Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Nytt förlag för oberoende spelmakare

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av lofty, 16 January 2019, 14.35
3 responses
89 visningar
1 gillar
lofty
av lofty
 
Skapad av Kotaka, 01 January 2019, 22.29
4 responses
176 visningar
1 gillar
Zyx Zoismos  
Skapad av wilper, 16 January 2019, 17.33
22 responses
680 visningar
12 gillar
Flanell
av Flanell
 
Skapad av Leon, 11 January 2019, 14.33
99 responses
3.123 visningar
2 gillar
afUttermark  
Skapad av RedMoon, Igår, 13.54
1 response
71 visningar
4 gillar
clarence redd  
Skapad av RasmusL, 14 January 2019, 18.50
7 responses
190 visningar
0 gillar
Cyberhest  
Skapad av Bifur, 09 January 2019, 19.51
56 responses
1.300 visningar
1 gillar
Cyberhest  
Skapad av RedMoon, 16 January 2019, 14.01
2 responses
128 visningar
7 gillar
Evokee
av Evokee
 
Skapad av krank, 21 December 2018, 14.51
1 response
245 visningar
4 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e
 
Skapad av Quadrante, 13 January 2019, 20.54
25 responses
406 visningar
1 gillar
da_bohz
av da_bohz
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #31
    Ursprungligen skrivet av APM Visa inlägg
    Så long story short: det kommer att ta något år innan vi fått snurr på det här.
    Haha, ok. Hör av er när ni är redo :)

    Kommentera


    • #32
      Fantastiskt kul, jättebra och garanterat enormt uppskattat och behövt! Stort lycka till, kamrater! <3

      Kommentera


      • #33
        Det låter som ett roligt initiativ. Kan bara önska er ett stort lycka till. Skrev ihop några punkter som jag tror är vettiga att fundera kring och kunna svara på vad det lider.

        Hur många spel har ni kapacitet att arbeta med åt gången och vilken utgivningstakt blir det per år? Ett spel i halvåret? Mer? Mindre?

        Hur prioriterar ni arbetsordningen för projekten? Vad har förtur eller är det bara först in, först ut? Om ni har egna alster, prioriteras de annorlunda?

        Vad gör ni inte och vilka spel eller vilket innehåll ger ni inte ut?

        Hur stora ekonomiska resurser har ni inledningsvis? Om de är begränsade, har ni några idéer om vilken kapitalisering som är rimlig? Vad ger er, spelskapare och återförsäljare trygghet?

        Vad är er vision och målsättning?

        Hur tänker ni kring egen försäljning kontra tredjepart i prissättning?

        Vem har det slutgiltiga ordet kring prissättning och andra rent kommersiella detaljer kring ett spel, ni eller författaren?

        Vem sköter frakt och kommer ni begränsa den på något sätt (inte utanför Sverige, EU eller annat?

        Har ni erfarenhet av förlagsverksamhet, distribution eller att driva egen verksamhet?

        Friskriver ni er från all upphovsrätt? Om inte, var går gränsen?

        Vad tar ni legalt ansvar för och vad vill eller kan ni friskriva er från? Hur hanterar ni om det t.ex. uppdagas i efterhand att upphovsrättsskyddat material finns med i något som getts ut, om något publiceras som uppfattas kränkande eller stötande, etc?

        Vilket ansvar tar ni över tiden för att vårda och/eller marknadsföra de spel ni gett ut?

        Om ni har egna spel och produkter som röner framgång, är den långsiktiga planen att verka som ert ”öppet” förlag eller är slutmålet egen produktion och/eller egna IP? Knyter an till mål och vision.

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen skrivet av Thomas Visa inlägg
          Det låter som ett roligt initiativ. Kan bara önska er ett stort lycka till. Skrev ihop några punkter som jag tror är vettiga att fundera kring och kunna svara på vad det lider.
          Tack ska du ha! Och stort tack för frågorna – de är verkligen supernyttiga. Det mesta är saker vi har diskuterat och formulerat internt, men vissa saker var nyttiga att få konkretisera ytterligare.

          Vi ska fila på ordentliga svar, siktar på att återkomma inom kort!

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen skrivet av Thomas Visa inlägg
            Friskriver ni er från all upphovsrätt? Om inte, var går gränsen?
            Ah, ja det är ju en väldigt intressant fråga. Vi har ju sett lite prov på hur bökigt det kan bli med rättigheter hit och dit genom åren, och man vill ju helst inte hamna i en situation där sammarbetet spricker och man som "spelskapare" (i vilken utsträckning man nu gjort allt själv) för veta att ens spel hamnat i något slags juridskt limbo där man itne får göra något med det utan medgivande från förlaget man just brutit med =)

            Kommentera


            • #36
              Svaren dröjde tyvärr lite längre än förväntat. Administrativt arbete, andra projekt och livet i allmänhet kom lite i vägen. Nu har vi dock försökt ge svar så gott vi kan. Väldigt lite är skrivet i sten, men det kan åtminstone ge en bild av hur vi tänker just nu.

              Ursprungligen skrivet av Thomas Visa inlägg
              Hur många spel har ni kapacitet att arbeta med åt gången och vilken utgivningstakt blir det per år? Ett spel i halvåret? Mer? Mindre?
              Vår ambition är att förlaget fokuserar på ett projekt i taget, även om vi börjar arbeta så smått med nästa projekt i slutskedet av det tidigare. Vi siktar inledningsvis på att ge ut ett till två spel per år, med ungefär lika många tillägg i form av mindre äventyrsmoduler eller liknande.

              Ursprungligen skrivet av Thomas Visa inlägg
              Hur prioriterar ni arbetsordningen för projekten? Vad har förtur eller är det bara först in, först ut? Om ni har egna alster, prioriteras de annorlunda?
              Förlaget beslutar gemensamt vilka projekt vi tar oss an. Och eftersom vi bara tar oss an ”färdiga” manus kommer vi att prioritera dem i ordningen vi tar oss an dem. Det kommer helt klart att bli en hel del jäv i vilka projekt vi väljer, eftersom vi kommer att ha större inblick i just de projekten och samarbetet blir extra smidigt, plus att åtminstone en av oss kommer att ha extra entusiasm för varje ”eget” projekt.

              Ursprungligen skrivet av Thomas Visa inlägg
              Vad gör ni inte och vilka spel eller vilket innehåll ger ni inte ut?
              Förlaget kommer inledningsvis inte att själva producera illustrationer, utveckla spel från grunden eller skriva manus. Vi lutar åt det progressiva och jämställdhetssträvande hållet och kommer inte att ge ut material som är rasistiskt, diskriminerande eller dylikt.

              Ursprungligen skrivet av Thomas Visa inlägg
              Hur stora ekonomiska resurser har ni inledningsvis? Om de är begränsade, har ni några idéer om vilken kapitalisering som är rimlig? Vad ger er, spelskapare och återförsäljare trygghet?
              Vi har ett startkapital att utgå från för att göra utlägg inledningsvis, men planerar inte ta större ekonomiska risker.

              Vår plan är att finansiera varje enskilt projekt via en dedikerad crowdfundingkampanj. Förlaget tar den inledande ekonomiska risken och royalties betalas ut först efter att förlaget når break-even för utlägg (dock inte för förlagets arbetstid).

              Ursprungligen skrivet av Thomas Visa inlägg
              Vad är er vision och målsättning?
              Vi vill ge små spelskapare en plattform för att ge ut sina spel. Målet är att möjliggöra för fler att få ut sina spel – och att spelen ska bli bättre med vår hjälp än de hade blivit om spelskaparen gjort allt på egen hand. (Hur man definierar "bättre" kommer ju visserligen inte alla hålla med om).

              Målsättningen är fler kvalitativa rollspel av fler spelskapare på den svenska (och på sikt utländska) marknaden!

              Ursprungligen skrivet av Thomas Visa inlägg
              Vem har det slutgiltiga ordet kring prissättning och andra rent kommersiella detaljer kring ett spel, ni eller författaren?
              Förlaget avgör prissättningen – dock i dialog med författaren.

              Ursprungligen skrivet av Thomas Visa inlägg
              Vem sköter frakt och kommer ni begränsa den på något sätt (inte utanför Sverige, EU eller annat?
              Förlaget ansvarar för frakten, inledningsvis i samarbete med POD-företag och dylikt. Distributionsområde kommer att variera beroende på projekt. Spel som enbart finns på svenska kommer att bli inriktade på den svenska marknaden, framtida spel på engelska kommer att distribueras internationellt.

              Ursprungligen skrivet av Thomas Visa inlägg
              Har ni erfarenhet av förlagsverksamhet, distribution eller att driva egen verksamhet?
              Jag har arbetat lite på bokförlag och frilansar i dagsläget åt förlag. Jag har även drivit egen verksamhet det senaste decenniet. APM har bakgrund som ekonom och har erfarenhet av att driva verksamheter och företag, samt av att distribuera egna rollspel.

              Ursprungligen skrivet av Thomas Visa inlägg
              Friskriver ni er från all upphovsrätt? Om inte, var går gränsen?
              Författaren äger varumärket och texten hen producerat. Förlaget kommer att licensiera upphovsrätten för varumärket och manuset under begränsad tid, med möjlighet till överenskommelse om förlängning. Vi kommer att förbehålla oss rätten för formgivning och säljtexter som förlaget producerar i projektet.

              Vad som gäller för illustrationer beror mycket på vilka avtal som tecknas. Eftersom det är tre parter inblandade är det svårt att ge ett allmängiltigt svar på hur dessa kan komma att se ut. Vår strävan är dock att författaren ska ha möjlighet att ta med sig bilderna om samarbetet avbryts.

              Ursprungligen skrivet av Thomas Visa inlägg
              Vad tar ni legalt ansvar för och vad vill eller kan ni friskriva er från? Hur hanterar ni om det t.ex. uppdagas i efterhand att upphovsrättsskyddat material finns med i något som getts ut, om något publiceras som uppfattas kränkande eller stötande, etc?
              Avtalen innehåller en paragraf där författaren garanterar att hen äger upphovsrätten till allt innehåll i manuset. Som utgivare kommer vi att reservera oss rätten att dra tillbaka en produkt som inkräktar på någon annans upphovsrätt – och sannolikt genomdriva egna juridiska påföljder. Om vi publicerar något som uppfattas som kränkande eller stötande kommer vi att ta ansvaret för det – och eventuellt dra tillbaka produkten.

              Ursprungligen skrivet av Thomas Visa inlägg
              Vilket ansvar tar ni över tiden för att vårda och/eller marknadsföra de spel ni gett ut?
              När vi väl tar oss an ett projekt sköter vi marknadsföringen – inklusive crowdfunding-kampanjen – i minst 12 månader från release.

              Ju aktivare spelskaparen är med att hålla spelet vid liv, desto mer tid kommer vi att lägga på att vårda det och hålla marknadsföringen igång. Vi kommer inte att ta något slutgiltigt ansvar för att skriva nya saker till utgivna spel – i form av äventyr eller liknande expansionsmoduler.

              Ursprungligen skrivet av Thomas Visa inlägg
              Om ni har egna spel och produkter som röner framgång, är den långsiktiga planen att verka som ert ”öppet” förlag eller är slutmålet egen produktion och/eller egna IP? Knyter an till mål och vision.
              Vi siktar som sagt på att ge ut ”färdiga” spel, som bara behöver lite redaktörsarbete och formgivning för att kunna publiceras. Vi har inga ambitioner att förlaget ska ha egna IPn – utan bara förvalta andras (inklusive de som vi förläggare själva är författare till).

              ----------

              Hoppas att det ger en klarare bild. Mycket kan som sagt komma att förändras. Vi själva blir en slags försökskaniner – i egenskap av att själva vara spelskapare vars produkter förlaget ger ut. Så förhoppningsvis hinner vi arbeta bort eventuella barnsjukdomar innan vi börjar arbeta med helt externa författare. Återigen, tack för bra frågor. Tveka inte att hojta till om ni har några frågetecken eller om något nytt har dykt upp.

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
                Hoppas att det ger en klarare bild.
                Jepp! Ser mycket bra ut tycker jag!

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
                  Ju aktivare spelskaparen är med att hålla spelet vid liv, desto mer tid kommer vi att lägga på att vårda det och hålla marknadsföringen igång. Vi kommer inte att ta något slutgiltigt ansvar för att skriva nya saker till utgivna spel – i form av äventyr eller liknande expansionsmoduler.
                  Var ni för tankar om ni har släppt ett rollspel tillsammans med person A, och sen person B kommer till er med några äventyr som denne skrivit till person As rollspel och vill att ni ger ut?

                  Den intressantaste aspekten av den här frågan är väl om ni tycker att äventyren är bra, och skulle hjälpa till att hålla produktlinjen vid liv, men person A av någon anledning inte alls vill ge ut äventyret under spelets namn. Vem har då sista ordet i vad som släppts som ett officiellt tillbehör till rollspelet, om ni inte lyckas komma överens med spelskaparen?

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
                    Var ni för tankar om ni har släppt ett rollspel tillsammans med person A, och sen person B kommer till er med några äventyr som denne skrivit till person As rollspel och vill att ni ger ut?

                    Den intressantaste aspekten av den här frågan är väl om ni tycker att äventyren är bra, och skulle hjälpa till att hålla produktlinjen vid liv, men person A av någon anledning inte alls vill ge ut äventyret under spelets namn. Vem har då sista ordet i vad som släppts som ett officiellt tillbehör till rollspelet, om ni inte lyckas komma överens med spelskaparen?
                    Också en mycket bra fråga!

                    Den som skriver spelet äger upphovsrätten till varumärket. Det varumärket licenserar vi ensamrätten på att ge ut under begränsad tid, med möjlighet till förlängning om båda parter vill. Upphovspersonen äger rätten att avgöra vad som får släppas under varumärket och vi äger rätten att avgöra vad som faktiskt släpps. Båda parter har alltså sista ordet på sitt sätt, så vi måste komma överens för att något ska släppas.

                    Det blir förstås trist om vi är superpepp på person Bs grymma äventyr. Men om person A inte vill, då får vi helt enkelt försöka konvertera dem till något annat spel, eller säga tack men nej tack.

                    På samma sätt kommer vi inte per automatik att ge ut allt som person A eventuellt vill ska tillhöra varumärket. Om vi upplever att ett tillbehör inte håller måttet – eller om vi inte har tiden just då – kan det bli så att man får vänta tills vår licensperiod löper ut.



                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
                      [...]eller om vi inte har tiden just då – kan det bli så att man får vänta tills vår licensperiod löper ut.
                      Det här kan vara ett litet aber, beroende på hur lång licensperiod ni tänker er. Jag menar, självklart får man ha förståelse över om ni inte vill lägga tid på skräp bara för att spelskrivaren känner att de vill ge ut någonting. Men att riskera att ens spel och potentiella produkter kanske åsidosätts för att ni just då känner mer för en annan produkt som äter upp mycket tid känns lite sisådär. I varje fall om jag läser ditt tidgare svar rätt om att det kan vara så att er tidsdistribution kanske inte kommer vara helt opartisk mellan olika projekt.

                      Det här är mest bara jag som målar fan på väggen; varje sånt här sammarbete bygger ju på att det finns en viss tillit mellan inblandade parter om att man faktiskt kommer göra sitt bästa i relationen. Jag försöker bara komma på "worst case"-scenarion här. Men det skulle kännas bra med någon form av uttryckt "löfte" (eller kanske intention är ett bättre ord) om vad man kan förvänta sig på den här punkten. Typ att "Intentionen är att kunna ge ut minst en modul för varje spel vi ger per år" eller något i den stilen.

                      Självfallet med brasklappar om den modulen behöver leva upp till den satta standarden, och allt sånt där.

                      Sen kommer ju det här så klart påverkas av kvaliten på modulen ni erbjuds. Är det i princip helt klar som den är, och allt som krävs är ett par bilder så lär ju den personen kunna ha chans att få ut fler moduler per år än någon som mest bara skickar in halvfärdiga saker.

                      Kommentera


                      • #41
                        Låter som ett attraktivt alternativ till Print-on-Demand som annars är en rätt vanlig variant.

                        Kommentera


                        • #42
                          Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
                          Men det skulle kännas bra med någon form av uttryckt "löfte" (eller kanske intention är ett bättre ord) om vad man kan förvänta sig på den här punkten. Typ att "Intentionen är att kunna ge ut minst en modul för varje spel vi ger per år" eller något i den stilen.

                          Självfallet med brasklappar om den modulen behöver leva upp till den satta standarden, och allt sånt där.

                          Sen kommer ju det här så klart påverkas av kvaliten på modulen ni erbjuds. Är det i princip helt klar som den är, och allt som krävs är ett par bilder så lär ju den personen kunna ha chans att få ut fler moduler per år än någon som mest bara skickar in halvfärdiga saker.
                          Jag fnullar vidare, och det här är bara brainstorming, så se det mer som inspiration än faktiskt genomtänkta förslag; men kanske nån form av tidsmodell kan vara en idé att ta fram.

                          Typ att "För ett vanligt projekt avser vi att dedikera minst 60 personaltimmar per år på sådant som rör projektet".

                          Sen kanske med en fingervisning om hur mycket tid som äts upp av olika standardgrejer (konakt med förlag, kontakt med illustratörer, marknadsföring, etc...) och hur mycket tid som återstår för att lägga på kontakt med skribenten. Det skulle ju ge en ganska klar bild av vad man kan förvänta sig från er sida, och illustrear väl att ju mer färdig produkt man kommer med, dessto mer kan man förvänta sig att få ut av er då inte inte behöver slösa tid på att kommentera åtgärda allt som inte är färdigt.

                          Just 60 timmar är bara en siffra jag tog ur luften så klart. Jag har ingen aning om vad vi pratar om i tid här. Ni pratade tidigare om 2 projekt per år, och då lär det ju bli betydligt mer tid per projekt. Men självfallet bör det ju åsidosätta gott om tid för allt administrativt arbete med att ha ett företag, samt ett ordentligt antal "fria timmar" som ni just kan fördela som ni själva känner för på de olika projekten, eller för att ta in ytterligare projekt.

                          Detta sammankopplar egentligen med ett tidigare förslag om olika schablonkostnader för standardgrejer (layoutande, illustrationer, etc...) för att kunna presentera ett paket med vad man kan räkna med att få av ett sammarbete med er. Jag tror det är en sak som kan förebygga många onödiga problem.

                          Jag tänker att det är väldigt lätt att tänka att "jag är ju beredd att lägga all min fritid och mina helger på skriva material till mitt rollspel. Då ska väl ni vara beredda att göra samma sak?" när svaret egentligen är "nej, vi ställer upp på att göra en massa jobb åt dig utan löfte om betalning utan endast del i en eventuell vinst, sluta ringa mig på fredagkvällar för att prata typsnitt och marginalindrag!".

                          Sen kanske inte personaltimmar är rätt sätt att mäta det på heller, om man inte vill att folk ska ifrågasätta om de faktiskt fått ut alla sina timmar av er =) Men nått att fundera vidare på, kanske.

                          Kommentera


                          • #43
                            Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

                            Det här kan vara ett litet aber, beroende på hur lång licensperiod ni tänker er. Jag menar, självklart får man ha förståelse över om ni inte vill lägga tid på skräp bara för att spelskrivaren känner att de vill ge ut någonting. Men att riskera att ens spel och potentiella produkter kanske åsidosätts för att ni just då känner mer för en annan produkt som äter upp mycket tid känns lite sisådär. I varje fall om jag läser ditt tidgare svar rätt om att det kan vara så att er tidsdistribution kanske inte kommer vara helt opartisk mellan olika projekt.

                            Det här är mest bara jag som målar fan på väggen; varje sånt här sammarbete bygger ju på att det finns en viss tillit mellan inblandade parter om att man faktiskt kommer göra sitt bästa i relationen. Jag försöker bara komma på "worst case"-scenarion här. Men det skulle kännas bra med någon form av uttryckt "löfte" (eller kanske intention är ett bättre ord) om vad man kan förvänta sig på den här punkten. Typ att "Intentionen är att kunna ge ut minst en modul för varje spel vi ger per år" eller något i den stilen.

                            Självfallet med brasklappar om den modulen behöver leva upp till den satta standarden, och allt sånt där.

                            Sen kommer ju det här så klart påverkas av kvaliten på modulen ni erbjuds. Är det i princip helt klar som den är, och allt som krävs är ett par bilder så lär ju den personen kunna ha chans att få ut fler moduler per år än någon som mest bara skickar in halvfärdiga saker.
                            Det är fullt förståeligt om man ser det som ett potentiellt problem! Det är alltid nyttigt att fundera kring saker och ting – vi kan ha tänkt fel. Och oavsett är vi väldigt tacksamma för tankeställare och feedback.

                            Om vi investerar arbetstid och pengar i att bygga upp ett varumärke, sätter vårt namn på det och säljer det i vår butik måste vi helt enkelt ha möjlighet att kvalitetssäkra. Vi ser spontant inget hinder för att det kan gå att ha en överenskommelse kring att ge ut tillbehör på egen hand. De kommer i så fall dock inte att gå genom våra distributions- och marknadsföringskanaler.

                            Som du säger: vad en modul innebär kan skilja sig enormt.

                            En enkel och nästan färdigskriven PDF med en äventyrsplats eller några nya arketyper är en grej. Ett halvfärdigt manus till en världsbok, vilket behöver skrivas om, bollas, bearbetas och som rentav kanske behöver en egen Kickstarter för att gå ihop ekonomiskt – det är en annan. Vi kommer med största sannolikhet inte att sätta oss och själva skriva moduler för att hålla liv i produkter. Och om en produkt har gått avsevärt sämre än förväntat kan det eventuellt vara svårt att befoga en storsatsning på det varumärket.

                            Vi är (inledningsvis) bara tre i förlaget. Så att vi tvingas prioritera bland projekten är ett nödvändigt ont. Mitt eget spel har skjutits hyfsat långt på framtiden, för att förlaget inte kan arbeta parallellt med en uppsjö olika projekt. Mängden tid och pengar vi har att investera – i kombination med faktorerna ovan – kommer helt enkelt att avgöra vad vi kan ge ut och när vi kan ge ut det.

                            Därför är det svårt att ge några standardlöften för moduler.

                            I våra avtal ser det ut som att vi kommer att garantera att lansera en Kickstarter-kampanj inom X månader från det att avtalet skrivs. Vid lyckad kampanj ser det ut som att vi lovar att sedan ge ut grundboken inom Y månader från det att vi får det slutgiltiga manuset. För moduler får vi skriva nya avtal.

                            Vi har helt enkelt försökt att komma fram till en modell som vi själva – i egenskap av spelmakare – skulle tycka var rimlig. Ingen av oss förväntar sig att få någon vettig timlön för arbetad tid, vare sig som författare eller förläggare. Målet är bara att få ut fler grymma spel av fler grymma spelskapare.

                            Kommentera


                            • #44
                              Ursprungligen skrivet av Lambendil Visa inlägg
                              Låter som ett attraktivt alternativ till Print-on-Demand som annars är en rätt vanlig variant.
                              Jo, det finns ju ganska markanta skillnader.

                              Dels kommer texterna att bearbetas av redaktörer som arbetar med text och brinner för rollspel specifikt. Sen hanterar vi crowdfunding-kampanjer, formgivning, marknadsföring, försäljning på konvent, med mera. Plus att vi fixar tryck, distribution och ekonomi.

                              Har man koll på allt sånt och vill göra det själv har man inget behov av vår hjälp. :)

                              Kommentera


                              • #45
                                Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

                                Jag fnullar vidare, och det här är bara brainstorming, så se det mer som inspiration än faktiskt genomtänkta förslag; men kanske nån form av tidsmodell kan vara en idé att ta fram.

                                Typ att &quot;För ett vanligt projekt avser vi att dedikera minst 60 personaltimmar per år på sådant som rör projektet&quot;.

                                Sen kanske med en fingervisning om hur mycket tid som äts upp av olika standardgrejer (konakt med förlag, kontakt med illustratörer, marknadsföring, etc...) och hur mycket tid som återstår för att lägga på kontakt med skribenten. Det skulle ju ge en ganska klar bild av vad man kan förvänta sig från er sida, och illustrear väl att ju mer färdig produkt man kommer med, dessto mer kan man förvänta sig att få ut av er då inte inte behöver slösa tid på att kommentera åtgärda allt som inte är färdigt.

                                Just 60 timmar är bara en siffra jag tog ur luften så klart. Jag har ingen aning om vad vi pratar om i tid här. Ni pratade tidigare om 2 projekt per år, och då lär det ju bli betydligt mer tid per projekt. Men självfallet bör det ju åsidosätta gott om tid för allt administrativt arbete med att ha ett företag, samt ett ordentligt antal &quot;fria timmar&quot; som ni just kan fördela som ni själva känner för på de olika projekten, eller för att ta in ytterligare projekt.

                                Detta sammankopplar egentligen med ett tidigare förslag om olika schablonkostnader för standardgrejer (layoutande, illustrationer, etc...) för att kunna presentera ett paket med vad man kan räkna med att få av ett sammarbete med er. Jag tror det är en sak som kan förebygga många onödiga problem.

                                Jag tänker att det är väldigt lätt att tänka att &quot;jag är ju beredd att lägga all min fritid och mina helger på skriva material till mitt rollspel. Då ska väl ni vara beredda att göra samma sak?&quot; när svaret egentligen är &quot;nej, vi ställer upp på att göra en massa jobb åt dig utan löfte om betalning utan endast del i en eventuell vinst, sluta ringa mig på fredagkvällar för att prata typsnitt och marginalindrag!&quot;.

                                Sen kanske inte personaltimmar är rätt sätt att mäta det på heller, om man inte vill att folk ska ifrågasätta om de faktiskt fått ut alla sina timmar av er =) Men nått att fundera vidare på, kanske.
                                Toppensynpunkter, stort tack för dem!

                                Öppenhet med våra budgetar är något vi eftersträvar – både gällande tid och pengar. Som skapare ska man ha rätt att få koll på arbetstid och ekonomi för sitt projekt.

                                Exakt hur det kommer att se ut beror givetvis på projektet. När det väl börjar bli dags att teckna avtal har vi benat ut sånt här lite mer konkret.

                                Återigen, tack för nyfikna kommentarer, bra frågor och kloka råd!

                                Kommentera

                                Arbetar …
                                X