturellt perspektiv
        av gabrielledebourg
        Onekligen. Liksom, jag är ju så jävla nedtrampad i nostalgiträsket om något: Ur Varselklotet, Chock och svenska Call of Cthulhu är väl liksom nostalgiprodukter...
        Idag, 12.53
      • Jocke
        Svar till Public domain och ackreditering
        av Jocke
        För bara några år sen gick Karl Alfred in i public domain och många tecknare roade sig med att rita och publicera egna Karl Alfred äventyr....
        Idag, 11.49
      • Rickard
        Svar till Kompetitiva rollspel
        av Rickard
        Medan världen går under har jag försökt powergäjma i och fick en bra story tillbaka som svar. Jag brukar påstå att man inte kan spela samberättande...
        Idag, 11.41
      • Mekanurg
        Svar till Raser som aldrig spelades
        av Mekanurg
        När jag spelledde EDD hade jag en flexibel inställning när det gällde spelarrollernas folkslag, men mina spelare bannlyste ankor. Deras rollpersoner...
        Idag, 10.35
      Arbetar …
      X