Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Stjärnfabel] Ändringar i solsystemet

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, Idag, 09.25
23 responses
390 visningar
0 gillar
Leon
av Leon
 
Skapad av Per, Igår, 21.45
47 responses
1.020 visningar
3 gillar
Anarchclown  
Skapad av krank, Idag, 16.13
1 response
5 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av stenhöna, Idag, 01.44
9 responses
109 visningar
0 gillar
Quadrante  
Skapad av DEX LEGENDARIUM™, Idag, 15.49
0 responses
35 visningar
1 gillar
DEX LEGENDARIUM™  
Skapad av Nässe, 22 March 2019, 23.19
13 responses
336 visningar
0 gillar
MattiasLejbrink  
Skapad av stenhöna, 22 March 2019, 23.42
7 responses
190 visningar
0 gillar
stenhöna  
Skapad av Drafur, Igår, 17.06
3 responses
125 visningar
0 gillar
Kaigon
av Kaigon
 
Skapad av Leumas, Igår, 00.55
6 responses
194 visningar
4 gillar
Brior
av Brior
 
Skapad av Henke, 22 March 2019, 17.47
10 responses
304 visningar
4 gillar
Opoopo
av Opoopo
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • [Stjärnfabel] Ändringar i solsystemet

    Efter suttit fast ett flertal år med Stjärnfabel har jag fått ett par idéer som kan lossa på de kreativa dammarna en smula, framförallt gäller detta ändringar i solsystemet. Följande gäller:
    • Jorden, Venus och Mars har atmosfärer
    • Asteroidbältet är väldigt tätt, mycket tätare än i vårt solsystem
    • Saturnus och Jupiter ligger inte så långt bort
    • Efter Neptunus och Uranus ligger ett dussintal (eller valfritt antal) mindre planeter som kan fungera som "blank", okänd mark, som SL kan fylla med valfritt material
    • Rymden mellan planeterna är tjockfull med skrot och gamla rymdstationer, skepp, satelliter, m.m., från tusentals år av olika rymdkulturer och svunna imperier
    • Rutter mellan planeterna är likaså fulla med trafik av olika slag
    En fundamental ändring är att istället för att skildra en kultur i förfall och nedgång á la Oswald Spengler så sjuder solsystemet med aktivitet.

    Grunden i spelet är fortfarande djuren och deras motsvarighet till de fyra stånden:
    • Kaniner - arbetare
    • Råttor och möss - borgare och företagare
    • Lejon - aristokrati och sovjetiskt statsbygge
    • Fåglar - präster och vetenskapsmän/-kvinnor

  • #2
    Det låter finfint. Ett lite tätare solsystem bäddar för mer kontakt.

    Jag kommer att tänka på planeterna runt stjärnan Trappist som upptäcktes förra året. Där samsas alla planeter innanför motsvarigheten till Merkurius bana. Flera av har (kanske) atmosfärer och med så korta avstånd borde det vara lätt att resa mellan planeterna - redan under den tidiga rymdåldern.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av clarence redd Visa inlägg
      Det låter finfint. Ett lite tätare solsystem bäddar för mer kontakt.

      Jag kommer att tänka på planeterna runt stjärnan Trappist som upptäcktes förra året. Där samsas alla planeter innanför motsvarigheten till Merkurius bana. Flera av har (kanske) atmosfärer och med så korta avstånd borde det vara lätt att resa mellan planeterna - redan under den tidiga rymdåldern.
      Tack för tipset om Trappist! Ska läsa mer om.

      Kommentera

      Arbetar …
      X