Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Hjälp att hitta regelsystem

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Lambendil, 10 October 2018, 21.44
22 responses
456 visningar
3 gillar
Caligo
av Caligo
 
Skapad av Swedish Chef, 11 October 2018, 14.38
74 responses
2.065 visningar
2 gillar
Basilides  
Skapad av Basilides, 09 October 2018, 18.35
2 responses
184 visningar
4 gillar
Basilides  
Skapad av .Per., 14 October 2018, 22.48
15 responses
271 visningar
0 gillar
wilper
av wilper
 
Skapad av Pendragon, 09 October 2018, 21.39
7 responses
538 visningar
5 gillar
inbrednorthernadventurer  
Skapad av krank, Igår, 20.58
0 responses
10 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av krank, Igår, 20.57
0 responses
17 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Nässe, 14 October 2018, 21.05
12 responses
328 visningar
1 gillar
Nässe
av Nässe
 
Skapad av Beastslayer, 08 October 2018, 21.19
16 responses
697 visningar
5 gillar
Nirbulas  
Skapad av ceruleanfive, 17 September 2018, 09.52
10 responses
190 visningar
4 gillar
ceruleanfive  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #16
    Kommer en Kickstarter för en ny utgåva av Savage Worlds, förmodligen i mitten av oktober.

    Kommentera


    • #17
      Har jag rätt i att du med det du skriver om sociala färdigheter föredrar att låta spelarskicklighet snarare än rollpersonsskicklighet avgöra saker? Om så är fallet borde du kanske kolla på något OSR-spel, men tyvärr har jag dålig koll på sådana i SF-miljö.

      Kommentera


      • #18
        Ursprungligen skrivet av Svarte Faraonen Visa inlägg
        Har jag rätt i att du med det du skriver om sociala färdigheter föredrar att låta spelarskicklighet snarare än rollpersonsskicklighet avgöra saker? Om så är fallet borde du kanske kolla på något OSR-spel, men tyvärr har jag dålig koll på sådana i SF-miljö.
        Machinations of the Space princess

        Kommentera


        • #19
          Ursprungligen skrivet av Svarte Faraonen Visa inlägg
          Har jag rätt i att du med det du skriver om sociala färdigheter föredrar att låta spelarskicklighet snarare än rollpersonsskicklighet avgöra saker? Om så är fallet borde du kanske kolla på något OSR-spel, men tyvärr har jag dålig koll på sådana i SF-miljö.
          Ja och nej. Det är inte spelarnas skicklighet utan deras ansträngning som avgör. Även om spelaren råkar vara dåligt på att t.ex. övertala så gör man ett seriöst försök, in character, så bör det belönas. Hur bra man sedan lyckas beror på många faktorer, som t.ex. angreppssätt, yttre förutsättningar samt det du nämner spelarens skicklighet att faktiskt övertyga/övertala.

          Det viktigaste är att jag vill komma bort från att spelare säger, "Jag vill slå en tärning för att övertala honom att göra exakt som jag vill."

          Kommentera


          • #20
            Jag brukar köra ett hemgjort system.
            Grunden i färdigheter och handlingar är att man slår 2T6 + färdighetsvärde. Detta ska bli mer än 12 eller vad motståndaren slår. 12 kan ändras om man gör enklare eller svårare saker. Man kan också få plus på slaget om man har bra utrustning eller är förtrollad eller så.
            Systemet har inga grundegenskaper utan bara färdigheter, som i Hjältarnas tid och Järn. Färdigheterna har ett värde mellan 1 och 10.
            Två av färdigheterna heter Uthållighet och Viljestyrka. Rollfiguren har ett antal livspoäng som är Uthållighet + Viljestyrka + 5. När man gör rollfiguren delar man upp livspoängen i fem typ lika stora intervall. När man blir skadad eller utmattad åker livspoängen ner, och för varje intervall blir färdighetsslagen 1 poäng svårare.

            Det är väl typ det.
            Om detta mot förmodan låter intressant kan jag kanske skicka över något dokument med alla anteckningar jag gjort.
            Systemet är skrivet för fantasymiljö, men jag har börjat skissa på en scifi-variant med cybernetik och lite noll-G också. Däremot har jag inte kommit på något särskilt stöd för rymdskeppsfärder och sånt.

            Kommentera


            • #21
              Ursprungligen skrivet av Stareater Visa inlägg

              Ja och nej. Det är inte spelarnas skicklighet utan deras ansträngning som avgör. Även om spelaren råkar vara dåligt på att t.ex. övertala så gör man ett seriöst försök, in character, så bör det belönas. Hur bra man sedan lyckas beror på många faktorer, som t.ex. angreppssätt, yttre förutsättningar samt det du nämner spelarens skicklighet att faktiskt övertyga/övertala.

              Det viktigaste är att jag vill komma bort från att spelare säger, "Jag vill slå en tärning för att övertala honom att göra exakt som jag vill."
              Jag föreslår att du använder någonstans system där du kan sätta olika svårighetsgrader. Ju bättre din spelare argumenterar för sin sak desto sämre behöver han slå för att lyckas. Känns som det borde vara kompatibelt med din spelstil

              Kommentera


              • #22
                Om ni ändå känner er bekväma med BRP så kan ni ju kika på Delta Green och Call of Cthulhus sjunde utgåva. Båda två är rätt trevliga uppdateringar av systemet, och åtgärdar en del klassiska standardinvändningar som folk brukar ha mot det, framför allt ping-pong-striderna då, som blivit jäsingen så mycket dödligare och snabbare. CoC 7 är det mindre eleganta av systemen, men har ju å andra sidan redan färdiga supplement som ger exempel på olika settings, plus att det innehåller det som blivit lite av min favoritmekanik: Push rolls...

                Kommentera


                • #23
                  Ursprungligen skrivet av Doktor Laser Visa inlägg
                  [...]lite av min favoritmekanik: Push rolls...
                  Skulle du kunna berätta vad det här är?

                  Kommentera


                  • #24
                    Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg
                    Skulle du kunna berätta vad det här är?
                    Man får slå om slaget om man vill, men med större risker.

                    Kommentera


                    • #25
                      Som Rymdhamster skrev. Man motiverar hur man på något sätt höjer insatsen efter ett misslyckat tärningsslag och slår om tärningarna. Lyckas man så är allt fine and dandy, misslyckas det så har man gett spelledaren mandat att låta situationen bli värre. Framför allt är det ett bra medel att använda i situationer där ett misslyckande skulle kunna få riktigt förödande konsekvenser, som när en rollperson måste klättra längs en lina över en bottenlös avgrund... Första misslyckade slaget konstaterar att rollpersonen får svindel och vägrar ta ett steg till närmare kanten. Ingen skada skedd. Andra slaget biter vederbörande ihop, blundar och börjar klättra...

                      Kommentera

                      Arbetar …
                      X