Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Civil olydnad-rollspel

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Genesis, 18 June 2018, 18.30
61 responses
1.211 visningar
0 gillar
Genesis
av Genesis

Skapad av Mundo, 06 June 2018, 09.00
6 responses
235 visningar
1 gillar
God45
av God45

Skapad av ceruleanfive, Igår, 20.57
16 responses
356 visningar
6 gillar
Bolongo
av Bolongo

Skapad av Krille, Idag, 00.40
1 response
138 visningar
11 gillar
Rangertheman  
Skapad av krank, 18 June 2018, 16.44
2 responses
78 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av phastari, Igår, 19.11
0 responses
58 visningar
1 gillar
phastari  
Skapad av krank, 18 June 2018, 17.00
3 responses
48 visningar
0 gillar
Tant Ragnar  
Skapad av Henke, 13 June 2018, 19.07
161 responses
5.766 visningar
0 gillar
Henke
av Henke

Skapad av Feuflux, 11 April 2018, 22.06
11 responses
303 visningar
2 gillar
Tant Ragnar  
Skapad av Papi, 13 June 2018, 23.01
8 responses
238 visningar
0 gillar
Nannevarot  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Det här är inte mitt sorts rollspel, men väldigt coolt.

Om jag hade gjort det här rollspelet hade jag försökt få in vardagligt motstånd i det. Då menar jag både materiellt och symboliskt vardagligt motstånd, alltså handlingar som maskning, desertering, skattemygel, följa regelverket slaviskt, gå på stan och applådera, och allt vad nu människor har gjort genom historien och håller på med än idag. Den som vill veta mer om fenomenet kan t ex ge sig på James C Scotts magnifika böcker i ämnet eller bara läsa s 98-107 i den här boken (som går att få i pdf om man skickar ett meddelande till mig).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Genesis Visa inlägg
      Det som lockar mig skulle vara att inte spela våldsamma revolutionärer som skjuter regimsoldater, utan att i stället jobba med fredliga metoder, olydnad, och så vidare. Speciellt en regim som inte är karikatyriskt grym, men som fortfarande spärrar in, kidnappar, hotar och i vissa fall dödar oliktänkande (iscensatta självmord och så).
      Det som intresserar mig med den här mekaniken är att du har en mätare på hur väl ditt motstånd funkar. Vinner du inte över dubbeltänkarna så har du förlorat och din kamp var förgäves. Det innebär att frihetskämparna (alltså RP) får lov att nyttja vilka medel de vill, men svårigheten blir att inte go full Robespierre så att befolkningen vänder sig emot dig.

Helst vill man naturligtvis inte ha en karikatyrond regim, då skulle ju hela poängen försvinna... :) Helst vill man ha ett samhälle man lätt känner igen sig i som gradvis radikaliseras eller något liknande, så att spelet skulle utspela sig under alla faser (maktövertagande, motstånd, revolution och kanske även någon form av prolog).

"Är det verkligen fred vi vill ha, till varje tänkbart pris?"

Det finns oerhört mycket intressant här. Många val, många konsekvenser.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
        Det som intresserar mig med den här mekaniken är att du har en mätare på hur väl ditt motstånd funkar. Vinner du inte över dubbeltänkarna så har du förlorat och din kamp var förgäves. Det innebär att frihetskämparna (alltså RP) får lov att nyttja vilka medel de vill, men svårigheten blir att inte go full Robespierre så att befolkningen vänder sig emot dig.
        Ja, precis. Jag menade inte att man inte ska kunna vara våldsam. Tvärtom så finns säkert lockelsen där. Men då riskerar du att vinna den kortare tillfredsställelsen men förlora folkets stöd.

Jag skulle nog också vilja ha en hel del tolkning från fiktion till mekanik av en SL-liknande roll. Så att det inte blir ett mekanisklt "Vi satsar två poäng Våld, så riskerar vi inte för mycket Rekyl, men vi har tillräckligt med resurser för att klara Svårighetsgraden", utan man tar riktiga beslut i fiktionen och saker kan gå som de gör och SL istället tänker "Det där spårade ut, och tre oskyldiga människor dog. Det ger två röda tärningar. Dock så visade de tydligt att regeringen inte kunde stoppa dem från att korsa gränsen, så tre blå tärningar." Typ.

Helst vill man naturligtvis inte ha en karikatyrond regim, då skulle ju hela poängen försvinna... :) Helst vill man ha ett samhälle man lätt känner igen sig i som gradvis radikaliseras eller något liknande, så att spelet skulle utspela sig under alla faser (maktövertagande, motstånd, revolution och kanske även någon form av prolog).

"Är det verkligen fred vi vill ha, till varje tänkbart pris?"

Det finns oerhört mycket intressant här. Många val, många konsekvenser.
        Ja, precis! Mycket "Om jag säger till den utländske journalisten att en stridsvagn körde över mina ben så står jag upp för vad som är sant och visar vad regimen sysslar med, men min familj kommer att riskera att råka illa ut och jag kommer aldrig att få tävla i Paralympics".

Kommentera

Åh, och propaganda och censur måste vara en viktig del. "Det här är vad som kommuniceras ut i media, det här är vad som lärs ut i skolan." Jag diggar känslan av att man inte riktigt kan veta vad som är sant, att det finns flera versioner av historien och om du inte var med själv så kan du inte riktigt veta.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg
            Det här är inte mitt sorts rollspel, men väldigt coolt.

Om jag hade gjort det här rollspelet hade jag försökt få in vardagligt motstånd i det. Då menar jag både materiellt och symboliskt vardagligt motstånd, alltså handlingar som maskning, desertering, skattemygel, följa regelverket slaviskt, gå på stan och applådera, och allt vad nu människor har gjort genom historien och håller på med än idag. Den som vill veta mer om fenomenet kan t ex ge sig på James C Scotts magnifika böcker i ämnet eller bara läsa s 98-107 i den här boken (som går att få i pdf om man skickar ett meddelande till mig).
            Jag har läst en handbok i civil motståndskamp från OSS, USA:s underrättelsetjänst under VK2. Den har mycket att säga om administrativt motstånd: förhalning ("jag måste konsultera tre mellanchefer på avdelning 21 före beslut"), onödiga möten med alltför många deltagare och tjafsiga tvister ("såhär kan vi inte göra, se här vad byråchef Kvalsterlund har skrivit"), medvetet felsorterade papper, planerad initiativlöshet ("står inte i min arbetsbeskrivning").

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Mekanurg Visa inlägg

Jag har läst en handbok i civil motståndskamp från OSS, USA:s underrättelsetjänst under VK2. Den har mycket att säga om administrativt motstånd: förhalning ("jag måste konsultera tre mellanchefer på avdelning 21 före beslut"), onödiga möten med alltför många deltagare och tjafsiga tvister ("såhär kan vi inte göra, se här vad byråchef Kvalsterlund har skrivit"), medvetet felsorterade papper, planerad initiativlöshet ("står inte i min arbetsbeskrivning").
              Oh gud, fast en karaktär som använder de där taktikerna är den mest osympatiska personen i universum. Om någon karaktär hade gjort det här vid ett spelbord vill jag se dem arkebuserade till döds mot en vägg och deras familjer skickade till läger. Inte bra läger. Inte ens de bättre av de dåliga lägren. Skjut hellre en motherfucker i huvudet. Varje gång jag hör ”inte i min arbetsbeskrivning” vill jag tortera motherfuckern till döds och sedan pissa på deras lik innan jag visar videon för deras familjer medan jag torterar dem till döds. Hade jag ens misstänkt att de var fucking sabotörer hade jag tjallat snabbare än ögat. Och hade vi haft en milita hade jag gått med i den för att få mörda dem.

Kommentera

MODERERING

Tona ner retoriken en aning, God45! Det går säkert att framföra de där åsikterna utan att blanda in mord och tortyr.

Kommentera

Arbetar …
                X