Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Enkelt stridssystem

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Svarte Faraonen, 12 December 2018, 23.29
15 responses
289 visningar
8 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av Rangertheman, 20 November 2018, 22.29
30 responses
452 visningar
1 gillar
Rangertheman  
Skapad av Möller, 09 December 2018, 15.36
11 responses
166 visningar
0 gillar
Möller
av Möller

Skapad av Krille, Igår, 12.20
2 responses
54 visningar
0 gillar
Khan
av Khan

Skapad av wilper, 02 February 2018, 07.18
71 responses
3.115 visningar
13 gillar
wilper
av wilper

Skapad av ceruleanfive, 20 November 2018, 12.19
62 responses
3.163 visningar
1 gillar
Tzeraph
av Tzeraph

Skapad av joth1006, 19 November 2018, 13.31
9 responses
209 visningar
2 gillar
Tzeraph
av Tzeraph

Skapad av luddwig, 28 October 2018, 13.09
8 responses
347 visningar
0 gillar
Tzeraph
av Tzeraph

Skapad av Björn Wärmedal, 28 November 2018, 14.19
87 responses
2.934 visningar
1 gillar
Tzeraph
av Tzeraph

Skapad av talgboll, 12 December 2018, 11.07
10 responses
256 visningar
4 gillar
Swedish Chef  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Enkelt stridssystem

Gjorde ett enkelt stridssystem av lite gamla idéer som legat och skräpat, samlade dem i ett googledokument som man kan läsa här:

https://docs.google.com/document/d/1...Sb5saiRrDn8UI4

Går att spela med T6:or, men hjälps av att använda de visuella hjälpmedel som jag knåpade ihop. Men det blir ett mellanting mellan stridsystem och något brädspelsliknande.

Spelkorten/hjälpmedlen hittar ni här:
    https://drive.google.com/file/d/1Dy0...w?usp=drivesdk

Det här stridssystemet har fått bra kritik, lyssna bara till dessa tunga namns omdömen!

Inigo Montoya wrote:
    My name is Inigo Montoya. This is a good game. Prepair to die!

Fiore de'Liberi da Premariacco wrote:
    This is the flower among games!

Jörg Wilhalm wrote:
    You can not beat me in my own game, but you could in this!

George Silver wrote:
    This game is as good as my own manual, a good introduction to the Art of Swordplay!

Kommentera

Quadrante postar stridssystem på wrnu. Vad är det här, 2004?

(Det ser väldigt intressant ut, men lite mycket att ta in just nu. Jag ska ha det i åtanke om jag letar efter basen till något taktiskt system framöver.)

Kommentera

:)

Grunden i systemet är enkel, med lite lager av andra i sig enkla delar. Tillsammans kan de göra mycket trots att det är snabbspelat. Men det sagt, det är mer kompliserat än slå under ett nummer med en tärning.

Kommentera

Lika mycket respons som förra gången ;) Känner mig hemma. Men saknar Rising.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Quadrante Visa inlägg
            Lika mycket respons som förra gången ;) Känner mig hemma. Men saknar Rising.
            Jag tänkte att jag skulle ta mig en titt där i november. "Ett enkelt stridssystem säger du? Det kan ju vara intressant och man kanske man kan ge någon feedback."

Men när jag öppnade dokumentet blev jag överrumplad över hur invecklat jag upplevde det, eftersom jag förväntade mig något väldigt simpelt. Då blev jag osäker på om du var ironisk i din titel och beskrivning. Och jag ville varken framstå som korkad eller dryg, så jag sa inget.

Av det lilla jag tog till mig verkade det vara en intressant mekanik. Men jag har inte vågat mig in i dokumentet igen, eftersom jag inte riktigt känt att jag har fokuset som det skulle kräva att sätta mig in i det.

Kanske har flera haft lite samma upplevelse som jag hade? Tråden har ju ändå 260 visningar.

Oavsett, jag hoppas att du får någon bra feedback! Och en vacker dag ska jag kanske finna mod och försöka sätta mig in i det. :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
              Jag tänkte att jag skulle ta mig en titt där i november. "Ett enkelt stridssystem säger du? Det kan ju vara intressant och man kanske man kan ge någon feedback."

Men när jag öppnade dokumentet blev jag överrumplad över hur invecklat jag upplevde det, eftersom jag förväntade mig något väldigt simpelt. Då blev jag osäker på om du var ironisk i din titel och beskrivning. Och jag ville varken framstå som korkad eller dryg, så jag sa inget.
              Jo jag gissar att dokumentet i sig nog avskräckt en del, del för att det skrivits på inte helt fulländad (sic) engenska och att där nog finns delar som kunde förklaras. Spel med systemet är enkelt, snabbt, men det är svårt att förklara med få ord. Tärningsrullandet är enkelt, det är mer detta med turordning som är det som kompliserar det hela. Har fått några få men bra återkopplingar, några som resulterat i omformatering och omfrasering av textstycken.

Tror problemet är delvis att det är ett mellanting mellan rollspel och brädspel, är man van brädspelare (euro gamer) så känns det simpelt, men har man ingen erfarenhet av rollspel blir det förvirrande.

Med det sagt, finns säkert något jag glömt förklara eller kanske täcka upp.

Kommentera

Jo... och jag förklarar gärna hur jag tänkt, inga frågor är för oviktiga (absolut inte för dumma).

Kommentera

En förklaring till avsaknaden av respons är att tråden inte innehåller någon fråga. Om du bett om synpunkter hade man till exempel kunnat påpeka att en anledning till att spelet inte alls känns enkelt är att det innehåller en massa element som läsaren inte är bekant med innan du kan börja förklara det roliga. Det här är ett pedagogiskt problem som finns i massor av brädspel - man läser första sidan och tappar sugen - och som gör att typ alla spelgrupper bukar ha en regeltolk som alltid får uppdraget att läsa reglerna och presentera om dem till resten av gruppen.

I många nya spel försöker man komma runt det här genom att presentera så mycket regler som möjligt som setup (alltså precis som i ett rollspel).

Om du på samma sätt kunde få spelarna att direkt slå tärningarna och placera ut dem på korten samtidigt som reglerna förklarades skulle du vinna jättemycket. Inom ramen för en duell skulle det inte ens vara särskilt långsökt om första draget var formaliserat - man ställer sig i position, går fram med utsträckt vapen för att känna av sin räckvidd, eller så.

Är du osugen på det, skulle du ändå komma en bra bit genom att ändra ordningen som information presenteras i. Typ att tid och avstånd innehåller abstraktion känns som lågt prioriterad kunskap, i förhållande till vilka drag man kan göra på sin runda.

Osv.

Men om det inte finns en fråga känns det lite grinigt att påpeka sånt, så då tänker jag mest att det här kanske inte var för mig men är glad för att det kan vara till för andra och så skriver jag i en annan tråd istället.

Så tror jag att det är: Har du en fråga, tror jag många fler kommer svara.

Kommentera

Om jag skulle ställa en fråga, så skulle det väl i så fall vata om det "mer rituella duellerandet" som finns där kommer fram. Givet så kräver det att man gärna vill fokusera på ett spel kring nyanser av dueller.

Det som inte framgår är att inspirationen är äldre stilar och inte egentligen handlar om vapentyp.

Men, formen just nu är med en övervikt mot brädspelsstil.

Bra poäng med att flytta ner avstånd och initiativ, lätt ordnat och något jag tänkt på, men inte gjort något med.

(skillnaden mellen inbitna rollspelare och inbitna brädspelare verkar vara att den förre vill ha ett sammanhan/setting, den senare verkar mest bry sig om funktion)

EDIT: Ska väl tillägga att jag förväntade mig av er att kunna läsa frågan genom att pröva systemet. Naivt. Men det är väl så efter trettio år av spelande, att man tror att även andra kan titta på ett fragment och utvärdera det. En regel är ju både en funktion och något som definierar den värld som det spelas inom, en historia, en antydan till berättelse är en kommentar. Allt sånt som går att besvara, kommentera, utan att nåhon annan fråga ställs. Men som sagt, vi är idag så vana att bli presenterade vad som efterfrågas att vi inye läser frågan om den inte skrivs ut väldigt tydligt. Full förståelse för det.
                    Last edited by Quadrante; 07 December 2018, 23.12.

Kommentera

En annan fråga är också: Hur funkar systemet för dig, en mot en, en mot två eller två mot två.

Kommentera

Arbetar …
                      X