Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

När är ett spel "komplicerat"?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av lofty, 16 January 2019, 14.35
3 responses
89 visningar
1 gillar
lofty
av lofty

Skapad av Kotaka, 01 January 2019, 22.29
4 responses
176 visningar
1 gillar
Zyx Zoismos  
Skapad av wilper, 16 January 2019, 17.33
22 responses
680 visningar
12 gillar
Flanell
av Flanell

Skapad av Leon, 11 January 2019, 14.33
99 responses
3.123 visningar
2 gillar
afUttermark  
Skapad av RedMoon, Igår, 13.54
1 response
71 visningar
4 gillar
clarence redd  
Skapad av RasmusL, 14 January 2019, 18.50
7 responses
190 visningar
0 gillar
Cyberhest  
Skapad av Bifur, 09 January 2019, 19.51
56 responses
1.300 visningar
1 gillar
Cyberhest  
Skapad av RedMoon, 16 January 2019, 14.01
2 responses
128 visningar
7 gillar
Evokee
av Evokee

Skapad av krank, 21 December 2018, 14.51
1 response
245 visningar
4 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e

Skapad av Quadrante, 13 January 2019, 20.54
25 responses
406 visningar
1 gillar
da_bohz
av da_bohz

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Förr hade jag inget emot massor av tabeller och regler för alla upptänkliga situationer. När vi spelade EDD som mest hade vi det mesta i huvudet och då kändes det inte så komplicerat. Men när jag plockade upp det för några år sedan var det en mardröm att ens slå fram en rollperson. Hade vi spelat det några gånger, hade nog mycket kommit tillbaka. Frågan jag ställde mig då var: Tillför komplexiteten något till min spelupplevelse? Svaret blev ett klart nej.

Numera föredrar jag rollspel som har färre parametrar som var för sig täcker ett större område. Fate Core är ett bra exempel på detta. Några få mekaniker går att använda på nästan alla situationer och den enda riktigt viktiga regeln är: Passar det du försöker göra in i berättelsen? Däremot kan det kännas komplicerat och krångligt för att det är ett annorlunda tankesätt jämfört med de flesta andra rollspelen. På det viset kan det vara enklare med ett system som har detaljerade regler och många tabeller. I dem går nästan alltid att slå upp vad men kan och ska göra i en viss situation och men behöver egentligen inte tänka så mycket.

Kommentera

Jag tänker relatera till brädspel.

Tsuro är för mig något av det enklaste jag kan introducera till mucklare. De vet inget, Tsuro behöver inget. Perfect!

Är mina spelare extroverta människor (ingen pseudovetenskap här utan mitt objektiva) går jag vidare till One Night Ultimate Werewolf. Det är enkelt, mobil-appen förklarar det mesta av reglerna (av någon anledning känns reglerna "lättare" när de presenteras av en mobiltelfon?) och det är socialt! Go!

Är de inte extroverta så kommer de ha roligare med andra rollspelare än mig (jag tar mycket plats).

Funkar Tsuro och One Night kommer jag att testa med något enkelt Call of Cthulhu-äventyr med pregens. Säg vad ni vill, slå under skill. Det är enkelt men fortfarande mycket fritt i jämförelse.

Därefter går det utför. Jag siktar på AW-hack eller Lady Blackbird. Annats hittar de andra spelgrupper som vill spela DnD utan problem.

Vad säger det om spel? Det finn en kurva som är subjektiv från förklararens synvinkel. Det här är min kurva, vad är din? Nej seriöst, vad är _din_? Förstå det, gör det, tro inte att något spel är universellt "enklare" för någon annan utan inse istället att det är "universellt enklare att förklara i ditt sammanhang"! <3

Kommentera

Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
        Och det är något negativt att det "känns" mer som brädspel, för din del?
        Ja, på samma sätt som det skulle störa min upplevelse av att spela ett Star Wars-spel med musiken lånad från Super Mario.

Kommentera

Är det *dåligt* att ett spel är komplicerat?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av stenhöna Visa inlägg

Det är dåligt när ett spel är för komplicerat för dig/din spelgrupp.

Kommentera

Inte tillräckligt bekant med Apocalypse World för att uttala mig särskilt mycket. Har mest bara upplevt Moves som en rätt dryg begränsning när jag läst reglerna och har därför struntat i att spela med dem. Kanske är ett misstag?
              Ja, det är det verkligen. Moves är inte heller någon begränsning utan ett smart sätt att bygga konfliktresolution så att det ser ut om handlingsresolution. Den stora orsaken till att AW lyckades med något som inget indiespel hade gjort innan; att vara begripligt även för de insatta.

Kommentera

Det här blir väldigt intressant, eftersom det jag just nu filar på är att försöka abstrahera "bokföring" och göra det till en del av spelet.

Jag gillade ju hur Mutant År noll gjorde med mat, vatten och patroner. Du blev glad av att få dina små pluppar framför dig och det gav dig ett enkelt sätt att förstå hur mycket du hade av någonting. Det passade även idén om överlevnad väldigt bra.

Vilka exempel skulle du referera till där du tycker reglerna tillför något, på det sätt du beskriver?
                Det jag tänkte på var ju sådana grejer som att hålla koll på hur mycket ammo du har kvar, hur många XP du har fått och liknande. Men även jag tycker att bokföringsmomentet är underanvänt. Det finns mycket kul man kan använda det till, som i M:Å0 ex.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av stenhöna Visa inlägg
                  Beror på din definition av dåligt, din definition av komplicerat, samt om din spelgrupp gillar att harva med reglerna en massa under pågående spelmöte. Det finns ju säkert de som gillar sånt, även bortom inlärningsperioden. Andra tycker det är tradigt.

TL;DR: har du kul, gör du rätt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

Det är dåligt när ett spel är för komplicerat för dig/din spelgrupp.
                    Då är det väl lika dåligt om ett spel är för enkelt för din spelgrupp? :) Nä, jag håller med allt ni säger egentligen, blir bara lite provocerad av det underförstådda "enkel = bra".

Kommentera

Inte tillräckligt bekant med Apocalypse World för att uttala mig särskilt mycket. Har mest bara upplevt Moves som en rätt dryg begränsning när jag läst reglerna och har därför struntat i att spela med dem. Kanske är ett misstag?
                      Ja, alltså moves är ju en begränsning men det är också poängen eftersom det genom dessa begränsningar blir fokuserade spel med regelmotorn "Powered by the Apocalypse". Spelar du utan moves så spelar du något helt annat, och då är jag säker på att det finns spel som gör det bättre. (Det gör det ju visserligen annars också, AW är ett väldigt bra exempel på ett spel som är för komplicerat enligt mig).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                        Den stora orsaken till att AW lyckades med något som inget indiespel hade gjort innan; att vara begripligt även för de insatta.
                        Funderade på om du skrivit fel först och menat att det var begripligt även för de "icke insatta"? Men tänkte efter och gissar nu att du menade det du skrev, att det var ett indiespel som var begripligt även för de som var insatta rollspelsrävar och inte bara för nybörjare? Det är ju rätt coolt isf.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn den gode Visa inlägg
                          AW är ett väldigt bra exempel på ett spel som är för komplicerat enligt mig.
                          Det är min uppfattning av att ha läst Night Witches också, även om boken i sig är väldigt inspirerande.

Sen tycker jag nog personligen att enklare == bättre, men allt är ju kolosst subjektivt. Flera av mina spelare har varit skeptiska när regelsystem inte haft vanliga regler för handlingar. Andra har inte sett någonting alls som heligt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
                            Ja, på samma sätt som det skulle störa min upplevelse av att spela ett Star Wars-spel med musiken lånad från Super Mario.
                            Jag förstår inte alls den här jämförelsen. Tärningar och bokföring tillhör ju också brädspelens domäner - vad gör mer eller mindre spelighet ett rollspels regler till Super Marios melodi?

Många gillar ju att använda props i spel. Regler kan ju också vara en sorts “props”.

Kommentera

Jag förstår inte alls den här jämförelsen.
                              Vad jag menar är att jag inte skulle få den rätta känslan av att spela Star Wars med musiken från Super Mario i bakgrunden. På ett likartat sätt blir det med rollspel som har för mycket brädspelselement. Rent regelmekaniskt kan det fungerar fint med spelplan, pjäser, kort och markörer med mera men på något sätt stör det mig i rollspelandet. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför. Kanske att de fysiska komponenterna av spelet distraherar mig så att jag får svårare med inlevelsen.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn den gode Visa inlägg

Funderade på om du skrivit fel först och menat att det var begripligt även för de &quot;icke insatta&quot;? Men tänkte efter och gissar nu att du menade det du skrev, att det var ett indiespel som var begripligt även för de som var insatta rollspelsrävar och inte bara för nybörjare? Det är ju rätt coolt isf.
                                Ooops. Jo, det hade varit coolt men jag glömde ett "inte" :)

Kommentera

Arbetar …
                                X