Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Jag skriver ett OSR spel (Relics & Ruins)

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Lambendil, 10 October 2018, 21.44
22 responses
456 visningar
3 gillar
Caligo
av Caligo
 
Skapad av Swedish Chef, 11 October 2018, 14.38
74 responses
2.065 visningar
2 gillar
Basilides  
Skapad av Basilides, 09 October 2018, 18.35
2 responses
184 visningar
4 gillar
Basilides  
Skapad av .Per., 14 October 2018, 22.48
15 responses
271 visningar
0 gillar
wilper
av wilper
 
Skapad av Pendragon, 09 October 2018, 21.39
7 responses
538 visningar
5 gillar
inbrednorthernadventurer  
Skapad av krank, Igår, 20.58
0 responses
10 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av krank, Igår, 20.57
0 responses
17 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Nässe, 14 October 2018, 21.05
12 responses
328 visningar
1 gillar
Nässe
av Nässe
 
Skapad av Beastslayer, 08 October 2018, 21.19
16 responses
697 visningar
5 gillar
Nirbulas  
Skapad av ceruleanfive, 17 September 2018, 09.52
10 responses
190 visningar
4 gillar
ceruleanfive  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #16
    Jag är osäker på HP-reglerna. Om jag har Constitution 16, och därmed en modifier på +2, får jag 1d6+2 eller 1d6+16 HP per level?

    I min erfarenhet är värdet 16 min "constitution score" och +2 är min "constitution modifier". Här använder du "score" om +2 verkar det som – har du isf ett namn på 3d6-slaget? Är det meningen att det ska sparas någonstans, eller kastas det bort efter chargen? Det kan bli tydligare i reglerna. Det kanske egentligen bara är otydligt för folk som mig, som läst en massa andra liknande spel... men let's face it, det är ju hela din publik.

    Om det är 1d6+2 HP per level, så borde det framgå vad som händer om jag har poor constitution (-2) och slår 1 eller 2 på min hit die. Om det å andra sidan ska vara 1d6+16 så känns det som att striderna blir väldigt annorlunda från andra retrokloner – en genomsnittlig PC med en d6 HD har då 10 Constitution -> i genomsnitt 13 HP, medan skadevärdena i vapenlistorna ligger runt 1d6. Det är såklart ett rimligt spel där du tål 3–4 träffar på lvl 1, men det är ganska olikt gammel-DnD.

    Jag tycker "medicus" vore ett rimligt ord för en person tränad i läkekonst om du vill förmedla att det inte behöver vara en religiös sådan... Men alla medicus-RP kan ju kasta "Divine magic" så du har ju inte gått bort från den grejen ändå! Om du faktiskt vill ha en "du är partyts läkeexpert men behöver inte vara präst om du inte vill" så får du nog tema om divine magic till att kunna vara allmänna magisk läkekonst för den som vill. Jag tycker personligen att gudomlig läkekonst är såpass specifikt och tematiskt starkt att det vore tråkigt att baka ihop det med något annat och låta det vara mekaniskt ekvivalent. Hellre isf ha en cleric som funkar ungefär som din nuvarande medicus, och en annan klass som har ännu mer fokus på träning, kunskap och vetenskap men utan gudomlig magi. Eller skippa gudomlig magi öht och slå ihop eventuell helande magi med arcana.

    "Conjure elemental" har ordet "loosing" i beskrivningen men det stavas "losing".

    Du har skrivit "liscence" på mer än ett ställe men det stavas "licence".

    Kommentera


    • #17
      Tack Pilzeman för utförlig feedback!

      Jag har helt kastat klassiska attribut scores (eftersom de aldrig används till något) och döpt om attribute modifier till attribute score. Så det blir alltså 1d6+2. Kan säkert förtydligas som du säger.

      Medicus grejen verkar många ha svårt för.. Kanske måste hitta nån annan smart lösning, eller krypa till korset (bokstavligen) och kalla klassen Cleric. Får fundera på det en vända till.

      Tack!

      Kommentera


      • #18
        Ursprungligen skrivet av Lemur Visa inlägg
        Jag har helt fastnat för OSR spel i så kallad retro-klon stil, dvs kloner på gamla editioner av Dungeons And Dragons. Det är någonting med spelstilen som verkligen klickar med mig.

        Det finns hundratals retro kloner redan men ändå har jag ett behov av att skapa min egen. De huvudsakliga anledningarna är:
        1. Ras kan inte vara samma sak som klass
        2. Strömlinjeforma, ofta i retro kloner är färdighetsslag ibland 1d6, ibland 1d20 och ibland 1d100. Lite hipp som happ. Så kan vi inte ha det.
        3. Descending AC vill jag inte ha. Kanske en het potatis för vissa nostalgiker men inte min kopp te.
        4. Nostalgi... Jag är inte egentligen superintresserad av exakt hur reglerna var 1975, jag vill bara ha ett enkelt rolig spel.

        Nu har jag alltså börjat skriva en egen klon av klonerna som jag kallar Relics & Ruins.

        Den första beta versionen ligger här:
        http://relicsandruinsrpg.blogspot.co...aytest-01.html

        Jag tar tacksamt emot återkoppling och hjälp från er. Stavning, grammatik, regler eller vad som helst egentligen.
        Först: jag älskar OSR och tycker om ditt initiativ.

        Du räknar upp 4 punkter som du anser skiljer ditt spel från övriga OSR.
        Men det finns hundratals OSR-spel och jag har själv uppåt ett halvdussin fysiska OSR-spel i bokhyllan som uppfyller dina krav.

        Jag är mest nyfiken på hur ditt spel kommer skilja sig från övriga spel som redan är strömlinjeformade, har stigande AC och där ras inte är klass.

        Kommentera


        • #19
          Ja, det finns onekligen myriader av retro kloner. Jag har inga illusioner om att revolutionera osr-genren med mitt spel.
          Jag skriver det främst för min egen skull, för att ha ett spel som är precis på pricken så som jag vill ha det.

          Övriga mål för mitt spel är:
          - Kort regelbok, max 60 sidor
          - ingen stock art
          - kompatibelt med S&W samt LL
          - Magi har ett manasystem istället för slots
          - Feats, enkla, nya varannan level
          - Fighter har lite mer kul i sin låda
          - Cleric är mer av en healer (och har inte turn undead)
          - turn undead är valbar som feat men är väldigt förenklad
          - Combat rounds är 10 sekunder
          - inga class/level restriktioner för raser
          - inga ability scores, bara modifiers
          - man kan höja sina abilities var tredje level

          Massor av mer småsaker som jag inte kan komma på just nu.

          Nyfiken på vilka de där halvdussin spelen är som du nämnde. Kul att ha som referens.

          Kommentera


          • #20
            Finns en ny uppdaterad version av Relics & Ruins nu. Tog all er feedback i beaktande.
            Spelet är lite mindre 'unikt' nu men mer stabilt och bättre (imo).
            Ca 50 sidor i digest storlek (typ pocket), strömlinjeformat med så få subsystem som möjligt.

            Ladda hem här:
            https://relicsandruinsrpg.blogspot.c...st-04.html?m=1

            Kommentera

            Arbetar …
            X