Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Layoutrespons önskas

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Svarte Faraonen, 23 October 2018, 22.21
21 responses
490 visningar
7 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av God45, 27 March 2018, 21.04
89 responses
4.769 visningar
12 gillar
Måns
av Måns

Skapad av Khan, Igår, 12.54
18 responses
329 visningar
1 gillar
Måns
av Måns

Skapad av ceruleanfive, 26 November 2018, 09.48
6 responses
135 visningar
6 gillar
ceruleanfive  
Skapad av Rickard, 02 August 2018, 18.13
25 responses
919 visningar
9 gillar
Bolongo
av Bolongo

Skapad av Inkognito, 14 November 2018, 20.46
7 responses
285 visningar
2 gillar
Minimoni  
Skapad av Mannen i skogen, Igår, 16.36
0 responses
33 visningar
0 gillar
Mannen i skogen  
Skapad av Cyberhest, 27 November 2018, 12.12
3 responses
199 visningar
4 gillar
Cyberhest  
Skapad av Minion X, Igår, 00.50
4 responses
174 visningar
0 gillar
Cybot
av Cybot

Skapad av Skarpskytten, 02 July 2018, 09.29
4 responses
446 visningar
0 gillar
Skarpskytten  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Rickard Visa inlägg
    SIDA 10-11
    Tyvärr får du glömma att ha ett siduppslag som det där, då böckerna kommer att sitta ihop mot mitten. Beroende på tryckeri kommer också höjden på sidorna i jämförelse med varandra att variera. Det finns bara ett uppslag i en bok där man kan ha helsidesuppslag och det är i mitten av boken.
    Vill bara flika in och säga att det här inte stämmer. Det går utmärkt att ha såna här uppslag, men man ska vara medveten om att bunten kommer att svälja lite av bokstäverna, beroende på hur tjock boken är och hur den binds. Så man bör kanske undvika att ha för mycket innehåll just nära mitten av uppslaget, såhär stora bokstäver som i skisserna ska inte vara några problem. Men det är absolut inte så att det bara går att formge mittuppslaget såhär.

Kommentera

Varför är vissa bokstäver vända åt fel håll?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rickard Visa inlägg
        Jag kan typ bara säga några saker om kerning på sin höjd, typ att Hur går det till-rubriken borde ha något tätare "?" till rubrikorden. Så bra jobbat! Så nu kommer jag att vara extremt petig.

Det är intressant att ett sådant här rollspel har rött, vitt och svart som färger. :) Här tycker jag Oktoberlandet är ett föredömligt exempel på design som känns kommunistisk men utan att använda sig av nazistfärgschemat.

SIDA 1, SIDA 3
        Det är olika design på Rättvisans väktare på det röda omslaget och titelrubriken med röd text i boken.

SIDA 3
        Underrubriken "ett rollspel för..." bör ha större marginal till titelrubriken.

SIDA 3, SIDA 5
        Symmetri är tråkigt så försök att inte ha centrerat hela tiden.

SIDA 8
        Jag håller med om vad som sagts tidigare, att du bör vägleda läsaren till hur den bör titta. Kanske ha en diagonal från ena sidan till den andra som bakgrund till de röda siffrorna

SIDA 10-11
        Tyvärr får du glömma att ha ett siduppslag som det där, då böckerna kommer att sitta ihop mot mitten. Beroende på tryckeri kommer också höjden på sidorna i jämförelse med varandra att variera. Det finns bara ett uppslag i en bok där man kan ha helsidesuppslag och det är i mitten av boken.

SIDA 11
        Termerna i VERSALER funkar faktiskt, men fundera på om du inte kan sätta dem som KAPITÄLER. Det kommer att vara mindre påträngande.

Texten i paginan bör inte ha Inledande Versal.

SIDA 12
        Exempeltexten är svår att läsa. Du utmärker exempeltexten med a) indrag, b) tecken-storlek?, c) font-byte, d) tjocklek på font. En räcker egentligen men det du bör åtgärda är att texten är tunn.

SIDA 13
        Det här kan se bra ut på skärm, även om jag tycker att det precis är läsbart. Det jag oroar mig för är att det röda kommer att välla över den vita texten i tryck, vilket kommer göra att vissa delar av bokstäverna kommer att försvinna medan alla texten kommer vara väldigt smala.

---

I övrigt. Om du marginaljusterar måste du avstava eller sitta och kerna (ändra teckenmellanrummet). Nu funkar det på rader förutom "ingen som vinner eller förlorar..." (sida 12), "uppifrån, när ni klättrat upp..." (sida 12) och "rollpersoner, skapar ni berättelsen...." (sida 11), där ordmellanrummet är mycket större, vilket stör läsbarheten.

Tack Rickard!
        Jag gillar att du går in på detaljer. Jag försöker lära mig för att testa att layouta själv den här gången. Hade jag inte varit ute efter konstruktiv kritik hade jag inte bett om den. Sen är det ju i slutändan upp till mig hur mycket av responsen jag ska använda. Det här är inget kommersiellt projekt. Jag gör det helt själv och kommer släppa som gratis-pdf. Jag kommer trycka den på Lulu för att jag själv vill ha ett fysiskt ex. Det tar mycket tid och för mig är det viktigare att det blir klart än att det blir så nära perfekt som möjligt. Jag kan alltså stå ut med en hel del brister :) Samtidigt är det superkul att jobba med layout samtidigt som jag gör text och bild och skönt att själv ha kontroll över hela biddevippen.

För mig handlar det mycket om att försöka lära mig och förstå grundtänket och sen får jag se hur mycket tid/kraft jag har för detaljer (kerna t.ex.). Får jag, så vill jag ge dig cred i spelet sen så hojta om du inte vill stå med, ok?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av pappa Visa inlägg

Vill bara flika in och säga att det här inte stämmer. Det går utmärkt att ha såna här uppslag, men man ska vara medveten om att bunten kommer att svälja lite av bokstäverna, beroende på hur tjock boken är och hur den binds. Så man bör kanske undvika att ha för mycket innehåll just nära mitten av uppslaget, såhär stora bokstäver som i skisserna ska inte vara några problem. Men det är absolut inte så att det bara går att formge mittuppslaget såhär.
          Gött att du säger det! Det är en baby jag helst inte vill killa :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Vimes Visa inlägg
            Varför är vissa bokstäver vända åt fel håll?
            Det är en blinkning till Ryssland och det kyrilliska alfabetet. Spelet är marxistiskt, så jag vill ha koppling till Ryssland. Färgerna rött och svart är också blinkningar till kommunism och anarkism. Valde vitt som tredje istället för gult för att det är snyggare i min mening :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av talgboll Visa inlägg

Det är en blinkning till Ryssland och det kyrilliska alfabetet. Spelet är marxistiskt, så jag vill ha koppling till Ryssland. Färgerna rött och svart är också blinkningar till kommunism och anarkism. Valde vitt som tredje istället för gult för att det är snyggare i min mening :)
              Jag misstänkte det. Min personliga åsikt är att det funkar dåligt, oironiska approprierade fejk-kyrilliska bokstäver känns väldigt "b" och smaklöst om du förstår vad jag menar. Revolutionsromantikens röck döts liksom.

Kommentera

Jag misstänkte det. Min personliga åsikt är att det funkar dåligt, oironiska approprierade fejk-kyrilliska bokstäver känns väldigt "b" och smaklöst om du förstår vad jag menar. Revolutionsromantikens röck döts liksom.
                Jag förstår inte alls vad du menar. Mer revolutionsromantik till folket!

Kommentera

Inget fel på revolutionsromantik. Men bakoframvända latinska bokstäver för att signalera den tycker jag är lökigt på nästan alla sätt något kan vara lökigt på. För mig singalerar det mest kitchig okunskap.
                  Last edited by Vimes; 02 July 2018, 20.27.

Kommentera

Det är lite som om man skulle signalera Rom genom att slumpmässigt lägga till -um i slutet av vissa ord. Det funkar kanske i Kalle Ankas pocket, men sämre i "seriösa" sammanhang.

Kommentera

Det är lite som om man skulle signalera Rom genom att slumpmässigt lägga till -um i slutet av vissa ord. Det funkar kanske i Kalle Ankas pocket, men sämre i "seriösa" sammanhang.
                      Medhåll. Dessutom finns det så många grymma konstruktivistiska typsnitt att det nästan är kriminellt att inte sikta högre!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

Medhåll. Dessutom finns det så många grymma konstruktivistiska typsnitt att det nästan är kriminellt att inte sikta högre!
                        Det här är inget seriöst sammanhang :) Det är ett gratisspel för nybörjarungdomar. Jag hör er men chilla :)

Kommentera

Det här är inget seriöst sammanhang :) Det är ett gratisspel för nybörjarungdomar. Jag hör er men chilla :)
                          Jag smågillar vinken till Kyrilliska, och tyckte att det satte en viss stämning. Däremot tycker jag att det blir lite för mycket som det här.

Jag tycker du ska begränsa lite i vilka sammanhang du använder de bakoframvända bokstäverna. Typ använd dem bara i titlar när du beskriver en "in game"-sak, men använd rättvända bokstäver när det är rena regler.

Eller något i den stilen.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

Jag smågillar vinken till Kyrilliska, och tyckte att det satte en viss stämning. Däremot tycker jag att det blir lite för mycket som det här.

Jag tycker du ska begränsa lite i vilka sammanhang du använder de bakoframvända bokstäverna. Typ använd dem bara i titlar när du beskriver en "in game"-sak, men använd rättvända bokstäver när det är rena regler.

Eller något i den stilen.
                            Tankeläsare! Har gjort en ny version där jag endast använder bokstäverna omvända i de största kapitelrubrikerna. I underrubriker etc är allt rättvänt :)

Kommentera

Ja, alltså, för mig får du gärna göra hur du vill, men själv lägger jag 3h på barnens kalasinbjudningar, så jag är väl lite väl petig när det gäller det grafiska :)

Som jag ser det, varje förkastat tillfälle att förgylla världen med god design är en tragedi! :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

Ja, alltså, för mig får du gärna göra hur du vill, men själv lägger jag 3h på barnens kalasinbjudningar, så jag är väl lite väl petig när det gäller det grafiska :)

Som jag ser det, varje förkastat tillfälle att förgylla världen med god design är en tragedi! :)
                                Haha fint är bra men jag blir hellre färdig än dör detaljdöden. Du kan alltid göra en second edition ;)

Kommentera

Arbetar …
                                X