Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Hjälp att hitta regelsystem

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Lambendil, 10 October 2018, 21.44
22 responses
456 visningar
3 gillar
Caligo
av Caligo
 
Skapad av Swedish Chef, 11 October 2018, 14.38
74 responses
2.065 visningar
2 gillar
Basilides  
Skapad av Basilides, 09 October 2018, 18.35
2 responses
184 visningar
4 gillar
Basilides  
Skapad av .Per., 14 October 2018, 22.48
15 responses
271 visningar
0 gillar
wilper
av wilper
 
Skapad av Pendragon, 09 October 2018, 21.39
7 responses
538 visningar
5 gillar
inbrednorthernadventurer  
Skapad av krank, Igår, 20.58
0 responses
10 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av krank, Igår, 20.57
0 responses
17 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Nässe, 14 October 2018, 21.05
12 responses
328 visningar
1 gillar
Nässe
av Nässe
 
Skapad av Beastslayer, 08 October 2018, 21.19
16 responses
697 visningar
5 gillar
Nirbulas  
Skapad av ceruleanfive, 17 September 2018, 09.52
10 responses
190 visningar
4 gillar
ceruleanfive  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Hjälp att hitta regelsystem

    Hej!

    Jag är en gammal spelledare, som inte hinner med att spela lika mycket som förr i tiden. Jag tycker dock fortfarande om att skapa egna världar och håller på med en värld/kampanj just nu som jag tror kan bli riktigt bra.

    Det största problemet jag har är att hitta ett bra någorlunda generiskt regelsystem. Det är den biten jag tycker är tråkigast.

    Jag vill ha något lättsamt som får spelare att rollspela mer än att vilja rulla tärningar men med en del regler och färdigheter så att spelarna ska känna att deras karaktärer utvecklas och blir bättre under kampanjens gång.

    Just nu använder jag en modifierad version av BRP men det känns som att det borde finnas något bättre. Det jag gjort med BRP är att kapa alla "sociala färdigheter" eftersom de kan rollspelas istället för att slås med en tärning. Detta betyder inga färdigheter som "övertala" och "hålla tal" eller grundegenskaper som "karisma". Så i praktiken är det endast fysiska attribut och färdigheter samt kunskapsfärdigheter som känns intressenta. BRP känns dock väldigt gammalt och lite förlegat.

    Det jag hoppas på är tips på någorlunda generiska regelsystem. Mindre regler än t.ex. GURPS men som funkar bättre i kampanjer än FATE core. Något där man inte rullar massiva mängder tärningar eller jagar XP för att gå upp i level.

  • #2
    Vilken genre är din kampanjvärld byggd för?

    Kommentera


    • #3
      Inte helt enkelt att klassificera. Jag skulle säga "Space Noir Western". Det är film noir-inspirerad Science fiction-historia med inslag av Western och cyberpunk.

      Filmmässigt tänk Alphaville möter Firefly eller Bladerunner mötet Outland eller Blood on the Moon möter Elysium. Allt på en djungelplanet i civilisationens utkant.
      Last edited by Stareater; 27 August 2018, 20.00.

      Kommentera


      • #4
        Utöver att det låter skitcoolt har jag inte så mycket att erbjuda 🙂 Traveller stödjer olika teknologinivåer och rymdspelande. Det är enkelt och smidigt, men ibland väldigt dödligt och utan någon särskild flavour. Värt att titta på iaf! Sen misstänker jag att Caligo kommer att pitcha sitt QuestCore, som jag inte tittat på själv. Han kan nog sälja in det bättre, men jag har förstått från andra att det är rätt smidigt och genomtänkt, och gjort för att passa flera olika genrer.

        Kommentera


        • #5
          Tack för tipsen.

          Traveller har jag, fast det är kanske inte reglerna från 1977 års utgåva du talar om, för de är rätt... primitiva. Jag borde kanske kika på en nyare utgåva och se om det utvecklats sedan dess. :)

          Kommentera


          • #6
            Jag tror att Mongoose Traveller från 2008 är det nyaste. Vad jag har förstått är inte skillnaderna jättestora. Men underskatta inte gamla regelsystem 😊

            Kommentera


            • #7
              Savage worlds är inte helt tokigt. Har inte spelat det själv men från att ha läst det verkar det schysst.

              Kommentera


              • #8
                Cypher System (som snart kommer i reviderad upplaga) är populärt i vissa kretsar. Det är motorn i Numenera och The Strange som gjorts generisk. Det mest utmärkande för systemet är att ansträngning är en större grej än skickligheter. För att göra något så sätter SL en svårighetsgrad, och man ska slå svårighet x3 eller högre på T20 för att lyckas. Har du en relevant skicklighet kan du sänka svårighetsgraden 1 eller 2 steg. Sedan kan du spendera poäng från en av dina tre pölar (Might, Speed, Intellect) för att sänka svårighetsgraden. Ovanpå detta finns det sedan ett system med klasser och valbara förmågor som påverkar olika saker eller öppnar nya möjligheter. Regelboken innehåller även en hel del tips om hur man applicerar systemet på olika genrer/miljöer och hur man blandar dem. Systemet är lite tunt för min smak, men det finns uppenbarligen många som gillar det.

                "Space Noir Western" låter ju annars som något som skulle passa till Star Wars Edge of the Empire med serienumren avfilade, men du skriver att du inte gillar att rulla en massa tärningar, och relativt stora tärningspölar med olika sorters tärningar är ett av de utmärkande dragen för FFGs Star Wars.

                Kommentera


                • #9
                  Du hade kunnat ta en kik på GeneSys, ett generellt system där man kör med nåt motsvarande tärningarna i Star Wars: Edge of the Empire. Där kör man med tärningar baserat på grundegenskap och färdighet i pölar med specialtärningar. Har man bara grundegenskap (smidighet för att skjuta t.ex.) får man halvbra tärningar i antal motsv egenskapen. Har man lärt sig skjuta, uppgraderas tärningar till en bättre sort. Dvs Smi 3, skjuta 2 = 2 bra tärningar, 1 halvbra. Så pölen blir inte gigantisk. Det funkar riktigt schysst, men själv föredrar jag nog ändå BRP eller D20, för det är snabbare.

                  Annars tycker jag BRP är nice. Det enda jag hade lagt till är pendragon-slag (den som slår högst under FV/skill vinner, speciellt bra med T100, färre "draws"). Samt möjligen exploderande skadetärningar, om du vill ha en brutal känsla - själv gillar jag när varje träff kan vara dödlig.

                  Hjältarnas tid brukar lyftas som ett modernt, light BRP-system, har dock inte kört det själv. Det är dock fantasy så du hade fått modda det rejält. Det skippar även grundegenskaper.
                  Last edited by zonk; 28 August 2018, 09.30.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av Stareater Visa inlägg
                    Hej!

                    Jag är en gammal spelledare, som inte hinner med att spela lika mycket som förr i tiden. Jag tycker dock fortfarande om att skapa egna världar och håller på med en värld/kampanj just nu som jag tror kan bli riktigt bra.

                    Det största problemet jag har är att hitta ett bra någorlunda generiskt regelsystem. Det är den biten jag tycker är tråkigast.

                    Jag vill ha något lättsamt som får spelare att rollspela mer än att vilja rulla tärningar men med en del regler och färdigheter så att spelarna ska känna att deras karaktärer utvecklas och blir bättre under kampanjens gång.

                    Just nu använder jag en modifierad version av BRP men det känns som att det borde finnas något bättre. Det jag gjort med BRP är att kapa alla "sociala färdigheter" eftersom de kan rollspelas istället för att slås med en tärning. Detta betyder inga färdigheter som "övertala" och "hålla tal" eller grundegenskaper som "karisma". Så i praktiken är det endast fysiska attribut och färdigheter samt kunskapsfärdigheter som känns intressenta. BRP känns dock väldigt gammalt och lite förlegat.

                    Det jag hoppas på är tips på någorlunda generiska regelsystem. Mindre regler än t.ex. GURPS men som funkar bättre i kampanjer än FATE core. Något där man inte rullar massiva mängder tärningar eller jagar XP för att gå upp i level.
                    Som Björn sade så rekommenderar jag QuestCore. En blandning mellan BRP och d20. Färdighetsbaserat och med ett enkelt system för specialförmågor (magi, monsterförmågor psionics etc). Lätt att använda till ALLA settings och funkar med bara grundboken. Grundboken har utrustning och (några) exempelmonster för fantasy och scifi.

                    Kolla in det mer på Megaton games forum här på rollspel.nu

                    Länk:
                    http://www.rollspel.nu/forum/specifi...info-om-spelet
                    Last edited by Caligo; 28 August 2018, 13.20.

                    Kommentera


                    • #11
                      Tack för alla tips. Jag ska ta och gräva lite. I de olika alternativen. Har ni fler tips så är det bara att skriva.

                      Kommentera


                      • #12
                        Du ska givetvis använda Parallel Worlds:

                        http://www.sagagames.com/styled-5/saga.html

                        Gratis.

                        Kommentera


                        • #13
                          Jag trodde att Hr. Arfert skulle säga Sci-Fi!

                          Ett lätt moddat Coriolis kanske också skulle kunna fungera.

                          Kommentera


                          • #14
                            Självklart ska du köra Genre. :)

                            www.stank.nu
                            Last edited by Don Kennetho; 28 August 2018, 19.20.

                            Kommentera


                            • #15
                              Jag tror Savage Worlds skulle kunna funka. Det har lite krunsh och taktik om man vill, men är inte så segt som BRP. Man känner att RPn går blir bättre, men det drar inte iväg som i DnD. Sedan finns det en massa "Companions" och settings man kan nalla settingregler ifrån. Blanda från SciFi-companion och någon Westernsetting.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X