Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Ett Japaninspirerat Rollspel.

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bifur, 14 April 2019, 20.27
58 responses
2.197 visningar
1 gillar
Henke
av Henke

Skapad av God45, 14 April 2019, 20.50
56 responses
2.100 visningar
1 gillar
stenhöna  
Skapad av God45, Igår, 15.57
13 responses
196 visningar
7 gillar
Cybot
av Cybot

Skapad av God45, 02 April 2019, 16.17
69 responses
4.668 visningar
9 gillar
Jocke
av Jocke

Skapad av Leon, Igår, 21.55
3 responses
84 visningar
2 gillar
zonk
av zonk

Skapad av krank, 15 April 2019, 17.11
57 responses
1.530 visningar
7 gillar
krank
av krank

Skapad av Lupus Maximus, Igår, 20.25
4 responses
50 visningar
4 gillar
Lupus Maximus  
Skapad av Shaarus, Igår, 20.16
3 responses
38 visningar
2 gillar
Shaarus
av Shaarus

Skapad av Anarchclown, Igår, 16.41
0 responses
65 visningar
0 gillar
Anarchclown  
Skapad av anth, Igår, 09.47
8 responses
128 visningar
0 gillar
krank
av krank

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Nu låter det ju som att du är på bra väg i och med studier på plats men de asiatiskt inspirerade rollspelen har påfallande ofta lidit rätt starkt av problem med kulturell appropriering.

Här samlade vi lite länkar och grejer (samt hetsig diskussion :P) om du känner att det är aktuellt för dig! http://www.rollspel.nu/forum/allm%C3...ing-i-rollspel

Kommentera

Här är, apropå CA, en amerikan som skapar en mix av mytiskt Japan och mytisk forn Nord: https://www.dragonsfoot.org/forums/v...p?f=42&t=79551

Kommentera

Ingen har nämnt Kagematsu?

https://sites.google.com/site/creama...ematsu-the-rpg

Kommentera

Är själv gift med en japanska sedan 13 år och har bott i Japan till och från i många år, bor nu dock i Sverige. Det finns hur många rollspel som helst som är inspirerade av japansk kultur, historia, myter etc. De som nämnts i tråden är nog bara en bråkdel av alla spel som på något sätt försöker använda sig av sagda myter och historia så det lär inte vara svårt att hitta spel som redan gjort en del av arbetet du tänker bygga vidare på.

Sen så tänker jag försiktigt och sällsynt hålla med RasmusL, de allra flesta spelen som hanterar japansk eller annan asiatisk kultur och historia brukar tydligt använda sig av ”orientalism” och det kan bli väldigt tråkigt i längden. Trots det så uppskattar jag själv L5R även om jag då har förändrat världen efter egen smak till den grad att det förmodligen inte längre är väldigt mycket L5R kvar.

Kommentera

Tack för alla tips och råd.

Ja det tycks ju sannerligen. finnas en uppsjö av inspiration att hämta. Jag tror jag kommer försiktigt börja med ett antal illustrerade mininoveller som sätter stämning och sedan se om det blir något man kan knyta samman med ett regelverk.

​Ett smakprov nedan.

Kommentera

Arbetar …
            X