Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Edda på Gothcon

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Quadrante, 13 January 2019, 20.54
25 responses
358 visningar
1 gillar
da_bohz
av da_bohz

Skapad av wilper, 16 January 2019, 17.33
20 responses
460 visningar
10 gillar
zonk
av zonk

Skapad av krank, 14 January 2019, 11.52
4 responses
120 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux

Skapad av Kotaka, 01 January 2019, 22.29
2 responses
138 visningar
1 gillar
Opoopo
av Opoopo

Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 17.30
0 responses
32 visningar
0 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av Leon, 11 January 2019, 14.33
96 responses
2.851 visningar
2 gillar
afUttermark  
Skapad av Galdermester, 16 January 2019, 16.51
3 responses
136 visningar
0 gillar
AnVili
av AnVili

Skapad av Khan, 10 January 2018, 10.51
186 responses
7.497 visningar
14 gillar
Khan
av Khan

Skapad av Kotaka, 16 January 2019, 23.46
0 responses
103 visningar
2 gillar
Kotaka
av Kotaka

Skapad av Drelis, 16 January 2019, 23.19
0 responses
107 visningar
1 gillar
Drelis
av Drelis

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Lukas Visa inlägg

Wait what?
    Var det här seriöst en grej en gång i tiden? fick man poäng och tävlade emot andra grupper?
    ​Jupp. Jag har en pokal för förstaplats i Drakar och Demoner från LinCon hemma. Torde vara från tidigt 90-tal. Det var tider det.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av McAber Visa inlägg

​Jupp. Jag har en pokal för förstaplats i Drakar och Demoner från LinCon hemma. Torde vara från tidigt 90-tal. Det var tider det.
      Det fortsatte långt fram i tiden. GothCon har arrangerat turneringar långt fram i tiden, vill minnas att Fallen Reich alltid hade turneringar så länge det var med där. Men det var med helt andra kriterier. Något år delade de ut tre pris; till det lag som hade ihjäl flest RP, det lag som hade flest överlevande RP och det lag som var mest brittiska.

Det är nog fem år sedan senaste turneringen var med på GothCon tror jag. Kanske lite mer, kanske lite mindre.

Kommentera

Wait what?
        Var det här seriöst en grej en gång i tiden? fick man poäng och tävlade emot andra grupper?
        Jao, det var en regel utan undantag på konvent när jag var med i den cirkusen. Jag och Dante gjorde kanske 15 arrangemang eller nått sånt med Cyberpunk över flera år och flera konvent och jag bråkade alltid med arrangörerna om att jag inte ville att det skulle vara en tävling. Men fick aldrig gehör.

Därav mitt poängsystem som gick mest ut på om spelarna hade kul, om spelledaren hade kul, om spelarna gjort någon grej som var supercool och om de gjort något som var helt crazy bananas dåligt. Inte vad de uppnått eller nått sånt.

Min första insändare till Signaler från Sverok var en rant om detta. :D

/M

Kommentera

Wait what?
          Helt korrekt. De amerikanska konventen hade Tournaments och vi ville ju inte vara sämre. Jag tror att det var runt GothCon IX eller så som jag insåg hur värdelöst det var att tävla i rollspelande (när en grupp sökte upp mig och undrade var man överklagade domslut - de hade enligt egen utsaga haft jättekul när de spelade äventyret, men så var det ju det där med att vinna...)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg

Det fortsatte långt fram i tiden. GothCon har arrangerat turneringar långt fram i tiden, vill minnas att Fallen Reich alltid hade turneringar så länge det var med där. Men det var med helt andra kriterier. Något år delade de ut tre pris; till det lag som hade ihjäl flest RP, det lag som hade flest överlevande RP och det lag som var mest brittiska.

Det är nog fem år sedan senaste turneringen var med på GothCon tror jag. Kanske lite mer, kanske lite mindre.
            Vi spelade Fallen Reich på Gothcon 2016 men då var det ingen tävling vad jag vet, fast det kanske inte var något officiellt scenario.

Minns också tävlingsmomentet från ett Gothcon på tidigt 90-tal som jag var med på. Underlig företeelse för något som annars är så tydligt utan tävlingssyfte.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
              Minns också tävlingsmomentet från ett Gothcon på tidigt 90-tal som jag var med på. Underlig företeelse för något som annars är så tydligt utan tävlingssyfte.
              Alltså, jag argumenterar inte för att återinföra tävlingar i rollspel, nackdelarna överväger säkert, men det tillförde ändå något för mig, i alla fall då på 90-talet. Kanske ett bevis för min egen grupps brist på mognad men vi skärpte till oss lite extra just för att det var tävling och ansträngde oss för att ROLLspela mer än vanligt. Det gjorde konventsbesöken lite speciella och mer "på riktigt" än vad det var hemma. Sen bidrog så klart mycket annat runtomkring men det var jag inte så uppmärksam på då.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

Alltså, jag argumenterar inte för att återinföra tävlingar i rollspel, nackdelarna överväger säkert, men det tillförde ändå något för mig, i alla fall då på 90-talet. Kanske ett bevis för min egen grupps brist på mognad men vi skärpte till oss lite extra just för att det var tävling och ansträngde oss för att ROLLspela mer än vanligt. Det gjorde konventsbesöken lite speciella och mer "på riktigt" än vad det var hemma. Sen bidrog så klart mycket annat runtomkring men det var jag inte så uppmärksam på då.
                Haha jag upplever nog lite att man ändå skärper sig på konvent inför de vid spelbordet som man inte känner, men visst kan tävlingsmomentet tillföra något där.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
                  Haha jag upplever nog lite att man ändå skärper sig på konvent inför de vid spelbordet som man inte känner, men visst kan tävlingsmomentet tillföra något där.
                  :-) För att utveckla något:
                  1. Min erfarenhet är bara från Sydcon mitten av 90-talet, hur det var förr eller senare och på andra ställen vet jag inte.
                  2. Alla scenarion var i friform oavsett spel.
                  3. Det var uppenbart att karaktärsinlevelse var det som skulle betygsättas, åtminstone vad man kunde läsa sig till.
                  4. Just tävlingen och p. 3 gjorde att vissa spelare drog sig för att vara med vilket nog bidrog till att laget var lite "toppat" med folk som gillade teaterdelen.
                  5. Vi blev 3a i CoC utifrån vårt första pass (som verkligen blev väldigt bra och roligt och som jag minns än idag) och vi fick ett pris, det gjorde att vi satsade på att vinna alla andra gånger vi deltog, vilket så klart höjde vår prestation.

Det vill säga, det finns alltså mycket där som inte hade med tävlandet att göra men som jag kopplade ihop med det då. Andra grejer skulle ju dessutom kunna beskrivas som exkluderande på ett lite tråkigt sätt (även om det nog alltid fanns pass i spel som var utom tävlan?). Skulle tävlingsmoment fungera på samma vis idag? Antagligen inte, målgruppen har nog förändrats så det vore kanske ingen vidare idé. Risken är nog stor att det skulle stöta bort ett antal och inte ge de som ändå spelade tillräckligt.

Kommentera

Arbetar …
                  X