Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Ödesväktarna] Ett försök till omslag och baksidestext

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
    Jo absolut. Anspelningarna på Babylonsk mysterielösning räcker långt. Jag tänkte mer konkret på att det finns en värld utanför staden som man kan spela i (fast i konventioner som man är). Men så är det kanske inte? Det är i så fall möjligen svårare att fånga in i text.
    Jao, tanken är ju att man mest spelar i staden. Det finns en värld utanför, men den är i dagsläget väldigt skissartad. Staden beskrivs mest, inklusive juridiska system, ekonomiska, slaveriet, ödlefolket som lever sida vid sida med människorna etc. Den omedelbara omnejden – den stora kåkstaden, små jordbrukssamhällen – översiktligt. Saker som ligger längre bort, typ andra stadsstater och så, nämns knappt vid namn.

Jag antar att ni etablerat konstigheter i spelvärldens inre liv som äventyren ska kunna kretsa kring. Typ "porten till Muragons svarta källa i vilken all världens elände samlats, riskerar att öppnas" etc. Alltså en referens till något sådant som spelgruppen kan tänkas använda i framtiden. Men det ska nog ställas i relation till luddwigs kommentar om vad som ska upptäckas i spel och vad spelarna vet från start.
    Mycket är det ju förhållandevis vardagliga saker – det här är en ganska jordnära värld ändå, med ganska lite "flashig" magi. Det är mer att nån är onaturligt stark, nån kan göra kortvariga illusioner, nån har extra vassa klor, nån börjar bete sig konstigt efter att ha fått tag på en mystisk medaljong... Det finns såklart en mytologi som binder ihop alltsammans, men jag har ännu inte kommit på ett bra sätt att beskriva den på ett sätt som inte bara blir förvirrande. Typ "De varelser och personer som styrs eller påverkas av de tre urkrafterna, som verkar utanför ödesväven, som Vävargillet vill behålla eftersom det är den de manipulerar för att få makt, blir alltmer aktiva i att skapa oreda och trasa sönder väven, men de gör det inte aktivt medvetet för de förstår inte vad väven är. Och det är dåligt, och de måste stoppas". I dunno. Jag ska fundera på saken. Jag vill ju ogärna reducera alltihop till något alltför förenklat och klatchigt som får det att låta mer episkt eller fläskigt än vad det faktiskt är.

Ja produkter. Som sagt är det ett sidospår för din fråga men eftersom färdiga äventyr i stor utsträckning säljer spel för mig är jag alltid intresserad av vad konstruktören själv väljer att lyfta fram när de skriver ihop något. Inget fel på generatorer men de bygger i slutändan på min kreativa vision och den har jag ju oftast ganska bra koll på :-)
    Jag brukar tänka att bara dåliga generatorer bygger på spelledarens vision. Jag brukar designa mina med tanken att man ska kunna gå in i generatorn utan minsta lilla inspiration, och komma ut i andra änden med ett spelbart äventyr. Jag vet inte hur väl jag lyckas, men det är iaf ambitionen. =)

När det gäller Ödesväktarna så får vi se. Det är möjligt att vi fixar ett äventyr eller två och skickar till Fenix eller så, men ska jag vara helt ärlig kommer vårt fokus nog inte ligga där alls. Om vi gör moduler till spelet – och det är ju gjort för att kunna köras helt separat – så blir det nog snarare utvecklingar av världen och medföljande kompletteringar av äventyrsgeneratorn mer än nya äventyr. För ärligt talat blir ju de äventyr vi skriver mest bara samma sak som om man använder generatorn ändå... =)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
      Du har en poäng om att brottsutredningsdelen inte framgår supertydligt på framsidan. Jag tar gärna emot förslag, för jag har vridit och vänt på det ett tag utan att komma på något jag blivit helt nöjd med.
      Asch, jag som försökte komma undan med att bara kritisera – jag kom själv inte på några bra förslag. ;)

Mina spontana tankar var:
      • Ett fantasyrollspel om ockulta brottsutredningar. Men det är ju främst brotten – inte specifikt utredningarna – som är ockulta...
      • Ett fantasyrollspel om ockulta brott. Men då kan man tänka att man spelar förövare...
      • Ett fantasyrollspel om utredningar av ockulta brott. Ehrm... Nej.
      • Ett fantasyrollspel om utredningar och ockulta brott. Nja, lite torrt.
      • Ett urbant fantasyrollspel om brottsutredningar. Nej, "urban fantasy" är ju något helt annat.
      • Ett kriminaltekniskt fantasyrollspel i stadsmiljö. Kaaaanske?
      • Ett kriminaltekniskt fantasyrollspel. Hmmmm?

Kommentera

Ett experiment med att göra omslagsbilden större...

Liten:
        omslagliten.jpg

Mellan:
        omslagmellan.jpg

Stor:
        omslagstor.jpg

Alltså, jag gillar nog alla tre, själv. Jag gillar verkligen den där bilden överlag. Men jag är nog ändå som svagast för den första varianten. Jag gillar allt det där vita...

Kommentera

Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
          • Ett kriminaltekniskt fantasyrollspel i stadsmiljö. Kaaaanske?
          • Ett kriminaltekniskt fantasyrollspel. Hmmmm?
          Jag är jättetacksam för att du hjälper mig tänka här! Även om inget skulle förändras så får jag ju tillfälle att stöta och blöta, vilket alltid är bra.

"Kriminaltekniskt"... Jag tänker lite kring det så som jag tänker kring "metropol", alltså att jag får lite för modern känsla. I det här fallet hör jag nog också rentav Leif GW Persson hosta och rossla någonstans i bakgrunden... =)

Kommentera

Jag gjorde en variant av texten innan jag gick och lade mig:

»Kroppen hittades med ett halvdussin långa huggsår i ryggen. Alla dörrar in till rummet var låsta – inifrån. Medaljongen kring offrets hals antyder en koppling till den Gyllene Flammans orden. Ett solklart fall för Ödesväktarna…«

Ordningen i den stora staden Elemin är hotad. På ytan är allt fortfarande lugnt, men under gatorna, bakom lyckta dörrar och i fattigkvarterens dunkla gränder samlas mystiska sekter och övernaturliga väsen. Allt fler vittnar om till synes omöjliga, »magiska« fenomen. Urkrafternas tjänare blir allt djärvare. Det är en förändringens tid, och risken är att allt som byggts upp av Vävargillet och Maharadjan raseras.

I rollen som Ödesväktare är det du och de andra spelarna som arbetar för att skydda staden från de nya hoten. Väktarna är det akademiska och byråkratiska Vävargillets utredare av brott och mysterier med anstrykning av det mystiska och det ockulta. Det är på era axlar civilisationens framtid vilar.
            + dramatiskt citat i början
            + det är inte bara under gatorna som mysko saker händer
            + "urkrafternas tjänare"

Inget är spikat ännu, såklart.

Kommentera

Jag tycker också det ska vara mer vitt ;)

image_2746 färg.jpg

Kommentera

Testade att peta lite i formuleringarna. Kanske blev det något användbart.

»Kroppen hittas med ett halvdussin långa huggsår i ryggen. Alla dörrar till rummet var låsta – inifrån. Medaljongen kring offrets hals bär en symbol som får blodet att isas. Ödesväktarna kallas genast till platsen.«

Ordningen i huvudstaden Elemin är hotad. Under gatorna, bakom lyckta dörrar och i fattigkvarterens dunkla gränder samlas hemlighetsfulla sekter och övernaturliga väsen. Allt fler rykten talar om skrämmande och oförklarliga fenomen. Det är en förändringens tid då allt som Vävargillet och Maharadjan byggt upp riskerar att raseras.

Som Ödesväktare arbetar du och de andra spelarna för att skydda staden från de nya hoten. Väktarna är det förnuftiga och välorganiserade Vävargillets förlängda arm. En grupp som utreder händelser med mystiska och ockulta undertoner. Det är på era axlar civilisationens framtid vilar.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
                  Jag tycker också det ska vara mer vitt ;)

[ATTACH=CONFIG]n313795[/ATTACH]
                  Jag tycker att det där ser bättre ut. När originalbilden är omgiven av vitt ser det ut som en konstigt klippt bild. Här ser det ut som ett hål i ett vitt golv, och att resten av omslaget också är en del av bilden.

Kommentera

Schysst! Men jag håller med om att bildens beige antingen ska vara helt vitt, eller att resten av omslaget ska vara samma färg som det beiga. Tycker att Rymdhamsters förslag är det bästa hittills. Däremot vet jag inte om titeln och undertiteln kanske ska göras lite mer spännande. Prova lite olika typsnitt, och prova att centrera det. Bilden i sig är ju väldigt centrerad i sin komposition och det blir i min värld märkligt att inte följa det även i titeltypografin. Prova!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
                      [- - -][*]"Det akademiska och byråkratiska Vävargillet" är inte supersexigt. "Det mytomspunna och mäktiga Vävargillets", eller något fränare kanske vore att föredra?
                      [- - -]
                      Inte för att käfta emot (många bra tankar, ceruleanfive!), men den här ändringen avråder jag från. Jag tycker att den nuvarande formuleringen är precis lagom osexig.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av pappa Visa inlägg
                        Schysst! Men jag håller med om att bildens beige antingen ska vara helt vitt, eller att resten av omslaget ska vara samma färg som det beiga. Tycker att Rymdhamsters förslag är det bästa hittills.
                        Ja, jag börjar alltmer luta åt att köra på den varianten också. Det bär mig alltid lite emot att "göra våld" på en illustratörs arbete, men jag tror att det faktiskt blir bättre. Också ganska mycket i linje med min ursprungliga tanke.

Ursprungligen skrivet av pappa Visa inlägg
                        Däremot vet jag inte om titeln och undertiteln kanske ska göras lite mer spännande. Prova lite olika typsnitt, och prova att centrera det. Bilden i sig är ju väldigt centrerad i sin komposition och det blir i min värld märkligt att inte följa det även i titeltypografin. Prova!
                        Jag testade lite centrering men tyckte inte riktigt att det funkade heller. Men jag gör ett nytt försök, återkommer med resultatet. Kanske funkar det bättre ifall jag hittar rätt typsnitt – har du några förslag?

Kommentera

Texten finns nu här. Ni ska kunna föreslå/kommentera saker i den. Tänkte att det är lite lättare att justera text och hålla uppdaterad i Docs än i en forumtråd...

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
                            Kanske funkar det bättre ifall jag hittar rätt typsnitt – har du några förslag?
                            Papyrus?

Kommentera

omslagvitt.jpg

Tagit bort en del av det beiga på stenarna (men inte allt), testar centrera titeln. Testar också att feta titeln.

Kommentera

Lite beiget funkar. Nu börjar det kännas som en helhet!

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Cyberhest, Igår, 14.58
                                17 responses
                                307 visningar
                                9 gillar
                                Senaste inlägg Cyberhest  
                                Started by Dr_Dängrot, 18 August 2019, 15.48
                                16 responses
                                462 visningar