Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Nytt förlag för oberoende spelmakare

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 23.29
5 responses
92 visningar
4 gillar
Tre solar  
Skapad av wilper, 02 February 2018, 07.18
70 responses
3.041 visningar
13 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av ceruleanfive, 20 November 2018, 12.19
62 responses
3.063 visningar
1 gillar
Tzeraph
av Tzeraph
 
Skapad av joth1006, 19 November 2018, 13.31
9 responses
189 visningar
2 gillar
Tzeraph
av Tzeraph
 
Skapad av luddwig, 28 October 2018, 13.09
8 responses
329 visningar
0 gillar
Tzeraph
av Tzeraph
 
Skapad av Björn Wärmedal, 28 November 2018, 14.19
87 responses
2.909 visningar
1 gillar
Tzeraph
av Tzeraph
 
Skapad av talgboll, Igår, 11.07
10 responses
224 visningar
4 gillar
Swedish Chef  
Skapad av ceruleanfive, Igår, 12.31
2 responses
103 visningar
0 gillar
ceruleanfive  
Skapad av Khan, 10 December 2018, 12.54
26 responses
778 visningar
1 gillar
Rickard
av Rickard
 
Skapad av Skarpskytten, 11 December 2018, 21.58
2 responses
144 visningar
4 gillar
Skarpskytten  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #16
    För mig personligen kommer arbetet att börja på ungefär 20%. Jag har en 80% anställning med fredagarna lediga. Sen blir det ju sporadiskt på helger och så. Så vi är ju alla tre medvetna om att det här är något som vi behöver avsätta tid till. :) kul att se att blev ett så bra gensvar på det här!

    Kommentera


    • #17
      Det här är något jag har längtat efter att någon eldsjäl ska dra igång med.

      För egen del behöver jag enbart en distributör som tar hand om ekonomin, frakten och har en butik, helst digital ... och som skulle kunna dyka upp och sälja på konvent.

      Detta gör jag själv som spelmakare just nu:
      • Designar spelet.
      • Speltestar (via andra)
      • Skriver text
      • Redigering och korrektur av text (via andra)
      • Tar kontakt med illustratörer
      • Formger
      • Fixar ISBN
      • Kan allt om upphovsrätt.
      • Marknadsför

      Jag skulle kunna tänka mig att folk skulle även uppskatta de fyra sista punkterna, då formge och marknadsföring är specialkunskaper utöver att faktiskt skapa spelet.

      Kommentera


      • #18
        Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
        Fria Ligan har ett ökat behov av att fokusera på sina egna produkter, särskilt nu när de har Symbaroum också. De själva jobbar inte längre med PoD, vilket gör att det blir dubbla fraktkostnader, knas med lager, etc. De planerar fortfarande att hjälpa spelmakare på något sätt, men inte genom att förlaget hanterar själva distributionen.
        Jag representerar inte heller Fria Ligan, men som en av de som påverkats väldigt direkt av omställningen: ovanstående är hur jag uppfattat det också.

        Kommentera


        • #19
          Det låter som en bra idé! Vi (oberoende spelmakare) behöver ju någon att vända oss till!

          Hur jag tänker: det är läskigt att satsa när man inte kan någonting. Jag har suttit med Den mörka regimen i Publisher hur mycket som helst, och illustrationer (bortsett från omslag) sitter där de ska. Men hur fan gör vi nu? Vem vänder vi oss till? Vilken grad av formgivning är korrekt? Räcker en .pdf gjord i publisher för att kunna trycka? Hur mycket trycker jag? Är facebook rätt marknadsföring?

          Om ni kan svara på ovanstående frågor är ni helt rätt verksamhet för oss i Vapenbröder-teamet :)

          Kommentera


          • #20
            Om jag tittar på Hans lista utifrån mitt perspektiv:

            • Designar spelet.
            • Speltestar (via andra)
            • Skriver text
            • Redigering och korrektur av text (via andra)
            • Tar kontakt med illustratörer
            • Formger

            Hit har jag fungerande rutiner.

            • Fixar ISBN - inga ISBN hos mig, jag har ingen aning om hur de fungerar.
            • Kan allt om upphovsrätt. - kan inget, men då jag gör allt från skratch så har jag nog mitt på det torra. Och mina grejer säljer för att jag skall idas processa om någon gör mig orätt.
            • Marknadsför - Ett mörker.

            En svensk distributör för mina befintliga saker (speciellt en som har en webbshop) hade varit högintressant.

            Kommentera


            • #21
              Ursprungligen skrivet av Rickard Visa inlägg
              Det här är något jag har längtat efter att någon eldsjäl ska dra igång med.

              För egen del behöver jag enbart en distributör som tar hand om ekonomin, frakten och har en butik, helst digital ... och som skulle kunna dyka upp och sälja på konvent.
              Kul att höra! Det ligger ju helt i linje med vår idé. :)

              Ursprungligen skrivet av Rickard Visa inlägg
              Detta gör jag själv som spelmakare just nu:
              • Designar spelet.
              • Speltestar (via andra)
              • Skriver text
              Det här är ju det vi förväntar oss att man gör relativt självständigt som spelskapare. Man kommmer att behöva ha ett mer eller mindre färdigt upplägg när man kommer till oss. Vi bollar gärna idéer och hjälper till med att komma med feedback för att putsa till speltexten. Om vi skulle göra bedömningen att spelet behöver mycket mer arbete innan vi vill gå vidare med det så berättar vi hur vi resonerar och var vi tror att förbättringspotentialen finns.

              Ursprungligen skrivet av Rickard Visa inlägg
              • Redigering och korrektur av text (via andra)
              • Tar kontakt med illustratörer
              • Formger
              • Fixar ISBN
              • Kan allt om upphovsrätt.
              • Marknadsför
              Ju mer färdigt spelet är när man kommer till oss desto större procentandel av vinsten ska man kunna få. Men vi vill ju samtidigt kvalitetssäkra så gott vi kan och kommer vilja sköta en hel del av själva produktdesignen. Sen är man självklart som skapare högst involverad i den processen!

              Kommentera


              • #22
                Det här är väldigt intressant. I Kaleidoskop har vi alltid ogillat allt som har att göra med ekonomi och i viss mån även marknadsföring, så när vi väl blir klara med saker som vi vill ge ut igen kommer vi definitivt att överväga andra möjligheter än ge ut det på egen hand.

                Kommentera


                • #23
                  Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
                  Om du kan dela med dig av ungefär vad som gick snett och vad som hade kunnat göras bättre (utan att svartmåla någon i onödan, givetvis) hade vi varit oerhört tacksamma för det. :)
                  Jag tänker att projekt kommer alltid haverera, och särskilt kreativa projekt. Men en smidig process gör en eventuell krasch mindre.

                  Så till exempel:
                  Om ni har ett standardavtal för fördelning av royalties behöver vårt samarbete aldrig haverera över det: antingen accepterar jag och då har ni inga invändningar, eller så accepterar jag inte och då behöver projektet aldrig ens påbörjas.
                  Likadant om ni säger: låter projektet intressant svarar vi med ett förslag inom två veckor. Då kommer projektet aldrig rinna ut i sanden, eftersom om ni inte svarar har jag rätt att tolka det som att samarbetet är brutet och kan gå till obs.
                  Samma sak om ni har en lathund "såhär går processen till". Då slipper vi diskutera huruvida det är jag eller ni som borde göra x just nu.

                  Ju mer av såna saker som är transparenta och kända från början, desto bättre kommer det gå oavsett om vi fullföljer eller inte.

                  Kommentera


                  • #24
                    Om du tror att ni inte behöver något avtal behöver ni ett.
                    Om du tror att ni behöver ett avtal skall ni nog inte göra affärer från första början.

                    Jag har glömt vem som sa det, men det låter rimligt. :-)

                    Kommentera


                    • #25
                      Ursprungligen skrivet av Tre solar Visa inlägg
                      Jag tänker att projekt kommer alltid haverera, och särskilt kreativa projekt. Men en smidig process gör en eventuell krasch mindre.

                      Så till exempel:
                      Om ni har ett standardavtal för fördelning av royalties behöver vårt samarbete aldrig haverera över det: antingen accepterar jag och då har ni inga invändningar, eller så accepterar jag inte och då behöver projektet aldrig ens påbörjas.
                      Likadant om ni säger: låter projektet intressant svarar vi med ett förslag inom två veckor. Då kommer projektet aldrig rinna ut i sanden, eftersom om ni inte svarar har jag rätt att tolka det som att samarbetet är brutet och kan gå till obs.
                      Samma sak om ni har en lathund "såhär går processen till". Då slipper vi diskutera huruvida det är jag eller ni som borde göra x just nu.

                      Ju mer av såna saker som är transparenta och kända från början, desto bättre kommer det gå oavsett om vi fullföljer eller inte.
                      Helt rätt! Tydliga överenskommelser och premisser, bra rutiner och rak kommunikation. Det är så vi har jobbat hittills gentemot varandra inom förlaget och det planerar vi absolut att ta med oss även externt.

                      Superbra synpunkter, tack för dem!

                      Ursprungligen skrivet av wilper Visa inlägg
                      Om du tror att ni inte behöver något avtal behöver ni ett.
                      Om du tror att ni behöver ett avtal skall ni nog inte göra affärer från första början.

                      Jag har glömt vem som sa det, men det låter rimligt. :-)
                      Hah, det är nog en väldigt bra inställning! Min personliga filosofi är lite "Vi skriver avtal om vad som händer när vi blir osams, medan vi är sams – så slipper vi bli osams och har skrivit avtalet helt i onödan." Samma spår, ungefär.

                      Kommentera


                      • #26
                        Intressant. Jag har 1 klart och två halvklara spel som bara väntat på att någon ska dra igång exakt det här!

                        Kommentera


                        • #27
                          Det här låter väldigt intressant. Jag och Mattias som gör Svärd & Svartkonst har regelboken via Spindelkungen men saknar en vettig distribution av moduler.

                          I dagsläget har vi två korta äventyrsmoduler och en större färdiga med bilder och allt - men vi har svårt att få ut dem i butik på ett smidigt sätt. Vi har också en ny stor modul i stort sett helt färdig med bilder, layout osv klart, redo att släppas. Samt ett kort litet zombie-rollspel där vi bara väntar på de sista illustrationerna.

                          Vi skriver, har kontakt med illustratörer och formger själva men skulle verkligen vara intresserade av att samarbeta kring distribution och försäljning.

                          Kommentera


                          • #28
                            Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                            Intressant. Jag har 1 klart och två halvklara spel som bara väntat på att någon ska dra igång exakt det här!
                            För att utveckla. Spelets text är klar, korrad och så, men skulle sannolikt inte dö av redaktörsgranskning. En utomståendes helhersbild. Jag har layoutskiss klar. Bilder finns. Spelet är på engelska och skulle ges ut av Spindelkonung men föll på att jag inte kunde fixa återstående bitar själv.

                            Så ja, ett projekt som detta hade passar mig utmärkt.

                            Kommentera


                            • #29
                              Det vore onekligen väldigt skönt att slippa fundera på allt det där, och bara gör ett rollspel och lämna över till er för "processande".

                              Den här tydliga och lättbegripliga "vinstfördelningen" som redan pratats om med procentandelar låter skitbra! Som komplement till den skulle jag gärna se någon form av schablonkostnader för varje del om ni ska ta hand om den. Självfallet kommer ju det sen variera lite beroede på vad varje spel behöver. Men jag känner att innan vi faktiskt skakar hand på ett avtal vill jag gärna veta hur mycket pengar (på ett ungefär) ni har för avsikt att spendera på spelet, och alltså hur stor försäljningen måste vara innan det ens genererar någon vinst. Kul veta, om inte annat, även om enorm vinst tyvärr antagligen inte kommer vara vanligt =).

                              Vore mycket bra tror jag också om ni tog fram tydliga riktlinjer för vilken typ av innehåll i spel som ni är okej med. Även här kommer ju varje spel behöva bedömas var för sig, men det kan vara kul som författare att veta lite vad ni är okej med och inte.

                              Kommentera


                              • #30
                                Bra åsikter och synpunkter @rymdhamster! Vi håller på att knåpa på ett upplägg för vinstfördelning som både är tydligt, rättvist och enkelt att följa upp. Vi är inte riktigt där än, så vi kommer nog inte kunna leverera några konkreta svar än på ett tag. Men vi tar med oss frågeställningarna och kommer besvara dem tillsammans med allt annat när vi kommit så långt! :D

                                @Måns & @terje, Jättekul att höra att det finns efterfrågan av den här typen av upplägg. Det bådar gott inför framtiden! Det ska dock sägas att vi fortfarande är väldigt tidigt i uppstartsstadiet och att vi kommer prova oss fram ett steg i taget tills vi känner oss bekväma med att börja lova saker till höger och vänster. Vi har i dagsläget ett projekt som ligger omedelbart i pipen i och med Gudasaga. Därefter har vi ett par andra interna projekt vi redan nu kommit överens om att satsa på. Vi kommer att utveckla en stadig distributionskedja över tiden och när vi känner oss mogna att ta in externa projekt kommer vi att berätta detta högt och brett :) Så long story short: det kommer att ta något år innan vi fått snurr på det här.

                                Fram till dess tycker vi att ni ska fortsätta att skriva och färdigställa och speltesta era spel!

                                Kommentera

                                Arbetar …
                                X