Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Rollformulär

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av entomophobiac, 15 February 2019, 16.40
187 responses
4.146 visningar
2 gillar
Jocke
av Jocke

Skapad av Måns, 20 February 2019, 11.38
17 responses
302 visningar
6 gillar
Måns
av Måns

Skapad av Jedvard, 28 January 2019, 10.19
1 response
199 visningar
0 gillar
Jedvard
av Jedvard

Skapad av Dante, 29 January 2019, 08.38
94 responses
3.753 visningar
1 gillar
Anarchclown  
Skapad av flashknappen, 20 February 2019, 15.13
1 response
50 visningar
3 gillar
olaberg
av olaberg

Skapad av Måns, Igår, 22.05
2 responses
64 visningar
0 gillar
Måns
av Måns

Skapad av Rymdhamster, 19 February 2019, 16.25
24 responses
694 visningar
15 gillar
Måns
av Måns

Skapad av S.I.R.E#01, Igår, 19.19
2 responses
98 visningar
1 gillar
S.I.R.E#01  
Skapad av Khan, 20 February 2019, 22.17
2 responses
197 visningar
1 gillar
Khan
av Khan

Skapad av luddwig, 16 February 2019, 08.14
17 responses
298 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Jag använder det som finns i slutänden. Brukar inte leta reda på custom sheets eller magiska pdf:er, utan föredrar att skriva ut saker på papper. Men det finns saker jag gillar:

1. En sida — mer än en sida är för mycket. Regler som behöver fler än en sida är *för* komplicerade för min smak och system som förlitar sig på att samma information skrivs på flera olika ställen ger mig mikropsykoser. Typ som Attack Bonus eller modifiers i D&D.

2. Grupperad information. Regler får gärna stå för sig och andra saker för sig. Tydlig gruppering gör det lättare att se rätt saker vid en överblick.

3. Öppna fält och utrymme för normalstora tecken. Många formulär ger alldeles för litet utrymme. Tänker just nu närmast på "Bakgrund"-fältet på Coriolisformuläret, där det ska få plats med fyrtiosjutton saker på ett utrymme mindre än ett spädbarns tumnagel. Tycker även om att kunna skriva ned det som JAG tycker är viktigt som minnesstolpar för en rollperson, snarare än att ha hela faderullan med hur många centimeter lång jag är eller vilken färg ögonen har. Så rutor utan text med eller utan rader för att skriva ned "fluff" är det bästa för min del.

Kommentera

Egenformulerade ytor är kanske vägen att gå.

Kommentera

För egen del har jag svårt att se hur ett rollformulär skulle kunna vara stort nog för att få plats med allt "övrigt bös", typ utrustning, bakgrund, ledtrådar, namn på viktiga SLP:er, etc. Det är lite därför jag föredrar rollformulär helt utan allt bös som inte är direkt regelmekanik - jag kommer ändå att behöva ha ett anteckningsblock i lämplig storlek för allt annat (jag är mycket svag för A6-block, själv). Rollformulär för mekanik, anteckningsblock för "allt annat". Blir det risk för trubbel att komma ihåg i vilket block man skrivit vad? För all del, men A6-block är billiga. Man kan lätt ha ett per kampanj. Plus att man kan fota av sina anteckningar i efterhand och sortera dem på lämpligt sätt =)

Kommentera

Du kanske skulle ha ett block med rollformuläret som omslag.

Kommentera

Jag gillar matiga formulär, med enkelt och funktionellt upplägg. Ser gärna fyrsidigt, då jag anser karaktärsgenerering vara nästan lika trevligt som att spela själva rollspelet, och tycker att rollpersonen är själva navet i ens egen spelupplevelse - någon man bör känna för och bry sig om och ha så god koll på som möjligt. Så ja, all tänkbar karaktärsinfo ska med helt enkelt.

Kommentera

Jag kompletterar nästan alltid rollformulär med en sida bakgrundshistoria och personlighetsbeskrivning, sen för jag nästan alltid löpande anteckningar under spel. Så jag gillar om ett rollformulär hålls enkelt och överskådligt med de värden på som inte ändras så mycket t.ex. grundegenskaper och färdighetsvärden eller motsvarande. Medan ju t.ex. en ruta för KP eller pengar tenderar att bli ganska söndersuddade/-skrivna under en lite längre kampanj.
              Detta gäller ju främst pappersformulär.
              Ett elektroniskt formulär blir ju inte utslitet så där kan man så klart ha med sånt som även ändras mycket under spel. Men för mig är ett rollformulär mest ett referensblad för den "hårda datan" att användas mot spelets regelsystem, den "mjuka datan" skriver jag ner separat eller håller i huvudet.

Kommentera

I en del (få) spel är den mjuka datan kärnan i det som refereras.

Kommentera

Jag tycker personligen att ett rollformulär inte ska vara större än en A5-sida.
                  Men det säger inte så mycket om hur jag vill att rollformuläret ska se ut, utan säger mer om hur komplext jag vill att själva rollspelet ska vara.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Quadrante Visa inlägg
                    I en del (få) spel är den mjuka datan kärnan i det som refereras.
                    Ja absolut! Det jag menade men inte skrev så tydligt är att jag vill ha all den karaktärsdata på rollformuläret som korrelerar med systemet i fråga. Dvs det som behövs för att ens rollperson ska kunna agera mekaniskt inom regelsystemet. Denna data får gärna vara sån som inte ändras så himla ofta. Men allt annat har jag gärna i separata anteckningar. Typ som Krank skrev ovan.

Kommentera

Okej, då tänkte vi samna ändå.

Kommentera

Jag har inget som helst krav på att ett rollformulär ska vara kompakt. Spelar dock nästan bara tradspel, så det kan ju vara därför.
                        Jag har gärna ett formulär på två eller fyra stycken A4 sidor (ett ark räcker sällan för den information jag vill ha tillgänglig, och om det är tre sidor bör en fjärde sida fixas med plats för enbart anteckningar eftersom det hela ändå tar upp två ark i skrivaren).
                        Jag vill ha gott om plats, och särskilt om det är ett system där man förväntas spela mer än one-shots. Om det börjar bli ont om plats på formuläret efter två spelmöten har formulärets design misslyckats.
                        Utöver plats för att skriva ner nya förmågor, prylar och andra regelmässiga grejer som kan dyka upp under spelets gång ska det också finnas plats att göra fria anteckningar om händelser, beskrivningar och annat fluff.
                        Givetvis ska det även vara lättläst, tydligt och användarvänligt, vilket redan nämnts av andra här (vem vill ha ett svårläst och otydligt formulär egentligen?). Exempelvis ska värden som används i strid finnas på samma sida, och värden för sociala konflikter ska finnas på samma sida.
                        En bonus är om det finns en snabbreferens till de vanligaste reglerna och/eller för skapandet av rollpersoner som appendix till rollformuläret.
                        Smarta designlösningar är också ett stort plus, men det är nog mer en bonus än något annat. Det måste vara motiverat att använda den smarta designlösningen så den inte bara är i vägen (och därmed blir en korkad designlösning).

Kommentera

Arbetar …
                        X