Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Rasism i fantasyvärldar

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 23.29
6 responses
95 visningar
4 gillar
slanfan
av slanfan

Skapad av wilper, 02 February 2018, 07.18
70 responses
3.041 visningar
13 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av ceruleanfive, 20 November 2018, 12.19
62 responses
3.063 visningar
1 gillar
Tzeraph
av Tzeraph

Skapad av joth1006, 19 November 2018, 13.31
9 responses
189 visningar
2 gillar
Tzeraph
av Tzeraph

Skapad av luddwig, 28 October 2018, 13.09
8 responses
329 visningar
0 gillar
Tzeraph
av Tzeraph

Skapad av Björn Wärmedal, 28 November 2018, 14.19
87 responses
2.909 visningar
1 gillar
Tzeraph
av Tzeraph

Skapad av talgboll, Igår, 11.07
10 responses
225 visningar
4 gillar
Swedish Chef  
Skapad av ceruleanfive, Igår, 12.31
2 responses
103 visningar
0 gillar
ceruleanfive  
Skapad av Khan, 10 December 2018, 12.54
26 responses
778 visningar
1 gillar
Rickard
av Rickard

Skapad av Skarpskytten, 11 December 2018, 21.58
2 responses
145 visningar
4 gillar
Skarpskytten  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Jag tycker inte alls att man skall vara ängslig för rasism i rollspelsvärldar. Jag håller väldigt mycket med om att det är bra att vara så säker som det går att det inte går att spåra saker tillbaka till verkliga företeelser i vår värld, men i övrigt är det bara awesome. Rasism föder konflikter, fördomar föder missförstånd och andra grupper är ett äventyr att upptäcka vilket är en bra grogrund för till exempel en fisktank. Som Tant Ragnar säger, kolla med din grupp att de är okej att spela på det sättet, men i övrigt tycker jag du skall köra och gärna köra det rejält. Jag förordar också att man låter vissa av fördomarna vara åtminstone till viss del sanna för att hålla osäkerheten på topp.

​Rasism är ett av de bättre verktygen för en värld i rörelse. :)

Kommentera

För mig är det enkelt:
      • SLP:er som bland andra otrevliga karaktärsdrag är rasistiska - inga problem om spelgruppen är mogen det.
      • Folkslag som baseras på rasistiska stereotyper - nej tack.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Peter Visa inlägg
        För mig är det enkelt:
        • SLP:er som bland andra otrevliga karaktärsdrag är rasistiska - inga problem om spelgruppen är mogen det.
        • Folkslag som baseras på rasistiska stereotyper - nej tack.
        Så enkelt var det nog. Plus "så länge alla runt spelbordet är ok med det kan ni göra vad ni vill".

/thread

Kommentera

Är målet med spelet att nå ut till folk utanför gruppen? Ja då får du kanske tänka dig för.
          Spelar du med barn och tonåringar som inte kanskilja på sarkasm och allvar? Tänk dig för vilka signaler du skickar.
          Spelar du med vuxna människor, skit i det. Är du rassist så tror du redan på att judar dricker blod och sånt svammel, är du inte rassist vet du att det är skitsnack. Bara för att du inte spelar en inverterad trope av en gnom som är givmild och med näsa som julius caesar så kommer du inte vakna upp en morgon och spontanheila varje gång du ser en Jaffa på konsum. Vill du spela en rasistisk stereotyp, gör det, det kommer inte påvetka varesig dina eller nån i din grupps ideer om judar/araber/norrmän.
          Personligen skiter jag i om nån i min grupp skulle reta sig på min rollperson, av samma anledning som jag skiter i vad dom väljer att spela, min gräns för medlidande går vid riktiga människor, inte påhittade.

Kommentera

Jag har inget mål än så länge, annat än att förhoppningsvis spelleda en bra kampanj. Men man vet ju aldrig.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
              Det är det än idag, i vissa kulturer.
              Lägg min röst till igelkottsdebatten: jag har inget emot igelkottar, men jag ser heller inga hinder för att en viss fantasyras äter dem.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Dudde Visa inlägg
                Om inte rasism är en central del i hela kampanjvärlden, skippa den.
                Äh, varför det.

Rasism är en klassisk och nostalgisk del av fantasy och har därför en roll att spela. Det är snarare så att jag bara tar bort rasism (även lite trött diffus sådan) om det i sig är en poäng jag vill göra.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Arfert Visa inlägg

(Däremot är det OK med att käka igelkottar, om man spelar antika romare. De tyckte det var en läckerhet.)
                  Stackars piggelunken :(

Kommentera

Men överlag är jag trött på att det alltid måste finnas rasism i fantasy och försöker plocka bort rasism mellan folkslag helt, och istället (om jag vill ha med konflikter) ha motsvarande grej mellan olika bosättningar. Dvärgar hatar inte alver, utan det är Björkboborna som hatar Asplundeborna.
                    Asplundekräken vet vad de gjorde!

Jag menar, varför skulle alver och dvärgar egentligen ha så mycket att bråka om? De ena bor i skogen och de andra i bergen, de borde inte konkurera med varandra alls.
                    Hos Tolkien har det väl med någon historisk oförrätt att göra, och eftersom båda folkslagen är långlivade så lever det kvar. Men de har ingen naturlig fiendskap - grejen med Moria och dess portar var ju att det var en kvarleva från tiden dvärgar och alver var allierade. Och i resten av fantasy-konglomeratet är det så för att det ska vara så, för så var det i Sagan om Ringen.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av CapnZapp Visa inlägg
                      Rasism är en klassisk och nostalgisk del av fantasy och har därför en roll att spela. Det är snarare så att jag bara tar bort rasism (även lite trött diffus sådan) om det i sig är en poäng jag vill göra.
                      Det här är väl något slags intellektuell och känslomässig skiljelinje, tänker jag.

För vissa är det viktigare att ha klassisk fantasy, så när något är problematiskt i klassisk fantasy så ska det mycket till innan det plockas bort.
                      För andra av oss är det viktigt att ha schyssta spelvärldar, så när något är problematiskt i klassisk fantasy så ska det mycket till för att det ska få vara kvar.

Eller med andra ord: jag har bara kvar rasism om det i sig är en poäng jag vill göra. Defaultläget är inte att behålla allt som det är, utan defaultläget är att göra om.

För egen del kommer jag nog inte på en enda grej där jag är såpass nostalgisk eller intresserad av att göra det "klassiska" att jag inte är villig att göra om, skala av, plocka bort och ändra. Traditionen kan ta sig i röven vad mig anbelangar; "för att det alltid varit så" är en rent erbarmligt dålig ursäkt i mina ögon. Att något är "klassiskt" ser jag ingen anledning att fästa någon riktig vikt vid.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Staffan Visa inlägg
                        Hos Tolkien har det väl med någon historisk oförrätt att göra, och eftersom båda folkslagen är långlivade så lever det kvar. Men de har ingen naturlig fiendskap - grejen med Moria och dess portar var ju att det var en kvarleva från tiden dvärgar och alver var allierade. Och i resten av fantasy-konglomeratet är det så för att det ska vara så, för så var det i Sagan om Ringen.
                        Fan, det där har du jävligt rätt i. Det gäller väl rätt många antipatier och fiendskaper i Tolkiens värld, för övrigt - de baseras ofta på specifika oförrätter eller liknande.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Staffan Visa inlägg
                          Och i resten av fantasy-konglomeratet är det så för att det ska vara så, för så var det i Sagan om Ringen.
                          Precis, och det är så förbaskat tråkigt. Orcherna har redan fått komma in från kylan, det är dags att dvärgar och alver gräver ner den underförstådda stridsyxan.

Att två fallanget bråkar om nån helig skog som nån hög ner och gjorde kol av så borde inte det påverka resten av folkslagen nämnvärt.

Kommentera

Att två fallanget bråkar om nån helig skog som nån hög ner och gjorde kol av så borde inte det påverka resten av folkslagen nämnvärt.
                            Då är väl en del av problemet att det ofta bara är människor som har många olika kulturer. Icke-mänskliga folkslag tenderar att bara ha en kultur per folkslag, oavsett om de är alver, klingoner eller wookier. Naturligtvis har du rätt i att lokal osämja mellan en grupp alver och en grupp dvärgar inte borde påverka alver och dvärgar som bort långt bort, precis lika lite som kineserna bryr sig om något lokalt gruff mellan spanjorer och fransmän.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg

Då är väl en del av problemet att det ofta bara är människor som har många olika kulturer. Icke-mänskliga folkslag tenderar att bara ha en kultur per folkslag, oavsett om de är alver, klingoner eller wookier.
                              Ja, det är ett ännu större problem som jag gärna hade raljerat om och som etentligen är grunden till mycket !v det här problemet. Och rasism i allmänhet.

Kommentera

Jag tycker inte att det är superkonstigt att två folk med diametralt motsatta åsikter om det mesta är minst sagt misstänksamma gentemot varandra. Rasism bygger på okunskap och missförstånd, och det är just så det brukar förklaras i spelvärldar. Jag tycker inte att man behöver förklara VARFÖR rasism existerar. En värld utan rasism känns för mig betydligt mer märklig. Om inget annat sägs så utgår jag ifrån att vissa kulturer/regioner/folkslag generellt anser att vissa andra kulturer/regioner/folkslag är lite sämre, och lite mindre värda. Speciellt sådana som man krigar mot, tar som slavar eller på annat sätt behöver ha någon orsak att ogilla.

Det är trots allt så det alltid har fungerat.

Det jag anser är problematiskt, som både jag och andra redan nämnt, är när verkliga förebilder blir uppenbara och dessutom förklaras med spelvärden eller negativa Traits.
                                Last edited by Måns; 01 December 2018, 22.50.

Kommentera

Arbetar …
                                X