Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Civil olydnad-rollspel

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, Igår, 20.08
6 responses
99 visningar
1 gillar
Tre solar  
Skapad av Förstefadern, 05 October 2018, 12.54
11 responses
951 visningar
5 gillar
Spelaroll  
Skapad av Bolongo, Igår, 08.55
22 responses
665 visningar
0 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av Henke, Igår, 19.19
12 responses
134 visningar
0 gillar
soda
av soda
 
Skapad av anth, Idag, 10.53
0 responses
23 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av luddwig, 11 November 2018, 09.25
1 response
54 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av Enshadi, Idag, 09.29
0 responses
28 visningar
0 gillar
Enshadi
av Enshadi
 
Skapad av Pendragon, 09 October 2018, 20.39
16 responses
1.367 visningar
6 gillar
Rhodryn
av Rhodryn
 
Skapad av Quadrante, Idag, 00.57
0 responses
45 visningar
0 gillar
Quadrante  
Skapad av pappa, Idag, 00.01
0 responses
27 visningar
2 gillar
pappa
av pappa
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #16
    Det här är inte mitt sorts rollspel, men väldigt coolt.

    Om jag hade gjort det här rollspelet hade jag försökt få in vardagligt motstånd i det. Då menar jag både materiellt och symboliskt vardagligt motstånd, alltså handlingar som maskning, desertering, skattemygel, följa regelverket slaviskt, gå på stan och applådera, och allt vad nu människor har gjort genom historien och håller på med än idag. Den som vill veta mer om fenomenet kan t ex ge sig på James C Scotts magnifika böcker i ämnet eller bara läsa s 98-107 i den här boken (som går att få i pdf om man skickar ett meddelande till mig).

    Kommentera


    • #17
      Ursprungligen skrivet av Genesis Visa inlägg
      Det som lockar mig skulle vara att inte spela våldsamma revolutionärer som skjuter regimsoldater, utan att i stället jobba med fredliga metoder, olydnad, och så vidare. Speciellt en regim som inte är karikatyriskt grym, men som fortfarande spärrar in, kidnappar, hotar och i vissa fall dödar oliktänkande (iscensatta självmord och så).
      Det som intresserar mig med den här mekaniken är att du har en mätare på hur väl ditt motstånd funkar. Vinner du inte över dubbeltänkarna så har du förlorat och din kamp var förgäves. Det innebär att frihetskämparna (alltså RP) får lov att nyttja vilka medel de vill, men svårigheten blir att inte go full Robespierre så att befolkningen vänder sig emot dig.

      Helst vill man naturligtvis inte ha en karikatyrond regim, då skulle ju hela poängen försvinna... :) Helst vill man ha ett samhälle man lätt känner igen sig i som gradvis radikaliseras eller något liknande, så att spelet skulle utspela sig under alla faser (maktövertagande, motstånd, revolution och kanske även någon form av prolog).

      "Är det verkligen fred vi vill ha, till varje tänkbart pris?"

      Det finns oerhört mycket intressant här. Många val, många konsekvenser.

      Kommentera


      • #18
        Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
        Det som intresserar mig med den här mekaniken är att du har en mätare på hur väl ditt motstånd funkar. Vinner du inte över dubbeltänkarna så har du förlorat och din kamp var förgäves. Det innebär att frihetskämparna (alltså RP) får lov att nyttja vilka medel de vill, men svårigheten blir att inte go full Robespierre så att befolkningen vänder sig emot dig.
        Ja, precis. Jag menade inte att man inte ska kunna vara våldsam. Tvärtom så finns säkert lockelsen där. Men då riskerar du att vinna den kortare tillfredsställelsen men förlora folkets stöd.

        Jag skulle nog också vilja ha en hel del tolkning från fiktion till mekanik av en SL-liknande roll. Så att det inte blir ett mekanisklt "Vi satsar två poäng Våld, så riskerar vi inte för mycket Rekyl, men vi har tillräckligt med resurser för att klara Svårighetsgraden", utan man tar riktiga beslut i fiktionen och saker kan gå som de gör och SL istället tänker "Det där spårade ut, och tre oskyldiga människor dog. Det ger två röda tärningar. Dock så visade de tydligt att regeringen inte kunde stoppa dem från att korsa gränsen, så tre blå tärningar." Typ.

        Helst vill man naturligtvis inte ha en karikatyrond regim, då skulle ju hela poängen försvinna... :) Helst vill man ha ett samhälle man lätt känner igen sig i som gradvis radikaliseras eller något liknande, så att spelet skulle utspela sig under alla faser (maktövertagande, motstånd, revolution och kanske även någon form av prolog).

        "Är det verkligen fred vi vill ha, till varje tänkbart pris?"

        Det finns oerhört mycket intressant här. Många val, många konsekvenser.
        Ja, precis! Mycket "Om jag säger till den utländske journalisten att en stridsvagn körde över mina ben så står jag upp för vad som är sant och visar vad regimen sysslar med, men min familj kommer att riskera att råka illa ut och jag kommer aldrig att få tävla i Paralympics".

        Kommentera


        • #19
          Åh, och propaganda och censur måste vara en viktig del. "Det här är vad som kommuniceras ut i media, det här är vad som lärs ut i skolan." Jag diggar känslan av att man inte riktigt kan veta vad som är sant, att det finns flera versioner av historien och om du inte var med själv så kan du inte riktigt veta.

          Kommentera


          • #20
            Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
            Det här är inte mitt sorts rollspel, men väldigt coolt.

            Om jag hade gjort det här rollspelet hade jag försökt få in vardagligt motstånd i det. Då menar jag både materiellt och symboliskt vardagligt motstånd, alltså handlingar som maskning, desertering, skattemygel, följa regelverket slaviskt, gå på stan och applådera, och allt vad nu människor har gjort genom historien och håller på med än idag. Den som vill veta mer om fenomenet kan t ex ge sig på James C Scotts magnifika böcker i ämnet eller bara läsa s 98-107 i den här boken (som går att få i pdf om man skickar ett meddelande till mig).
            Jag har läst en handbok i civil motståndskamp från OSS, USA:s underrättelsetjänst under VK2. Den har mycket att säga om administrativt motstånd: förhalning ("jag måste konsultera tre mellanchefer på avdelning 21 före beslut"), onödiga möten med alltför många deltagare och tjafsiga tvister ("såhär kan vi inte göra, se här vad byråchef Kvalsterlund har skrivit"), medvetet felsorterade papper, planerad initiativlöshet ("står inte i min arbetsbeskrivning").

            Kommentera


            • #21
              Ursprungligen skrivet av Mekanurg Visa inlägg

              Jag har läst en handbok i civil motståndskamp från OSS, USA:s underrättelsetjänst under VK2. Den har mycket att säga om administrativt motstånd: förhalning ("jag måste konsultera tre mellanchefer på avdelning 21 före beslut"), onödiga möten med alltför många deltagare och tjafsiga tvister ("såhär kan vi inte göra, se här vad byråchef Kvalsterlund har skrivit"), medvetet felsorterade papper, planerad initiativlöshet ("står inte i min arbetsbeskrivning").
              Oh gud, fast en karaktär som använder de där taktikerna är den mest osympatiska personen i universum. Om någon karaktär hade gjort det här vid ett spelbord vill jag se dem arkebuserade till döds mot en vägg och deras familjer skickade till läger. Inte bra läger. Inte ens de bättre av de dåliga lägren. Skjut hellre en motherfucker i huvudet. Varje gång jag hör ”inte i min arbetsbeskrivning” vill jag tortera motherfuckern till döds och sedan pissa på deras lik innan jag visar videon för deras familjer medan jag torterar dem till döds. Hade jag ens misstänkt att de var fucking sabotörer hade jag tjallat snabbare än ögat. Och hade vi haft en milita hade jag gått med i den för att få mörda dem.

              Kommentera


              • #22
                MODERERING

                Tona ner retoriken en aning, God45! Det går säkert att framföra de där åsikterna utan att blanda in mord och tortyr.

                Kommentera

                Arbetar …
                X