Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Tärningsprobabilitet 2T10 i Noir (10:or exploderar, 1:or negerar eventuell 10).

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Den Gamle, 13 March 2019, 10.49
53 responses
2.625 visningar
4 gillar
Galdermester  
Skapad av Skarpskytten, 25 February 2019, 22.00
52 responses
1.250 visningar
0 gillar
Oldtimer  
Skapad av Henke, 24 January 2019, 18.12
55 responses
1.510 visningar
2 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av crilloan, 23 February 2019, 09.04
35 responses
1.233 visningar
2 gillar
Dubbelyxa  
Skapad av krank, 11 March 2019, 11.44
4 responses
166 visningar
0 gillar
Mannen i skogen  
Skapad av Joker, Idag, 10.23
0 responses
25 visningar
0 gillar
Joker
av Joker
 
Skapad av luddwig, 02 March 2019, 16.35
64 responses
1.539 visningar
0 gillar
da_bohz
av da_bohz
 
Skapad av wilper, Igår, 07.10
5 responses
261 visningar
4 gillar
Basilides  
Skapad av Basilides, Igår, 19.27
0 responses
59 visningar
0 gillar
Basilides  
Skapad av krank, 15 March 2019, 13.27
4 responses
69 visningar
0 gillar
Max Raven  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #16
    Ursprungligen skrivet av michael Visa inlägg

    Det som gör mig lite konfunderad i ditt resultat är att sannolikheten för att resultatet 2 uppstår är så lågt, och borde vara närmre 1%? Nu ligger det så lågt som 0,2%...
    Det här borde du kunna använda även för att hitta felet i dina beräkningar också, kalkybladet är det inget fel på i sig men visar ju inte hur du sen kom fram till resultaten. För sannolikheten att slå summan 2 är nämligen exakt 1% inte 0.2 och inte 0.86, det är rätt lätt att tänka sig eftersom du får ju bara 2 om du slår två ettor första slaget och det är (1/10) * (1/10) att göra, sen spelar det ingen roll vad som händer om du slår en tia, för du kommer aldrig få resultatet 2 iaf.

    Kommentera


    • #17
      Ursprungligen skrivet av Björn den gode Visa inlägg

      Det här borde du kunna använda även för att hitta felet i dina beräkningar också, kalkybladet är det inget fel på i sig men visar ju inte hur du sen kom fram till resultaten. För sannolikheten att slå summan 2 är nämligen exakt 1% inte 0.2 och inte 0.86, det är rätt lätt att tänka sig eftersom du får ju bara 2 om du slår två ettor första slaget och det är (1/10) * (1/10) att göra, sen spelar det ingen roll vad som händer om du slår en tia, för du kommer aldrig få resultatet 2 iaf.
      Jag har uppdaterat Google Sheets-arket https://docs.google.com/spreadsheets...it?usp=sharing med kolumnerna med hur jag hade tänkt. De är kopierade från ett Excelark, så tyvärr är mina formler borttrollade och ersatta med endast värdena.

      Jag har en kolumn "Resultat" med tärningsutfallen 1 till 60 i stigande ordning. Sen har jag en kolumn för varje matris, viktade efter sannolikheten att ett tärningsutfall faller i den. Matris AA (första slaget) har alltså 100% sannolikhet att den inträffar, eftersom 2T10 alltid kommer nå värdena 2-20. Nästa kolumn AB är sannolikheten att AB eller BA inträffar, där alltså en av dessa två tärningar ger resultatet 10 och ger ytterligare tärning. Sannolikheten att resultatet i denna matris inträffar är 16% (16 av de 100 utfallen från AA är 10:or (borträknat blockerande 1:or eller 10+10). BB, dvs om resultatet 10 + 10 uppnås i AA ger ytterligare 2T men har endast 1% sannolihet att inträffa. och så vidare.

      Sen en countif-formel för att hitta antalet utfall i varje matris....

      Anledningen till att 2 är lägre än 1% är för att det finns fler möjliga utfall med dessa exploderande tärningar, men det är kanske här jag gått vilse, och viktningen "stjäl" sannolikheten från resultat som borde ha högre sannolikheter? Kör jag exploderande T10 i AnyDice utan "blockerande 1:or" så är resultatet för 2 fina 1%, och det är först vid resultatet 12 och högre som sannolikheten för varje utfall minskar (första exploderande alternativet 10+1 (+1). (https://anydice.com/program/443)

      Kommentera


      • #18
        Ursprungligen skrivet av michael Visa inlägg
        Matris AA (första slaget) har alltså 100% sannolikhet att den inträffar, eftersom 2T10 alltid kommer nå värdena 2-20.
        Det är här du gör fel. 2t10 med de här reglerna kan aldrig stanna på "20". Så matrisen AA får inte räkna med resultaten som gör att man går vidare till en annan matris, annars dubbelräknar du de gröna resultaten.

        Kommentera


        • #19
          Ursprungligen skrivet av Björn den gode Visa inlägg

          Det här borde du kunna använda även för att hitta felet i dina beräkningar också, kalkybladet är det inget fel på i sig men visar ju inte hur du sen kom fram till resultaten. För sannolikheten att slå summan 2 är nämligen exakt 1% inte 0.2 och inte 0.86, det är rätt lätt att tänka sig eftersom du får ju bara 2 om du slår två ettor första slaget och det är (1/10) * (1/10) att göra, sen spelar det ingen roll vad som händer om du slår en tia, för du kommer aldrig få resultatet 2 iaf.
          Det stämmer om antalet utfall är 100, men det är det inte i detta fall med exploderande tior.

          Kommentera


          • #20
            Ursprungligen skrivet av Oldtimer Visa inlägg
            Det är här du gör fel. 2t10 med de här reglerna kan aldrig stanna på "20". Så matrisen AA får inte räkna med resultaten som gör att man går vidare till en annan matris, annars dubbelräknar du de gröna resultaten.
            6+10+4 = 20.
            2+10+8 = 20
            osv.

            Anledningen varför min Anydice-formel inte har rätt medelvärde är för att programmet kan max loopa tio gånger. Fast 0.5 fel är rätt mycket.

            Kommentera


            • #21
              Ursprungligen skrivet av Rickard Visa inlägg

              Det stämmer om antalet utfall är 100, men det är det inte i detta fall med exploderande tior.
              Nja, alltså, jag är inte helt säker på att hela min beräkning är rätt (även om jag tror det), men jag är helt säker på att sannolikheten för att slå 2 med 2 explodernade T10 är exakt 1%.

              Vi har en T10, sannolikheten att slå siffran "1" på den tror jag vi alla är med på är 10%.
              Sen slår vi ytterligare en T10, sannolikheten att slå siffran "1" på den är ju då också 10%

              Eftersom sannolikheterna mellan dessa är oberoende, så vet vi att sannolikheten att båda dessa händelser inträffar är 10% * 10% = 1%

              Det spelar ingen roll vad vi sen väljer att göra med resten av tärningarna (så länge vi inte uppfinner någon metod för att de ska kunna summera till 2 även senare typ minustärningar eller så då kan sannolikheten gå upp) de delar ändå bara på de 99% av utfallsrummet som blev kvar efter att vi räknat bort utfallet att båda tärningarna vi slår kommer upp med en etta.

              Kommentera


              • #22
                Ursprungligen skrivet av Rickard Visa inlägg

                6+10+4 = 20.
                2+10+8 = 20
                osv.
                Jo, men den kan inte stanna på "20" efter att ha slagit 2t10. I det läget har ju båda tärningarna exploderat och man måste fortsätta. Hans matris AA innehåller en massa utfall där man inte stannar, utan fortsätter slå tärning och det är fel att ta med de rutorna som utfall i matris AA.

                Kommentera


                • #23
                  Ursprungligen skrivet av Björn den gode Visa inlägg
                  Nja, alltså, jag är inte helt säker på att hela min beräkning är rätt (även om jag tror det)
                  Jodå, din beräkning är helt korrekt.

                  Kommentera


                  • #24
                    Ursprungligen skrivet av Rickard Visa inlägg
                    Det stämmer om antalet utfall är 100, men det är det inte i detta fall med exploderande tior.
                    Antalet möjliga utfall är visserligen fler än 100 (oändligt många, faktiskt), men de har inte samma sannolikhet allihop. Så det är inte en giltig invändning. Sannolikheten för att få "2" är exakt 1%, exploderande eller inte.

                    Kommentera


                    • #25
                      OT

                      Jag måste tacka för att få info om Anydice
                      Det var precis vad jag letat efter!

                      C

                      Kommentera


                      • #26
                        Tack för all er input och svar som hjälpte mig hitta vad jag gjort fel, men även gav mig svaret på medelvärdet som jag kunde konsultera. Jag hade, som jag tror påpekades i tråden, använt både det resultat som innebar en exploderad tärning samt resultatet av denna explosion vilket gav ett stort antal resultat som räknades dubbelt och gav skevheten i fördelningen. Hade även använt fel probabilitet för varje matris.

                        Jag har nu fixat det, och får medelvärdet 12,0311 vid maximalt tre explosioners "djup" för ensamma 10:or samt två explosioner vid dubbel-10:or, vilket ger 99,84% av alla resultat. Övriga resultat infinner sig genom att öka djupet och när detta antal närmar sig 100% av alla möjliga utfall (oändliga explosioner) närmar sig även medelvärdet 12,0987654321 vilket jag tror är samma som Björn den gode löste ut i sin ekvation (dessutom snyggt medelvärde med fallande decimaler!).

                        Då ska vi se om vi kan fixa det här i AnyDice också, istället för allt knåpande i Excel.

                        Så här blev slutgiltiga tabellen--vilken jag alltså tror är den korrekta.

                        Utfall Sannolikhet
                        2 1,00%
                        3 2,00%
                        4 3,00%
                        5 4,00%
                        6 5,00%
                        7 6,00%
                        8 7,00%
                        9 8,00%
                        10 9,00%
                        11 10,00%
                        12 7,00%
                        13 6,20%
                        14 5,40%
                        15 4,60%
                        16 3,80%
                        17 3,00%
                        18 2,20%
                        19 1,40%
                        20 1,60%
                        21 1,60%
                        22 1,41%
                        23 1,24%
                        24 1,07%
                        25 0,90%
                        26 0,73%
                        27 0,56%
                        28 0,39%
                        29 0,22%
                        30 0,25%
                        31 0,26%
                        32 0,21%
                        33 0,182%
                        34 0,154%
                        35 0,126%
                        36 0,098%
                        37 0,070%
                        38 0,042%
                        39 0,014%
                        40 0,016%
                        41 0,016%
                        42 0,0161%
                        43 0,0142%
                        44 0,0123%
                        45 0,0104%
                        46 0,0085%
                        47 0,0066%
                        48 0,0047%
                        49 0,0028%
                        50 0,0009%
                        51 0,0010%
                        52 0,0009%
                        53 0,0008%
                        54 0,0007%
                        55 0,0006%
                        56 0,0005%
                        57 0,0004%
                        58 0,0003%
                        59 0,0002%
                        60 0,0001%
                        /Michael

                        ......så om man tar 3T, eller 4T....eller XT, där varje 1:a kan blockera en 10:a........hur blir det då..........?

                        Kommentera

                        Arbetar …
                        X