Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Dilemman / Svåra val

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, Idag, 18.32
0 responses
3 visningar
0 gillar
God45
av God45

Skapad av Spider Jerusalem, Idag, 15.02
4 responses
91 visningar
5 gillar
0.113
av 0.113

Skapad av zonk, 03 August 2018, 10.37
9 responses
217 visningar
3 gillar
chrull
av chrull

Skapad av RasmusL, Idag, 00.51
53 responses
1.118 visningar
0 gillar
zonk
av zonk

Skapad av Platon, Idag, 14.26
2 responses
62 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur

Skapad av FireVisor, Idag, 15.15
1 response
27 visningar
1 gillar
God45
av God45

Skapad av anth, Idag, 07.36
3 responses
136 visningar
3 gillar
anth
av anth

Skapad av Xanxerxes, 26 May 2018, 14.28
4 responses
303 visningar
10 gillar
Xanxerxes  
Skapad av Spitfire, Igår, 13.18
3 responses
125 visningar
8 gillar
Robert Jonsson  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
144 responses
5.583 visningar
14 gillar
Khan
av Khan

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Dilemman / Svåra val

Spelleder för första ggn, och det blev Mutant år 0, och av olika anledningar har gruppen delat på sig där en person har en roll i varje grupp. Nu har det blivit dags att sammanföra dessa två grupper och min plan är att tvinga spelaren göra sig av med en av personerna genom någon form av dilemma men har lite svårt att komma på ett bra upplägg.

Den enda jag kan komma på är klassikern med roddbåten:
    Rollpersonerna blir tvingade att ta en roddbåt ut i vattnet men den håller bara för en mindre än så många som finns i sällskapet. Båten börjar sjunka och vattnet är rötskadat. Antingen får en dö eller så dör alla.

Har ni som är proffs på det här några ideer på svåra val eller bra dilemman man kan slänga in?

/Micke

Både förgiftas men när ni slutgiltigen hittar en motgiftsplanta så får ni bara fram en dos som räcker åt en person.

En person måste bli lärling/tjänare åt de gamle magikern för att han ska visa vägen genom labyrinten, men vem?

Någon måste gifta sig med kungens tjuriga svåger/svägerska för att säkra freden i riket, men inte nog med det, hen måste förföras först.

En person måste stanna kvar och försvara bron så att inga orcher kommer över innan kavalleriet kommer, men det är uppenbart att den utvalde inte kommer att kunna hålla ut (bra tillräckligt för att de andra ska undkomma såklart).

Kommentera

Du vill INTE lösa det här i spelet. Du vill lösa det på en meta-nivå grnom att prata med spelaren. I ditt exempel med båten, vad gör du om spelarna skjuter en helt annan spelares karaktär? Det här kommer bara leda till bråk om ni inte talar igenom det.

Kommentera

Waste not, want not. Jag hade låtit spelaren välja en och tagit över den andra som slp, och fasat ut denne ur gruppen men behållt den som en kontakt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
          Waste not, want not. Jag hade låtit spelaren välja en och tagit över den andra som slp, och fasat ut denne ur gruppen men behållt den som en kontakt.
          Det här är saken att göra.

Kommentera

Så har vi också gjort. Bra med en reserv RP som kan komma in i spel senare. Mutant År Noll kan ju dessutom vara rätt dödligt så en backup kan behövas snabbare än man tror.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
              Du vill INTE lösa det här i spelet. Du vill lösa det på en meta-nivå grnom att prata med spelaren. I ditt exempel med båten, vad gör du om spelarna skjuter en helt annan spelares karaktär? Det här kommer bara leda till bråk om ni inte talar igenom det.
              Ah shit tänkte inte på det.. bra där!

Kommentera

Topp, så får det bli! Skönt att det finns folk som kan det här :D

Men svåra val vill man ju få in. Men utan dödlig utgång då. Om ni har andra bra exempel så är det bara att posta på. Förslag mottages tacksamt. :)

Kommentera

För att citera Goblin Punch, "Now that you've read a million words about dilemmas and are excited to insert them into your next session, I want to talk about why you shouldn't." Dilemman, speciellt lite sökta såna, är inte alltid nåt som spelare går igång på. Hans artikel innehåller dock massor av tips på hur man kan köra dilemman, om man ändå vill:
                  http://goblinpunch.blogspot.com/2015...-dilemmas.html

Kommentera

Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
                    För att citera Goblin Punch, "Now that you've read a million words about dilemmas and are excited to insert them into your next session, I want to talk about why you shouldn't." Dilemman, speciellt lite sökta såna, är inte alltid nåt som spelare går igång på. Hans artikel innehåller dock massor av tips på hur man kan köra dilemman, om man ändå vill:
                    http://goblinpunch.blogspot.com/2015...-dilemmas.html
                    Fast är det ändå inte lite skönt med dilemma-ångest? Det finns ju ett helt radioprogram med just det namnet på radio (Mix Megapol?) som är helt fantastiskt :-)

Kommentera

Istället för att försöka tvinga fram situationer där spelarna måste välja mellan om de villbatt rollpersonen ska hugga av en hand eller en fot, försätt dem i situationer när de måste välja mellan egen vinning och andras välgång.

De vlir erbjudna massor av ammo och andra värdesaker för att leverera en mojäng till en person som vill ha den, men egentligen inte behöver den. Problemet är att den enda lojäng spelarna hittar är livsviktig för en annan bosättning. Döm bosättningen till döden, eller gå miste om belöningen?

Eller ge spelarna en supperhäftig kraftfull mojäng som dock kommer med ett pris. Typ ett kraftfullt vapen som läcker massiva kvantiteter radiak närmdet använts. Dem kan döda vilket zonmonster som helst med rötan kommer skjuta i höjden om de gör det. Och är inte det där ett jättevidunder påmhäg mot bosättningen just i detta ögonblick?

Kommentera

Tycker Järnringen lyckades göra ett fantastiskt bra dilemma i Mutant UA´s Piritbok "Knegarfurstens sorti".

* SPOILERS *
                        Det visar sig att de som representerar det "goda" i staden haft ihjäl Knegarfursten med planen att skylla det på den "onde" Gangsterkungen i staden. Det blir alltså upp till RP att antingen hålla tyst och låta de "goda" komma undan med mordet, eller att hålla sig till sanningen och låta den "onde" fortsätta styra staden.

Kommentera

Bra tänkt att fråga, och de viktigaste svaren har du ju fått.. -Prata med spelaren etc..
                          (Denne har garanterat egna tankar om vad han vill göra & hur, och en av de viktigaste stegen för en SL är ju samförståndet med spelare...)

Det sagt, ditt (imho) största problem är valet av spel, SPECIELLT om du väljer att köra nån av dess "kampanjer".
                          Det vore INTE ett bra drag, då de innehåller många dåligt designade mekanismer & scenarios som baseras på spelare vs spelare & makt över andra spelare.
                          Jämfört med ditt nuvarande problem, så vore det lite att be om missförstånd & gräl mellan nya spelare.

Tror jag är den enda som vågar varna om att en av de heliga korna är maskäten, så.. Du är varnad.

Kommentera

Hehe, roddbåten är en klassiker.
                            Sl ”Båten börjar sjunka, det ser ut som om en av er måste hoppa ut, annars drunknar ni alla”
                            Spelare1”jag hoppa i, jag har gälar och simmhud!”
                            Sl: ”um, verkar som om båten fortsätter sjunka, en till måste hoppa”
                            Spelare 2:”jag hoppar, minngubbe har en flytväst så jag håller fast i relingen tills vi kommer iland”
                            Sl:”ääh, hm.. ur djupet ser ni plötsligt två elakt glittrande ögon, en jättelik mutantgädda anfaller de simmande!”
                            Spelare 3:”Vilken tur att jag har Djurkontroll! Gäddan kan dra oss iland!”
                            Sl:”*snyft*”
                            Spelare 4:”vilken tur att jag slapp använda min självuppblåsande gummijolle vi lootade ur det där sjöflygplanet för fem möten sen...”

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Wyldstorm Visa inlägg
                              Tror jag är den enda som vågar varna om att en av de heliga korna är maskäten, så..
                              M:Å0s brister har stötts och blötts så många gånger förut att det nu mest är som att sparka på en död hund.

Och de har fördelen att de är fullkomligt uppenbara så snart man läser reglerna; antingen är eet helt i linje med ens egen spelatil och allt är väl, eller så moddar man eller spelar något annat.

Kommentera

Arbetar …
                              X