Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Kutulu + Karl Kämpe = Funkar det?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av krank, 17 December 2018, 22.38
3 responses
34 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113
 
Skapad av RedMoon, Idag, 02.17
0 responses
4 visningar
0 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av vije, 28 November 2018, 17.37
2 responses
207 visningar
7 gillar
vije
av vije
 
Skapad av Brynolf, 22 August 2018, 10.44
22 responses
949 visningar
0 gillar
dancodan  
Skapad av clarence redd, Igår, 20.54
0 responses
23 visningar
2 gillar
clarence redd  
Skapad av luddwig, 27 May 2018, 09.13
12 responses
563 visningar
11 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av .113, 16 December 2018, 21.49
11 responses
308 visningar
1 gillar
erikt
av erikt
 
Skapad av MattiasLejbrink, 16 December 2018, 21.45
2 responses
111 visningar
6 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av tomodentheauthor, 25 November 2018, 16.27
20 responses
929 visningar
7 gillar
tomodentheauthor  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 10.51
172 responses
6.954 visningar
14 gillar
Khan
av Khan
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Kutulu + Karl Kämpe = Funkar det?

    Vad tror ni? Kan det funka? Vad behöver man ändra eller finns det nått bättre system (inte Götterdämerung)? Jag vill ha ett så enkelt som möjligt.

    Min tanke är att rp’na börjar som Karoliner mitt under slaget om Poltavas sista skälvande timmar. Där de om de inte dör upptäcker att världen inte är vad den ser ut att vara & att något skett med Kung Karl under okulta former som tvingar rp’na att jaga efter honom till Bender och kanske även starta den stora kalabaliken...

    Misslyckas dom där fortsätter jakten hela vägen till Fedrikstens fästning där deras sista chans hänger på en knapp...

    Jag hämtar mycket inspiration från Karl Kämpes äventyr.

  • #2
    Ursprungligen skrivet av Lightshy Visa inlägg
    Vad tror ni? Kan det funka? Vad behöver man ändra eller finns det nått bättre system (inte Götterdämerung)? Jag vill ha ett så enkelt som möjligt.

    Min tanke är att rp’na börjar som Karoliner mitt under slaget om Poltavas sista skälvande timmar. Där de om de inte dör upptäcker att världen inte är vad den ser ut att vara & att något skett med Kung Karl under okulta former som tvingar rp’na att jaga efter honom till Bender och kanske även starta den stora kalabaliken...

    Misslyckas dom där fortsätter jakten hela vägen till Fedrikstens fästning där deras sista chans hänger på en knapp...

    Jag hämtar mycket inspiration från Karl Kämpes äventyr.

    Coolt! Det fanns en Fenixartikel på lite samma tema; Noir under samma era, tror jag. Kanske inte så mycket hjälp, men minns att den var lite kul.

    Kommentera


    • #3
      Jag är alldeles för okunnig om Karl Kämpe och Poltava, men vill ändå uttrycka mitt gillande av idén - konceptet låter bra, och jag gillar tanken på att nyttja Kutulu. Utifrån det lilla jag vet om 1700-talet så tänker jag att det borde gå bra; kanske behöver man byta ut några av expertisområdena mot mer tidsenliga varianter, men jag misstänker att de passiva egenskaperna kan funka som de är. Eller kanske moddas lite; om rollpersonerna ska vara soldater kanske Rang skulle kunna vara något?

      Kommentera


      • #4
        Jag håller själv på att skriva ett WoD scenario där en vampyr som har varit begravd under helsingborgs gamla kyrkogårdar sedan 1100-talet väcks upp efter Slaget vid Helsingborg, när danskarna dödar och lämnar 5000 hästar på helsingborgs gator. PCs är hunters och en mina premades är Lovisa Stålhandske (som går under namnet Lars Stålhandske), en ryttare ifrån Östgöta kavalleriregemente.

        Vad för system du vill ha beror i alla fall mycket på vad du vill ha ut av systemet. Bryr man sig inte så mycket om strid (eller om striderna ska vara korta, desperata och dödliga) och istället fokusera på utredning är t.ex. Gumshoe-hack en möjlighet.
        Vill man ha en mer swashbucklig version så finns det en uppsjö av Savage worlds system anpassade till mythos-stylade kampanjer.

        Kommentera


        • #5
          Vissa expertiser tror jag att man bara kan byta namn på rakt av:
          Antropologi och mytologi blir Folktro och legender.
          Historia och arkeologi blir Historia och krönikor (även om det här är tiden då man börjat studera fornlämningar så finns inte arkeologi som begrepp än).
          Ekonomi och juridik blir Hushåll och juridik.
          Naturvetenskap blir Naturfilosofi.
          Psykologi
          blir Människokännedom.
          Kriminalteknik
          har inte någon exakt motsvarighet, men kan ersättas med Jakt och spårning.

          Kommentera


          • #6
            Möjligen skulle jag kanske i stället ersätta psykologi med "Teologi och själasörjande". Psykologin är ju inte lika utvecklad och därmed inte lika effektiv, så då kan man dels kombinera den med religiösa kunskaper, dels understryka hur spelvärlden är beskaffad genom att på detta vis redan vid karaktärsskapandet visa att präster antagligen är det närmaste man kommer psykologer.

            Kommentera


            • #7
              Mycket bra ideer. Tackar för dom!

              Känns som Kutulu kan funka väldigt bra till just vad jag har tänkt mig.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg


                Coolt! Det fanns en Fenixartikel på lite samma tema; Noir under samma era, tror jag. Kanske inte så mycket hjälp, men minns att den var lite kul.
                Kommee du ihåg vilket nr?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av Lightshy Visa inlägg

                  Kommee du ihåg vilket nr?
                  Nej, men tror jag känner författaren. Om jag minns rätt. Kan kolla om den finns som PDF.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

                    Nej, men tror jag känner författaren. Om jag minns rätt. Kan kolla om den finns som PDF.
                    Tyvärr fanns det inget digitalt. Men det handlade mycket riktigt om just Poltava. Går ju att kolla med Fenix eller Marco.

                    Kommentera


                    • #11
                      Ok. Tack för att du kollade.

                      Kommentera


                      • #12
                        Lamentations of the Flame princess utspelar sig under samma period och man gör liknande grejer. Karl är en höglevel karaktär dock, LotFP karaktärer är ganska mesiga på låga nivåer.

                        Kommentera


                        • #13
                          LotFP är tänkt att utspelas under första halvan av 1600-talet.
                          Äventyret Better than any Man utspelas i Karlstadt ett par dagar innan Gustav II Adolfs armé kommer - det kanske går att flytta fram till Karl XIIs Poltava.
                          Det stämmer att rollpersonerna är ganska mesiga i LotFP, men ska inte investigators vara lite mesiga i CoC?

                          En Garde! utspelas runt år 1700 och innehåller vissa ockulta element.

                          Kommentera


                          • #14
                            Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
                            Äventyret Better than any Man utspelas i Karlstadt ett par dagar innan Gustav II Adolfs armé kommer - det kanske går att flytta fram till Karl XIIs Poltava.
                            Låter intressant, kan du utan at spoila berätta lite mer vad det handlar om?

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av Lightshy Visa inlägg

                              Låter intressant, kan du utan at spoila berätta lite mer vad det handlar om?
                              Äventyret är pay what you want så du kan ladda ner det gratis och bläddra i det om du vill :)

                              https://www.drivethrurpg.com/product...r-Than-Any-Man

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X