Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Starstable-rollspel

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Platon, Igår, 08.46
14 responses
469 visningar
1 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av Magnus Seter, Igår, 21.48
1 response
82 visningar
0 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Björn den gode, Igår, 00.03
15 responses
271 visningar
0 gillar
DeBracy
av DeBracy
 
Skapad av Khan, 09 October 2018, 09.00
31 responses
809 visningar
0 gillar
Genesis
av Genesis
 
Skapad av krank, 05 November 2018, 13.38
15 responses
248 visningar
0 gillar
Voldstagg13  
Skapad av PalMer, 07 November 2018, 16.10
28 responses
1.372 visningar
0 gillar
Paal
av Paal
 
Skapad av krank, Igår, 19.17
0 responses
14 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av CapnZapp, 09 November 2018, 16.28
21 responses
1.072 visningar
3 gillar
Ymir
av Ymir
 
Skapad av anth, 16 October 2018, 11.03
15 responses
396 visningar
2 gillar
anth
av anth
 
Skapad av Zire, 04 November 2018, 17.14
38 responses
941 visningar
0 gillar
God45
av God45
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Starstable-rollspel

    Fantastiskt roligt:

    Jag och min dotter sätter ihop ett litet analogt starstableäventyr till hennes 10-årskalas. Sju karakäterer med varsin häst. Anne Rainstorm har t.ex en quarterhäst som heter Hurricane. Hon gillar fart men är annars lite ängslig.

    Äventyret går ut på att hjälpa Starshine att rädda sin ryttare Lisa från Pandoria. För att lyckas måste de använda hästarnas olika styrkor på ett bra sätt. Lite som man gör i fångarna på fortet när man bestämmer vem som tar vilka celler.

    Någon som har ideer på några utmaningar på vägen?

  • #2
    Vägen är blockerad! Släpa bort träd/sten.

    Bron är på väg att gå sönder! Hoppa över (långt) och reparera, eller hålla emot på nåt vis.

    Väggrind! Hoppa över (högt) och öppna.

    Toksmal avsats! Balansera fram till något/någon som måste hämtas.

    Kommentera


    • #3
      Superbra! Tinkerhästen och clydesdalehästen som är bra draghästar kan släpa bort träden och stenarna. Annes quarterhäst Hurricane har också förmågan kokänsla, så han kan driva undan kossorna som blockerar vägen och är väldigt snabb på korta sträckor. Morganhästen har bra vighet/smidighet och frieserhästen kan dressyr så de borde kunna balansera. Det engelska fullblodet är en hopphäst, och dessutom rasande snabb på långa sträckor. Fjordingen Dunder tål kyla bra så den klarar av att gå igenom köldporten till Pandoria.

      Kommentera


      • #4
        Det låter riktigt kul. Man skulle fylla 10 oftare.

        Kommentera


        • #5
          Nedan följer resultatet av min dotters och mitt tänkande. Det hela bygger löst på ett existerande uppdrag i datorspelet.

          Eftersom att hon ska spela det hela imorgon på födelsedagen så känner hon inte till utmaningarna, men har varit med och gjort karaktärerna. Vi tänkte spela ute och jag skulle vilja hitta bra sätt att integrera den fysiska miljön i utmaningarna. Jag har lyckats med en källardörr i en utmaning, men om någon har tips på hur jag kan skicka iväg ungarna och göra saker så tar jag tacksamt emot det.

          ----------
          # Räddningsuppdrag i Pandoria

          Fokus på detta äventyr är samarbete och att kombinera de olika karaktärernas och deras hästars styrkor för att lösa uppdraget. Det utspelar sig i Jorvik i datorspelet Starstables värld. Det är tänkt att kunna spelas på mindre än en timme på ett födelsedagskalas för 10-åringen och är därför ganska rälsat.

          ## Regler
          Varje karaktär och deras hästar har egenskaper som de är bra på. För varje egenskap som spelarna använder från de olika karaktärerna och hästarna när de tar sig an utmaningar får de en sexsidig tärning. Fem och sex räknas som lyckade tärningar. En lyckad tärning gör att vännerna klarar en svårighetsgrad. Svårighetsgrad 1 kräver en femma eller sexa, svårighetsgrad 2 kräver två femmor eller sexors, osv. Ettor räknas som misslyckanden och gör att något besvärligt händer.

          ## Bakgrund

          Ödesryttaren Lisa sitter fast i Pandoria efter att ha attackerats med magi av en mörkerman, en farlig och märklig värld bortom vår egen, och hennes häst Starshine irrar omkring i Gröndal. Ingen har sett dem på nästan en vecka och försöken att hitta henne har varit fruktlösa. Det är många som är mycket oroliga.

          ## Introduktion

          Vännerna har träffats på Jorvikstallet för ett ridläger. De sitter vid brasan i vardagsrummet en kväll när stallets ägare Herman kommer inspringande. Han är andfådd och torgar svetten från sin kala hjässa. "Starshine," flämtar han. "Jag har hittat Lisas häst. Kom!"

          Ute i stallet står nu Starshine och en av karaktärerna, Sigrid, som känner honom kan plötsligt höra honom prata med henne. Det har hon aldrig kunnat göra tidigare. Hon, och ingen annan, kan höra honom säga: "Lisa är i Pandoria. Vi blev anfallna. Hjälp henne. Hitta en port, gå in, och hämta hem henne. Vi kan göra det om vi hjälps åt."

          När Sigrid berättar vad Starshine sagt säger Herman: "Jag tror att jag läste om en port i någon bok i Baronessans bibliotek i Vingården..."

          ## Uppdrag 1: Hitta porten

          Att hitta porten kräver att spelarna använder sina karaktärers styrkor på bästa sätt.

          Utmaning: Hitta boken. I boken "Jorviks legender" i Vingårdens bibliotek finns en passage där det står: "I frusen dal, finns en dörr, nedom trapp till purpurlandet. Följ kylan. Med näktergalens sång passerar den modiga." Purpurlandet refererar till det lilafärgade ljuset i Pandoria. Den kalla platsen refererar till Dinodalen. Egenskaper som att hitta i böcker och läsa kan användas, kännedom om Vingården och kontakter med den som vet mest om böckerna där, ödesryttaren Linda, går att använda (svårighetsgrad 1). "Näktergalens sång" är en gammal visa som bara den musikkunniga känner till (svårighetsgrad 1).

          Utmaning: Hitta fram till porten i Dinodalen. De kan fråga kallterna om de vet något, men då måste de ha kontakter för att få deras tillit. Kallternas tillit får de bara om någon av dem klarar den svåra hinderbanan. När de får veta vartåt de ska gå går spelet över i leken "hitta nyckeln". De måste utomhus hitta en ledtråd vid en källarport på gården och får veta om det blir kallare eller varmare beroende på vart de går. Ju kallare desto närmare porten är de.

          Utmaning: Öppna porten. Den musikaliske och sångkunnige som sjunger Näktergalens sång kan få porten att öppnas (svårighetsgrad 1). Endast den köldtålige klarar sig ända fram och kan skjuta upp porten (svårighetsgrad 1).

          ## Uppdrag 2: Hitta Lisa i Pandoria
          I Pandoria är ljuset lilafärgat och fyllt med märkliga blommor, svampar och kristaller. Maneter och rockor svävar i luften. Hur ska man hitta Lisa? Jo, Starshine har en koppling till henne och säger till Sigrid att han kan leda dem i rätt riktning.

          Mycket riktigt kan de till sist se henne i en glänta långt nedanför dem. Hon verkar vara avsvimmad. De kan inte ta sig ned, men det finns klängväxter på andra sidan en avsats som kanske kan användas som rep.

          Utmaning: Ta sig längs avsatsen för att hämta klängväxter att använda som rep. Det kräver en balans och smidighet som bara de bäst dresserade hästarna har (svårighetsgrad 1).

          Utmaning: De måste klättra ned och få upp henne. Det kräver klättringsskicklighet (Svårighetsgrad 1) och sedan behövs starka draghästar (svårighetsgrad 2).

          Lisa går att väcka, men hon är groggy och verkar vara på väg att somna hela tiden. Kanske har hon hjärnskakning.

          ## Uppdrag 3: Ta sig ut ur Pandoria

          På väg ut kan de känna hur marken skälver.

          Utmaning: På väg ut blockeras deras väg av en hjord ko-liknande mörkervarelser. De måste flyttas ur vägen för att de ska nå fram till porten. Kunskaper i westernridning kan komma till nytta. Svårighetsgrad 2.

          Utmaning: Porten har rasat in i jordskalvet. Vännerna måste få bort alla stenar och stockar med förenade krafter. Svårighetsgrad 3.

          Utmaning: Väl tillbaka i Jorvikstallet är Lisa forfarande förvirrad. Men Herman säger att musik brukar kunna lugna henne. Svårighetsgrad 1.

          ## Epilog
          Det här var ett ridläger som inget annat. Men Lisa, Starshine, Herman, druiderna och alla ödesryttare är vännerna evigt tacksamma.

          ## Karaktärer och deras hästar

          ### Filippa Frost
          Häst: Dunder
          Hemstall: Valedale
          Personlighet: Snäll och omtänksam
          Egenskaper: Uteritt, rita.
          Övrigt: Född hos kallterna i Dinodalen.

          ### Dunder
          Ryttare: Filippa Frost
          Mankhöjd: 140 cm
          Färg: Isabellblack
          Personlighet: Lättdistraherad, matvrak.
          Egenskaper: Smidig, köldtålig, uteritt.
          Ras: Fjording

          ### Anette Firestar
          Häst: Nante
          Hemstall: Vingården
          Personlighet: Smart
          Egenskaper: Körning, läsa.
          Övrigt: Bästa vän med ödesryttaren Linda.

          ### Nante
          Ryttare: Anette Firestar
          Mankhöjd: 147 cm
          Färg: Brun och vit skäck
          Personlighet: Lugn, arbetsvillig och envis.
          Egenskaper: Stark, körning.
          Ras: Tinkerhäst

          ### Michelle Silverstone
          Häst: Silver
          Hemstall: Vingården
          Personlighet: Mallig
          Egenskaper: Dressyr, fälttävlan.
          Övrigt: Har vunnit många tävligar som hon skryter om.

          ### Silver
          Ryttare: Michelle Silverstone
          Mankhöjd: 160 cm
          Färg: Flugskimmel
          Personlighet: Nervig och energisk.
          Egenskaper: Snabb över långa distanser, uthållig, fälttävlan.
          Ras: Engelskt fullblod.

          ### Emma Northgood
          Häst: Nikita
          Hemstall: Steves gård
          Personlighet: Blyg
          Egenskaper: Hoppning, klättring.

          ### Nikita
          Ryttare: Emma Northgood
          Mankhöjd: 160 cm
          Färg: Svart.
          Personlighet: Mjuk och vänlig.
          Egenskaper: Vis, dressyr, smidig.
          Ras: Frieserhäst.

          ### Sigrid Stone
          Häst: Casper
          Hemstall: Jorvikstallet
          Personlighet: Glad
          Egenskaper: Körning, sång och musik
          Övrigt: Känner Herman från Jorvikstallet väl. Känner Lisa och Starshine. Hemlig egenskap: Kan ibland förstå och höra vad en del hästar säger.

          ### Casper
          Ryttare: Sigrid Stone
          Mankhöjd: 170 cm
          Färg: Brun
          Personlighet: Stabil, arbetsvillig och lättlärd
          Egenskaper: Stark, körning.
          Ras: Clydesdalehäst

          ### Tina Spearhawk
          Häst: Trigger
          Hemstall: Fort Pinta
          Personlighet: Självsäker
          Egenskaper: Hoppning och laga saker
          Övrigt: Bästa vän med Anne Rainstorm

          ### Trigger
          Ryttare: Tina Spearhawk
          Mankhöjd: 148 cm
          Färg: Brun
          Personlighet: Energisk och arbetsvillig
          Egenskaper: Körning, hoppning, uthållig.
          Ras: Morganhäst

          ### Anne Rainstorm
          Häst: Hurricane
          Hemstall: Fort Pinta
          Personlighet: Lite rädd av sig
          Egenskaper: Westernridning, sy.
          Övrigt: Bästa vän med Tina Spearhawk.

          ### Hurricane
          Ryttare: Anne Rainstorm
          Mankhöjd: 153 cm
          Färg: Rödfux
          Personlighet: Smart och samarbetsvillig.
          Egenskaper: Kokänsla, smidig, snabb på korta distanser.
          Ras: Quarterhäst.
          Last edited by Herr Grönstedt; 30 June 2018, 15.24.

          Kommentera


          • #6
            Jag ändrade och la till en hopputmaning också.
            Last edited by Herr Grönstedt; 30 June 2018, 15.23.

            Kommentera

            Arbetar …
            X