Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Brädspelighet

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av lofty, 16 January 2019, 14.35
3 responses
89 visningar
1 gillar
lofty
av lofty
 
Skapad av Kotaka, 01 January 2019, 22.29
4 responses
176 visningar
1 gillar
Zyx Zoismos  
Skapad av wilper, 16 January 2019, 17.33
22 responses
680 visningar
12 gillar
Flanell
av Flanell
 
Skapad av Leon, 11 January 2019, 14.33
99 responses
3.123 visningar
2 gillar
afUttermark  
Skapad av RedMoon, Igår, 13.54
1 response
71 visningar
4 gillar
clarence redd  
Skapad av RasmusL, 14 January 2019, 18.50
7 responses
190 visningar
0 gillar
Cyberhest  
Skapad av Bifur, 09 January 2019, 19.51
56 responses
1.300 visningar
1 gillar
Cyberhest  
Skapad av RedMoon, 16 January 2019, 14.01
2 responses
128 visningar
7 gillar
Evokee
av Evokee
 
Skapad av krank, 21 December 2018, 14.51
1 response
245 visningar
4 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e
 
Skapad av Quadrante, 13 January 2019, 20.54
25 responses
406 visningar
1 gillar
da_bohz
av da_bohz
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #31
    Jag tror att min definition av brädspelighet ligger rätt nära vad flera har varit inne på redan, men det jag tänker på när jag säger att ett rollspel är brädspeligt är en kombination av 2 saker:

    Dels att det handlar om player-skill och att försöka "lyckas/vinna" och dels om att det handlar om skicklighet i att använda taktik/strategi osv inom systemet, att det finns en tydligt avgränsad mekanik som är den jag försöker bemästra.

    Således tycker jag inte att mysterielösarrollspel är brädspeligt om skickligheten handlar i att lista ut hur saker hänger ihop (och slag inte slås för det), medans DnD4 absolut är superbrädspeligt.

    När det blir för brädspeligt för mig? Tja alltså det beror på vad jag förväntar mig, spelar jag DnD-4 så är det ju liksom lite av premissen att det typ är ett brädspel där en också kan dra coola one-liners. Spelar jag det jag vanligtvis gillar bäst så är det ganska nära noll-tolerans, AW är för brädspeligt för mig tex om jag får välja fritt. Spelade jag ett konventsäventyr så hade jag förhoppningsvis fått rätt förväntningar av introduktionstexten och därför varit nöjd med nivån av brädspelighet. (I verkligheten så är ju det förstås väldigt svårt inte minst med tanke på att vi menar helt olika saker när vi säger brädspelighet så jag hade nog haft rätt hög tolerans åt båda hållen)

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen skrivet av Quadrante Visa inlägg

      Detsamma kan nog sägas om tabeller eller listor med modifikationer, när de bryter av och pausar spelet. Kan störa inlevelsen. Visst, någon gång kan det kanske även vara nervkittlande att vänta på ett utfall av ett tärningsslag (även om det är en tabell). Tabeller gör det i och för sig inte mer eller mindre brädspeligt.
      Jag skulle säga att (slump)tabeller är något som inte hör hemma i brädspel och därmed gör det lite mindre brädspeligt. Jag tänker i alla fall att de flesta brädspel använder korthögar istället för tabeller, eftersom det är en något snabbare och smidigare variant för att nå samma syfte (en slumpvis vald grej ur en begränsad mängd grejer), när det inte rör sig om alltför många kortlekar/tabeller. Missförstå mig inte nu, jag påstår inte att korthögar i sig är brädspeligt, men jag vill påstå att tabeller är ganska rollspeligt och gör det mindre brädspeligt.

      Korthögar borde enligt mig användas mer i rollspel, men jag förstår att det är en fråga om plats, pengar, etc.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
        Även om det är fantasivärldar vi spelar i vill jag gärna att det ska finnas någon form av inre logik, om jag inte ska få spunk på systemet. På sätt och vis kanske det hade räckt att säga "i den här världen är koger magiska och man vet aldrig hur många pilar de innehåller" men följdfrågan blir då: Varför tillföra slump till något som är en trivial bokföringsdetalj i de flesta andra spelen?

        Brädspelighet är inte något objektivt dåligt, många tycks gilla det, men för mig är det en katastrof.
        (Med reservation för att jag inte läst Svärdets Sång men har spelat med resurstärningar som husregel i ett annat OSR-system.)

        Anledningen till den tänker jag är att det ska bli mindre brädspeligt och mer realistiskt. För hela idén om att skjuta en pil per handling, förflytta sig osv tänker jag dels är väldigt brädspelig då den gör att du kan försöka optimera dina stridstaktiker inom systemet och dels inte är så realistisk eftersom du i en verklig strid hade skjutit pilar när du fått ett bra läge snarare än exakt x per minut (om du inte står långt bakom linjerna och lägger en pilmatta förstås). Det är också drygt att hålla reda på exakt hur många pilar du har i kogret, hur många du kan hämta upp efter striderna (ska vi slå ett slag för varje pil för att se om den går att hitta och är hel?) så för att slippa tänka på alla dom där detaljerna så abstraheras det till en resurs som minskar oregelbundet. Alternativet att bara låta folk ha hur många pilar som helst hade förstås varit ännu smidigare men många hade tyckt det var orealistiskt så därför tänker jag att detta är en bra kompromiss som flyttar resurshanteringen från något brädspeligt till mer av en naturlag som inte riktigt går att påverka.

        Kommentera


        • #34
          Sa väl i och för sig inget om att tabeller hör till brädspel eller gör det mer (eller mindre) brädspeligt, sa mest att det stör spelandet lika mycket när det tar fokus från det väsentliga. Men med det sagt, så skulle lite vad som helst kunna få finnas (till och med korthögar) så länge det skapar tillfälle för spelarna att få, skapa och fördjupa inlevelsen, skapa spänningsmoment eller avlasta sinnet/minnet från saker som är mindre relevanta (som kroppspoäng och sånt).

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
            Jag vill ju dessutom gärna ha regler som gör att rollspelet känns mer som ett spel. Det skrev jag om i en tråd för flera år sedan: http://www.rollspel.nu/forum/main-ca...ent-i-rollspel
            Det var en av anledningarna jag hade till att experimentera med mitt "enkla stridssystem" som jag lade upp en tråd om. Testa vad som gick att göra, ha en del brädspelsmoment/bokföring, men samtidigt inte ta bort fokus från rollspelandet (om man valde att använda den till det).

            Kommentera

            Arbetar …
            X