Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Rollformulär

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Rollformulär

Kort och gott. Vad är viktigast med ett rollformulär för dig?

Om/när du skapar ett eget formulär till ett spel (som någon annan gjort eller du gjort själv). Vad rensar du bort, vad lägger du till. Alltså, vad är de viktigaste bitarna att få med på ett formulär enligt dig.

Är det viktigaste att det är en referens och plats för bokföring?

Plats för bild, bakgrundshistoria, karaktäristik (citat, kläder, itseende, namn/öknamn); är det viktigt eller fluff?

Ett bra flöde. Jag vill inte behöva bläddra fram och tillbaka. Exempelvis vill jag att allt jag behöver för att slå ett visst slag ska finnas samlas, eller att jag inte ska behöva bläddra för att hitta olika stats och värden i strid.

Jag vill inte behöva lägga till saker. Var skriver man birr i Coriolis exempelvis? Hur sjutton glömmer man ha med en sån ruta!?

Det får inte kännas plottrigt, så det jag skriver försvinner i rollformulärets grafik.

Även ett bra flöde när man skapar rollpersonen. Inte behöva bläddra fram och tillbaka mellan fram- och baksida, och gärna följa en viss ordning (typ uppifrån och ned) när man fyller i formuläret första gången.
    Last edited by kwarnberg; 13 January 2019, 22.36.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Guran89 Visa inlägg
      Ett bra flöde. Jag vill inte behöva bläddra fram och tillbaka. Exempelvis vill jag att allt jag behöver för att slå ett visst slag ska finnas samlas, eller att jag inte ska behöva bläddra för att hitta olika stats och värden i strid.

Jag vill inte behöva lägga till saker. Var skriver man barr i Coriolis exempelvis? Hur sjutton glömmer man ha med en sån ruta!?

Det får inte kännas plottrigt, så det jag skriver försvinner i rollformulärets grafik.

Även ett bra flöde när man skapar rollpersonen. Inte behöva bläddra fram och tillbaka mellan fram- och baksida, och gärna följa en viss ordning (typ uppifrån och ned) när man fyller i formuläret första gången.
      +1

Vagt svar: Allt som behövs och inget som är onödigt – med praktisk formgivning.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
        +1

Vagt svar: Allt som behövs och inget som är onödigt – med praktisk formgivning.
        Vad är onödigt? Bakgrund, plats att teckna sin rollperson... eller ... packningslistor.

Kommentera

Vad jag vill ha på formuläret: Alla siffror jag kommer att behöva. De ska få plats på en sida, gärna ett A5, och vara såpass få att de går snabbt att hitta och få en överblick över.

Rollpersonens namn, kanske någon mycket kort anteckning om rollpersonens yrke/koncept så att det blir lättare att hålla reda på flera rollpersoner.

Om det finns plats över - och det ska helst finnas ganska hyfsat gott med plats över även när alla viktiga siffror är med - kan man lägga in regler som man riskerar att behöva komma ihåg. Sådana vill jag såklart också ha så få som möjligt av.

Sedan ska rollformuläret självklart vara skrivarvänligt - inga stora svarta områden, ingen färg, inget sånt. Svart text på vit bakgrund. Svarta rader, bubblor och rutor. Enstaka grafiska element, om man nu måste. Definitivt ingen mönstring någonstans, och absolut inte där man förväntas skriva saker.

Det jag oftast gör när jag ska modda eller göra egna forumulär till spel är i första hand göra dem skrivarvänliga, i andra hand plocka bort onödigt krafs, i tredje hand lägga till sådant som saknas. Om originalformuläret är på flera sidor försöker jag krympa det eller använda mina tetris-skills för att packa ihop det. Att behöva bläddra i papper kring spelbordet är i samma kategori som "rulla tärningar", "titta i tabeller" och "räkna matte" för mig: kategorin "saker jag helst undviker kring spelbordet".

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Quadrante Visa inlägg
            Vad är onödigt?
            Det beror helt och hållet på spelets inriktning.

Kommentera

Det är en balansgång och beror på hur matigt formuläret behöver vara för att få med minimum i övrigt. Är formuläret redan på 3 sidor, då kanske 1 till för bakgrund kvittar. Är det på 1 sida vill jag nog helst inte ha med saker som utökat det.

Sedan vad som är nödvändigt, ja det beror ju på system så klart.

Kommentera

Håller med Guran.

Tillägg: om man behöver räkna ut nåt för att använda i spel, som kan komma att ändras, se till så att det finns bra rutor för det. Säg t.ex. om man ska slå ihop färdighet och grundegenskap för att få totala antalet tärningar i en pöl, se till att det för varje färdighet då finns rutor för färdighetsvärde, grundegenskapsvärde, och summan. Eftersom såväl färdighetsvärde som grundegenskap kan ändras under spel är det bra att ha rutor för båda.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Quadrante Visa inlägg

Vad är onödigt? Bakgrund, plats att teckna sin rollperson... eller ... packningslistor.
                  Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

Det beror helt och hållet på spelets inriktning.
                  Exakt!

Bakgrund tycker jag är onödigt så länge den inte är regelmekanisk. Det är ändå för jobbigt att skriva den för hand och för besvärligt att läsa den handskrivet på ett formulär.

Plats att teckna sin rollperson är okej. Det kan även vara en bra yta att skriva värden medan man skapar rollpersonen, eller att dra streck och ha mer anteckningsutrymme om man aldrig ritar rollpersoner (som jag, exempelvis).

Packningslistor beror på spelet. I OSR och liknande kan det vara hur relevant som helst. I ett flummigt indiespel kanske det inte behövs.

Kommentera

Jag är väldigt nöjd med rollformulären till Zonen. Det ger spelaren allt hen behöver!

http://revolverspel.blogspot.com/2015/03/zonen.html?m=1

Kommentera

Bästa formuläret är alltså så kort som möjligt det går, så länge det har ett bra flöde och alla värden som ska refereras samtidigt är samlade. Om det är beräkningar som ofta utförs, ska de finnas på formuläret. Bakgrund och plats för illustrationer är i mån av plats (om de inte ofta refereras till i spel).

Kommentera

Jag var för trött för att skriva något långt igår och tycker att det viktigaste är sagt. Ett rollformulär bör innehålla allt nödvändigt och inget onödigt sett till vilket spel det är till för, vara lättläst och ha en logisk struktur. Om jag måste välja så tycker jag att det är viktigare att strukturen (flödet) är bra vid faktiskt spel än vid skapandet av rollfiguren. Sedan får rollformulärets utformning även gärna fånga stämningen i spelet, och om det finns plats för små regeldetaljer som används ofta, till exempel en träfftabell om nu spelet använder en sådan, är det ingen nackdel.

Kommentera

"Viktigare att använda som referens under spel än att ge en bild av den person man gestaltar."

Läser jag era svar som.

Kommentera

Jag gillar 2 sidiga formulär. På en sida vill jag ha regelmekaniska fakta. på den andra vill jag ha plats att skriva bakgrund, kontakter, ledtrådar så att jag inte glömmer dem mellan spelmöena och utrustning. Sen gilla jag att ha mina formulär i A4 så att allt syns bra. Många A5 formulär blir för små.

Kommentera

Överskådlighet. Det ska vara lätt att hitta information jag behöver under spelmötet. Allt som är större än en A4 blir svåranvänt då. Helst en luftigt komponerad A4 eller en välgjord A5.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by MattiasLejbrink, 14 August 2019, 12.36
                              13 responses
                              363 visningar
                              2 gillar
                              Senaste inlägg MattiasLejbrink  
                              Started by Mundo, Idag, 20.29
                              5 responses
                              62 visningar