Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Post Apoc-fantasy

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #16
    Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
    Det som vållar mig mest huvudbry är nog alver, dvärgar och orcher. Ska man ha dem med, och vad ska de isåfall motsvaras av? Eller ska man skippa dem, för en annorlunda flavor?
    Jag tycker att det i nio fall av tio blir fånigt när man kombinerar typiska alver, dvärgar och andra fantasyfolk med någon slags framtid. Bättre då att du skapar olika grenar av människoättlingar, formade efter de miljöer de levt i. Ett alternativ skulle kunna vara att någon rymdfarande art haft jorden som laboratorium och att de kvarvarande folken enkelt är resultatet av storskaliga experiment. Då skulle en grupp kunna vara anpassade för slavarbete, en annan grupp för att slåss och dö för sina herrar, och en tredje grupp för att övervaka och administrera kolonin. Det ger till viss del samma struktur som dvärgar-orcher-alver, men å andra sidan en helt annan infallsvinkel.

    Kommentera


      #17
      Jag har alver, dvärgar och halflingar som slavarter skapade innan apokalypsen med gentech. Nu är de fria och ingen minns var de kommer från.

      Kommentera


        #18
        Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
        Ja Numenera känns liksom fel i stilen.
        Medan jag håller helt med att Numenera som spel ligger helt felt i stilen, så rekomenderar jag att du kollar in cyphers. Detta är gammal skrot, ofta använt på ett sätt det inte var menat, som gör häftiga saker.

        I praktiken fungerar de som engångsartiklar, som förstörs efter en användning. Men en del av dem kan ha permanenta effekter och de fungerar ofta lite slumpmässigt.

        Konceptet bör kunna funka ypperligt som skatt-tabeller när äventyrarna rotar runt i gamlar ruiner och bunkrar, och jag skulle säga att de i allmänhet går att sno rakt av.

        En lista med lite fan-skapade cyphers som exempel hittar du här.


        Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
        Det som vållar mig mest huvudbry är nog alver, dvärgar och orcher. Ska man ha dem med, och vad ska de isåfall motsvaras av? Eller ska man skippa dem, för en annorlunda flavor?
        Jag tycker Warhammer 40Ks lösning är rätt bra inspiration här. Döp om dem, och ge dem ett ursprung som passar settingen lite bättre, men behåll det mesta av det som utmärker dem. Så mina förslag:

        Alver - De uråldriga, eller Stjärnvandrarna
        De kommer från fjärran galaxer, sökande efter kunskap. De har en mystisk koppling till de galaktiska energierna (eller till sin märkliga tekonologi, vad du nu vill använda för att förklara magi). De har byggt rymdstationer kring planeten från vilka utför sina vetenskapliga expeditioner, men det finns flera utstötta som sökt sig till planeten för brott mot kutymen eller för att de velat utföra ickesanktionerade experiment. Spelarkaraktärer är en av dessa utstötta.

        Du kan använda dessa experiment för att förklara existensen av andra folkslag så som halvlingar och dvärgar (vilka är baserade på människor men som genomgått massa DNA-mixtrande) om du vill ha allterantiv till mutationer. Dvärgar tycker jag funkar utmärkt som namn då det är mer generiskt, medan halvlingar kan kallas pysslingar, småfolk, kryplingar eller dylikt).

        Halvalver är så klart hyrider mellan människor och stjärnvandrare som skapats i ett försök att höja upp människan, eller för att skapa en arbetarklass som skulle klara rymdenfärdernas påfrestningar bättre, men behålla människans foglighet.

        Orcher kan vara en art med rymdvarelser som stjärnvandrarna förde med sig som schocktrupper, och i ett försök att förbättra dessa skapades halvorcherna som en hybrid mellan orch och människa. Orcher kan kallas orruker, orkurer, olbach eller nått annat främmande. Men tack vare GW så känner jag att orch funkar alldeles utmärkt det med =)

        Jag skulle antagligen köra på halvlingar som en "naturlig" muterad (alltså mer till följd av kemiskt avfall och radioaktivitet, snarare än planerade experiment) underart till människan, jag skulle antagligen göra dem till den största befolkningsgruppen och säga att de finns överallt. De kan överleva i nästan alla miljöer och är nyfikna och uppfinningsrika, men att de är små och svaga och därför sällan kan försvara sig själva (förutom enstaka byar om kommit över mäktig fornteknologi) så de är ofta allierade med andra för skydd.

        Stärnvandrarna som civilisation är nästan helt skiljd från världen. Man träffar endast på dessa i små grupper på vetenskapliga expeditioner till planetens yta, i vilket fall de normalt är väldig väl utrustade, eller i form av utstötta exemplar som driver runt och äventyrar, eller har bosatt sig någonstans och etablerat en bas för att bedriva sin egen forskning). Det finns självfallet väldigt många olika falanger här, så bara för att en grupp stjärnvandrare är fredliga betyder det inte att nästa grupp man träffar på inte kommer att skjuta en så fort de ser en för att de behöver försöksobjekt.

        Dvärgarna är ett experiment för att skapa en tåligare, starkare människa för att driva fabriker och gruvdrift åt stjärnvandrarna, men de var för självständiga och gjorde uppror. Nu har de sina egna enklaver på planeten och ligger i princip i krig mot stjärnvandrarna (även om stjärnvandrarna antagligen inte bryr sig så mycket. Dvärgarna var ett misslyckat experiment som nu är avskrivet).

        Orcherna skulle kunna ha problem att överleva på planeten (avsaknad av något specifikt ämne de behöver i kosten) så de existerar främst i sammband med en stjärvandrare som styr dem. De olika utstötta som byggt fästen på planeten har ofta en mängd orcher som försvar.

        Halvorcher är ett försök att skapa orcher som kan överleva på planeten, och stjärnvandrarna har lämnat en stor grupp av dem för att utrota dvärgarna (detta hände för länge sedan när dvärgarna gjorde sitt uppror. Stjärnalverna såg detta som ett avslutat kapitel i och med att de satte ut halvorcherna, men för dvärgarna är det så klart väldigt aktuellt då kriget på vissa platser fortfarande pågår). Halvorcherna har på en del platser tröttnat på att slåss för mästare som de aldrig ser och har därför slutit fred, eller i alla fall vapenvila, med dvärgarna.

        Det viktigaste tror jag är att hitta andra namn för saker som passar ihop med din setting. Gör du det kommer allt kännas naturligt efter ett spelmöte eller två.

        Kommentera

        Senaste inlägg

        Minimera

        Arbetar …
        X