Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Långresor i Expert Drakar och Demoner

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Lambendil, 10 October 2018, 21.44
22 responses
456 visningar
3 gillar
Caligo
av Caligo
 
Skapad av Swedish Chef, 11 October 2018, 14.38
74 responses
2.065 visningar
2 gillar
Basilides  
Skapad av Basilides, 09 October 2018, 18.35
2 responses
184 visningar
4 gillar
Basilides  
Skapad av .Per., 14 October 2018, 22.48
15 responses
271 visningar
0 gillar
wilper
av wilper
 
Skapad av Pendragon, 09 October 2018, 21.39
7 responses
538 visningar
5 gillar
inbrednorthernadventurer  
Skapad av krank, Igår, 20.58
0 responses
10 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av krank, Igår, 20.57
0 responses
17 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Nässe, 14 October 2018, 21.05
12 responses
328 visningar
1 gillar
Nässe
av Nässe
 
Skapad av Beastslayer, 08 October 2018, 21.19
16 responses
697 visningar
5 gillar
Nirbulas  
Skapad av ceruleanfive, 17 September 2018, 09.52
10 responses
190 visningar
4 gillar
ceruleanfive  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Långresor i Expert Drakar och Demoner

    Långresor brukar inte vara något som simuleras i rollspel, bortsett 1t6 svartalfer och något vandrande troll brukar det inte hända mycket på resorna. The One Ring är det första spel jag har sett som försöker göra något åt denna transportsträcka i dubbel benämning.

    Inför en Drakar och Demoner Expert-kampanj har jag därför valt att skriva om reglerna till Expert, det är för många koncept som skiljer sig för att det skall gå att tala om en ”översättning” utan det blir en omarbetning.

    Men jag ser fram emot lite konstruktiv kritik på reglernas alla aspekter (kunskaper om The One Rings system behövs inte): https://www.muorji.se/Refuge/resor.html

  • #2
    Jag har också länge tänkt tanken att omarbeta The One Rings reseregler. Men det har inte blivit så mycket mer än en ansamling slumpmöten och lite hexrutor. Det är kul att se att du har gett det hela ett försök. I min mening så är RPnas roller det svåraste att överföra. Spejaren och Väktaren i din version, borde det inte röra sig om samma roll? Och borde inte en roll som Vägvisaren/Stigfinnaren (i din variant Ledaren) vara den som banar väg i utmarkerna?

    Kommentera


    • #3
      Jag har aldrig orkat läsa igenom The One Ring, så jättetack för reglerna.

      Som jag förstår är grunden i reglerna de fyra rollerna (ledare/spejare/jägare/väktare) och att ingen kan ha flera roller. Jag förstår också finessen med att ingen kan ha flera roller samtidigt.

      Vad händer vi små resesällskap, som bara består av 1-3 personer?
      I The One Ring kanske det är vanligt med runt 9 personer i resesällskapet, men i andra spel, t.ex. DDE, kan det förekomma mindre grupper och då borde det finnas en enkel regel för att ha flera roller: som att CL minskar och/eller restiden ökar.

      Kommentera


      • #4
        Samma tanke som anth här; har länge velat köpa och läsa The One Ring för att fatta systemet men inte pallat, så det här var bättre :) Kan man tänka att det är ett system för grupper som gillar mekanik och spelighet, men att det inte riktigt leverarar för den som vill ha den känslan av att resa genom magiska landskap, och rollspela konflikter mellan RP och annat under vägens gång?

        Jag får alltid lust att rollspela när jag fjällvandrar, men har ännu inte hittat ett rollspel som lever upp till den känslan. Hoppades på The One Ring... :)

        Kommentera


        • #5
          Jättebra variant!

          I TOR finns det inga wandering monsters. Istället finns det en uppsåtlig ondska som försöker mörda en när man fumlar sitt rese-slag.

          Gruppstorleken balanseras därför av chansen att lyckas mot risken att fumla, som ju båda ökar ju fler tärningar man slår. Så den enkla regeln är att om gruppen är liten väljer man en eller flera roller vars funktioner inte fylls (hålla vakt, hitta framkomliga stigar, proviantera) och så håller man tummarna att det inte uppstår en situation där den funktionen är kritisk (överfall, vilse, slut på förnödenheter).

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Tre solar Visa inlägg
            Jättebra variant!
            Tack allihop! Tycker ni att det var något som saknades eller något som var onödigt krångligt? Det blir ju lätt att en vill skriva regler för varje möjlig situation och överarbeta saker och ting. Vad tycker ni om exemplen? Första tanken var att ge ett ganska detaljerat exempel med vad de slår för varje delsträcka men i exempel 2, men gav upp när jag såg hur mycket jobb det skulle bli. Är det något som behövs?

            Ursprungligen skrivet av Tre solar Visa inlägg
            I TOR finns det inga wandering monsters. Istället finns det en uppsåtlig ondska som försöker mörda en när man fumlar sitt rese-slag.

            Gruppstorleken balanseras därför av chansen att lyckas mot risken att fumla, som ju båda ökar ju fler tärningar man slår. Så den enkla regeln är att om gruppen är liten väljer man en eller flera roller vars funktioner inte fylls (hålla vakt, hitta framkomliga stigar, proviantera) och så håller man tummarna att det inte uppstår en situation där den funktionen är kritisk (överfall, vilse, slut på förnödenheter).
            Jag har också haft problem med med grupper om färre än fyra resenärer, vi hade två stycken när vi speltestade TOR för ett år sedan, och jag har sett någon officiell kommentar någonstans om hur det hanteras. Är det den som du beskriver ovan eller är det en egen tolkning?

            Det är ju någonting som bör läggas till i min omarbetning.

            Kommentera


            • #7
              Jag beskriver reglerna som de står skrivna på sid 35-36 i spelledarboken, men i generella termer istället för ordagrant för att göra förklaringen mer tillgänglig för den som inte är bekant med spelet. Den faktiska regeln är att man slår en t12 för att avgöra vilken roll som berörs av en hazard, med särskilda utfall på 10-12, och att man kan betala en hope för att slå för en roll som inte är ens egen. Om ingen slår är det automatiskt misslyckande.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av Tre solar Visa inlägg
                Jag beskriver reglerna som de står skrivna på sid 35-36 i spelledarboken
                Utmärkt! Det var ett tag sedan jag läste reglerna, men jag vet att jag flera gånger har letat efter den "paragrafen", inte hittat den, letat igen, funnit den, glömt var jag hittade den, letat igen... Jag får sätta ett bokmärke på det uppslaget!

                Kommentera

                Arbetar …
                X