Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Sekulära Martyrer: ett superhjälte rollspel

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Kroken, 28 February 2019, 13.31
12 responses
460 visningar
7 gillar
Kroken
av Kroken
 
Skapad av Henke, Igår, 17.47
8 responses
159 visningar
4 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av Leumas, Idag, 00.55
1 response
23 visningar
3 gillar
Minimoni  
Skapad av Galdermester, 18 March 2019, 18.09
5 responses
148 visningar
0 gillar
Kaigon
av Kaigon
 
Skapad av krank, Idag, 01.37
0 responses
12 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av stenhöna, Igår, 23.42
2 responses
53 visningar
0 gillar
stenhöna  
Skapad av Nässe, Igår, 23.19
1 response
31 visningar
0 gillar
erikt
av erikt
 
Skapad av zonk, Igår, 21.45
8 responses
81 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av gorillotaur, Igår, 16.47
1 response
79 visningar
0 gillar
wilper
av wilper
 
Skapad av God45, Igår, 12.35
6 responses
177 visningar
6 gillar
Cybot
av Cybot
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Sekulära Martyrer: ett superhjälte rollspel

    Jag skrev ett superhjälte rollspel. Det har till och med en snygg framsida och ett karaktärsblad och grejer!

    https://www.dropbox.com/s/66wzhu26bp...4rdig.pdf?dl=0

  • #2
    Jag rullade upp fem snabba karaktärer. Det finns ett karaktärsblad längst bak i pdf:en men så här enkelt är det. Det ända som inte är slump genererat här är namnen.

    Namn: Johan Lowell/Turbo Lejon

    Ideologi: Objektivist

    Livspoäng: 27

    Viljepoäng: 0

    Jag är bra på: Våld, att fly, social manipulation

    Jag är dålig på: Undersökande, vetenskap

    Mina krafter är: Transformation, Onaturlig hastighet.





    Namn: Lina Lindkvist/Liekvinnan

    Ideologi: Konservatism

    Livspoäng: 28

    Viljepoäng: 0

    Jag är bra på: Undersökande, Kriminalitet, Förföra

    Jag är dålig på: Vetenskap, Teknologi

    Mina krafter är: Stänga ner sinne, Energi arsenal




    Namn: Vendella Olsson/Kodnamn är för idioter och barn

    Ideologi: Anti-Imperialist

    Livspoäng: 27

    Viljepoäng: 0

    Jag är bra på: Historia, Uppmärksamhet, Stil

    Jag är dålig på: Trivia, Byråkrati

    Mina krafter är: Elemental magi (Jord), Postcognition





    Namn: Carro Jansson/Pomperipossa

    Ideologi: Patriotism

    Livspoäng: 29

    Viljepoäng: 0

    Jag är bra på: Vildmarkskunskap, Medicin, Skjutvapen

    Jag är dålig på: Hota, Djur

    Mina krafter är: Skuggform, Frammana Daemon





    Namn: Karl Backman

    Ideologi: Kommunist

    Livspoäng: 31

    Viljepoäng: 0

    Jag är bra på: Ledarskap, Hota, Fysiskt våld

    Jag är dålig på: Fly, Historia

    Mina krafter är: Telepati, Väderkontroll

    Kommentera


    • #3
      Grymt! Gillar verkligen Kamikazekänslan som drogen ger. Kan leda till rätt högoktaniga episka spelsessioner. Blir peppe på att spela.

      Kommentera


      • #4
        Riktigt fränt! Grymt jobbat!

        Jag gillar konceptet och tycker vid första ögonkastet att mekaniken verkar enkel men effektiv. Tycker att du har en distinkt ton på gång i texten också.

        Det är såpass intressant att jag tycker att du ska arbeta vidare med det. Lägg ut det för lite öppen korrläsning eller så – bland annat verkar bindestrecken i avstavningar ha försvunnit. Kika lite extra på formgivningen – det är väldigt tighta marginaler; centrerad och kursiverad text blir lite besvärlig att läsa; versalerna i meningarna är normala medan gemenerna är kursiverade; etc.

        Lite andra tankar:
        • Behövs verkligen motståndarens slag? Räcker det inte med rollpersonernas, eftersom du redan har en uppsjö olika tärningsutfall där? Undantaget är väl kanske i strid...
        • Hur fungerar det när man dör nästa session? Är det rent narrativt: "Och i och med den här handlingen offrar jag mitt liv"?
        • Kanske hade det varit nyttigt med några scenariouppslag för att ge en bild av hur man bör lägga upp dem.
        • Ett spelexempel hade också varit plus i kanten!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
          Riktigt fränt! Grymt jobbat!

          Jag gillar konceptet och tycker vid första ögonkastet att mekaniken verkar enkel men effektiv. Tycker att du har en distinkt ton på gång i texten också.

          Det är såpass intressant att jag tycker att du ska arbeta vidare med det. Lägg ut det för lite öppen korrläsning eller så – bland annat verkar bindestrecken i avstavningar ha försvunnit. Kika lite extra på formgivningen – det är väldigt tighta marginaler; centrerad och kursiverad text blir lite besvärlig att läsa; versalerna i meningarna är normala medan gemenerna är kursiverade; etc.

          Lite andra tankar:
          • Behövs verkligen motståndarens slag? Räcker det inte med rollpersonernas, eftersom du redan har en uppsjö olika tärningsutfall där? Undantaget är väl kanske i strid...
          • Hur fungerar det när man dör nästa session? Är det rent narrativt: "Och i och med den här handlingen offrar jag mitt liv"?
          • Kanske hade det varit nyttigt med några scenariouppslag för att ge en bild av hur man bör lägga upp dem.
          • Ett spelexempel hade också varit plus i kanten!
          Tack för feedbacken! Jag ska kolla på det och se vad jag kan göra för förbättringar.

          Jag håller på att jobba på ett äventyr och en dystopisk version av Malmö att superhjälta i med flera olika äventyrsuppslag.

          Tanken med att man dör nästa session är att man har ett äventyr till innan kropper ger upp. Så man dör inte direkt för att man rullar det utan man har en till session (eller ett par om det är ett långt äventyr) på sig. Så man kan gå fullt ut i det för man kommer ändå dö, men överlever man det uppdraget så får man en hjärtattack eller super cancer och dör off screen.

          Här är texten ifall någon vill korrläsa och kommentera: https://docs.google.com/document/d/1...MzkUXP4P_IWZiQ

          Kommentera


          • #6
            Du kan skriva det mer likt ”Du vet att din kropp håller på att ta slut, det här är sista äventyret!”

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av Quadrante Visa inlägg
              Du kan skriva det mer likt ”Du vet att din kropp håller på att ta slut, det här är sista äventyret!”
              Bra förslag! Det ska jag göra.

              Kommentera


              • #8
                En mekanism för döden skulle kunna vara att SL ger en heads up i slutet av äventyret (som spelaren slagit fram att den ska dö under) att nu är det läge att offra din rollperson. Då kan spelaren maxa rollens kraft, göra något spektakulärt, en sista urladdning som också dödar hjälten på fläcken, eller vara så förödande för hjälten att hen sakta tynar bort om det passar bättre narrativt. Det skulle då ge en rejäl bonus på slaget/slagen.

                Kommentera


                • #9
                  Om man vill, även det medför bokföring, så kan man istället för detta (döden dyker upp i ett tärningsresultat) ha det så att det byggs upp över tid. Varje gång man använder sin kraft, så får man en markör/poäng/kryss. När det når en tröskel i ansamlade markörer/poäng/kryss händer något.

                  Kan fortfarande kombineras med ovanstående.

                  Kan de återhämtas över tid?, eller är de permanenta?

                  Kommentera


                  • #10
                    Håller med föregående talare om att det är en cool idé. Är personligen inte jättepepp på superhjältar normalt (även om jag ser Vampire som ett superhjältespel), men det här känns såpass annorlunda att jag nog hade kunnat ta fram det en oplanerad rollspelskväll. :)

                    Kommentera


                    • #11
                      I Grey Ranks finns ett system där karaktärens psyke bryts ned gradvis. Ett system med lite mer förutsägbarhet vore kanske inte helt fel?

                      Kommentera

                      Arbetar …
                      X