Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Rekommendationer för rollspelsregler

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 23.29
15 responses
273 visningar
8 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av Rangertheman, 20 November 2018, 22.29
30 responses
441 visningar
1 gillar
Rangertheman  
Skapad av Möller, 09 December 2018, 15.36
11 responses
166 visningar
0 gillar
Möller
av Möller

Skapad av Krille, Idag, 12.20
2 responses
51 visningar
0 gillar
Khan
av Khan

Skapad av wilper, 02 February 2018, 07.18
71 responses
3.106 visningar
13 gillar
wilper
av wilper

Skapad av ceruleanfive, 20 November 2018, 12.19
62 responses
3.143 visningar
1 gillar
Tzeraph
av Tzeraph

Skapad av joth1006, 19 November 2018, 13.31
9 responses
206 visningar
2 gillar
Tzeraph
av Tzeraph

Skapad av luddwig, 28 October 2018, 13.09
8 responses
345 visningar
0 gillar
Tzeraph
av Tzeraph

Skapad av Björn Wärmedal, 28 November 2018, 14.19
87 responses
2.928 visningar
1 gillar
Tzeraph
av Tzeraph

Skapad av talgboll, Igår, 11.07
10 responses
251 visningar
4 gillar
Swedish Chef  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Rickard Visa inlägg
    Passiva verb kan ibland göra det svårt att förstå vem eller vad texten talar om. Jag skulle nog säga att passiv form inte alltid är dålig men att undvika det gör att man slipper missförstånd.

Du kan läsa mer i den här artikeln:

https://gupea.ub.gu.se/bitstream/207...77_45227_1.pdf

Sammanfattningen och inledningen säger det mesta.
    Texten verkar handla om att det är få passiva verb i en lärobok för Svenska som andraspråk. Jag ser inte riktigt vad i den som är relevant. Kan du peka tydligare?

Jag noterar också att det är en hel del passiva konstruktioner i texten:

Nedan i figur 2 beskrivs hur de olika aspekterna och metafunktionerna hör samman i språkbruket.

Figur 2 SFL:s modell över aspekter/skikt och metafunktionerna utritad i Olvegård (2014:28)

Passiva konstruktioner kan då förstås som att de används inom en specifik lärobokskontext. De realiseras genom att de utnyttjas i lärobokens formella texts och uttrycks där i lexikogrammatiska termer som förverkligas fonologiskt. Passiva konstruktioner kan förstås genom alla dessa olika faktorer och metafunktioner.
    Jag ser inte att något skulle vinnas i tydlighet genom att göra om dessa meningar till aktiva. Passiva former används ju EXAKT då man inte fokuserar på subjektet. Det är ju hela poängen med dem! Att då säga att de inte är bra för att det blir otydligt vem som är subjekt är ju att missa hela grejen, tycker jag.

Kommentera

Jag skulle säga att jag rekommenderar passiv form när man vill sudda ut författaren ur texten, det vill säga ge intrycket av en helt opersonlig objektivitet. Vilket, som redan nämnts, inte är ett tilltal jag generellt vill ha i en rollspelstext.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Genesis Visa inlägg
        Ser bra ut! Har tittat lite på den och kommer nog att läsa igenom den ordentligt inför rollspelstexter som jag ska skriva. Rent allmänt kan jag tycka att den inte verkar ha så mycket med just rollspelstexter att göra. Nästan alla rekommendationer gäller väl för text i allmänhet? Jag hade gärna sett mer utveckling av "presentera informationen i den ordning den är tänkt att användas", som jag tycker är det svåraste i att skriva en rollspelstext.

En annan kritik är att jag är lite allergisk mot rådet "undvik passiva verb", som jag associerar med ett hittepå av en amerikansk stilhandbok helt utan grund. Vad är det för fel på passiva verb? De är fullt naturliga, tydliga och används hela tiden av massor av folk (inklusive kända och beundrade författare) utan problem. Att omformulera texten till aktiva verb gör den ofta styltig och mångordig, tycker jag. I ditt exempel på rätt och fel i den texten tycker jag att den passiva texten låter bättre än den aktiva.

Men som sagt, i allmänhet en fin sammanfattning av bra praxis som jag ska ha i åtanke nästa gång jag skriver rollspelstexter. Tack!
        Nu är jag ingen expert på grammatik och så men är det inte viss skillnad mellan svenska och engelska I användandet av passiva och aktiva verb?
        Last edited by Caligo; 22 June 2018, 10.19.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Caligo Visa inlägg

Nu är jag ingen expert på grammatik och så men är det inte viss skillnad mellan svenska och engelska I användandet av passiva och aktiva verb?
          Visst är det det. Passiva verb formuleras enklare i svenskan, genom att bara lägga till ett 's'. I engelskan måste man använda copulan som hjälpverb. Men jag är övertygad om att den svenska kritiken av passiva verb är en import från Amerikat, där den populariserades av en uppsats av George Orwell som använder mer passiva verb än genomsnittlig prosa, samt en stilhandbok av "Strunk och White" som kategoriskt misslyckas med att indentifiera vad som är ett passivt verb (av professor Geoffery Pullum så vackert kallad "Strunk and White's vile little book of grammatical ignorance").

Kommentera

Streckläst och absorberat. Toppen!

Kommentera

Arbetar …
            X