Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Hur göra människor intressanta som rollfigurer?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av luddwig, 27 May 2018, 09.13
12 responses
539 visningar
11 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av Brynolf, 22 August 2018, 10.44
21 responses
916 visningar
0 gillar
Swedish Chef  
Skapad av .113, 16 December 2018, 21.49
11 responses
291 visningar
1 gillar
erikt
av erikt
 
Skapad av krank, Igår, 22.38
2 responses
26 visningar
0 gillar
Jarl
av Jarl
 
Skapad av MattiasLejbrink, 16 December 2018, 21.45
2 responses
104 visningar
6 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av tomodentheauthor, 25 November 2018, 16.27
20 responses
917 visningar
7 gillar
tomodentheauthor  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 10.51
172 responses
6.950 visningar
14 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av phastari, 14 December 2018, 22.10
9 responses
298 visningar
0 gillar
phastari  
Skapad av Bifur, 21 December 2017, 12.47
40 responses
1.847 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av RasmusL, 16 December 2018, 22.59
4 responses
181 visningar
8 gillar
Tant Ragnar  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #31
    Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

    Är inte Kipplings äventyrare typ exakt D&D karaktärer dock? Jag ÄR här för att göra sakerna kolonisatörer gör mot tänkande varelser eftersom de är gröna och har huggtänder. Och är inte goblins, orcher med mera hälften barn och hälften djävul.
    Det var inte igår jag läste djungelboken, jag kommer mest ihåg hur sur jag blev på dumdryge Mowgli (white mans burden osv). Och sen är det en skillnad mellan att spela ut det mörka i kolonialismen och att idealisera den! ;)

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

      Lite OT, men jag hade invänt att båda håller sig i luften med relativt liten ansträngning den större delen av tiden. Det är jäkligt coolt men det är inte riktigt samma typ av uthållighet som låter en människa springa maraton.

      Kanske inte det, men om det bara får handla om markbundna djur så finns det alltid strutsar, gaffelantiloper, kameler och röda jättekängurur. Om man nu skulle kunna få dem att springa ett maraton. Ett gränsfall kan vara hästar. Det finns ett välkänt maratonrace mellan häst och människa i Wales. Jag vet inte vad det är för kvalité på löpare och hästar i de loppen, men där har en människa bara vunnit 2 ggr sedan loppet startade 1980. Det är trots allt £25.000 i vinstpengar, så folk borde vara tämligen motiverade.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen skrivet av Grisodlar'n Visa inlägg


        Kanske inte det, men om det bara får handla om markbundna djur så finns det alltid strutsar, gaffelantiloper, kameler och röda jättekängurur. Om man nu skulle kunna få dem att springa ett maraton. Ett gränsfall kan vara hästar. Det finns ett välkänt maratonrace mellan häst och människa i Wales. Jag vet inte vad det är för kvalité på löpare och hästar i de loppen, men där har en människa bara vunnit 2 ggr sedan loppet startade 1980. Det är trots allt £25.000 i vinstpengar, så folk borde vara tämligen motiverade.
        Att vinna två gånger mot ett så utpräglat springande djur som hästen är inte så jäkla dåligt, hade jag sagt! Vi kanske inte snackar absolut världsbäst, men det är ändå rätt hyfsat bra uthållighet?

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

          Är inte Kipplings äventyrare typ exakt D&D karaktärer dock? Jag ÄR här för att göra sakerna kolonisatörer gör mot tänkande varelser eftersom de är gröna och har huggtänder. Och är inte goblins, orcher med mera hälften barn och hälften djävul.
          Beror på vilken modell av äventyrare man kör. Amoraliska murderhobos är vikingar, mongoler, assyrier. Det finns ingen moralisk eller civilisatorisk plikt som tvingar dem att ta på sig den icke-gröne mannens börda och ge sig ut i vildmarken (och bara av en händelse ackumulera rikedomar), de gör det för att get rich or die trying. Är orcherna barbarer? Är drowerna mer civiliserade? Är det rent utav så att deras fiender är andra människor? Det spelar inte någon roll, eftersom äventyrarna drivs av en oförställd herremoral.

          När man däremot har äventyrare som förväntas vara goda samtidigt som de ägnar sig åt denna form av plundringsverksamhet, det är då man återspeglar kolonialismens hycklande. Då är man conquistadorer eller amerikanska soldater i västern, övertygade om att det guld man snor åt sig enbart är den rättfärdiges belöning för att man trycker undan ondskans horder.

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen skrivet av Svarte Faraonen Visa inlägg

            Beror på vilken modell av äventyrare man kör. Amoraliska murderhobos är vikingar, mongoler, assyrier. Det finns ingen moralisk eller civilisatorisk plikt som tvingar dem att ta på sig den icke-gröne mannens börda och ge sig ut i vildmarken (och bara av en händelse ackumulera rikedomar), de gör det för att get rich or die trying. Är orcherna barbarer? Är drowerna mer civiliserade? Är det rent utav så att deras fiender är andra människor? Det spelar inte någon roll, eftersom äventyrarna drivs av en oförställd herremoral.

            När man däremot har äventyrare som förväntas vara goda samtidigt som de ägnar sig åt denna form av plundringsverksamhet, det är då man återspeglar kolonialismens hycklande. Då är man conquistadorer eller amerikanska soldater i västern, övertygade om att det guld man snor åt sig enbart är den rättfärdiges belöning för att man trycker undan ondskans horder.
            Jag älskar att det här är de två polerna man väljer mellan :D Hycklande civilisationsbyggande eller ren herremoral. Det här borde vara grunden i ett alignment system!

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen skrivet av Svarte Faraonen Visa inlägg
              Det här brukar vara en tolkning av människor som dyker upp rätt ofta: människorna är upptäckare och innovatörer, de är inte statiska som andra folkslag, de strävar bortom sina traditioner och begränsningar. Det finns en sak jag avskyr med detta: det motsvarar i stort sett en klassiskt orientalistisk förståelse av västvärlden kontra resten. Detta har varit den västliga självbilden: vi hittar på nya saker, uppfinner industrialismen, utforskar nya kontinenter, och borta i andra delar av världen sitter en massa andra folkgrupper som visserligen kan vara "visa" och "i kontakt med naturen", men som ändå för alltid är fast i sina traditionsbundna samhällen. De är oförmögna att hitta på nytt, ty ingen har den västliga människans individualism och strävan bortom det kända. Här blir den västliga moderniteten (det Spengler kallade den faustiska civilisationen) modellen för "människan", medan allt annat är "omänskligt".
              Mm, det är kanske ett problem med association. Tror att det borde gå att jobba lite för att bryta det. Jag tycker att det är lite tröttsamt att alltid tolka "människan" som en representant för "den vite mannen" och alla andra arter som representanter för andra folkslag. M:UA gör ju också detta, där överklassen (i Sverige starkt associerad med vita män) är människor, och de andra klasserna är ickemänniskor.

              Så visst, man skulle säkert få vara lite försiktig och försöka bryta upp den associationen. Jag känner mig dock minst lika trött på den gamla stereotypa "människan suger, är våldsam och grym och bara sabbar för alla"-historien. Jag vill se mer av den positiva berättelsen om människan som bryter sig loss från en natur som försöker att döda henne och bygger fantastiska underverk, bemästrar naturlagarna och bygger samhällen som inte går ut på att slå folk i huvudet. Sedan finns det säkert bättre sätt att visa den berättelsen än min klumpiga skiss ovan.

              Mindre Hitler och mer Norman Borlaug!

              Kommentera


              • #37
                Då inställer sig frågan, hur formuleras ett icke-kolonialistiskt grottkrälande? Godtas bara grottor som på eget bevåg dykt upp i ens sedan uråldriga tider egna marker, som spyr ut elaka ting som slår ihjäl ens stackars civila?

                (Kanske aningens, aningens OT..)

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
                  Då inställer sig frågan, hur formuleras ett icke-kolonialistiskt grottkrälande? Godtas bara grottor som på eget bevåg dykt upp i ens sedan uråldriga tider egna marker, som spyr ut elaka ting som slår ihjäl ens stackars civila?

                  (Kanske aningens, aningens OT..)
                  Rollpersonerna är inte kolonisatörer, de är de koloniserade. Kolonisatörerna har överlägsen teknologi och har snott åt sig en massa skatter, så det finns en inneboende anledning att ta sig in i deras baser och sno deras grejer. Plus att man kan ha ihjäl dem med rent samvete, eftersom de började med att försöka erövra ditt hemland.

                  Här står det avsevärt om hur man kör ett "counter-colonial heistcrawl".

                  Kommentera


                  • #39
                    Bara gör monstren till monster så är det helt ok att mörda dem. Om orcherna är onda tankar given fysisk form så kan du göra what ever med dem. Döda demoner och jätteormar och stuff.

                    Kommentera


                    • #40
                      Kandke nån jungiansk twist, heroes journey där monster är arketypet ur det kollektiva undermedvetna, svaghet, rädsla, fara som skall övervinnas som en del i en myt.

                      Kommentera


                      • #41
                        Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                        Bara gör monstren till monster så är det helt ok att mörda dem. Om orcherna är onda tankar given fysisk form så kan du göra what ever med dem. Döda demoner och jätteormar och stuff.
                        Men vänta! Var det inte det där som var problemet, att göra fienden till "the other" och allt det där? Alltså att om storyn är kolonial så är den, oavsett om fienderna faktiskt är alltigenom och totalt helonda, som de ju kan vara i ett rollspel.

                        Kommentera


                        • #42
                          Ursprungligen skrivet av obak Visa inlägg
                          Kandke nån jungiansk twist, heroes journey där monster är arketypet ur det kollektiva undermedvetna, svaghet, rädsla, fara som skall övervinnas som en del i en myt.
                          Jo en del läsningar av Journey to the West menar väl att den på en nivå ska kunna ses som den resande munkens inre kamp, snarare än att de egentligen stöter på en massa drakar och onda björnmonster osv. Fienderna är hans inre demoner, inte yttre hot.

                          Kommentera


                          • #43
                            Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

                            Men vänta! Var det inte det där som var problemet, att göra fienden till "the other" och allt det där? Alltså att om storyn är kolonial så är den, oavsett om fienderna faktiskt är alltigenom och totalt helonda, som de ju kan vara i ett rollspel.
                            Öh, va? Nej, om jag mördar demoner som inte är folk är det inte kolonialt. Det är som att släcka en eld. Jag är inte i krig med elden, den är bara ett problem jag hanterar.

                            Kommentera


                            • #44
                              Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                              Hycklande civilisationsbyggande eller ren herremoral. Det här borde vara grunden i ett alignment system!
                              Min paladin är Chaotic Hypocrite!

                              Kommentera


                              • #45
                                Men jag tänker ju på det hära!

                                Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                                Är inte Kipplings äventyrare typ exakt D&D karaktärer dock? Jag ÄR här för att göra sakerna kolonisatörer gör mot tänkande varelser eftersom de är gröna och har huggtänder. Och är inte goblins, orcher med mera hälften barn och hälften djävul.

                                Kommentera

                                Arbetar …
                                X