Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Hur göra människor intressanta som rollfigurer?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bifur, 13 November 2018, 18.04
12 responses
346 visningar
4 gillar
Brynolf
av Brynolf
 
Skapad av Dunkel, 13 November 2018, 20.41
15 responses
331 visningar
7 gillar
Lemur
av Lemur
 
Skapad av buenaventura, 25 October 2018, 16.09
3 responses
133 visningar
0 gillar
Ymir
av Ymir
 
Skapad av RedMoon, Idag, 13.59
0 responses
36 visningar
2 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av Max Raven, 18 September 2018, 17.53
12 responses
416 visningar
0 gillar
Cybot
av Cybot
 
Skapad av Inkognito, Igår, 20.46
1 response
109 visningar
0 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av PalMer, 07 November 2018, 16.10
41 responses
1.994 visningar
0 gillar
Gurgeh
av Gurgeh
 
Skapad av Zire, 04 November 2018, 17.14
41 responses
1.060 visningar
0 gillar
CapnZapp  
Skapad av chrull, 09 November 2018, 17.52
19 responses
289 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av McAber, Igår, 10.55
1 response
87 visningar
2 gillar
illuzive  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #46
    Ursprungligen skrivet av obak Visa inlägg
    Kandke nån jungiansk twist, heroes journey där monster är arketypet ur det kollektiva undermedvetna, svaghet, rädsla, fara som skall övervinnas som en del i en myt.
    Ursprungligen skrivet av God45
    Bara gör monstren till monster så är det helt ok att mörda dem. Om orcherna är onda tankar given fysisk form så kan du göra what ever med dem. Döda demoner och jätteormar och stuff.
    Hm. Vad jätteormen betyder i det undermedvetna tror jag farbror Freud har åsikter om. :)

    Skämt åsido låter det här väldigt mycket som Silent Hill, snarare än grottkrälande. Det tror jag är ett bra sätt att komma bort från det koloniala arvet - att ta ner skalan till att handla om personer istället för civilisationer. Typ.

    Kommentera


    • #47
      Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

      Att vinna två gånger mot ett så utpräglat springande djur som hästen är inte så jäkla dåligt, hade jag sagt! Vi kanske inte snackar absolut världsbäst, men det är ändå rätt hyfsat bra uthållighet?
      En gammal tumregel i krig är att infanteri kan force-marschera betydligt längre än kavalleri. Fältherren kan få sina knektar att i nödfall gå sexton timmar sträck, men hästar går sönder om de försöker göra något liknande.

      Kommentera


      • #48
        Ursprungligen skrivet av Mekanurg Visa inlägg

        En gammal tumregel i krig är att infanteri kan force-marschera betydligt längre än kavalleri. Fältherren kan få sina knektar att i nödfall gå sexton timmar sträck, men hästar går sönder om de försöker göra något liknande.

        Man får tänka på att terräng och en långsam tross också begränsar kavalleri. Hästar behöver en hel del foder och vatten. Men mongolerna löste det hela på ett annorlunda sätt. De färdades lätt och deras hästar var av en uthålligare typ som hölls utomhus i alla väder och nöjde sig med att beta i vildmarken. Varje ryttare hade 3-4 hästar som han bytte mellan, vilket gjorde att hästarna kunde hållas fräscha längre under extremt långa ritter.

        För data rörande senare kavalleri, 1800-talets senare hälft, så finns det uppgifter i boken "The cavalry horse and his pack" av 1st Lieut. J. Boniface, 4th Cavalry (https://archive.org/details/cu31924030758688):

        "General Merritt's experience in active cavalry service leads him to say that cavalry in emergencies can march for from three to five days at a rate of 50 miles in 24 hours. A single march of not exceeding 100 miles can be accomplished in from 24 to 30 hours. The manner of marching depends on the total distance to be made. If the distance to be accomplished is more than 150 miles, the forced march should commence at a rate of not to exceed 50 miles for each day, and beyond 200 miles the daily marches should be reduced to 40 or even 30 miles. Without proper preparation a command will not be able to make such marches, either campaign or forced, and to accomplish such marches will be impossible unless the horses are in condition for it, and an attempt to do so would merely result in the destruction of a cavalry command through disabling or killing the horses. The marching of cavalry is so much affected by the immediately surrounding circumstances that no set rule can properly govern the length of marches and the manner of making them."

        Det finns säkert mer info att hitta på forumet på www.militaryhorse.org

        Kommentera


        • #49
          I mass effect serien har jag för mig stt Mordin tyckte människor var intressanta för att vi hade så stora inblrdes skilnader innom arten. I en scifi värld av monokulturer och aliens if the week så framstår spannet av mänskilga extremer som något exotiskt och oförutsägbart. Men i min erfarenhet så brukar icke-människor mest bara bli ”den där gubben jag alltid spelar, fast medv+2 i STR och mörkersyn”, vill säga för mig är knte människor ointressanta, alla rollfigurer är ointressanta tills dom gör något intressant.

          Kommentera


          • #50
            Kul att det blev sådan fart på diskussionen. Nu när jag stressat klart inför semestern ska jag läsa ikapp och begrunda.

            Kommentera


            • #51
              Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
              I många rollspel är människor rent regeltekniskt medelbra och har möjligtvis någon lite blek specialförmåga - t.ex. kan de vara flexibla eller lättlärda - jämfört med andra raser som tar ut svängarna klart mer. I vissa spel, som Star Wars D6, upplever jag inte detta som ett problem. Att spela människa känns bra ändå. I andra spel, som gamla Mutant, upplever jag istället människor som hopplöst tråkiga. Jag kan inte sätta fingret på varför denna vanilj fungerar i vissa sammanhang men inte i andra, och jag kan inte komma på något spel med flera raser där människor faktiskt känns riktigt intressanta. Så, forumiter från när och fjärran, dela med er av er visdom.
              Skulle tro att det är regelbaserat. Ofta är det häftigt att spela en annan/en ovanlig entitet, eftersom regelsystemet säger så, och en del använder nog också rollspel att fly verkligheten (inte vara människa). En tanke är väl att skapa ett regelsystem där alla är individer, och att man har vissa bonusar från fysiska/platsbaserade färdigheter. Att man lägger alla spelbara varelser någorlunda lika (på individnivå) och att man får vissa (och helst likvärdiga) bonusar oberoende av folkslag.

              Kommentera


              • #52
                Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

                Mjo, det känns aningen problematiskt... :D
                Ja, där blir det lite för nära vit medelklass verklighet skulle jag tro. Eller hela 90-talets fantasyvåg med hela länder som var tjuvar (vet inte hur ett sådant samhälle skulle fungera :) )

                Kommentera

                Arbetar …
                X