Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Enkelt stridssystem

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av lofty, 16 January 2019, 14.35
3 responses
89 visningar
1 gillar
lofty
av lofty
 
Skapad av Kotaka, 01 January 2019, 22.29
4 responses
176 visningar
1 gillar
Zyx Zoismos  
Skapad av wilper, 16 January 2019, 17.33
22 responses
680 visningar
12 gillar
Flanell
av Flanell
 
Skapad av Leon, 11 January 2019, 14.33
99 responses
3.123 visningar
2 gillar
afUttermark  
Skapad av RedMoon, Igår, 13.54
1 response
71 visningar
4 gillar
clarence redd  
Skapad av RasmusL, 14 January 2019, 18.50
7 responses
190 visningar
0 gillar
Cyberhest  
Skapad av Bifur, 09 January 2019, 19.51
56 responses
1.300 visningar
1 gillar
Cyberhest  
Skapad av RedMoon, 16 January 2019, 14.01
2 responses
128 visningar
7 gillar
Evokee
av Evokee
 
Skapad av krank, 21 December 2018, 14.51
1 response
245 visningar
4 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e
 
Skapad av Quadrante, 13 January 2019, 20.54
25 responses
406 visningar
1 gillar
da_bohz
av da_bohz
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #16
    Ursprungligen skrivet av Caligo Visa inlägg

    Hur ser en exempelstrid ut?
    Gav ett exempel ovan, men i stort kan man beskriva det så här.

    Spelarna tar reda på när de agerar, alltså i vilken turordning. Man kan välja att agera senare, till exempel för att återhämta sig eller leta luckor.

    Spelarna rullar sina tärningar samtidigt. Väljer en av dessa som sitt stridsvärde. De övriga resterande tärningarna kan användas antingen att förbättra värdet eller som ytterligare handlingar. Par av ett värde ger till exempel en bonus på plus ett.

    Stridsvärdet jämförs mellan spelarna, högre värde vinner över lägre. Differansen är skada. Ja, eller inte skada i sig utan mer ett abstrakt utmattningsvärde. När man förlorat för mycket, får man skada och kan inte återhämta just detta. För många skador slår ut dig.

    Skador och handlingar sker i turordning. Turordning spelar desto mer roll ju fler som är inblandade.

    Striden vinns oftast genom att styra avstånd och manuvrera ut sin motståndare, genom tur eller strategiska val av handlingar. Vilka ibland kan förhindra att skada utdelas.
    Last edited by Quadrante; 07 January 2019, 05.39.

    Kommentera


    • #17
      Gjort en snabb redigering av reglerna för att förtydliga dem något. (mest kastat runt text och så)

      Om någon har lust så släng gärna ett öga på det och släng in kommentarer där ni vill ha något ändrat.

      https://docs.google.com/document/d/1...it?usp=sharing

      Kommentera


      • #18
        Ps. Ska försöka skriva alla reglerna på två tre sidor utan upprepningar och fluff. Ds

        Kommentera


        • #19
          Tror jag gillar upplägget med korten och tärningarna, men jag tycker det är lite svårt att få en överblick över hur det spelar.

          Sen saknar jag en sak - förolämpningar, pauser för återhämtning (och förolämpningar), samt vilken effekt skådeplatsen för duellen har. Och förolämpningar. Även en sån sak som stil - eller snarare panache, med tanke på temat!

          Kommentera


          • #20
            Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
            Tror jag gillar upplägget med korten och tärningarna, men jag tycker det är lite svårt att få en överblick över hur det spelar.

            Sen saknar jag en sak - förolämpningar, pauser för återhämtning (och förolämpningar), samt vilken effekt skådeplatsen för duellen har. Och förolämpningar. Även en sån sak som stil - eller snarare panache, med tanke på temat!

            Jo, jag gillar tanken. Lagt det på hyllan för att inte skriva ytterligare tio sidor. Men det kanske kommer som en del av tillägget (addendum).

            Som det är just nu så nämner jag miljö i förbigående under alternativa regler. Men förolämpningar och behärskning skulle passa alldeles utmärkt. Samma gäller balans/få någon ur balans/fällning eller att man gör attacker som i sig har andra effekter än att skada.
            Last edited by Quadrante; 09 January 2019, 22.51.

            Kommentera


            • #21
              Jag ska väl egentligen sluta tjata om den här ...

              Men provade kasta om ordningen på alla regler.

              https://docs.google.com/document/d/1...it?usp=sharing

              Kommentera

              Arbetar …
              X