Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Humblebrag] Huvudkontinenten i mitt RPG. (Samt lite önskan om feedback)

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av anth, Igår, 10.22
29 responses
632 visningar
2 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av Minimoni, 24 September 2018, 15.17
46 responses
1.166 visningar
0 gillar
Bakagan
av Bakagan
 
Skapad av anth, 16 October 2018, 12.03
6 responses
207 visningar
2 gillar
CapnZapp  
Skapad av Basilides, 09 October 2018, 18.35
7 responses
421 visningar
6 gillar
CapnZapp  
Skapad av ceruleanfive, 09 October 2018, 22.28
5 responses
262 visningar
5 gillar
ceruleanfive  
Skapad av Lambendil, 10 October 2018, 21.44
23 responses
515 visningar
3 gillar
Möller
av Möller
 
Skapad av ManU77, 16 October 2018, 22.53
5 responses
140 visningar
0 gillar
ManU77
av ManU77
 
Skapad av God45, 17 September 2018, 19.02
30 responses
1.206 visningar
6 gillar
Cybot
av Cybot
 
Skapad av Swedish Chef, 11 October 2018, 14.38
79 responses
2.539 visningar
2 gillar
gustaf s  
Skapad av jascon, 14 October 2018, 09.32
8 responses
529 visningar
1 gillar
LordTengel  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • [Humblebrag] Huvudkontinenten i mitt RPG. (Samt lite önskan om feedback)

    Här är huvudkontinenten, Arjin.
    Jag är inte riktigt klar med allt det interaktiva ännu. Mest för att jag inte skrivit allt material som krävs. Tanken är att man ska kunna klicka på alla länder och städer och få en kort sammanfattning av deras artikel, samt kunna gå till hela artikeln och läsa.

    Sen har jag regionskartor för östra (Gimroan Basin) respektive västra (Morvátian Peninsula) delarna av kontinenten också. Dessa är på lokalspråk för inlevelsens skull.


    -----


    Så, nu till feedbacken som önskas:

    - Ser det bra ut? Är det här en karta som får dig att känna någonting?
    - Är produktionsnivån ok? (kvalitét, ser det "proffsigt" ut?)
    - Ser ni några hejdlöst konstiga geologiska egenheter?
    - Ser ni några hejdlöst konstiga antropoligiska egenheter? (Typ städer på konstiga ställen, städer som saknas, handelsleder som saknas etc)
    - Hur ser ni på det här med att köra lokalkartor på lokalt språk? Ger det inlevelse?
    - Övrigt. Hit me!

  • #2
    Mycket snygga kartor. Hur har du gjort dem? För hand och scanna eller i på datorn från start? Är kartnördig så jag kan inte låta bli att undra...

    Ska kika lite närmare i morgon då det hela inte ville ladda ok på mobilen.

    Kommentera


    • #3
      Väldigt, väldigt snygga!

      Kommentera


      • #4
        Det ser jäkligt coolt och väldigt proffsigt ut!

        Älskar att du kör det på lokala språk. Får det att kännas magiskt.

        Jag vet inget om geografi eller antropologi så kan inte svara på om något sådant ser konstigt ut.

        Kommentera


        • #5
          Det jag mest tycker lyser med sin frånvaro är väl små öar. Framförallt där bergskedjor löper ut i havet kunde man ju vänta sig att se några sådana.

          Kommentera


          • #6
            Ser så galet snyggt ut tycker jag.

            Inga sjöar dock?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av Corfitz Ulfeldt Visa inlägg
              Mycket snygga kartor. Hur har du gjort dem? För hand och scanna eller i på datorn från start? Är kartnördig så jag kan inte låta bli att undra...

              Ska kika lite närmare i morgon då det hela inte ville ladda ok på mobilen.
              Tjo, tack för feedbacken! Ja, jag har gjort dem själv. Men inte på frihand. Jag använder ett verktyg som är i alpha-stadiet som heter "Wonderdraft" som är just för kartmakeri.


              Ursprungligen skrivet av Genesis Visa inlägg
              Det jag mest tycker lyser med sin frånvaro är väl små öar. Framförallt där bergskedjor löper ut i havet kunde man ju vänta sig att se några sådana.

              Har fundrat på det också. Finns ett par större öar, men jag känner också att det saknas lite "småkrafs". Blir nog att jag lägger till några just där bergskedjorna "kryper ner" i havet. Tack för backningen, jag har gått och grunnat på den också.

              Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg
              Ser så galet snyggt ut tycker jag.

              Inga sjöar dock?
              Nej, inga sjöar. Förutom en i norr. Om jag ska vara helt ärlig så är frånvaron av sjöar en omedveten undvikandeteknik. Jag vet inte var sjöar bildas eller hur, så jag har nog helt enkelt undvikit att placera ut dem, i rädsla för att de ska vara "fel".

              Kommentera


              • #8
                Väldigt snyggt och jag vill gärna veta hur du gjort det här.

                Om vi utgår från att den här världen har samma ekonomi, teknologi och krigiska kultur som det antika och medeltida Europa finns det två saker som jag tycker sticker i ögonen, eller i alla fall pockar på en förklaring.

                Nästa alla städer borde ligga vid kuster eller floder som är segelbara. Så verkar vara fallet, med undantag av Jolmekpu, Torghul och Tobin. Nu säger jag inte att alla historiska europeiska städer var hamnstäder, Berlin och Lund är ju två bra exempel på städer med ganska dåliga sjökommunikationer, men jag undrar ändå hur dessa städer har uppstått, vad som gör att det kan finnas ekonomiskt bärkraftiga städer just där. (Lund hade bra landkommunikationer och var administrativ centralort, Berlin likaså). Also, flera floder har städer långt in i land men inte nere vid kusten. Varför ligger det inte hamnstäder vid flodmynningarna? Det ser märkligt ut för mig.

                Förvisso har det funnits gränser som följt floder. För Frankrike sågs ju t ex länge Rhen som en "naturlig" gräns, men med ha ändå inte varit särskilt vanligt. Tvärtom har det funnits en strävan att kontrollera flodmynningar och hela flodlopp för att få kontroll över hela transport/handelsleder snarare än en strävan efter "naturliga" gränsder. Det gör att kartan ser lite artificiell ut, ungefär som om alla stater tillkommit vid en fantasy-Berlinkonferens där man förnuftigt delade in din värld efter "naturliga" gränser snarare än som resultatet av en rik och komplex historia av krig och konflikter.

                Och statsstater är koola. Ska du inte ha några statsstater?
                Last edited by Skarpskytten; 11 October 2018, 09.54.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
                  Väldigt snyggt och jag vill gärna veta hur du gjort det här.
                  Tack! Kartorna är gjorda i ett program som heter Wonderdraft som är i alfa/beta-stadiet och är tänkt som ett verktyg för just kartmakande.


                  Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
                  Om vi utgår från att den här världen har samma ekonomi, teknologi och krigiska kultur som det antika och medeltida Europa finns det två saker som jag tycker sticker i ögonen, eller i alla fall pockar på en förklaring.
                  Det ska vara nånstans omkring 900-1100. Stort spann, men på ett ungefär där. Uppskattar tips!

                  Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
                  Nästa alla städer borde ligga vid kuster eller floder som är segelbara. Så verkar vara fallet, med undantag av Jolmekpu, Torghul och Tobin. Nu säger jag inte att alla historiska europeiska städer var hamnstäder, Berlin och Lund är ju två bra exempel på städer med ganska dåliga sjökommunikationer, men jag undrar ändå hur dessa städer har uppstått, vad som gör att det kan finnas ekonomiskt bärkraftiga städer just där. (Lund hade bra landkommunikationer och var administrativ centralort, Berlin likaså). Also, flera floder har städer långt in i land men inte nere vid kusten. Varför ligger det inte hamnstäder vid flodmynningarna? Det ser märkligt ut för mig.

                  Förvisso har det funnits gränser som följt floder. För Frankrike sågs ju t ex länge Rhen som en "naturlig" gräns, men med ha ändå inte varit särskilt vanligt. Tvärtom har det funnits en strävan att kontrollera flodmynningar och hela flodlopp för att få kontroll över hela transport/handelsleder snarare än en strävan efter "naturliga" gränsder. Det gör att kartan ser lite artificiell ut, ungefär som om alla stater tillkommit vid en fantasy-Berlinkonferens där man förnuftigt delade in din värld efter "naturliga" gränser snarare än som resultatet av en rik och komplex historia av krig och konflikter.
                  Jättebra feedback! Tack!

                  Jolmekpu' är en gruvstad. Inte direkt jättestor. Tanken är att den ska ligga vid floden, men du har rätt, "plutten" är för långt bort från floden för att man ska få känslan av att den ligger vid floden. Tanken är att den ska det.

                  Toghul är en knytpunkt på "Järnvägen". Mängder av varor importeras via Kejol Mas och Chatlhugh Mas båda hamnar som sen transporteras inåt land. Toghul har blivit en plats där varorna köps och säljs för att transporteras vidare inåt landet, eller ut till hamnarna. Därför den ligger sådär "mitt i".

                  Tobin är tanken att den ska ligga vid floden, men det blev trångt med flod, gräns, väg OCH stad, så den hamnade för långt bort. Går att flytta närmre. Tack för påpekan. Det är inte lätt att hitta alla dessa själv när man sitter miss i nassen och har placerat ut 40 städer. Ibland blir det snett.

                  Vad gäller gränser så är det min process som satt gränserna. Förr i tiden drog jag gränser helt hipp som happ, där jag tyckte att de passade, vilket gav problem att förklara varför gränserna var där de var.

                  Nästa steg i processen var att dra gränser utmed naturliga avdelare, såsom berg, floder, träsk, skogar osv. Jag känner att jag kan för lite om historiska gränsdragningar för att kunna göra det mer trovärdigt. Tips på det

                  Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
                  Och statsstater är koola. Ska du inte ha några statsstater?
                  Jag har haft siktet inställt på feodala stater främst. Är återigen inte helt på det klara med hur statsstater funkar, så det har nog blivit något av ett omedvetet undvikande. De har inte funnits med i tankekonstruktionen helt enkelt.

                  Kommentera


                  • #10
                    1. Öar. Bergskedjorna ser lite väl "rena" ut. Som jag ser det så borde finnas dels en rad av öar som sträcker sig ut ifrån Kolos och Kobon, dels en halvmåneformad arkipelago mellan Kvandr bay, från udden där, och Simue (där Kanupta och Nim ingår i en kedja av mindre öar).
                    2. Det är JÄTTEKONSTIGT att inte fler städer befinner sig vid floder, framför allt en bit upp ifrån flodmynningar. London, Paris, Hamburg, Amsterdam, Göteborg etc etc befinner sig alla vid en flod som är farbar hela vägen ut till havet.

                    Farbara Floder är INTE naturliga gränser. Farbara floder är naturliga vägar som riken breder sig ut längs. Bergskedjor, skogar och öknar är naturliga gränser.

                    3. Floder som strategiskt viktiga resurser. De är handelsvägar, som måste skyddas. T.ex. Kfander har byggt ett Roth castle för att skydda sin handelsväg, men Kamad borde ha byggt ett motsvarande fort uppflods från Tirion där floden delar sig. Annars så hade Kfandr kunnat helt skära av Nur/Ngur.
                    Gränsen mellan Sarai och Khol Chatal borde gå Sydsydöst ifrån Jolmekpuh, dra sig strax väster om K:et i Khol Chatal, gå söderut därifrån och sedan gå skarpt väster innan Hadh Jols halvö (hur lång ner beror på hur långt Hadh Jols inflytande sträcker sig och hur långt ner floden är farbar).

                    4. Floden som går förbi Jughol är ganska fucked up. Floder rinner inte sådär. Den borde gå rakt igenom Pu'hleght (rakt norr ifrån Kamapu) och så borde en annan flod mynna ut norr om Jughol. Mellan Ghudjpoh och Hadh Jol så borde floden dela sig i ett ganska brett delta/träsk. Vilket skulle förklara varför det inte finns någon stad där.
                    Last edited by Cybot; 11 October 2018, 20.18.

                    Kommentera


                    • #11
                      Angående sjöar:

                      VI här i norr är vana vid dem. Det fullständigt kryllar av dem. Men i många typer av landskap, t.ex. mellersta och södra Europa, Kina eller södra USA är sjöar inte lika vanliga. Detta beror på att sjöar naturligt slammar igen efter ett par årtusenden eller så. Det behövs en inlandsis för att skrapa bort jorden så att de naturliga sänkorna i terrängen kommer fram.

                      Så avsaknaden av sjöar antyder ett gammalt landskap som inte upplevt några omvälvande inlandsisar (eller vulkanisk aktivitet eller så) på den senaste tiden.

                      Kommentera


                      • #12
                        Om man jämför Kanada och USA (som har ungefär lika mycket yta) så är faktorn ungefär 20:1. USA har dock ändå cirka 125.000 sjöar av varierande storlek.

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Lambendil Visa inlägg
                          - Ser det bra ut? Är det här en karta som får dig att känna någonting?
                          - Är produktionsnivån ok? (kvalitét, ser det "proffsigt" ut?)
                          Ja, det ser bra ut. Snyggt med interaktiva kartor. Snygg färgskala. Bra! Kanske att jag saknar lite fantastik som får mig att känna "Oh! Dit vill jag åka", och peka på något berg eller nått. Det mesta ser ungefär likadant ut. Vilket det iofs brukar göra.


                          Ursprungligen skrivet av Lambendil Visa inlägg
                          - Ser ni några hejdlöst konstiga geologiska egenheter?
                          Skulle underlätta om man kunde avgöra skalan/avstånd :)


                          Ursprungligen skrivet av Lambendil Visa inlägg
                          - Hur ser ni på det här med att köra lokalkartor på lokalt språk? Ger det inlevelse?
                          Ja, bara det inte blir för knepiga språk. Och knepiga bokstäver/stavningar. Men tycker det ser ok ut.

                          Överlag går det kanske inte att säga så mycket om några eventuella konstigheter. Det är ju en väldigt översiktilig karta, och man vet inte vad det är för klimatzon(er), terräng etc. Floden som rinner genom Kvandr, den jättelånga, borde kanske ha lite kullar eller nått öster om sig här och var, så man förstår att den tar den längsta vägen av en anledning?

                          Kanske lite sjöar?

                          Överlag snyggt!

                          Kommentera


                          • #14
                            En lite konstig grej är att kullar och berg skuggas på olika sidor.

                            Kommentera


                            • #15
                              Tack för all feedback! Särskilt sånt undervisande stoff som Cybot och Skarpskytten kom med. Det gör att jag utvecklas och lär mig mer om hur saker och ting funkar. Tackar ödmjukast för att ni alla tar tid att ge feedback.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X