Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Skriva äventyr- Hur låta dagarna gå?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Spitfire, Idag, 13.18
3 responses
72 visningar
5 gillar
Robert Jonsson  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
144 responses
5.474 visningar
14 gillar
Khan
av Khan

Skapad av Vicotnik, 29 July 2018, 00.00
55 responses
783 visningar
3 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av RedMoon, 11 August 2018, 16.15
4 responses
109 visningar
1 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av Platon, Igår, 21.25
4 responses
155 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av skraku, 12 August 2018, 14.01
23 responses
807 visningar
1 gillar
LordXaras  
Skapad av Paco, Igår, 20.55
1 response
116 visningar
2 gillar
Arfert
av Arfert

Skapad av krank, 06 August 2018, 10.51
3 responses
153 visningar
0 gillar
Krille
av Krille

Skapad av Äventyr, 16 January 2018, 22.32
23 responses
1.605 visningar
7 gillar
Grisodlar'n  
Skapad av krank, Igår, 13.38
0 responses
22 visningar
0 gillar
krank
av krank

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Listor med tidsåtgång låter, hoppas du ursäktar mig, sjukt tråkigt. Blir det inte bokföring av det hela? Jag kan förstå det till viss del. "ok ni vill kolla om det finns något i biblioteket, det tar en hel dag". Men gå på toa? Käka frukost?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
      Listor med tidsåtgång låter, hoppas du ursäktar mig, sjukt tråkigt. Blir det inte bokföring av det hela? Jag kan förstå det till viss del. "ok ni vill kolla om det finns något i biblioteket, det tar en hel dag". Men gå på toa? Käka frukost?
      Du kan ju göra den precis så detaljerad, eller abstrakt du vill (om du ens vill göra det). Det behöver ju inte bli så mycket bokföring eftersom du bara tickar upp tiden på dagen allt eftersom, och även där kan du höfta väldigt mycket mellan tummen och pekfingret.

"NI har gjort nått som tog ett par timmar, och ett par saker om tog en timme var, okej det är ungefär lunchtid."

Självfallet trillar det ner lite på SL-nivå att styra, så det är ju frågan hur du beskriver det i texten.

Sen kan ju detaljrikedommen variera.

"Fråga ut någon: en timme" är ju egentligen ett tveksamt mått, eftersom det beror helt på hur mycket frågor rollpersonerna ställer, och under vilka former. Och i en liten by tar det kanske inte nämnvärt mycket tid att röra sig från ena änden till den andra. I en större stad skulle det däremot kunna vara relevant, och då kanske snarare i form av "förflytta sig från ett kvarter till ett annat, 1 timme".

Men jag skulle se det mer som "vägledning till SL" snarare än ett strukturerat, välbalanserat system.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

Du kan ju göra den precis så detaljerad, eller abstrakt du vill (om du ens vill göra det). Det behöver ju inte bli så mycket bokföring eftersom du bara tickar upp tiden på dagen allt eftersom, och även där kan du höfta väldigt mycket mellan tummen och pekfingret.

"NI har gjort nått som tog ett par timmar, och ett par saker om tog en timme var, okej det är ungefär lunchtid."

Självfallet trillar det ner lite på SL-nivå att styra, så det är ju frågan hur du beskriver det i texten.

Sen kan ju detaljrikedommen variera.

"Fråga ut någon: en timme" är ju egentligen ett tveksamt mått, eftersom det beror helt på hur mycket frågor rollpersonerna ställer, och under vilka former. Och i en liten by tar det kanske inte nämnvärt mycket tid att röra sig från ena änden till den andra. I en större stad skulle det däremot kunna vara relevant, och då kanske snarare i form av "förflytta sig från ett kvarter till ett annat, 1 timme".

Men jag skulle se det mer som "vägledning till SL" snarare än ett strukturerat, välbalanserat system.
        En kompis till mig körde ganska länge tidspalneringen "allt tar en timme" för att planera sin vardag.
        Det gick förvånansvärt bra.

Kommentera

Gå och handla- en timme
          Fixa nytt elavtal - en timme
          Gå ut med hunden - en timme
          Sova - en timme
          Världsherravälde - en timme
          Motverka klimtaförändringarna - en timme

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg

En kompis till mig körde ganska länge tidspalneringen "allt tar en timme" för att planera sin vardag.
            Det gick förvånansvärt bra.
            Gå och handla- en timme
            Sova - en timme
            Det är för all del snuskigt enkelt! Och i det långa loppet borde det kanske jämna ut sig. Jag tror faktiskt jag är övertygad!

Nästa gång jag spelleder tänker jag pröva på det här.

Kommentera

Du är spelledare! Bete dig som en. Uppskatta och bestäm själv. Ska spelarna leta igenom hela jävla biblioteket efter en rad text i någon obskyr bok så tar det nog fan hela dan. Om slaget är exceptionellt bra kan du låta det gå fortare.

Ligger inte sånt här i SLs händer? Varför ska det bokföras och räknas och tjosas, det är ju apjobbigt. Höfta! Det funkar finfint. Ta lite ansvar som spelledare.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Lambendil Visa inlägg
                Du är spelledare! Bete dig som en. Uppskatta och bestäm själv. Ska spelarna leta igenom hela jävla biblioteket efter en rad text i någon obskyr bok så tar det nog fan hela dan. Om slaget är exceptionellt bra kan du låta det gå fortare.

Ligger inte sånt här i SLs händer? Varför ska det bokföras och räknas och tjosas, det är ju apjobbigt. Höfta! Det funkar finfint. Ta lite ansvar som spelledare.
                :)
                Ska säga att detta alltså inte är ett problem jag har när jag själv spelleder. Det handlar om att skriva scenario som ska funka för en mängd olika grupper med mer eller mindre erfarna SL som alla har olika stil.

Kommentera

:)
                  Ska säga att detta alltså inte är ett problem jag har när jag själv spelleder. Det handlar om att skriva scenario som ska funka för en mängd olika grupper med mer eller mindre erfarna SL som alla har olika stil.

Inga problem. ;) Ställ lite krav på den som ska köra äventyret då? :) Jag tycker vi daltar lite mycket med "nya" rollspelare. Observera ordet "tycker". Det är alltså bara min egen åsikt.

Kommentera

Din åsikt är välkommen :)

Mitt mål är ju att äventyret ska funka och bli kul. Jag vill inte att de som läser och spelar ska tycka det är ett kasst äventyr, bara för att jag inte gett det stöd de behöver. Även om det beror på att de är oerfarna som SL snarare än att äventyret är kasst. Jag vill att de ska ha kul. Erfarna och duktiga rollspelare kan ha roligt med allt. De kan se var i äventyret man behöver lägga till, dra ifrån eller anpassa. För dem räcker det med ett par punktlistor, några feta ideer och ett par kartor. Utmaningen är att skriva för dem som behöver, eller vill ha mer.

Kommentera

Listor med tidsåtgång låter, hoppas du ursäktar mig, sjukt tråkigt.
                      Eh... listor behövs i de fall spelare och spelledare "gör sig dumma".
                      Frågan är alltså: tror du att de spelare och spelledare som kommer att spela ditt scenario kommer att "göra sig dumma"?

Blir det inte bokföring av det hela?
                      Så här ser en vanlig arbetsdag ut för mig IRL:

07 Går upp
                      07-08 Frukost
                      08-09 Åker till jobbet
                      09-13 Jobbar
                      13-14 Lunch
                      14-18 Jobbar
                      18-19 Åker hem
                      19-20 Middag
                      20-23 Fritid
                      23 Lägger mig

Finns det något i ovanstående lista som är oklart, konstigt eller orealistiskt?

Det är en smaksak, men för mig är inte ovanstående "bokföring", utan bara "anteckningar i marginalen" för att jag ska komma ihåg och för att jag ska kunna återberätta vad som hänt vid nästa spelmöte (i rollspel tenderar händelserna att vara lite mer exotiska än min IRL-vardag).

Men gå på toa? Käka frukost?
                      Se ovanstående lista; även om de inte står utskrivna innehåller den saker som "gå på toa", "handla", "laga mat", "äta mat", diska", "städa", "betala räkningar" o.s.v.
                      (vilka block som innehåller vad hoppas jag att du kan räkna ut själv )

"07-08 Frukost" betyder inte att jag sitter och äter en jättefrukost i 60 minuter. Det betyder att jag går upp, duschar, torkar mig, borstar tänderna, klär på mig, lagar frukost, läser morgontidning, äter frukost, diskar, samtalar med frun, o.s.v.

Gå och handla- en timme
                      Sova - en timme
                      Men jag tror det i realiteten ofta blir så att spelarna pressar på och gör en massa saker och man tappar som SL kontrollen över det. Det är i alla fall min hösgt personliga upplevelse.
                      Ingen är så dum att denne inte förstår vad "07-08 Frukost" betyder.
                      Jag förstår att det finns spelare som "gör sig dumma" och hävdar att de minsann lämnar ytterdörren 5 minuter efter att de stiger upp ur sängen. Ja, jag kan också vara på väg 5 minuter efter jag vaknat om jag försovit mig. Men vanliga människor beter sig inte så på morgonen.

Om SL "tappar kontrollen" beror det bara på att denne själv "gör sig dum" och faktiskt lyssnar på spelarnas dumheter.

Nej. Jag tycker verkligen inte att det borde behövas en lista i något rollspel som börjar med:
                      "Alla rollpersoner sover 8 timmar per natt".
                      Men ju äldre jag blir och ju fler spelare jag spelar med ju säkrare blir jag att ALLA rollspel behöver en sådan lista - just för att spelare och spelledare "gör sig dumma". Tyvärr

Kommentera

Glider vi inte ifrån ämnet nu?
                        Jag tänker att det intressanta är hur man skapar tempo i ett äventyr som tillåter längre skeenden att spelas upp parallellt med det RPna är fokuserade på. Sanningen är ju att i många äventyr har RPna inte mycket annat att göra. Om SL då vill illustrera ett händelseförlopp som tar en vecka gäller det ju att äventyrets "stationer" rimligen också tar ungefär en vecka. Jag skulle nog hävda att det kräver mer planering än bara bedömd tidsåtgång i en lista eller att det handlar om att det bara är ett problem för oerfarna SL.

Exempel: RPna ska jaga information i en stad som präglas av revolutionsförsök. Jag vill förmedla känslan av politisk omvälvning till spelarna, låta dem se utveckling, hamna mitt i händelser och interagera med de olika sidorna. Stationerna, som jag är nöjd med, består dock av tre möten som leder fram till en bok. Om jag som SL inte aktivt vill undanhålla SLP genom tidlås eller okända ID etc skulle jag säga att många spelgrupper skulle avverka mina stationer i rask takt på typ en dag. Men jag vill ju att det hela ska ta 4-5 dagar! Det är klart jag då måste börja laborera med de tekniker som nämns här för att dra ut på förloppet så att det fortfarande känns realistiskt.

Kommentera

SLP måste kolla upp saker och ber dem återkomma nästa dag.
                          SLP ber om en gentjänst som RP måste utföra innan de hjälper till.
                          Händelser som var på väg att hända äger rum tidigare för att RP gör något. Exempel: det finns politiska oroligheter i staden, RP har ihjäl någon, politiska grupper som upptäcker detta skyller på varandra och upploppen startar redan på tisdagen.
                          Händelser som är på väg att hända fördröjs av något som RP gör. Exempel: det finns politiska oroligheter i staden, RP gör inbrott i matförrådet och lämnar dörren öppen, folkmassorna plundrar och lugnar ner sig ett tag.

Jag har kört liknande premisser i rollspel, men då behövde rollfigurerna förr eller senare resa från staden och göra saker på andra platser, och då började klockan gå ganska fort.
                          Jag har för mig att jag körde med att de hann med två ärenden per förmiddag/eftermiddag om de var i samma stad. Ett eller två ärenden till grannstaden tog hela dagen och ett ärende till andra sidan ön krävde övernattning innan de kunde resa hem igen.
                          Under tiden intrigerade olika grupper om makten på ön. Rollfigurerna var pressade att få fram något resultat före det stora tronföljarmötet.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
                            Glider vi inte ifrån ämnet nu?
                            Jag tänker att det intressanta är hur man skapar tempo i ett äventyr som tillåter längre skeenden att spelas upp parallellt med det RPna är fokuserade på. Sanningen är ju att i många äventyr har RPna inte mycket annat att göra. Om SL då vill illustrera ett händelseförlopp som tar en vecka gäller det ju att äventyrets "stationer" rimligen också tar ungefär en vecka. Jag skulle nog hävda att det kräver mer planering än bara bedömd tidsåtgång i en lista eller att det handlar om att det bara är ett problem för oerfarna SL.

Exempel: RPna ska jaga information i en stad som präglas av revolutionsförsök. Jag vill förmedla känslan av politisk omvälvning till spelarna, låta dem se utveckling, hamna mitt i händelser och interagera med de olika sidorna. Stationerna, som jag är nöjd med, består dock av tre möten som leder fram till en bok. Om jag som SL inte aktivt vill undanhålla SLP genom tidlås eller okända ID etc skulle jag säga att många spelgrupper skulle avverka mina stationer i rask takt på typ en dag. Men jag vill ju att det hela ska ta 4-5 dagar! Det är klart jag då måste börja laborera med de tekniker som nämns här för att dra ut på förloppet så att det fortfarande känns realistiskt.
                            Ja, exakt det här är ju frågan.

Tycker det här är ett återkommande problem. När jag ser Sagan om ringen eller själv vandrar i fjällen vill jag spela äventyr där man får samma känsla av att färdas och uppleva magiska vyer, men i rollspel blir det antingen några korta rader om resan och sen är man framme, eller blir det trist och utdraget. Det är helt enkelt svårt att få till förflyttningar i tid och/ eller rum utan att spelarna känner sig passiviserade, eller att man gör det till ett brädspel i spelet.

Tilläggas då att jag pratar om tradd-spel. I story now kan man ju göra en massa saker där RP spelar SLP, eller där RP beskriver sceneriet när man färdas etc.

Kommentera

Påtal om sagan om ringen, har man inte en bra mekanik kring just resande i ”The one ring” RPG?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
                                Påtal om sagan om ringen, har man inte en bra mekanik kring just resande i ”The one ring” RPG?
                                Ja, den verkar funka bra. Men lite för mekaniserat (spel i spelet) för att jag ska ha använding av det just nu. Känns som att den typen av sub-spel måste motiveras av att de är en central del av settingen/ spelet/ kampanjen för att få lov att finnas.

Kommentera

Arbetar …
                                X