Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Detaljerade eller öppna pregens?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av lofty, 16 January 2019, 14.35
3 responses
89 visningar
1 gillar
lofty
av lofty

Skapad av Kotaka, 01 January 2019, 22.29
4 responses
176 visningar
1 gillar
Zyx Zoismos  
Skapad av wilper, 16 January 2019, 17.33
22 responses
680 visningar
12 gillar
Flanell
av Flanell

Skapad av Leon, 11 January 2019, 14.33
99 responses
3.123 visningar
2 gillar
afUttermark  
Skapad av RedMoon, Igår, 13.54
1 response
71 visningar
4 gillar
clarence redd  
Skapad av RasmusL, 14 January 2019, 18.50
7 responses
190 visningar
0 gillar
Cyberhest  
Skapad av Bifur, 09 January 2019, 19.51
56 responses
1.300 visningar
1 gillar
Cyberhest  
Skapad av RedMoon, 16 January 2019, 14.01
2 responses
128 visningar
7 gillar
Evokee
av Evokee

Skapad av krank, 21 December 2018, 14.51
1 response
245 visningar
4 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e

Skapad av Quadrante, 13 January 2019, 20.54
25 responses
406 visningar
1 gillar
da_bohz
av da_bohz

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

På ett konvent vill jag ha en komplett rollperson, men det betyder inte att jag vill ha en hel novell med bakgrundsmaterial. Absolut inte mer än en A4-sida, luftigt skriven, inklusive en kort beskrivning av förhållande till de andra rollpersonerna. Idealet ser jag som:
    • 1-2 stycken med bakgrund ("Du är en adelsman från Tethyr som skickats bort för att han blivit för skandalös att ha hemma.").
    • 1-2 stycken med mål i scenariot ("Du är här för att begå imponerande stordåd för att få åka hem igen.").
    • Punktlista på framträdande personlighetsdrag, eventuellt med en förklarande mening ("Noblesse oblige: som adel tar du dig självklara rättigheter, men adeln har även skyldigheter mot sina undersåtar.")
    • Punktlista på vilka de andra rollpersonerna är och vad du känner till om dem ("Weit: dvärgriddare som är rätt oberäknelig. Bra att ha när det kniper, men se upp med hans tricks.")
    Jag vill även ha ett rollformulär med alla stats som behövs. Har jag några specialförmågor/specialutrustning får de gärna beskrivas på eller i anslutning till rollformuläret också, tillsammans med en notering om eventuella ändringar av mina värden är inräknade ("Jack of all trades: lägg till halva proficiency på alla ability checks som inte redan har proficiency. Inräknat i alla skills och initiative.").

Om det istället rör sig om en demoprodukt så kan rollpersonerna gärna vara lite luddigare. Eller kanske det kan finnas två stadier: först ett gäng rollpersoner som är helt spikade, och sedan ett gäng där man får fylla i mer själv när man blivit lite mer varm i kläderna.

Kommentera

Just det! Jag vill inte ha det som när vi spelade Arams fångar på Gothcon. RP hade inte de färdigheter som SL efterfrågade, och SL var inte pragmatisk nog att ge oss dem. Jag ursäktade mig halvvägs genom passet och åkte hem istället.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Guran89 Visa inlägg
        Jag tenderar skriva scenarier som är väldigt kopplade till och skräddarsydda efter rollpersonerna, vilket gör det svårt att lämna för mycket öppet för spelarna att bestämma.
        Har du då inte besvarat din egen fråga redan där?

För min egna del tycker jag scenariot ska respektera min tid. Det mesta arbetet behöver redan vara gjort - allt från att hitta på namn till att ge mig en grund att stå på. Jag sätter mig hellre ned och spelar något färdigt än tvingas crowdsourca en lösning tillsammans med min grupp.

Med det sagt så kan jag inte minnas att jag haft problem med något heller. De flesta är med på noterna både från spelledares och spelares håll och är oftast villiga att överbrygga eventuella preferensskillnader. GothCon is a time to have fun. :)

Kommentera

Pregens är ju tänkta att kunna användas på en gång och konventsäventyr är ju tänkta att kunna börja spelas på en gång.

Nu finns det två sorters spelare:
          1. De som behöver flera timmar på sig att skapa en bakgrund till en rollperson.
          2. De som kan komma på en hel bakgrund till sin rollperson på mindre än en minut.
          (det finns givetvis spelare som hamnar någonstans mitt emellan de två ytterligheterna)

Jag tycker att pregens ska vara i stort sett färdiga, men kan ha olika alternativ, som:
          Ett manligt namn eller ett kvinnligt namn.
          Två olika utrustningar.
          Två olika stats-rader.
          o.s.v.

De som är långsamma borde hinna med att göra dessa val på någon minut.
          De som är snabba får hitta på egna saker där det finns valmöjligheter.
          Och alla borde bli nöjda och glada.

Kommentera

Arbetar …
          X