Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Dilemman / Svåra val

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, Idag, 18.32
0 responses
3 visningar
0 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Spider Jerusalem, Idag, 15.02
4 responses
91 visningar
5 gillar
0.113
av 0.113
 
Skapad av zonk, 03 August 2018, 10.37
9 responses
216 visningar
3 gillar
chrull
av chrull
 
Skapad av RasmusL, Idag, 00.51
53 responses
1.115 visningar
0 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av Platon, Idag, 14.26
2 responses
61 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av FireVisor, Idag, 15.15
1 response
26 visningar
1 gillar
God45
av God45
 
Skapad av anth, Idag, 07.36
3 responses
136 visningar
3 gillar
anth
av anth
 
Skapad av Xanxerxes, 26 May 2018, 14.28
4 responses
303 visningar
10 gillar
Xanxerxes  
Skapad av Spitfire, Igår, 13.18
3 responses
125 visningar
8 gillar
Robert Jonsson  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
144 responses
5.583 visningar
14 gillar
Khan
av Khan
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #16
    Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
    M:Å0s brister har stötts och blötts så många gånger förut att det nu mest är som att sparka på en död hund.

    Och de har fördelen att de är fullkomligt uppenbara så snart man läser reglerna; antingen är eet helt i linje med ens egen spelatil och allt är väl, eller så moddar man eller spelar något annat.

    Jo, även jag som aldrig gjort det här förut har väl insett att allt inte är helt optimalt. Men jag leder det nog inte som det är tänkt. Utan att påstå att jag har någon stil över huvud taget så här tidigt in i rollspelandet så vet jag iaf att jag gillar skarpt att skriva ihop en övergripande story och specifika händelser mer än vad som väntas av M:Å0. Det viktigaste för mig är att spelarna har roligt och att det inte känns för uppenbart.

    Det finns säkert bättre system för den här typen av upplägg men M:Å0 var det första jag tog för att jag gillar miljön, hyffsat lätt mekanik, det verkade finnas mycket klart och det var en klar fördel när jag som helt färsk ska börja med det här. Kommer inom sinom tid att kika på andra system.

    Har försökt lyssna in mig på några poddar för att se vad det finns för stilar där ute och "The Adventure Zone" är nog den som gjort störst avtryck men lyssnar vidare i jakt på nya infallsvinklar och varianter på ledande.

    Kommentera


    • #17
      Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
      M:Å0s brister har stötts och blötts så många gånger förut att det nu mest är som att sparka på en död hund.
      Hmm, underligt nog så varnades inte den nya spelledaren för uppenbara problemen som kan uppstå med de kampanjerna av nån annan...

      Kommentera


      • #18
        Ursprungligen skrivet av Rektifier Visa inlägg
        Jo, även jag som aldrig gjort det här förut har väl insett att allt inte är helt optimalt. Men jag leder det nog inte som det är tänkt. Utan att påstå att jag har någon stil över huvud taget så här tidigt in i rollspelandet så vet jag iaf att jag gillar skarpt att skriva ihop en övergripande story och specifika händelser mer än vad som väntas av M:Å0. Det viktigaste för mig är att spelarna har roligt och att det inte känns för uppenbart.
        Helt rätt, spelskaparnas vision gäller bara tills spelet är införskaffat, därefter är det din vision (eller jakt på vision) som är det enda som spelar roll.

        Jag är helt på din linje med övergripande story och förberedda händelser vilket tenderar att kräva rätt mycket extraarbete med Fria Ligans material (även om jag fått intrycket att det som de skrivit till det senaste spelet, Svärdets Sång, verkar lite mer genomarbetat).

        Det har tagit mig ett tag att vänja mig vid deras spelsystem, men jag har börjat tycka att det är rätt vettigt. Fast jag gillar att slå tärning lite offtare än vad de tänker sig, så jag moddar gärna reglerna till att man lyckas på 4+ för enkla grejer, 5+ för utmanande saker och 6+ först för riktigt svåra saker. Fast extraeffekter (så som extra skada och sånt) kan bara köpas för just 6:or.

        Det har gjort det lite "speligare" vilket passar min egen smak.

        Ursprungligen skrivet av Rektifier Visa inlägg
        Har försökt lyssna in mig på några poddar för att se vad det finns för stilar där ute och "The Adventure Zone" är nog den som gjort störst avtryck men lyssnar vidare i jakt på nya infallsvinklar och varianter på ledande.
        Mmm... the adventure zone är en personlig favorit! Och i synnerhet deras senaste serie (Pine guard) tror jag är mycket lämplig inspiration för en spelstil som passar Fria Ligans tänk rätt bra.

        Vi spelar rollspel är också rätt bra. I synnerhet sessionerna där de spelar Coriolis (ett annat Fria Ligan-rollspel som är rätt likt M:Å0) samt senare delar av Konfluxsviten där de byter regelsystem till Svavelvinter (också ett Fria Ligan-rollspel).

        Kan också rekomendera One shot Campaign som förvisso är ett helt annat spelsystem (Fantasy Flights Star Wars), men som har liknande tänk med att spelarna också kan bidra till berättandet på rätt spännande sätt.


        Ursprungligen skrivet av Wyldstorm Visa inlägg
        Hmm, underligt nog så varnades inte den nya spelledaren för uppenbara problemen som kan uppstå med de kampanjerna av nån annan...
        Den nya spelledaren som redan är i full färd med spelet så pass att det är dags att gallra bland rollpersonerna =D Som sagt, har man väl läst det bör bristerna redan vara rätt uppenbara ;)

        Kommentera


        • #19
          Dilemman är vad dramaspel är gjort av. Eller snarare bomber, av vilka dilemman är en subtyp. Här är en bra tråd för att få igång tankarna på olika sätt att jobba med bomber: http://story-games.com/forums/discussion/comment/74973/ (diskussionen är på engelska).

          Så det första du vill göra för att få in svåra val är att titta på rollpersonerna och fundera på deras drivkrafter. Vad är det de brinner för? Bra dilemmaspel kräver rollpersoner med starka drivkrafter. Om det enda dina rollpersoner är intresserade av är "pengar och äventyr" kommer du inte att kunna bygga bra drama. Det finns massor av spelstilar som inte kräver drama, så det är inte nödvändigtvis ett problem, men vill du ha drama så måste det börja med drivkrafter. Rollpersonerna måste bry sig om saker. Det värsta som finns för dramaspel är en rollperson som mest vill bli lämnad ifred och dra sig undan.

          För att samla ihop info om rollpersonernas drivkrafter har du flera verktyg:
          * Du kan titta på rollpersonens bakgrundshistoria. Var kommer hen ifrån? Har hen viktiga relationer som hen bryr sig om?
          * Titta på rollpersonens historia i spel. Finns det frågor hen engagerat sig i? Personer hen hjälpt?
          * Titta på rollformuläret. Höga värden i saker kan signalera sådant som är viktigt. Högt värde i Heraldik? Kanske fäster rollpersonen mycket vikt på släktband och familj. Högt värde i Bågskytte? Kanske är bågskyttekonsten i sig viktig? Var har han lärt sig detta? Vad skulle hon göra för att få träffa en legendarisk bågskytt?
          * Undersök i spel. Lägg fram olika saker och se om rollpersonen nappar. Folk i nöd, förolämpningar mot rollpersonens heder, ideologiska konflikter, etc.
          * Fråga spelaren.

          En bra grej att utgå ifrån är också de fem moraliska sfärerna: auktoritet, lojalitet, rättvisa, skada och renhet.

          När du sedan har lite idéer på saker som är viktiga för rollpersonerna är det bara att fundera på sätt att sätta dem i konflikt med varandra. På detta sätt får vi reda på vad som verkligen är viktigt för rollpersonen och vad hen är beredd att ge upp. Samma metod kan användas för att skapa konflikter mellan rollpersoner (viktigt för bra dramaspel), eller till och med konflikter mellan en rollperson och en SLP (RP-SLP-RP-trianglar!). Återigen, konsultera listan i tråden jag länkade till för inspiration.

          Jag brukar ofta tänka i termer av rollpersoners "teman". Någon rollpersons tema är "frihet", någon annans är "familj" och en tredjes "besatthet". Men det är ett mer allmänt tankesätt som går bortom dilemman. Jag skulle säkert kunna skriva mer om det om folk är intresserade.

          Kommentera


          • #20
            Ursprungligen skrivet av Rektifier Visa inlägg
            Det finns säkert bättre system för den här typen av upplägg men M:Å0 var det första jag tog för att jag gillar miljön, hyffsat lätt mekanik, det verkade finnas mycket klart och det var en klar fördel när jag som helt färsk ska börja med det här. Kommer inom sinom tid att kika på andra system.
            Det är inga större problem med M:Å0. Tvärtom är det ett av de mest välskrivna och välfungerande spelen som finns på svenska. Dessutom är det som påpekats tydligt. Att vissa andra spelare har upplevt eller hittat problem med spelet bör inte påverka ert spelande, om ni inte redan upplever någon form av hinder. Men det är en annan sak och det bör ni isf hantera när/om de dyker upp.

            Givetvis finns det andra system som bättre/sämre stöder en viss typ av spelstil, men M:Å0 ligger hyfsat rätt placerat i mitten nästan oavsett vilken upplevelse man är ute efter så jag vågar påstå att ni har gjort ett bra val!

            Det sagt är det inte fel att kika på andra system och prova andra spel. Det finns massor som är bra!

            Kommentera

            Arbetar …
            X