Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Värdet av efterforskningar

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #16
    Ursprungligen skrivet av Rickard Visa inlägg
    Min erfarenhet är att av allt jag läser kanske 1% blir använt vid spelbordet.
    Jag tycker att det här är intressant, för för mig är det ju inte bara det som blir använt kring spelbordet som är värt att skapa, eller skriva, eller läsa. Det är lite som med bakgrundshistorier till rollpersoner: om jag spenderar tid med att skriva flera A4 om min rollperson så ger det ju mig något även om inte ett endaste ord av bakgrunden faktiskt framkommer i spel. Det som sker öppet mellan spelarna är inte nödvändigtvis allt som är viktigt. Ibland känner jag att det inte ens är det viktigaste för mig, utan det viktigaste för mig är det som sker i mitt huvud medan jag spelar...

    Kommentera


      #17
      Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg
      Jag vill däremot inte att mina regler ska sölas ner av "realism" eller ens känslan av realism. Verkligheten har jag nog av när jag inte spelar rollspel.
      Det här tycker jag är en rätt trist grej i samband med diskussioner om "realism", eftersom det på något sätt blivit synonymt med simulationism. Helt enkelt: realistiskt betyder långsamt. Så är ju inte alls fallet, trots allt. Det beror ju helt på vad det är för något från verkligheten som ska tolkas. Men i rollspel är det här helt klart en koppling som görs. Det är oftare reglerna är realistiska än världen eller egentligen något överhuvudtaget.

      Kommentera


        #18
        Ursprungligen skrivet av Quadrante Visa inlägg
        Men, för spelaren är det inte säkert att mycket av denna efterforskning skulle synas, men jag tror att det känns när det gjorts.
        Det här är nog exakt vad jag själv känner. Det finns en underton — en själ — som uppstår på grund av efterforskningar. Visst kan idéer rakt ur någons huvud också vara intressanta, men på något sätt kan jag tycka att det märks när det finns mer eftertanke än bara "det kändes coolt". Med det inte sagt att det ena är bättre eller sämre i någon objektiv bemärkelse, dock.

        Kommentera


          #19
          Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg

          Det här tycker jag är en rätt trist grej i samband med diskussioner om "realism", eftersom det på något sätt blivit synonymt med simulationism. Helt enkelt: realistiskt betyder långsamt. Så är ju inte alls fallet, trots allt. Det beror ju helt på vad det är för något från verkligheten som ska tolkas. Men i rollspel är det här helt klart en koppling som görs. Det är oftare reglerna är realistiska än världen eller egentligen något överhuvudtaget.
          Jag skrev sölas inte slöas :)

          Kommentera


            #20
            Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg

            Det här är nog exakt vad jag själv känner. Det finns en underton — en själ — som uppstår på grund av efterforskningar. Visst kan idéer rakt ur någons huvud också vara intressanta, men på något sätt kan jag tycka att det märks när det finns mer eftertanke än bara "det kändes coolt". Med det inte sagt att det ena är bättre eller sämre i någon objektiv bemärkelse, dock.

            Dito. Det ena behöver inte vara bättre eller sämre sett ur spelare/spelledares synvinkel. Skriver mest vad som känns viktigt för mig (med mitt ibland maniska tillvägagångssätt).

            Det jag tror, är när man väl gör efterforskning, så gäller det att vara grundlig så man vet vad man ska och vad man kan skala bort. Känner ibland att någon släppt sitt projekt innan det tippat över den där kanten när saker börjar falla på plats och man kan sola bort två tredjedelar som lätt förklaras av den sista tredjedelen. För, efterforskning kan bli högar av lösa trådar som bara dumpas rakt på spelare och spelledare om det inte slutförts. Men det gäller även högar av "coola grejor" som slängts in för man vill ha med det och kan tänka sig det är "roligt att det är med!!!".

            Kommentera


              #21
              Det jag gör nu är magisk realism för 1500 år sedan. Konceptet är att man spelar på samma plats fast för 1500 år sedan plus magi och fantastik.

              Så jag efterforskar väldigt mycket. Strandlinjen vid tiden, boplatser, kända myter, 1800-talets fantiserande runt järnålder och folkvandringstid. Det ska vara realistiskt fast magiskt och mytiskt.

              Kommentera


                #22
                Jag efterforskar massvis, fast ganska slumpmässigt, och bara som inspiration, saker att ta och vända och vrida på, ändra på, vända ut och in. En del tempel-dungar har kanske påmint om Luxors tempel, etc, men det är inte med nån slags realism som avsikt, bara för att ha nåt kul att gräva ur. Tycker det är kul grejer att läsa om hursom, så det är inget "jobb" för min del.

                Kommentera


                  #23
                  Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
                  En del tempel-dungar har kanske påmint om Luxors tempel, etc, men det är inte med nån slags realism som avsikt, bara för att ha nåt kul att gräva ur.
                  Märk väl att jag aldrig använde ordet "realism" till att börja med. Verkligheten är tillräckligt verklig som den är. För mig är det milsvid skillnad mellan den ofta torra och trögflytande formen av "realism" rollspel ägnar sig åt och att bygga en värld som är trovärdig. Exempelvis tycker inte jag att de flesta fjantasyvärldarna är särskilt trovärdiga, trots att de kan ha hyllmetrar av material som behandlar olika länders relationer, olika språk, etc., för trots detaljrikedomen kan du i slutänden frammana mat ur tomma luften och det hade därför aldrig funnits en anledning att ha ett bondesamhälle. Grovt förenklat givetvis, men fjantasy kräver i grund och botten att du går med på en hel del märkliga saker för att det ska fungera. Trovärdighet är (för mig) när du aldrig får den känslan utan istället upplever att det kan vara en riktig plats med intern konsekvens.

                  Helt enkelt: en värld som lever kontra en värld som bara snurrar för att rollpersonerna snurrar den.

                  Kommentera


                    #24
                    Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg

                    Märk väl att jag aldrig använde ordet "realism" till att börja med.
                    Nej, det var kanske inte ett välvalt ord. Jag kom bara inte på nåt bättre. Simulationism? Efterliknande? Att jobba med systemen i spelet? Ja jag vet inte. Jag får hoppas att du har en aning om vad jag menade, iaf!

                    Kommentera


                      #25
                      Jag tycker att spelvärldar ska ha någon slags inre logik, och det är också vad jag eftersträvar när jag själv skriver. Däremot har jag varken tid eller energi att lägga ner på omfattande efterforskningar. När jag faktiskt gör efterforskningar är de därför nästan alltid mindre punktinsatser, till exempel om jag behöver inspiration till en viss art eller plats.

                      Kommentera


                        #26
                        Jag jämställer arbete med att få trovärdighet/konsekvens med efterforskning, för mig är det ofta samma arbete.

                        Men om jag skulle ställas inför rent magiska/fantastiska element som jag inte har någon möjlighet att eftersöka fakta kring, får jag istället sätta mig ner och försöka se vilka konsekvenser och logik de verkar följa av de de visar upp (egenskaper, förekomster). Försöka förstå varför de är som de är och om jag kan, utifrån vad jag vet (hittar på, et.c.) kan se vad det innebär för världen.

                        Svävande klippor ... vad för vegetation har de. Samlas det vatten där uppe. Kan man ta sig dit upp. Kan de användas till något. Odling. Fängelse. Skyddad bostad. Vad händer om de driver ut i havs, slår in med ett berg, svävar allt längre upp. Och så fortsätter jag så där till jag tycker jag efterforskat klart.

                        Kommentera

                        Senaste inlägg

                        Minimera

                        Arbetar …
                        X