Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[4StuG] Inför GothCon

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

[4StuG] Inför GothCon

Jag hade en plan när jag började sätta ihop Fyra StuG och en Scho-Ka-Kola. Nu i dagarna så blev allting slutligen klart och det känns som att det minst sagt blev en smula överdrivet för vad som är ett fem timmar långt scenario i praktiken, med snarare fyra timmar effektiv speltid.

Ser fantastiskt mycket fram emot att spela det, men har även insett att syftet med hela den här övningen—och likadant Gustav måste dö förra året—är att öva på en färdighet jag aldrig haft: att göra färdigt saker!

För bra eller dåligt, roligt eller tråkigt, så är Fyra StuG faktiskt *färdigt* nu och för en sådan som jag—som påbörjar väldigt många projekt men slutför få—så är det en nog stor bedrift!

Vi ses på GothCon, ni som ska dit!

Stor seger!

Kommentera

Nu när forumet används för att hantera PCSD är det värt att reflektera lite över årets konventsscenario.

Fyra grupper spelade Fyra StuG, av fem anmälda. Med alla så fick det klippas bort delar av scenariot för att det helt enkelt är alldeles för mycket material för att spelas igenom på fyra timmar.

Andra reflektioner:

+ Väldigt—nästan oförskämt—nöjd med rollpersonerna. Både att ha en kort blurb och att ha tips för hur de kunde spelas funkade jättebra i spel och verkade uppskattas av grupperna.

+ Gruppchef/SL-samarbetet funkade väldigt bra. Det gjorde framförallt att frustration riktades mot gruppchefen och inte spelledaren, när skiten träffade fläkten, precis sådär som det blir i en militär hierarki. Kul experiment som föll väl ut även i praktiken.

+/- Scenariot är på tok för långt. Hade utan problem kunnat klippa bort delen i Ukraina där de vaktar en åker i regnet och det hade inte gjort något. Men samtidigt tillför den så mycket "hurry up and wait"-faktor att jag tror det blivit en annan upplevelse om den inte varit med. Klurigt.

- Allt jobb jag gjorde med tabeller och liknande känns i efterhand totalt meningslöst. Du sitter inte med häftena på det sättet som SL på konvent, utan du vill kunna *spela* istället.

Känns som jag lärt mig av misstagen från Gustav och gjorde nya misstag, helt enkelt. Men som experiment sett (vilket är vad jag vill göra med allt jag skriver) så kändes det väldigt lyckat.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
      Started by Måns, 14 July 2019, 14.04
      170 responses
      3.064 visningar
      4 gillar
      Senaste inlägg 2097
      av 2097

Started by ceruleanfive, Igår, 22.24
      23 responses