Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Enkelt stridssystem

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #16
    Ursprungligen skrivet av Caligo Visa inlägg

    Hur ser en exempelstrid ut?
    Gav ett exempel ovan, men i stort kan man beskriva det så här.

    Spelarna tar reda på när de agerar, alltså i vilken turordning. Man kan välja att agera senare, till exempel för att återhämta sig eller leta luckor.

    Spelarna rullar sina tärningar samtidigt. Väljer en av dessa som sitt stridsvärde. De övriga resterande tärningarna kan användas antingen att förbättra värdet eller som ytterligare handlingar. Par av ett värde ger till exempel en bonus på plus ett.

    Stridsvärdet jämförs mellan spelarna, högre värde vinner över lägre. Differansen är skada. Ja, eller inte skada i sig utan mer ett abstrakt utmattningsvärde. När man förlorat för mycket, får man skada och kan inte återhämta just detta. För många skador slår ut dig.

    Skador och handlingar sker i turordning. Turordning spelar desto mer roll ju fler som är inblandade.

    Striden vinns oftast genom att styra avstånd och manuvrera ut sin motståndare, genom tur eller strategiska val av handlingar. Vilka ibland kan förhindra att skada utdelas.
    Last edited by Quadrante; 07 January 2019, 06.39.

    Kommentera


      #17
      Gjort en snabb redigering av reglerna för att förtydliga dem något. (mest kastat runt text och så)

      Om någon har lust så släng gärna ett öga på det och släng in kommentarer där ni vill ha något ändrat.

      https://docs.google.com/document/d/1...it?usp=sharing

      Kommentera


        #18
        Ps. Ska försöka skriva alla reglerna på två tre sidor utan upprepningar och fluff. Ds

        Kommentera


          #19
          Tror jag gillar upplägget med korten och tärningarna, men jag tycker det är lite svårt att få en överblick över hur det spelar.

          Sen saknar jag en sak - förolämpningar, pauser för återhämtning (och förolämpningar), samt vilken effekt skådeplatsen för duellen har. Och förolämpningar. Även en sån sak som stil - eller snarare panache, med tanke på temat!

          Kommentera


            #20
            Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
            Tror jag gillar upplägget med korten och tärningarna, men jag tycker det är lite svårt att få en överblick över hur det spelar.

            Sen saknar jag en sak - förolämpningar, pauser för återhämtning (och förolämpningar), samt vilken effekt skådeplatsen för duellen har. Och förolämpningar. Även en sån sak som stil - eller snarare panache, med tanke på temat!

            Jo, jag gillar tanken. Lagt det på hyllan för att inte skriva ytterligare tio sidor. Men det kanske kommer som en del av tillägget (addendum).

            Som det är just nu så nämner jag miljö i förbigående under alternativa regler. Men förolämpningar och behärskning skulle passa alldeles utmärkt. Samma gäller balans/få någon ur balans/fällning eller att man gör attacker som i sig har andra effekter än att skada.
            Last edited by Quadrante; 09 January 2019, 23.51.

            Kommentera


              #21
              Jag ska väl egentligen sluta tjata om den här ...

              Men provade kasta om ordningen på alla regler.

              https://docs.google.com/document/d/1...it?usp=sharing

              Kommentera


                #22
                1)Determine turn order of players 1a) Here you state if you choose to focus or recover which will make you act later.
                2) Rolldice and allocate them. 2a) One die value is kept as combat value. Rest is used either as quality increase of the combat value or as other actions. 2b) Any bonus dice is rolled at the same time separate and used as quality increase of either combat value or skill quality.
                3)Resolve combat, movement, fatigue and actions in turn order. 3a) Players are allowed one step of free movement at their timeslot as part of, before or after, the combat resolution.
                Meaning you could strike and move away or move in to strike, as well as moving away to lessen a strikes impact by increasing the distance.
                This kind of free movement is as well resolved in turn order.
                3b) Compare combat result value and lower fatigue of the player with the lower value of the two with the difference between the higher and the lower value.
                3c) Primary actions is resolved in turn order.
                3d) Secondary actions is at next appropriate timeslot, secondary actions is resolved in turn order.

                Kommentera


                  #23
                  Har stuvat om ordningen, lagt in exempel på strid och färdiga kämpar, fixat lite med stavning och meningar:
                  https://docs.google.com/document/d/1...it?usp=sharing


                  Jobb som ligger framöver behövs inte för att använda detta, men det är strid mellan många, strid i formationer, samt exempel på kombinationer av olika handlingar.

                  Kommentera


                    #24

                    Kommentera

                    Senaste inlägg

                    Minimera

                    Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                    Started by Leon, 17 June 2019, 16.15
                    18 responses
                    436 visningar
                    1 gillar
                    Senaste inlägg Fjodor Pollett  
                    Started by 2097, 17 June 2019, 14.46
                    48 responses
                    1.492 visningar
                    8 gillar
                    Senaste inlägg Rangertheman  
                    Started by tupelo, 09 June 2019, 14.56
                    12 responses
                    295 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Anchorman  
                    Started by Genesis, 03 May 2019, 21.18
                    280 responses
                    4.913 visningar
                    14 gillar
                    Senaste inlägg gabrielledebourg  
                    Started by wilper, 03 June 2019, 21.18
                    8 responses
                    205 visningar
                    3 gillar
                    Senaste inlägg ceruleanfive  
                    Started by Nässe, 14 June 2019, 21.48
                    20 responses
                    527 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg .Per.
                    av .Per.
                     
                    Started by pingas, 16 June 2019, 16.14
                    3 responses
                    169 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg luddwig
                    av luddwig
                     
                    Started by himelskgiraf, Igår, 15.57
                    1 response
                    79 visningar
                    3 gillar
                    Senaste inlägg wilper
                    av wilper
                     
                    Started by Gurgeh, 07 June 2019, 17.41
                    24 responses
                    434 visningar
                    5 gillar
                    Senaste inlägg krank
                    av krank
                     
                    Started by Måns, 16 June 2019, 08.02
                    158 responses
                    3.282 visningar
                    8 gillar
                    Senaste inlägg 2097
                    av 2097
                     
                    Arbetar …
                    X