Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Kuf] Gnostisk nutidsskräck på OSR-bas

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Skarpskytten, 25 February 2019, 22.00
52 responses
1.250 visningar
0 gillar
Oldtimer  
Skapad av Henke, 24 January 2019, 18.12
55 responses
1.510 visningar
2 gillar
luddwig
av luddwig

Skapad av crilloan, 23 February 2019, 09.04
35 responses
1.231 visningar
2 gillar
Dubbelyxa  
Skapad av Den Gamle, 13 March 2019, 10.49
52 responses
2.622 visningar
4 gillar
Evokee
av Evokee

Skapad av krank, 11 March 2019, 11.44
4 responses
166 visningar
0 gillar
Mannen i skogen  
Skapad av Joker, Idag, 10.23
0 responses
25 visningar
0 gillar
Joker
av Joker

Skapad av luddwig, 02 March 2019, 16.35
64 responses
1.539 visningar
0 gillar
da_bohz
av da_bohz

Skapad av wilper, Igår, 07.10
5 responses
261 visningar
4 gillar
Basilides  
Skapad av Basilides, Igår, 19.27
0 responses
59 visningar
0 gillar
Basilides  
Skapad av krank, 15 March 2019, 13.27
4 responses
69 visningar
0 gillar
Max Raven  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Speltestet av Sysps äventyr gick bra. Äventyret är redo för att sättas upp i Indierummet på GothCon. Reglerna verkar dessutom hänga ihop och på det hela taget gör de vad jag trodde att de skulle göra. :-)

Vi spelade in hela speltestet, när jag får lite tid skall jag se om det går att göra ett podcast-avsnitt eller två av det, pss som vi släppte Dödsmatch 2000 APn i fjol. Men först blir det lite intensivt skrivande för att försöka få klart något tryckbart i så god tid att jag hinner få med mig böcker till GothCon.

Och när jag ändå har ordet, WG finns på Facebook. Gillar du att hänga grupper med väldigt låg postningsfrekvens är WG-gruppen kanske rätt för dig! https://www.facebook.com/groups/547764792236453/

Kommentera

The plot thickens...

Kommentera

Guerilla-marketing av rollspel!

Kommentera

Det här ser mycket intressant ut. Det känns ju väldigt nära KULT men lite mer som hur det var på 90-talet. Ungefär som gamla KULT blev uppdelat i två delar. Divinity Lost som tog Dramat och karaktärsspelet och nu Kuf som tar actiondelen.

Gillar verkligen bilderna. Ser ut som de gamla kultillustrationerna.

Läste för längesedan på forumet (2015 kanske?) om en tanke att göra KULT som just ett OSR-spel? Är det en fortsättning på den idén.

Hur som helst är det jättespännande och kommer garanterat köpa mig ett exemplar!

Kommentera

Jag hittade en tråd från 2017 där användaren 2097 drog upp riktlinjer för att spela Kult med OSR-regler.

Kuf har ingen koppling till det projektet.

2097s spel verkar fokusera på att återskapa KULT med andra regler. Kuf tar språnget från själva tanken "gnostisk nutidsskräck" och landar i något annat.

Jag tror att de som verkligen vill ha KULT med andra regler blir lyckligare av att spela efter 2097s beskrivning än att försöka vålda in det i Kuf.

Även om spelen delar genre är de väldigt olika.

Last edited by wilper; 05 March 2019, 12.45.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av wilper Visa inlägg
              Jag hittade en tråd från 2017 där användaren 2097 drog upp riktlinjer för att spela Kult med OSR-regler.

Kuf har ingen koppling till det projektet.

2097s spel verkar fokusera på att återskapa KULT med andra regler. Kuf tar språnget från själva tanken "gnostisk nutidsskräck" och landar i något annat.

Jag tror att de som verkligen vill ha KULT med andra regler blir lyckligare av att spela efter 2097s beskrivning än att försöka vålda in det i Kuf.

Även om spelen delar genre är de väldigt olika.

Ja det var kanske 2017. Hade för mig att det var tidigare än så. Och ja just det. Det var tankarna av 2097 som jag läste.

När du sedan hade ett namn som låg nära Kult. Illustrationer som påminde om gamla Kult så tänkte jag att det var samma.

Men får jag fråga vilken typ av gnosticism är det som kommer utforskas. Kommmer det handla om andligt uppvaknande eller insikten att världen är ett fängelse? Och om det inte är KULT-inspirerat innebär det att det inte finns några Clive Barker-refenser såsom köttiga demoner och masochistiska nefaritvarelser?

Och, varför är det just ett OSR spel du har valt att göra? Hur känner du att det kopplar till det gnostiska temat?

Kommentera

Som sagt tidigare, jag har ruskigt dålig koll på Kult egentligen. Men Barker och huvudspik lyser med sin frånvaro i Kuf.

Världen är ett fängelse och Kuf handlar om vad som händer när människorna börjar utforska det. Så det är den gnostiska kopplingen.

Jag tyckte att det vore en spännande övning på det rent akademiska planet att försöka blanda OSR med det mer filosofiska gnostiska utforskandet. Sedan är de som kikat på manuset och varit med i speltesterna förvånande positiva till resultatet. Det är skoj. :-)

Kommentera

Jag tycker själv att den mest innovativa mekaniken Wilhelm lagt in som verkligen gifter ihop OSR och gnosticism i Kuf är XP för insikt. Tycker det gör samma underverk för rollpersonernas motivation och uppmuntran till annan problemlösning än strid som XP för guld gör för fantasy-OSR.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Sysp Visa inlägg
                    Jag tycker själv att den mest innovativa mekaniken Wilhelm lagt in som verkligen gifter ihop OSR och gnosticism i Kuf är XP för insikt. Tycker det gör samma underverk för rollpersonernas motivation och uppmuntran till annan problemlösning än strid som XP för guld gör för fantasy-OSR.
                    Äldkar också den grejen! Det driver hela spelet.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Sysp Visa inlägg
                      Ja, det får som följd att rollpersonerna har skäl att undersöka underliga varelser och mystiska böcker samt utföra ritualer. I förlängningen kan de ha nytta av att själva driva en kult som ägnar sig åt detta.

Under min läsning av KUF kom jag att tänka på följande filmer och tv-serier:
                      * A Dark Song (ritualer)
                      * Lost Room (artefakter och kulter)
                      * Lord of Illusions (kulter och magiker)
                      * The Ninth Gate (mystiska böcker och kulter)
                      * Pi (mystiska insikter och kulter)

Kommentera

Snabbgallup.

Regeltermer i löptext skrivs bäst:

1) Som helt vanliga ord, så de kan gömma sig i mängden.
                        2) Med Stor bokstav, så man ser vad som är Viktigt.
                        3) I avvikande stil.

Om det "beror på" så är sammanhanget ett gnostiskt skräckrollspel på svenska.

Kommentera

Snabbgallup.

3) I avvikande stil.

3 enligt mig :)

Kommentera

Snabbgallup.

3) I avvikande stil.

3, hade jag nog sagt. Men jag kan inte riktigt påminna mig hur det sett ut i speciellt många rollspel. Det var väl kapitäler för besvärjelser i DoD?

Kommentera

Jag gillar variant 2 för speltermer som annars kan vara svåra att identifiera som just speltermer.

Kommentera

Variant tre, så länge det görs konsekvent. En inkonsekvent trea är nog mer störande för mig än en emellanåt otydlig etta. Gillar inte variant två så mycket.

Kommentera

Arbetar …
                                X