Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Säljsnackets ångest

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Lightshy, Igår, 21.34
13 responses
215 visningar
0 gillar
Dimfrost  
Skapad av runequester, Idag, 04.31
2 responses
70 visningar
0 gillar
Staffan
av Staffan
 
Skapad av Den Gamle, 13 March 2019, 10.49
55 responses
2.970 visningar
4 gillar
Staffan
av Staffan
 
Skapad av Quadrante, Idag, 11.46
0 responses
20 visningar
0 gillar
Quadrante  
Skapad av Måns, Idag, 10.52
5 responses
104 visningar
1 gillar
Björn den gode  
Skapad av krank, 24 March 2019, 21.22
38 responses
1.158 visningar
12 gillar
chrull
av chrull
 
Skapad av crilloan, 23 February 2019, 09.04
57 responses
1.988 visningar
2 gillar
koraq
av koraq
 
Skapad av Per, 23 March 2019, 21.45
99 responses
3.391 visningar
4 gillar
Mekanurg  
Skapad av Khan, 07 January 2019, 19.19
17 responses
277 visningar
3 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av Drafur, 23 March 2019, 17.06
4 responses
169 visningar
0 gillar
Drafur
av Drafur
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Säljsnackets ångest

    Jag måste erkänna en sak. Jag får världens jävla vånda av att sälja in mitt spel. Varje gång jag snackar om det i vana spelköparkretsar känner jag ett omedelbart behov av att kondensera det på ett sätt som egentligen inte matchar vad jag strävar efter. Men det ska ju vara hisspitchar! Det ska vara snabba svar på "vad gör man"! Det ska vara ett så oerhört marknadsanpassat snack, i denna bransch där de flesta av oss skapare kan förvänta oss samma ekonomiska utdelning som om vi i stället sysslat med lyrik. Jag känner ärligt talat att sättet på vilket vi snackar om spel gör mig mindre pepp på mitt eget. Någon annan som känner likadant?

  • #2
    Det är sant att säljs snacket och fokuset på att sälja är fruktansvärt demoraliserande. Jag vill tala om de konstnärliga värdena eller smarta spelgrejerna i saker!

    Jag är ett fan av 30 sekunders pitchen. Men det kan ju inte få vara hela grejen! Men det är för att en bra pitch får mig att vilja läsa, inte för att den får mig att vilja köpa grejer.

    Prata om vad du är passionerad om. Ingen av oss kommer tjäna pengar. Och fuck att vi är så skadade att vi tror det är så man mäter värde, i pengar. Vi gör det här för att vi älskar det. Låt det synas :)
    Last edited by God45; 02 March 2019, 00.21.

    Kommentera


    • #3
      Håller med God45! Gör det på ditt sätt!! Men, du behöver ju bara en pitch, och det är sannolikbaksidestexten. I övrigt ska du snacka om ditt spel hur/var/när du vill!!

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
        Prata om vad du är passionerad om. [...) Vi gör det här för att vi älskar det. Låt det synas :)
        +1 på den. Tänk också på att prata om vad ditt spel är och gör, inte be om ursäkt för vad det inte är och inte gör.

        Kommentera


        • #5
          Jag förstår absolut frustrationen och ångesten. Men jag har två tankar, som åtminstone hjälper mig.

          För det första upplever jag att säljpitchen ofta hjälper mig att göra ett bättre spel i slutändan. Genom att koka ned tankarna så extremt får jag en bättre bild av spelets kärna – vad det egentligen är för spel. Det tydliggör om det är spretigt, om något saknas eller om något inte alls hör hemma i spelet.

          Fördel andra: säljpitcheb behöver inte nödvändigtvis vara formelstyrd. Allt som behövs är att du väcker intresse effektivt. Så länge du gör det kan pitchen vara utformad precis hur som helst. (Sen behöver du ju fortfarande kunna förmedla spelet mer konkret också. Men det behöver inte vara riktigt lika snärtigt – intresset finns ju redan.)

          Kommentera


          • #6
            Kanske ligger en filosofisk misstro mot samtidens takt till grund för mitt tänkande: jag ogillar det kondenserade, det snärtiga, det som känns gjort för att passas in i ett välplanerat livspussel. Det jag tycker är bra med mitt spel är sådant jag hellre diskuterar i längre samtal: varför är mindre strömlinjeformade regler ibland att föredra? Hur etablerar man en spelvärld baserad på kulturer de flesta spelare aldrig hört om? Hur är det rimligt att dessa kulturer hade utvecklats om de inte utsatts för kolonialism och erövring? Jag är en vän av det långsamma, det eftertänksamma, det alls icke publikfriande, och ibland känns det som om diskussionen kring spel försöker driva undan detta så långt det bara går.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av Svarte Faraonen Visa inlägg
              Kanske ligger en filosofisk misstro mot samtidens takt till grund för mitt tänkande: jag ogillar det kondenserade, det snärtiga, det som känns gjort för att passas in i ett välplanerat livspussel. Det jag tycker är bra med mitt spel är sådant jag hellre diskuterar i längre samtal: varför är mindre strömlinjeformade regler ibland att föredra? Hur etablerar man en spelvärld baserad på kulturer de flesta spelare aldrig hört om? Hur är det rimligt att dessa kulturer hade utvecklats om de inte utsatts för kolonialism och erövring? Jag är en vän av det långsamma, det eftertänksamma, det alls icke publikfriande, och ibland känns det som om diskussionen kring spel försöker driva undan detta så långt det bara går.
              Det är alltid ok att gå utanför den nuvarande fåran som folk rör sig i. Just nu är det i ne att vara snabb, konstog och snärtig. Men det var inte grejen alltid och kommer inte vara det alltid. Och om du gör det du gillar kommer du redan ligga före när det blir inne igen. Men det kanske händer efter att du dör. Då får du bli en Lovecraft som inte blir riktigt uppskattad förrän 50 år efter att du dör.

              Gör din grej, någon kommer hitta dig. Kanske inte bara direkt.

              Kommentera


              • #8
                Ack ja! Min otakt med samtiden är uppenbar nog att min psykolog identifierade den som en potentiell källa till ångest under mitt första möte (hon hade rätt), så jag har inga större förhoppningar kring min förmåga att passa mittfåran.

                Kommentera


                • #9
                  Skillnaden mellan poesi och rollspel är att rollspel innebär en rejäl tidsinvestering att läsa och, inte minst, spela. Därför vill jag nog ändå veta att det finns något i spelet som jag går igång på. Veta vad jag get mig in på. Innan jag köper det.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av gorillotaur Visa inlägg
                    Skillnaden mellan poesi och rollspel är att rollspel innebär en rejäl tidsinvestering att läsa och, inte minst, spela. Därför vill jag nog ändå veta att det finns något i spelet som jag går igång på. Veta vad jag get mig in på. Innan jag köper det.
                    Jag förstår helt och hållet det behovet! Det jag framför allt upplever som jobbigt är att det tycks lyftas fram så mycket att det genomsyrar snart sagt varje speldiskussion, och att jag ibland ryggar undan från att beskriva sådant jag är intresserad av av rädsla för att det ska låta för akademiskt och långdraget.

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av Svarte Faraonen Visa inlägg

                      Jag förstår helt och hållet det behovet! Det jag framför allt upplever som jobbigt är att det tycks lyftas fram så mycket att det genomsyrar snart sagt varje speldiskussion, och att jag ibland ryggar undan från att beskriva sådant jag är intresserad av av rädsla för att det ska låta för akademiskt och långdraget.
                      Jag kan inte tala för någon annan. Men jag gillar att läsa saker du skriver om rollspel och jag har inget emot att läsa längre texter :)

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

                        Jag kan inte tala för någon annan. Men jag gillar att läsa saker du skriver om rollspel och jag har inget emot att läsa längre texter :)
                        Men då har du reda passerat hisspitchstadiet.
                        Om du inte hört talas om Svarte Faraonen, vad skullen säga för att få dig intresserad och bara hade 30 sekunder att pitcha?

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Svarte Faraonen Visa inlägg
                          Jag förstår helt och hållet det behovet! Det jag framför allt upplever som jobbigt är att det tycks lyftas fram så mycket att det genomsyrar snart sagt varje speldiskussion, och att jag ibland ryggar undan från att beskriva sådant jag är intresserad av av rädsla för att det ska låta för akademiskt och långdraget.
                          Om du tycker att ditt spel behöver en utförlig presentation för att komma till sin rätt kan det vara bra att börja presentationen med just den premissen tänker jag. Säg rakt ut att det är ett spel med situationsanpassade regler. Ett spel som djupdyker i och bygger vidare på kultur A och B. Ett spel måhända för den som vill investera mycket i spelvärlden och som gillar djup culture gaming. Då är det sedan upp till var och en om de vill läsa vidare.

                          Kommentera


                          • #14
                            Ursprungligen skrivet av Svarte Faraonen Visa inlägg
                            Jag måste erkänna en sak. Jag får världens jävla vånda av att sälja in mitt spel. Varje gång jag snackar om det i vana spelköparkretsar känner jag ett omedelbart behov av att kondensera det på ett sätt som egentligen inte matchar vad jag strävar efter. Men det ska ju vara hisspitchar! Det ska vara snabba svar på "vad gör man"! Det ska vara ett så oerhört marknadsanpassat snack, i denna bransch där de flesta av oss skapare kan förvänta oss samma ekonomiska utdelning som om vi i stället sysslat med lyrik. Jag känner ärligt talat att sättet på vilket vi snackar om spel gör mig mindre pepp på mitt eget. Någon annan som känner likadant?
                            Fast ibland kan det vara nyttigt att kondensera också. För ens egen del. Vad är egentligen essensen? Sedan kan man fläska på med detaljer om specifika regler eller detaljer om spelvärlden.

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av Svarte Faraonen Visa inlägg

                              Jag förstår helt och hållet det behovet! Det jag framför allt upplever som jobbigt är att det tycks lyftas fram så mycket att det genomsyrar snart sagt varje speldiskussion, och att jag ibland ryggar undan från att beskriva sådant jag är intresserad av av rädsla för att det ska låta för akademiskt och långdraget.

                              Roten till problemet tycker jag är att så otroligt många rollspel presenteras med en massa snömos. Alla nya fantasyspel beskrivs typ så här: ”spelet är perfekt för alla som vill ha filmisk action, stämningsfull magi och game of thrones-intriger. Passar lika bra för mäktiga episka kampanjer som för grisodling! Stridreglerna är snabba och enkla, med 100 sidor frivilliga tillägg. Reglerna är enkla och avancerade, och har ett unikt system med kroppspoäng, färdigheter och grundegenskaper. Världen är uråldrig och mystisk.”

                              Är man den typen av rollspelare som hänger här på wrnu så vet man att köpa ett sånt rollspel är att köpa grisen i säcken. Det har man redan gjort 100 gånger, så man vet också att grisen troligen varit död sedan 90-talet.

                              Så det stora mysteriet är inte varför rollspelare vill ha tydliga pitcher, utan varför så många kreatörer inte kan förklara vad det är de håller på att skapa.
                              Last edited by gorillotaur; 02 March 2019, 15.45.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X