Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Skriva äventyr- Hur låta dagarna gå?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av luddwig, 27 May 2018, 09.13
12 responses
542 visningar
11 gillar
luddwig
av luddwig

Skapad av Brynolf, 22 August 2018, 10.44
21 responses
916 visningar
0 gillar
Swedish Chef  
Skapad av .113, 16 December 2018, 21.49
11 responses
291 visningar
1 gillar
erikt
av erikt

Skapad av krank, Igår, 22.38
2 responses
26 visningar
0 gillar
Jarl
av Jarl

Skapad av MattiasLejbrink, 16 December 2018, 21.45
2 responses
105 visningar
6 gillar
zonk
av zonk

Skapad av tomodentheauthor, 25 November 2018, 16.27
20 responses
917 visningar
7 gillar
tomodentheauthor  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 10.51
172 responses
6.950 visningar
14 gillar
Khan
av Khan

Skapad av phastari, 14 December 2018, 22.10
9 responses
298 visningar
0 gillar
phastari  
Skapad av Bifur, 21 December 2017, 12.47
40 responses
1.847 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur

Skapad av RasmusL, 16 December 2018, 22.59
4 responses
181 visningar
8 gillar
Tant Ragnar  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Jag brukar helt enkelt köra på att uppdatera gruppen om klockan rätt ofta.
    "När ni kommer ut från källaren inser ni att magen kurrar. Det är lunchtid."
    "Du misstänker att det kommer ta större delen av eftermiddagen att läsa igenom och översätta brevet, så när du är klar med det kommer det snart vara kväll."
    "Solen går ner bakom träden."

Jag har själv ett äventyr som utspelar sig under några dagar jag har kört en del på sistone. Om inte dagarna går blir vissa saker i scenariot väldigt konstiga, så jag är noga med att låta saker rollpersonerna gör ta tid, men är framförallt noga med att meddela hur tiden går. Och det är helt och hållet upp till en känsla av vad som känns rimligt. Jag har inte delat ut att vissa handlingar tar så mycket tid eller att de hinner med X antal handlingar under en dag. I äventyret har jag helt enkelt skrivit att vissa händelser sker under vissa dagar (dvs saker som händer med rollpersonerna, snarare än saker rollpersonerna gör), och sedan är det upp till SL att försöka få till det snyggt, eller göra justeringar utifrån gruppen.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Guran89 Visa inlägg
      Jag brukar helt enkelt köra på att uppdatera gruppen om klockan rätt ofta.
      "När ni kommer ut från källaren inser ni att magen kurrar. Det är lunchtid."
      "Du misstänker att det kommer ta större delen av eftermiddagen att läsa igenom och översätta brevet, så när du är klar med det kommer det snart vara kväll."
      "Solen går ner bakom träden."

Jag har själv ett äventyr som utspelar sig under några dagar jag har kört en del på sistone. Om inte dagarna går blir vissa saker i scenariot väldigt konstiga, så jag är noga med att låta saker rollpersonerna gör ta tid, men är framförallt noga med att meddela hur tiden går. Och det är helt och hållet upp till en känsla av vad som känns rimligt. Jag har inte delat ut att vissa handlingar tar så mycket tid eller att de hinner med X antal handlingar under en dag. I äventyret har jag helt enkelt skrivit att vissa händelser sker under vissa dagar (dvs saker som händer med rollpersonerna, snarare än saker rollpersonerna gör), och sedan är det upp till SL att försöka få till det snyggt, eller göra justeringar utifrån gruppen.
      .. kärnan av den här frågan är ju precis slutet av din text. Hur hjälper man SL genom instruktioner eller struktur att göra det snyggt och justera utifrån gruppen. Det är enkelt när man skriver ett äventyr för sig själv, men en annan fråga när andra ska spela det. Med det sagt tror jag inte det finns någon Slutgiltig Lösning. Det bästa är nog en mix av allt som sagts i den här tråden, dvs instruera om att hoppa i tid och klippa, beskriva att saker tar tid, låta vissa saker vara beroende av att tid gått för att kunna hända, och slå fat att det tar lång tid att göra vissa saker (besöka ngt långt borta, leta upp en bok i biblioteket).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
        Glider vi inte ifrån ämnet nu?
        Jag tänker att det intressanta är hur man skapar tempo i ett äventyr som tillåter längre skeenden att spelas upp parallellt med det RPna är fokuserade på.
        Ja? Det är ju exakt det vi pratar om =D

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg

.. kärnan av den här frågan är ju precis slutet av din text. Hur hjälper man SL genom instruktioner eller struktur att göra det snyggt och justera utifrån gruppen. Det är enkelt när man skriver ett äventyr för sig själv, men en annan fråga när andra ska spela det. Med det sagt tror jag inte det finns någon Slutgiltig Lösning. Det bästa är nog en mix av allt som sagts i den här tråden, dvs instruera om att hoppa i tid och klippa, beskriva att saker tar tid, låta vissa saker vara beroende av att tid gått för att kunna hända, och slå fat att det tar lång tid att göra vissa saker (besöka ngt långt borta, leta upp en bok i biblioteket).
          Rackarns! Så går det när man läser slarvigt.
          Ska sägas att äventyret i fråga också SLats av sex andra personer under Gothcon och Lincon med, och tror det fungerade med hur tiden gick där. Kanske ju på grund av att olika händelser är uppdelade på olika dagar, det ger SL (förhoppningsvis) en känsla av hur mycket som kan hända under en dag.

Jag ser två delar i det här - saker rollpersonerna initierar och saker som händer utan att rollpersonerna behöver ta initiativ till det. Den andra kategorin är nog enklare att hantera som SL, då man helt enkelt kan avvakta med att aktivera scenen om det inte finns nog med tid under dygnet. Den första delen skulle jag nog inkludera tips i äventyret om att hela tiden göra tiden explicit och synlig. Inte nödvändigtvis genom att säga att handling X tar Y timmar, men att SL alltid berättar hur dagen fortlider allteftersom rollpersonerna gör saker. Förslagsvis genom att se hur världen omkring gruppen förändras snarare än genom att nämna klockslag. Att beskriva hur folk börjar gå hemåt efter jobbet är effektivare än att säga att klockan är 16:45.

Det är ju lite av en SL-skill med som kanske är svår att instruera i ett äventyr, men man kan ge lite exempel på hur det kan göras. Om inte äventyret handlar om time management väldigt tydligt tror jag det är bättre att prata i breda drag om tidsåtgång än att prata om exakta tidsperioder i form av minuter och timmar.

Kommentera

Arbetar …
          X