Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Mutant Chronicles - Hjälp mig med nytt namn på "Brödraskapet"

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av luddwig, 27 May 2018, 09.13
12 responses
538 visningar
11 gillar
luddwig
av luddwig

Skapad av Brynolf, 22 August 2018, 10.44
21 responses
916 visningar
0 gillar
Swedish Chef  
Skapad av .113, 16 December 2018, 21.49
11 responses
290 visningar
1 gillar
erikt
av erikt

Skapad av krank, Igår, 22.38
2 responses
26 visningar
0 gillar
Jarl
av Jarl

Skapad av MattiasLejbrink, 16 December 2018, 21.45
2 responses
103 visningar
6 gillar
zonk
av zonk

Skapad av tomodentheauthor, 25 November 2018, 16.27
20 responses
917 visningar
7 gillar
tomodentheauthor  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 10.51
172 responses
6.950 visningar
14 gillar
Khan
av Khan

Skapad av phastari, 14 December 2018, 22.10
9 responses
298 visningar
0 gillar
phastari  
Skapad av Bifur, 21 December 2017, 12.47
40 responses
1.847 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur

Skapad av RasmusL, 16 December 2018, 22.59
4 responses
180 visningar
8 gillar
Tant Ragnar  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Henskapet
    Stiftelsen
    Fundamentet

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

Motivera hur ditt förslag uppfyller krav nr 3, tack :)
      Hehe. Ja det blir ju en väldigt kristen vinklig på det hela. Tänkte nog mest på det som en sammanslagning mellan olika religiösa samfund,
      men i detta fall är det ju explicit kristna samfund som åsyftas. Så mitt förslag kanske inte är det bästa även fast jag gillar det namnet ur andra vinklar.

Kommentera

Varför inte bara Kyrkan?

Sällskapet
        Ljuset
        Väktarna

Det lustiga med Mutant Chronicles (och Gemini, som Johan Sjöberg också skrev) är ju annars att de båda har kyrkor helt utan religion. Det finns inget trossystem, ingen teologi eller mytbildning, utan bara auktoritet, ritual och fasad.

Personligen tycker jag det är en rätt rolig detalj, men har givetvis ingenting med namnet att göra. :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
          Varför inte bara Kyrkan?

Sällskapet
          Ljuset
          Väktarna
          Därför att "kyrkor" är väldigt centrerade kring kristendommen och därmed bryter mot krav 3 =)

Jag är väldigt nöjd med Samfundet som namn på dem, men väktarna är helt klart ett bra namn på det som motsvarar inkvisitionen och mortificatorerna. Och sällskap är bra för några av de olika politiska grupperingarna inom sammfundet tänker jag mig.

Jag gillar ljuset, också. Tänker mig att "Ljusets tempel" kan vara en bra benämning istället för katedralen just för att röra sig bort från kristendommen och öppna upp lite.

Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
          Det lustiga med Mutant Chronicles (och Gemini, som Johan Sjöberg också skrev) är ju annars att de båda har kyrkor helt utan religion. Det finns inget trossystem, ingen teologi eller mytbildning, utan bara auktoritet, ritual och fasad.
          Så skulle man ju kunna se det. Själv har jag istället alltid ansett att kristendommen som koncept var en sådan självklarhet när spelet skrevs att ingen vidare förklaring behövdes. Katedraler, kyrkor, kardinaler, folk går på gudstjänst. Mer behövdes liksom inte.

Men visst så känns det ju som att innebörden i religion lakas ut mer och mer, och ritualer som en gång hade en faktisk innebörd ses nu bara som symboliska handlingar och kul traditioner.

Sen så klättrade ju kyrkan åter upp som en maktposition eftersom de kunde utgöra en motpol till den mörka symetrin, så fokuset på auktoritet känns helt rätt.

Lite därför jag gillar Kranks tanke på det med enhetskyrkan som ju är det jag försöker implementera här; att världens religioner dalat så i popularitet att de i princip blev tvugna att slå sina påsar ihop för att kunna överleva (varför bygga en kyrka, en synagoga och en moské, när man bara kan bygga en byggnad och dela på den...).

Sen när den mörka symetrin kom och folk började vända sig till religonen igen för svar så var de tvugna att fortsätta sammarbeta eftersom ingen enda av religionerna satt på alla svar utan de var tvugna att sitta och jämföra legender och myter för att försöka få ut något användbart, och varit tvugna att plocka fram alla gamla förbjudna texter ur förvaringsboxarna och studera dem för att hitta något som funkar och att det är därför man upptäckt (återupptäckt) Konsten.
          Last edited by Rymdhamster; 04 July 2018, 10.06.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
            Motsvarande organisation i Rotsystem heter "Enhetskyrkan"...
            Personligen kopplar jag ihop det namnet med kristendom då Unity Church är en ny kristen rörelse, samt att unitarismen är en gammal kristen rörelse.

Tänker jag inte på engelska kopplar jag istället ihop det med det svenska politiska partiet Enhet.

Kommentera

Fuck it. Kalla det bara Religionen 😃

Kommentera

Arbetar …
              X