Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Dungeon State Machine Crawling

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Dungeon State Machine Crawling

    Har säkert gjorts förut, men:

    * Använd flow chart/state machine med sannolikheter för att gå från en nod till en annan.
    * En markör är på en nod, en tärning slås för att beräkna nästa nod dit markören flyttas.
    * Varje nod anger ett rum, trappa, eller dylikt att RITA på en karta, t.ex. "ny korridor vänster", eller "stor sal", eller "gå tillbaks till föregående rum".
    * Om det är ett "monster rum" tas ett kort ur monsterkorthögen. Spelgruppen bekämpar monstret.
    * Spelet fortsätter, potentiellt evinnerligen, tills ett speciell slutrum har nåtts eller RP tar sig ut ur grottan eller dör.
    * Olika state machines kan användas för olika teman eller svårighetsnivåer. Liknande kan monsterkorten vara högre level eller annorlunda eller kanske höra till ett speciellt state chart.

    Kan såklart vara andra miljöer än en grotta. Skog, stäpp, stad, eller allt i ett.

    Kommer exempel strax...

    Tankar?

    Edit: Man kan ha en spelledare som placerar ut och styr monstren när de genereras, och som också kan slå slagen för flödesschemat. Spelarna kan däremot rita själva.
    Last edited by stenhöna; 26 March 2019, 03.18.

    #2
    Påminner mig vagt om Castle Ravenloft-brädspelet (om jag minns rätt hette det Ravenloft), där man drar dungeontiles slumpmässigt o bygger vidare..

    Kommentera


      #3
      Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
      Påminner mig vagt om Castle Ravenloft-brädspelet (om jag minns rätt hette det Ravenloft), där man drar dungeontiles slumpmässigt o bygger vidare..
      Drakborgen drog också tiles. Men fördelen med ett flödesschema där man ritar resultatet är att det kan fortsätta för evigt (rent sannolikhetsmässigt), och är lättare att konstruera för testning. Dessutom kan man manipulera sannolikheten mer i detalj, istället för att låta alla tiles ha exakt samma sannolikhet kan t.ex. korridorer vara mer sannolika i vissa delar, för att sedan gå över till större salar, osv. Så arkitekturen kan delas upp i olika "zoner".

      Kommentera


        #4
        Låter som ett band. ”Har du hört Dungeon State Machine Crawlings nya?”

        Kommentera


          #5
          Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg
          Låter som ett band. ”Har du hört Dungeon State Machine Crawlings nya?”
          OT, men ja. Progressiv hårdrock från 1988. XD

          Kommentera


            #6
            Exempel på graf:

            dungeonstatemachinecrawl2.png
            Last edited by stenhöna; 26 March 2019, 03.45.

            Kommentera


              #7
              Slumplabyrinterna från tidiga D&D ("Solo Dungeon Adventures" av Gary Gygax i första numret av Strategic Review, sidan 3, eller den utökade varianten i AD&D1e DMG kapilet "Random Dungeon Generation" sidan 169) har element av detta.

              En mer uttalad tillståndsmaskin är annars Gurras äventyr under andra världskriget eller det senare spelet med samma mekanik: Trygg-Torkel Barbaren: https://www.alltpaettkort.se/trygg-torkel-barbaren/

              Kommentera


                #8
                Ursprungligen skrivet av olaberg Visa inlägg
                Slumplabyrinterna från tidiga D&D ("Solo Dungeon Adventures" av Gary Gygax i första numret av Strategic Review, sidan 3, eller den utökade varianten i AD&D1e DMG kapilet "Random Dungeon Generation" sidan 169) har element av detta.

                En mer uttalad tillståndsmaskin är annars Gurras äventyr under andra världskriget eller det senare spelet med samma mekanik: Trygg-Torkel Barbaren: https://www.alltpaettkort.se/trygg-torkel-barbaren/
                AD&D1e PDF här: https://the-eye.eu/public/Books/rpg....20Spine%29.pdf

                Hm, ser mer ut att vara tabeller? Tabeller fungerar annorlunda än state machines.

                Kommentera


                  #9
                  Det äär en tillståndsmaskin i vissa lägen, när man går från tabell till tabell. Du kan rita det som ett beslutsträd.

                  Kommentera


                    #10
                    Ursprungligen skrivet av olaberg Visa inlägg
                    Det äär en tillståndsmaskin i vissa lägen, när man går från tabell till tabell. Du kan rita det som ett beslutsträd.
                    Hart när, men OK.

                    Kommentera


                      #11
                      Du kan faktist också rita det som sannolikhetsfält i beslutsträdet!

                      Kommentera


                        #12
                        Ursprungligen skrivet av olaberg Visa inlägg
                        Du kan faktist också rita det som sannolikhetsfält i beslutsträdet!
                        Haha, OK. Fortfarande inte spelbart eller tillgängligt på samma sätt som en graf, vill jag påstå. Poängen var att grafen ska användas live, under spelets gång, och att kartan ritas av spelarna tillsammans.

                        Kommentera


                          #13
                          Kul koncept, men det känns som man hade velat se nåt riktigt helgjutet exempel på en state machine som leder till kul spel för att bli helt såld. Slump kan va gyllene, rätt applicerat, men det kan oxå bli mellanmjölk o mellanting på fel sätt, känns det som. Exakt var state machines är överlägsna slumptabeller som griper in i varandra känns inte helt utrett.

                          Kudos dock för att du lagt fram konceptet, definitivt nåt att ha i åtanke när man fnular på nästa spelgrej!

                          Kommentera


                            #14
                            Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
                            Kul koncept, men det känns som man hade velat se nåt riktigt helgjutet exempel på en state machine som leder till kul spel för att bli helt såld. Slump kan va gyllene, rätt applicerat, men det kan oxå bli mellanmjölk o mellanting på fel sätt, känns det som. Exakt var state machines är överlägsna slumptabeller som griper in i varandra känns inte helt utrett.

                            Kudos dock för att du lagt fram konceptet, definitivt nåt att ha i åtanke när man fnular på nästa spelgrej!
                            Tack tack. :) Jo, jag skulle behöva speltesta med mig själv en del. Får se om det blir tid till det nån gång...

                            Kommentera


                              #15
                              Har funderat lite och det känns som state machines iaf kan vara användbara
                              1. När nätverket av slumphändelser blir oöverskådligt i tabellformat
                              2. När man vill finjustera sannolikheterna och få en bra bild av flödet


                              Framförallt känns det dock som en gjuten grej när man vill skapa något helt kaotiskt och surrelistiskt. Tänker typ Borges möter Alice i underlandet-dungeons. Med extra muterat kött.

                              Kommentera

                              Senaste inlägg

                              Minimera

                              Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by Genesis, 03 May 2019, 21.18
                              275 responses
                              4.755 visningar
                              14 gillar
                              Senaste inlägg Bolongo
                              av Bolongo
                               
                              Started by 2097, Igår, 14.46
                              45 responses
                              1.153 visningar
                              7 gillar
                              Senaste inlägg Rangertheman  
                              Started by Lightshy, 21 May 2019, 12.33
                              46 responses
                              734 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg Lightshy  
                              Started by tupelo, 09 June 2019, 14.56
                              11 responses
                              263 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg Mannen i skogen  
                              Started by Gurgeh, 07 June 2019, 17.41
                              15 responses
                              278 visningar
                              5 gillar
                              Senaste inlägg Khan
                              av Khan
                               
                              Started by wilper, 31 May 2019, 10.04
                              8 responses
                              197 visningar
                              6 gillar
                              Senaste inlägg wilper
                              av wilper
                               
                              Started by Bifur, Idag, 17.46
                              2 responses
                              52 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg Bifur
                              av Bifur
                               
                              Started by Måns, 16 June 2019, 08.02
                              157 responses
                              3.106 visningar
                              8 gillar
                              Senaste inlägg Dante
                              av Dante
                               
                              Started by Leon, Igår, 16.15
                              16 responses
                              320 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg Leon
                              av Leon
                               
                              Started by ÅkeZorkh, Igår, 18.54
                              5 responses
                              307 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg DeBracy
                              av DeBracy
                               
                              Arbetar …
                              X